Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Marianne Daugaard
|
Hold
|
2023 22be En (22be En, 22be En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Enigma
Forløbets formål var at introducere eleverne til engelskfaget på B-niveau på EUX. Emnet var derfor dels af naturvidenskabelig karakter samt tog udgangspunkt i Storbritannien under 2. verdenskrig som opfølgning på C-niveauets forløb UK Studies. Det lagde desuden op til, at eleverne fik mulighed for at arbejde med tekstanalyse særligt i forbindelse med filmen "The Imitation Game".
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Vægtning af forløbet 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Translation "Oscar-film..."
|
06-02-2024
|
The Imitation Game
|
26-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Curious Incident of the Dog in the Night-time
Forløbet omhandlede temaet "Being different" på baggrund af læsning af Mark Haddons roman "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" fra 2003. Der var særligt fokus på romanlæsning og dybdegående analyse, fortolkning og perspektivering og styrkelse af elevernes ordforråd inden for dette faglige område.
Faglige mål:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof:
̶ ordforråd og idiomer
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
Grammatik: Funktionelle grammatikøvelser ud fra de gennemgåede tekster. Grammatikbogen Fejlstøvsugeren af Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard samt Mette Hermann og Poul Tornøe: Getting Started (iBog) blev brugt som opslagsværk.
Vægtning af forløbet: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Read the first part of The Curious Incident
|
28-02-2024
|
Transgender athletes
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Space Exploration
Forløb med fokus på et naturvidenskabeligt/teknologisk emne: Space exploration. Der blev dækket områder som menneskets søgen efter det ukendte, historisk: the space race mellem USA og Sovjetunionen, state of the art: hvilke projekter er i støbe-skeen? Fiktion: sangtekster, musikvideo, noveller, film. Sagprosa: Rejsen til månen, kolonisering af månen, rejsen mod det ydre rum, Mars som planet B (sagprosatekster, dokumentarer og spillefilm).
Der var indtænkt progression fra træning af læse-/lytte-forståelse til informations-søgning og udarbejdelse af et selvstændigt projekt om en relevant problemstilling.
Der blev desuden arbejdet med funktionel grammatik og mundtlig formidling i samarbejde med fysik om stråling i rummet, samt skriftlig formidling med fokus på argumentation (argumentative essay).
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
Eleverne lavede informationssøgning og kildekritik om et selvvalgt emne: Enten om et emne, der havde relevans for deres erhvervsuddannelse, fx What diet do you need in space to counteract the effect of radiation? How do you construct sustainable living quarters on the Moon? Eller andre rumrelaterede emner som the 5 greatest challenges for settlement on another planet, Travelling at the speed of light, the Mars One project mv.
Vægtning af forløbet: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Martian
|
27-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US Studies
Forløbet sigtede mod at bibringe eleverne en forståelse af USAs kulturelle, historiske og teknologiske baggrund og horisont samt sætte dem i stand til at analysere amerikanske fænomener/tekster mv. og perspektivere dem til en relevant sammenhæng.
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
I forløbet blev der desuden arbejdet systematisk med funktionel grammatik på baggrund af forløbets tekster samt formel grammatik med udgangspunkt i i-bogen Getting started fra Systime samt Jens Bøgh m.fl.: Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987.
Vægtning af forløbet: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
History of the United States of America - USA Past & Present Events
-
4-4 The Birth of the United States of America (Seed Learning)
-
This animation puts the entire US population into perspective
-
Hi everybody,
-
US compendium 2025.pdf
-
Verbernes tider og former.pptx
-
The Tea Act & the Boston Tea Party (teacherspayteachers); sider: 4-5
-
Quizlet - vocab on the Boston Tea Party
-
Thirteen Colonies
-
The Declaration of Independence read by President JFK
-
America Story of Us | Episode 2: Revolution
-
America - the Story of US. A&E Networks, 2010; sider: 1-45
Dokumentar
-
The Story of US_episode 2.docx
-
Being American. Identity, politics and contemporary society. Chapter 1: American identity. Af Mette Holm, Gyldendal, 2016; sider: 1-10
-
Ch. 2 American values and politics_2025.docx
-
12 Ways to Teach the 2024 Election With The New York Times
-
President Donald Trump's full inauguration speech
-
Ch. 2 American values and politics_2025_22be_noter.docx
-
6.3 Speech | The English Handbook
-
Rhetorical devices - Trump's speech
-
Homework for today: Please finish your task on President Trump's inaugural address, that is: The type of speech and the points in the rhetorical pentagram, but skip the point "language" in the pentagram. We will study the language of the speech in cl
-
Rhetorical devices in Trump's speech
-
Assignment 5 (Argumentative essay) | Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX
-
We will continue our work on the argumentative essay in this module
-
Argumentative essay - celebrities and free speech
-
Trail of Tears (History.com); sider: 20-23
-
Trail of tears_the Indian problem_questions.docx
-
How the US stole thousands of Native American children
-
How America's Past Shapes Native Americans' Present. The Atlantic, October 12, 2016; sider: 24-27
-
Native Americans Past_read_write.docx
-
Konjunktioner | Getting Started
-
A culture, not a costume. How to handle cultural appropriation during Halloween. The Washington Post, Oct 30, 2019; sider: 28-33
-
Homework: Please watch the video about cultural appropriation. Make sure that you understand what the term means. Try to come up with an example of what cultural appropriation could be and write it down. Bring your notes to class today.
-
What Exactly Is Cultural Appropriation?
-
Ernest Hemingway: Indian Camp (1924); sider: 1-6
-
Ernest Hemingway - Author | Mini Bio | BIO
-
Quote Burger_short version.pdf
-
Please read my comments on your argumentative essays for today
-
Assignment 1
-
Assignment 4 - aktiv - passiv
-
Slavery - an introduction. Fra: Mathilde Thomsen og Bianca Erlich-Møller: Black Voices iBog. Gyldendal, 2022; sider: 40-42
-
The American Civil War explained
-
The American Civil War_22.docx
-
Race relations in the USA.pptx
-
Billie Holiday - Strange Fruit (1959)
-
Billie Holiday - "Strange Fruit" Live 1959 [Reelin' In The Years Archives]
-
ExamCookie
-
Homework: Please answer the questions on page 45 in the compendium in writing and bring your answers to class. See you :)
-
Kære elever. Husk at logge på ExamCookie ExamCookie inden prøven går i gang.
-
Link til terminsprøven
-
Scrub Me Mama With A Boogie Beat - Universal Pictures - 1941
-
Bedømmelseskriterier skriftlig engelsk B HTX_2025.docx
-
Overblik over de vigtigste grammatiske områder.docx
-
Modalverber | Getting Started - opgave 3
-
Modalverber | Getting Started - opgave 6
-
Langston Hughes - Reading I, Too
-
Langston Hughes: I, Too (1925); sider: 47-48
-
Pronomener Overblik.pptx
-
December 2024 ass. 1 og 2
-
Opgaver skriftlig engelsk B
-
Eksamenssæt December 2023
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Declaration of Independence
|
16-01-2025
|
Argumentative essay Celebrities and Free Speech
|
02-03-2025
|
Terminsprøve i engelsk
|
23-04-2025
|
Skriftlig engelskopgave med Mogens afleveres her
|
08-05-2025
|
Recording of your I, Too analysis
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
The Ocean
Forløbet omhandlede menneskets fascination og afhængighed af havet og de problemer der følger med den antropocæne tidsalder. Eleverne havde ønsket et tema om "the Ocean".
I den forbindelse blev der arbejdet med innovative måder at bruge engelskfaglige metoder på i form af en poetry slam session om plastic waste in the ocean. I samarbejde med faget kemi C/B læste klassen en naturvidenskabelig tekst om "endocrine disruptors" i miljøet og i fødekæden.
I forløbet blev der arbejdet med den skriftlige eksamensgenre og systematisk med funktionel grammatik på baggrund af en indføring i en forståelse af den formelle grammatik. Desuden var der fokus på engelsk som lingua franca.
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Grammatik: Funktionelle grammatikøvelser ud fra de gennemgåede tekster. Grammatikbogen Fejlstøvsugeren af Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard samt Mette Hermann og Poul Tornøe: Getting Started (iBog) blev brugt som opslagsværk.
Vægtning af forløbet: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349768",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349768",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349768"
}