Holdet 2023 1R Ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Carina Henriksen
Hold 2023 1R Ke (1R Ke, 2R Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 3 Molekyler
Titel 2 4  Organiskkemi Del-1
Titel 3 Ionforbindelser
Titel 4 Stærke syrer og baser
Titel 5 Organisk kemi II - del 1
Titel 6 Repetition
Titel 7 Redoxkemi
Titel 8 Ligevægtskemi
Titel 9 Reaktionshastighed
Titel 10 Svage syrer og baser
Titel 11 Organisk kemi II
Titel 12 Syntese og Kemiske analysemetoder
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 3 Molekyler

Atomer og kemisk binding - Molekyler.

Molekyler hører under emnet stoffers opbygning. Der arbejdes med deres kendetegn, hvordan de danner kemiske forbindelser. hertil høre deres navngivning. Molekyleres struktur har stor betydning for deres fysiske og kemiske egenskaber, så der vil blive arbejdet med polære og upolære bindinger herunder elektronegativitet. Intermolekylære bindinger og deres indflydelse på smelte og kogepunkt.

Faglige mål
• Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
        relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under
        hensyntagen til laboratoriesikkerhed
• Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
• Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge
        mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori

Kernestof:
• Kemisk fagsprog,
• Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
• Simple kvalitative eksperimenter
• Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Pensum:
Anvendt kemi 1: S 60-70n, 83m-87

Gymnasiekemi.com  
C-niveau  Video 8: Molekyleforbindelser,
                 Video 9 Polære og upolære bindinger.
                 Video:   Molekylers 3D-struktur
A-niveau: intermolekylære bindinger

Øvelse:
Opløselighed og polaritet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 4 Organiskkemi Del-1

Organisk kemi

Organisk kemi følger i naturlig forlængelse af molekyleemnet. Vi starter med en introduktion af forskellen mellem den organiske og uorganiske kemi, hertil ser vi en video. der arbejdes med carbonhydridernes opbygning og fysiske/kemiske egenskaber gennem teori og opgaver. De kemiske egenskaber som forbrænding, substitution og addition arbejdes der med gennem en øvelse. Denne øvelse samler også op på polaritets emnet fra molekyler.
For at koble den organiske kemi til hverdagen ser vi på hvordan næringsstofferne: fedt, kulhydrat og proteiner er opbygget. vi laver ekstraktion af fedt holdige produkter. her arbejdes der med teknikker som ekstraktion og destillation. Gennem en kvalitativ øvelse ser vi på mættede og umættede fedtstoffer. Det ekstraherede produkt gemmes til senere test under syre/base kemi.


Faglige mål
• Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
        relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• Gennemføre kvalitative eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
• Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
• Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge
        mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori

Kernestof:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
• eksempel på makromolekyler
• organiske reaktionstyper: substitution, addition.
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.


Supplerende stof:
•  den organiske kemi sat i relation til næringsstofferne: Fedt, protein og kulhydrat.

Pensum:
Anvendt kemi 1: S 140-173

Gymnasiekemi.com  C-niveau
  Video 11: Alkaner
  Video 14: Alkener og alkyner
  Video 16: Triglycerider 0-3,57 og 5,18-slut


Videoer brugt i undervisningen:
Organisk kemi og uorganisk kemi - Hvad er forskellen? https://www.youtube.com/watch?v=DMgzZECq3xA


Øvelse:
Substitution og addition
Ekstraktion af fedtstof
Mættede og umættede fedtstoffer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Organiske reaktionstyper 04-02-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Stærke syrer og baser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Rødkålsindikator 10-04-2024
Kursusarbejde-Stærke syrer og baser 14-04-2024
Journal-Titrering af saltsyre 16-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Redoxkemi

På grundforløbet under NV-kemi har eleverne haft første del af redoxkemien, hvor de har lært om oxidation/reduktion og spændingsrækken.

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ fældnings- og redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Supplerende stof
-Afstemning af redoxreaktioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Metallernes spændingsrække 30-08-2024
Journal-Jernindhold i ståluld 03-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ligevægtskemi

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Kernestof:
̶ homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse-Indgreb i et ligevægtssystem 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Reaktionshastighed

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data

Kernestof:
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål-Aktiveringsenergi 03-10-2024
Journal-Reaktionshastighed 30-10-2024
Eksamensopgave-Reaktionshastighed 07-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Svage syrer og baser

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Kernestof:
-mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
̶ homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
̶ syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser

Øvelse: Titrering af eddikesyre
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport-Titrering af eddike 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Organisk kemi II

I den anden del af arbejdet med organisk kemi er der hovedsageligt arbejdet med oxygenholdige organiske forbindelser.

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
-kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse-Alkohol fysiske og kemiske egenskaber 05-12-2024
Power point - Miljøeffekter 19-12-2024
Journal-Esterfremstilling 12-01-2025
Opgave om N-holdige organiske stoffer 26-01-2025
Organisk navngivning og reaktionstyper 10-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Syntese og Kemiske analysemetoder

Kernestof

- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
-kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Acetylsalicylsyre 09-02-2025
Fremlæggelse-Spektrofotometri 30-03-2025
Journal-TLC af plantepigmenter 11-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer