Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Marianne Daugaard
|
Hold
|
2023 22ia En (22ia En, 22ia En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Enigma
Forløbets formål var at introducere eleverne til engelskfaget på B-niveau på EUX. Emnet var derfor dels af naturvidenskabelig karakter samt tog udgangspunkt i Storbritannien under 2. verdenskrig som opfølgning på C-niveauets forløb UK Studies. Det lagde desuden op til, at eleverne fik mulighed for at arbejde med tekstanalyse særligt i forbindelse med filmen "The Imitation Game".
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Vægtning af forløbet 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Translation "Oscar-film..."
|
11-03-2024
|
The Imitation Game
|
12-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Curious Incident of the Dog in the Night-time
Forløbet omhandlede temaet "Being different" på baggrund af læsning af Mark Haddons roman "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" fra 2003. Der var særligt fokus på romanlæsning og dybdegående analyse, fortolkning og perspektivering og styrkelse af elevernes ordforråd inden for dette faglige område.
Faglige mål:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof:
̶ ordforråd og idiomer
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
Grammatik: Funktionelle grammatikøvelser ud fra de gennemgåede tekster. Grammatikbogen Fejlstøvsugeren af Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard samt Mette Hermann og Poul Tornøe: Getting Started (iBog) blev brugt som opslagsværk.
Vægtning af forløbet: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Read the first part of The Curious Incident
|
13-03-2024
|
Transgender athletes
|
07-04-2024
|
Christopher and multiple intelligences
|
15-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Space Exploration
Forløb med fokus på et naturvidenskabeligt/teknologisk emne: Space exploration. Der blev dækket områder som menneskets søgen efter det ukendte, historisk: the space race mellem USA og Sovjetunionen, state of the art: hvilke projekter er i støbeskeen? Fiktion: sangtekster, musikvideo, noveller, film. Sagprosa: Rejsen til månen, kolonisering af månen, rejsen mod det ydre rum, Mars som planet B (sagprosatekster, dokumentarer og spillefilm).
Der var indtænkt progression fra træning af læse-/lytte-forståelse til informations-søgning og udarbejdelse af et selvstændigt projekt om en relevant problemstilling.
Der blev desuden arbejdet med funktionel grammatik og mundtlig formidling i samarbejde med fysik om stråling i rummet, samt skriftlig formidling med fokus på argumentation (træning af centrale skrivehandlinger i et argumentative essay).
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
Eleverne lavede informationssøgning og kildekritik om et selvvalgt emne: Enten om et emne, der havde relevans for deres erhvervsuddannelse, fx What diet do you need in space to counteract the effect of radiation? How do you construct sustainable living quarters on the Moon? Eller andre rumrelaterede emner.
Supplerende stof: Space Radiation. iBook, NASA, 2020. Excerpt from chapter 3: Protection from radiation. (5 s) - i samarbejde med fysik B
Vægtning af forløbet: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Building on the Moon - Radiation
|
15-05-2024
|
The Martian
|
26-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US Studies - history, values and Native Americans
Forløbet sigtede mod at bibringe eleverne en forståelse af USAs kulturelle, historiske og teknologiske baggrund og horisont samt sætte dem i stand til at analysere amerikanske fænomener/tekster mv. og perspektivere dem til en relevant sammenhæng.
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
I forløbet blev der desuden arbejdet systematisk med funktionel grammatik på baggrund af forløbets tekster samt formel grammatik med udgangspunkt i i-bogen Getting started fra Systime samt Jens Bøgh m.fl.: Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987.
Vægtning af forløbet: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Declaration of Independence
|
05-02-2025
|
Argumentative essay Celebrities and Free Speech
|
25-03-2025
|
I, Too analysis
|
28-03-2025
|
Terminsprøve i engelsk
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
African-Americans
Forløbet sigtede mod at bibringe eleverne en forståelse af USAs kulturelle, historiske og teknologiske baggrund og horisont samt sætte dem i stand til at analysere amerikanske fænomener/tekster mv. og perspektivere dem til en relevant sammenhæng.
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
I forløbet blev der desuden arbejdet systematisk med funktionel grammatik på baggrund af forløbets tekster samt formel grammatik med udgangspunkt i i-bogen Getting started fra Systime samt Jens Bøgh m.fl.: Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987.
Der var indlagt en terminsprøve i forløbet som træning til skriftlig eksamen.
Vægtning af forløbet: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Speech analysis - record your analysis
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
English as a Lingua Franca - and exam jam
Forløbet var en kort indføring i English as a Lingua Franca samt en opsamling og repetition af rammerne for skriftlig og mundtlig eksamen.
Faglige mål:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og
historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Tilladte hjælpemidler til eksamen:
- Alle materialer, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen og som vi har brugt i
undervisningen.
- https://www.ordbogen.com
- https://dictionary.cambridge.org/dictionary/ (I må IKKE bruge funktionen ”translate”)
- The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk – hele bogen må
bruges
- Skriftlig eksamen i engelsk htx/eux:
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=133&L=10 – hele bogen må
bruges - men afsnittene om engelsk A HTX er ikke relevante
- Fejlstøvsugeren
- Grammatikbogen Getting Started: https://gettingstarted.systime.dk/ - hele bogen må bruges
Vægtning af forløbet: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349765",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349765",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349765"
}