Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Carina Henriksen
|
Hold
|
2023 1R Ke (1R Ke, 2R Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
3 Molekyler
Atomer og kemisk binding - Molekyler.
Molekyler hører under emnet stoffers opbygning. Der arbejdes med deres kendetegn, hvordan de danner kemiske forbindelser. hertil høre deres navngivning. Molekyleres struktur har stor betydning for deres fysiske og kemiske egenskaber, så der vil blive arbejdet med polære og upolære bindinger herunder elektronegativitet. Intermolekylære bindinger og deres indflydelse på smelte og kogepunkt.
Faglige mål
• Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under
hensyntagen til laboratoriesikkerhed
• Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
• Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge
mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
Kernestof:
• Kemisk fagsprog,
• Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
• Simple kvalitative eksperimenter
• Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Pensum:
Anvendt kemi 1: S 60-70n, 83m-87
Gymnasiekemi.com
C-niveau Video 8: Molekyleforbindelser,
Video 9 Polære og upolære bindinger.
Video: Molekylers 3D-struktur
A-niveau: intermolekylære bindinger
Øvelse:
Opløselighed og polaritet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
4 Organiskkemi Del-1
Organisk kemi
Organisk kemi følger i naturlig forlængelse af molekyleemnet. Vi starter med en introduktion af forskellen mellem den organiske og uorganiske kemi, hertil ser vi en video. der arbejdes med carbonhydridernes opbygning og fysiske/kemiske egenskaber gennem teori og opgaver. De kemiske egenskaber som forbrænding, substitution og addition arbejdes der med gennem en øvelse. Denne øvelse samler også op på polaritets emnet fra molekyler.
For at koble den organiske kemi til hverdagen ser vi på hvordan næringsstofferne: fedt, kulhydrat og proteiner er opbygget. vi laver ekstraktion af fedt holdige produkter. her arbejdes der med teknikker som ekstraktion og destillation. Gennem en kvalitativ øvelse ser vi på mættede og umættede fedtstoffer. Det ekstraherede produkt gemmes til senere test under syre/base kemi.
Faglige mål
• Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• Gennemføre kvalitative eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
• Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
• Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge
mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
Kernestof:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
• eksempel på makromolekyler
• organiske reaktionstyper: substitution, addition.
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Supplerende stof:
• den organiske kemi sat i relation til næringsstofferne: Fedt, protein og kulhydrat.
Pensum:
Anvendt kemi 1: S 140-173
Gymnasiekemi.com C-niveau
Video 11: Alkaner
Video 14: Alkener og alkyner
Video 16: Triglycerider 0-3,57 og 5,18-slut
Videoer brugt i undervisningen:
Organisk kemi og uorganisk kemi - Hvad er forskellen? https://www.youtube.com/watch?v=DMgzZECq3xA
Øvelse:
Substitution og addition
Ekstraktion af fedtstof
Mættede og umættede fedtstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Organiske reaktionstyper
|
04-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ionforbindelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
St.spørgsmål organisk bog 1
|
29-02-2024
|
Journal-Saltes opløselighed
|
15-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stærke syrer og baser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal-Rødkålsindikator
|
10-04-2024
|
Kursusarbejde-Stærke syrer og baser
|
14-04-2024
|
Journal-Titrering af saltsyre
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisk kemi II - del 1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Isomeri-arbejdsspørgsmål
|
09-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redoxkemi
På grundforløbet under NV-kemi har eleverne haft første del af redoxkemien, hvor de har lært om oxidation/reduktion og spændingsrækken.
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ fældnings- og redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Supplerende stof
-Afstemning af redoxreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal-Metallernes spændingsrække
|
30-08-2024
|
Journal-Jernindhold i ståluld
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ligevægtskemi
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Kernestof:
̶ homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse-Indgreb i et ligevægtssystem
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reaktionshastighed
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
Kernestof:
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejdsspørgsmål-Aktiveringsenergi
|
03-10-2024
|
Journal-Reaktionshastighed
|
30-10-2024
|
Eksamensopgave-Reaktionshastighed
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Svage syrer og baser
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Kernestof:
-mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
̶ homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
̶ syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
Øvelse: Titrering af eddikesyre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport-Titrering af eddike
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Organisk kemi II
I den anden del af arbejdet med organisk kemi er der hovedsageligt arbejdet med oxygenholdige organiske forbindelser.
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
-kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse-Alkohol fysiske og kemiske egenskaber
|
05-12-2024
|
Power point - Miljøeffekter
|
19-12-2024
|
Journal-Esterfremstilling
|
12-01-2025
|
Opgave om N-holdige organiske stoffer
|
26-01-2025
|
Organisk navngivning og reaktionstyper
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Syntese og Kemiske analysemetoder
Kernestof
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
-kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal-Acetylsalicylsyre
|
09-02-2025
|
Fremlæggelse-Spektrofotometri
|
30-03-2025
|
Journal-TLC af plantepigmenter
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349924",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349924",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349924"
}