Holdet 2023 2A Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Elisabeth Gade Frederiksen
Hold 2023 2A Hi (2A Hi, 3A Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellemkrigstid og 2. verdenskrig
Titel 2 Den kolde krig
Titel 3 Danmark i krig
Titel 4 Europæernes opdagelse af verden
Titel 5 Revolutioner
Titel 6 Den kolde krig i Danmark, Regan Vest
Titel 7 Første verdenskrig
Titel 8 Historieprojekt
Titel 9 Konflikten mellem Israel og Palæstina
Titel 10 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellemkrigstid og 2. verdenskrig

I dette forløb har fokus været på nazisternes vej til magten. Det store spørgsmpl har været, hvordan det kunne lade sig gøre. Derudover hvad der skete op til 2. verdenskrig samt krigens faser. Der har i forløbet også været snak om folkedrab, Holocaust.

FAGLIGE MÅL:
Eleven skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

MATERIALE
I forløbet har vi brugt bogen "Tyskerne og nazismen" af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard. Følgende kapitler:
- Dolkestødslegende
- Verseillestraktaten
- 1.2 Weimarrepublikkens udfordringer (+ underkapitler)
- Nazisternes vej til magten
- 1.4 Nazisternes magtovertagelse
- 3.1 Den nazistiske stat (+ underkapitler)
- Folkefællesskabet ifølge nazismen
- Arbejdsliv og fritid
- Ungdommen
- Nazistiske ritualer og symboler
- 3.3: Eksklusion fra fællesskabet
- 4.1: Vejen til krig


Desuden har eleverne set
- Afsnit 2 i dokumentaren "Hitlers brutale inderkreds".
- De 3 afsnit om Anden Verdenskrig af Zeki Laurent Sadic på Youtube.

Kilder:
- Plakater

METODE
- Vi har i undervisningen fokuseret på begreberne aktør/struktur og på analyse af plakater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den kolde krig

I dette forløb har fokus været på den koldekrigs udbrud og hvordan den har været synlig i cubakrisen, Afghanistan, Korea, Vietnam og Kina. Vi har især kigget på hvilket rolle Sovjet og USA har haft i diverse konflikter, herunder våbenkkapløbet.

FAGLIGE MÅL:
Eleven skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i Europas position i verden
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

MATERIALE
I forløbet har vi brugt bogen "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv" af Carl-Johan Bryld, kapitel 6 om den kolde krig. Dog ikke "hvem havde ansvaret" (inkl underkapitel)
Derudover er kapitlet "Vietnam, et amerikansk mareridt" (inkl. underkapitler) fra kapitel 7 brugt.

Fra bogen "En europæisk verdenshistorie" af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt er følgende kapitler brugt:
- "Fortolkninger af årsagerne til den kolde krigs udbrud"
- "Fortolkninger af afslutningen på den kolde krig"

Kilder:
- Churchills jerntæppe tale
- Sovjetunionens kommunistiske Partis Historie, kilde fra 1960 (Systime)

METODE
- Vi har i undervisningen fokuseret på kildekritik. Herunder det funktionelle kildebegreb
- Eleverne har fremlagt om forskellige emner inden for den kolde krig, hvor de selv har skulle finde materiale. Emnerne har været:
1. Folkeforbundet og FN
2. Trumandoktrinen og Marshall-planen
3. Svinebugtsaffæren
4. Mujahedinere
5. Potsdamaftalen
6. Amerikanske præsidenter
7. Sovjets statsoverhoveder
8. Atomvåben på dansk territorium?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark i krig

BESKRIVELSE
Forløbet har taget udgangspunkt i Danmark og tiden efter murens fald (1989), hvor Danmark i stadigt stigende grad begynder at involvere sig i konflikter og deltage i krigshandlinger i lande i Europa (Balkan), såvel som lande uden for Europa (Afghanistan, Irak, Libyen & Syrien). Fokus har været på Danmarks transition fra en småstat til en krigsførende nation der ser det som sin forpligtelse at deltage i internationale missioner. Især har vi fokuseret på hvilken rolle NATO, FN og USA har spillet fra Danmarks deltagelse Inden for dette forløb har eleverne lavet DHO.

FAGLIGE MÅL:
Eleven skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoderv
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- historiebrug og formidling

MATERIALE
I dette forløb har eleverne fået materiale fra flere forskellige bøger og hjemmesider.
Jugoslavien:
- "Jugoslavien Sammenbrud 1991-1999" på Danmarkshistorien.dk
- "The worst war you never learned about, https://youtu.be/czQrU0OPIR8?si=O4faadxOFchoahuV
Afghanistan:
- "USAs krig i Afghanistan" fra kapitel 11 i Verden efter 1914
- "VIDEO Hvad skete der i Afghanistan?" fra Explainer på DR, VIDEO Hvad skete der i Afghanistan?
Irak:
- "USAs krig i Irak" fra kapitel 11 i Verden efter 1914
- "Den danske deltagelse i Irak-krigen, 2003-2007" fra Danmarkshistorien.dk
Libyen og Syrien:
- "How the Arab Spring started and how it affected the world", https://www.youtube.com/watch?v=Fgcd5ZcxDys
- "Det arabiske forår: Ddemokrati, diktatur, islamisme" (inkl underkapitel) fra kapitel 11 i Verden efter 1914
- "10 år med krig i Syrien – hvem kæmper mod hvem?", video fra P3, https://www.youtube.com/watch?v=6gStET43pVk
Metode:
- "4. Brug og kontinuitet fra bogen På sporet af historien
- "12. Historiebrug" fra bogen På sporet af historien

Derudover har eleverne set:
- "Danmark i krig 1991 til 2011 - den aktive krigsdeltagelse" af Danmarkshistorien.dk, med Bo Lidegaard

KILDER:
- Klip fra SøndagsSporten, 31. maj 1992, https://www.dr.dk/sporten/fodbold/se-soendagssporten-fra-31-maj-1992
- Billede fra tyrkisk fodboldspillers Twitterprofil, som viser respekt til de tyrkiske soldater, fra 12/10-2019
- "Danskere i ildkamp" fra Politikken, 14/12-1997
- "Bøllebank dræbte ni serbiske soldater i selvforsvar" fra BT, 24/11-1998
- Uddrag fra folketingsdebat pba. beslutningsforslag om dansk militært bidrag til NATO-indsats i Kosovo (oktober 1998)
- Anders Foghs tal om samarbejdspolitikken, 29/8-2003
- Klip med Anders Fogh: "Irak-krigen kunne have været bedre forberedt" fra Deadline 2014, https://www.youtube.com/watch?v=1veS7RZeIjs
- Portrætmaleri af Anders Fogh af Simone Aaberg Kærn
- "B 89 Forslag til folketingsbeslutning om et dansk militært bidrag til en international militær indsats i Libyen". Eleverne har ikke læst ale fra folketingsbeslutningen, men har skullet orientere sig i beslutningsforslaget, https://www.ft.dk/samling/20101/beslutningsforslag/B89/som_fremsat.htm
- ”Enhedslisten trækker støtten til Libyen-krigen”, artikel fra DR, 30/3-2011. Eleverne har ikke læst hele artiklen men har skullet bruge den til at forholde sig til enhedslistens argumenter fra/imod beslutningsforslaget.

METODE:
- Brug og kontinuitet: Vi har arbejdet med overgangen fra alliancestrategi til aktiv internationalisme og snakket om brud og kontinuitet i den sammenhæng.
- Histoirebrug: Eleverne er introduceret til historiebrug, hvor vi især har brugt kilde med Andeers Fogh.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Europæernes opdagelse af verden

Dette forløb har taget udgangspunkt i de europæiske opdagelser omkring år 1500. Det har både handlet om hvorfor de rejste ud og hvor de tog hen og hvordan de gjorde. Undervisningen har berørt handelsruterne rundt om Afrika, men har især fokuseret på de amerikanske opdagelser: Her har vi både kigget på vejen dertil (Christoffer Columbus) og konsekvenserne af dette (Aztekerriget). Vi har talt om europæernes syn på sig selv og andre.
Vi har desuden arbejdet med emnet ud fra en postkolonial tilgang og undersøgt om undervisning. Har været eurocentrisk. Eleverne har på den baggrund selv været med til at navngive emnet.
Afslutningsvis har vi arbejdet med kildesæt: Opstilling af problemstillinger og besvarelse af disse.

FAGLIGE MÅL:
Eleven skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt

KERNESTOF
- hovedlinjer i verdens historie
- udviklingen i Europas position i verden
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og historieformidling

MATERIALE
Verden efter de store opdagelser 1500-1750, kapitlet: "Europa omkring 1500", Systime.
Vores Verdenshistorie, kapitel 9: "Opdagelsernes tid: Den tidlige globalisering", Systime.
Dokumentar: "Conquistadorernes storhed og fald", DR, afsnit 1 og 3
Historiefaglig arbejdsbog, kapitel 2.6. postkolonial historie

Desuden har eleverne set
- Europa koloniseer verden af Nationalmuseet: https://youtu.be/IjPS2c_4bBk?si=tEG075dKFMCCdlR_

Kilder:
- Columbus’ brev til blant andet den spanske konge og dronning, 15. februar 1493 (pdf ligger på modul)
- Bartolomé de las Casas om de spanske krav til den indianske befolkning: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=243#c881
- Bernal Diaz del Castillo om spaniernes møde med Tenochtitlan: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c888
- Sahagun om mødet med spanierne: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c890https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c890v
- Tegning af Theodore de Bry fra 1594 og karikaturtegningder Castelao fra 1992, der begge viser Colombus’ landgang i Amerika  (nederst i kapitlet: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c890)

METODE
- Udover at vi har arbejdet med kildekritik er eleverne blevet introduceret til postkolonial historieforskning og arbejdet med undersøge, om noget er eurocentrisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Revolutioner

Forløbet fokuserer på den amerikanske revolution (1775-1783) og senere den franske revolution (1789-1791) samt deres indflydelse på hinanden. Vi fokusere ved begge revolutioner primært på årsagerne til revolutionerne og deres begyndelse.
Vi snakker om hvordan de franske oplysningstanker påvirker revolutionerne. Vi har desuden set på hvad der kendetegner revolutioner ud fra parametrene: dissident elite, massefrustration, delt motivation og statskrise.
Derudover har vi kort inden arbejdet med den industrielle revolution og hvordan denne har betydning for revolutionerne også.
Undervejs har klassen arbejdet med en kildesæt; lavet problemstillinger og besvaret disse.
Forløbet dækket kernestoffet i perioden 1700-1900.

FAGLIGE MÅL:
Eleven skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid


KERNESTOF
- hovedlinjer i verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i Europas position i verden
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling

MATERIALE
Verden før 1914 - i dansk perspektiv, kapitel 8: Revolutionernes epoke
- Den amerikanske revolution 1776
- Den franske revolution 1789
- Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet
Vores Verdenshistorie, kapitel 10:
- Indledning
- Den industrielle revolution i England
- Industrialiseringens konsekvenser og virkninger)
Slides om billeder i historiefaget (ligger på et modul)


Desuden har eleverne set
What was the Industrial Revolution?, https://youtu.be/Xpb9XKmRsyw?si=oZMMbQHyEe9tinAM
Revolutions 101, https://youtu.be/856kcVieUgU?si=Bha1wnGvxnuSWsH4
Stormen på Bastillen, fransk dokumentar fra 2021
The French Revolution - OverSimplified (Part 2), https://youtu.be/EQmjXM4VK2U?si=WNyqwbOUqefpa_xc

Kilder:
Beretning af teselskabet i Boston, 1773, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=10
Kildesæt (ligger på et modul):
- Resolution mod stempellovene, 19. oktober 1765
- Artikel om teselskabet i Boston, 23. december 1773
- Amerikansk tryk af teselskabet, 1846
- Den amerikanske forfatning, 1776
- Vi nærmer os revolutionære tilstande, artikel fra Information, 14. oktober 2013
Sangen Yorktown fra musicalen Hamilton
Menneskerettighedserklæringen


METODE
Vi har i dette forløb arbejdet med
1. hvordan billeder kan bruges som historiske kilder og til at analysere historiebrug.
2. årsagsforklaringer - bagvedliggende og udløsende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den kolde krig i Danmark, Regan Vest

Sammen med dansk har vi om den kolde krig igen, men nu med fokus på Danmark. Vi taler om frygten for krig og atombomber og perspektiverer til situationen i dag. Vi ser på, hvad Danmark forberedte sig på, og både hvad inderkredsen vidste og den almene dansker fik fortalt. Vi afsluttede med en tur til Regan Vest.
Disse moduler er en del af forløbet "den kolde krig", som vi havde i 2.g.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Første verdenskrig

Forløbet omkring 1. verdenskrig har taget udgangspunkt i spørgsmålet om, hvorfor krigen brød ud. Vi har således arbejdet med de bagvedliggende årsagsforklaringer. Vi har snakket om spændingerne i Balkanområdet og konflikter mellem stormagterne. Herefter har vi kigget på den kædereaktion skuddet i Sarajevo affødte.
Vi har dykket ned i selve krigsførelsen: ny teknologi, skyttegravskrig. Derudover nogle af de konsekvenser, krigen havde for fx Tyskland og Mellemøsten, som er andre forløb i klassens studieplan. Desuden har vi været inde på Danmarks rolle i krigen og hvilke konsekvenser det havde for danskerne og Danmark.
Til slut har klassen arbejdet med et kildesæt, hvor de har lavet problemstillinger og besvaret disse.


FAGLIG MÅL
Eleven skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

MATERIALE
Verden før 1914 - i dansk perspektiv, kapitel 1: Verden efter 1914
- Europas dominans
- Industrialiseringen og moderniseringen
- Europa som politisk centrum
Verden før 1914 - i dansk perspektiv, kapitel 2: Første verdenskrig

Desuden har eleverne set
Zeki Sadics video fra youtube om første verdenskrig, https://youtu.be/t6OGzNYbQz4?si=i6a1mD08aK8F3RCTv
Klip fra "All Quiet on the Western Front, 2022, https://youtu.be/vKt0STrEbXI?si=mllDBD_R9A_yL90f
Klip fra Historien om Danmark fra DR (17.40-26.30)


Kilder
Uddrag af Kejser Wilhelms tale til Rigsdagen august 1914, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=538#c1072
Uddrag af premierminister Asquiths tale til underhuset, august 1914, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=538#c1073
Uddrag af svømmeklubs proklamation, august 1914, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=538#c2019
Breve fra ung sønderjysk soldat (ligger på et modul)
Uddrag af Versaillesfreden, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=406
Fra kildesættet (som ligger på et modul) er der følgende:
- Tabel over militære styrkeforhold
- Britisk hverveplakat
- Dagbogsuddrag fra dansksindet soldat, 1917

METODE
Vi har i dette forløb ikke gennemgået nyt metode, men fokuseret på at bruge det, vi kender i forvejen. Især har fokus været på den gode problemstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Historieprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Konflikten mellem Israel og Palæstina

Forløbet tager udgangspunkt i Hamas' angreb på Israel d. 7. oktober 2023. Vi kigger på, hvad der er sket siden, hvordan forskellige lande og grupper har ageret og taler om holdninger og fakta.
Derefter går vi så tilbage i historien for at forstå konfliktens ophav. Her trækker vi tråde både til første og anden verdenskrig samt den kolde krig.
Forløbet er afsluttet med et kildesæt som eleverne har skullet lave problemstillinger til og besvare.


FAGLIGE MÅL:
Eleven skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt

KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- udviklingen i Europas position i verden
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og historieformidling

MATERIALE
Israel - En stat i Mellemøsten, Systime. Følgende kapitler og underkapitler. Introen til kapitlerne er også læst (og set) af eleverne:
- I kapitel 1: "Det zionistiske projekt"
- Kapitel 2 og alle underkapitler (ikke kilder)
- I kapitel 3: "Sammenstød mellem palæstinensere og jøder" og "Palæstinenserne begynder at organisere sig"
- I kapitel 4: "FNs delingsplan, 1947" og "Israels oprettelse og Palæstinakrigen - 1948-49"
- Intro til kapitel 6
- Intro til kapitel 9
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime. Kapitel 11:
- Ægypten, Palæstina og storpolitikken, 1949-1995
- De arabisk-israelske krige 1967 og 1973

Desuden har eleverne set og hørt
- Explainer: Hvem er Hamas? fra DR
- Bakspejl, Uafhængigheden/katastrofen 1948, del 1 og 2 fra DR LYD
- Here's How the Camp David Accords Impacted the Middle East: https://youtu.be/mbc9ElB5vfQ?si=UDw0EnaLalZ5J7sWv

Kilder:
- Israels uafhængighedserklæring, 14. maj 1948: https://israel.systime.dk/?id=264
- Den Arabiske Ligas erklæring, 15. maj 1948: https://israel.systime.dk/?id=265

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer