Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Jan Unbehaun Madsen
|
Hold
|
2023 1E Vø (1E Vø, 2E Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden samt indledende økonomi
Følgende områder er behandlet i andre klasser på grundforløbet:
Idé, produktet og kunderne, Iværksætteren som person, iværksætteri og innovation, start-up virksomheder, virksomhedstyper, ejerformer, virksomhedens økonomiske kredsløb, virksomhedens grundlæggende økonomi. Indtægter og indbetalinger, udgifter, udbetalinger og omkostninger, indtjening og likviditet.
Der er anvendt kapitel 1,2, 3 samt 4.1, 4.2 og 4.3 fra Virksomhedsøkonomi på Systime.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Indtægter, omkostninger samt indtjening
Følgende områder er behandlet:
Indtægter og indbetalinger, Udgifter, Udbetalinger og omkostninger, indtjening og likviditet, Kapacitetsomkostninger, Kapacitetsomkostningers forløb, Afskrivninger, Variable omkostninger, De variable omkostningers forløb, Samlede omkostninger, Kalkulationer, Dækningsbidrag og dækningsgrad, Nulpunktsberegninger, Virksomhedens resultat.
Der er anvendt kapitel 4 og 5 fra Virksomhedsøkonomi på Systime.dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomheden generelt
Følgende emner er behandlet:
Forretningsmodel (BMC), forretningsplan, budgetter, Etableringsbudget, Finansieringsbudget, Resultatbudget, Likviditetsbudget, interessenter og konflikter mellem disse, Stake- og shareholdervalue, vækst i virksomheder, vision, mission, mål og værdier.
Der er anvendt kapitel 6 og 7 og 8 fra Virksomhedsøkonomi på Systime.dk.
Der er inddraget diverse artikler og video indslag fra Internettet. I forbindelse med et besøg på Grundfos er afleveret en PBL opgave vedrørende BMC.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Årsregnskabet og det samlede regnskabssystem
Følgende emner er behandlet:
Formål regnskab, resultatopgørelsen og balancen. Endvidere en kort indføring i Bogføringssystemet.
PBL opgave 10.1 fra Systime, Regnskabets indhold.
Der er anvendt kapitel 9, 10 fra Virksomhedsøkonomi på Systime.dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Årsrapporten
Følgende emner er behandlet:
Formål årsregnskab, resultatopgørelse og balance, grundlæggende registreringer, fra bogføring til årsregnskab, opstilling af årsregnskab, Årsrapportens formål, Regnskabsklasser, Grundlæggende krav til årsrapporten, Årsrapportens hovedindhold, Ledelsespåtegning, Revisorerklæring, Ledelsesberetning, Anvendt regnskabspraksis, Resultatopgørelse herunder artsopdelt- og funktionsopdelt resultatopgørelse, Resultatfordeling, Balancen, Anlægsaktiver, Omsætningsaktiver, Egenkapital, gældsforpligtelser, Eksempel på opstilling af balance, Egenkapitalopgørelse, Pengestrømsopgørelse, Noter til årsregnskabet, Koncernregnskaber.
Der er anvendt kapitel 9, 10 og 11 fra Virksomhedsøkonomi A på Systime.dk.
Der er inddraget artikler og video indslag fra Internettet. Desuden er arbejdet med og afleveret PBL opgave 11.1 (Systime) om Årsrapportens indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomiske analyser
Følgende er behandlet vedrørende økonomiske analyser generelt:
Nøgletalsberegninger, Regnskabsanalysens formål og indhold, Regnskabsanalysens indhold, Analysegrundlaget.
Følgende emner vedrørende Indtjeningsevnen er behandlet: Indhold analyse indtjeningsevne, eksempler beregning OG og indekstal for omsætning og diverse omkostninger, kommentarer til en analyse af indtjeningsevnen.
Følgende emner vedrørende Kapitalvirksomhedsevnen er behandlet: Indhold analyse af kapitaltilpasningsevnen, eksempel på beregning af AOH og indekstal for omsætning og diverse aktiver, kommentarer til analyse af kapitaltilpasningsevnen.
Følgende emner vedrørende Rentabiliteten er behandlet: Rentabilitetsanalysens indhold, Afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed, Egenkapitalens forrentning, gældsrente og gearing, Kommentarer til rentabilitetsanalysen
Følgende emner vedrørende Soliditet og Likviditet er behandlet: Analyse af soliditet, analyse af likviditet, kommentarer til analyse af likviditet, kommentarer til analyse af soliditet.
Der er anvendt kapitel 12, 13, 14, 15 og 16 fra Virksomhedsøkonomi på Systime.dk.
Der er inddraget artikler og video indslag fra Internettet. PBL opgave 16.2 fra Systime, Regnskabsanalyse og aktieinvestering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
CSR
CSR er først og fremmest behandlet i forbindelse med studieområdet (SO3).
Følgende emner blev behandlet i studieområdet: Den tredobbelte bundlinje, CSR-begrebet, Ashridge model, CSR-pyramiden, shitstorms og greenwashing, Internationale standarder, kommunikation om CSR, CSR rapportering, Analyse af CSR rapporter
Eleverne har løst en caseopgave omkring virksomheden Besseller. I forbindelse hermed er gennemgået kapitel 17 og 18 fra Virksomhedsøkonomi på Systime.dk omhandlende CSR og rapportering og analyse heraf.
Arbejdet med studieområdet mundede ud i en aflevering af en PBL rapport omkring Bestseller.
Forløbet blev estimeret til 14 moduler heraf de 10 i SO3 forløbet fra 10 nov. til 20 nov. 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Strategi
Emnet er behandlet i et samarbejde med faget afsætning. . Formålet med samarbejdet var at give eleverne et overblik over sammenhængene mellem de forskellige interne og eksterne strategier og analyser jvf. Systimes lærebogs figur 19.6 "den strategiske procesmodel".
De enkelte strategier er endvidere også behandlet i forbindelse med undervisningen i erhvervscase og i den almindelige undervisning i virksomhedsøkonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og PBL arbejde med mere
Skriftlige eksamensopgaver, eksempler på mundtlige spørgsmål, tilbagemelding på PBL opgaver og et par hængepartier fra tidligere: pengestrømsanalyse og regnskabsanalyse i erhvervscase .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349961",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349961",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349961"
}