Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Andreas Uni Kjeldgaard-Man, Rasmus Buus Simonsen
|
Hold
|
2023 1I Ma (1I Ma, 2I Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Eleven skal beherske:
- Forskriften for den eksponentielle funktion
- Betydning af a og b for grafens udseende
- Løsning af eksponentielle ligninger
- Løsning af ligninger indeholdene den ln og e
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Bestemmelse af forskrift
- Anvendelse af eksponentielle funktioner
- Regression, herunder vurdering af, om et givent talmateriale kan beskrives vha. en eksponentiel funktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Finansiel regning
Anvendt materiale:
"Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 4, "Finansiel regning"
Indhold i forløbet:
- Gennemgang af kapitalfremskrivningsformlen
- Tilbageskrivningsformlen
- Effektiv rente
- Gennemsnitlig rente
- Gennemgang af annuitetsregning
- Opsparingsformlen, herunder også ydelsesformlen
- Gældsformlen, herunder også ydelsesformlen
- Udarbejdelse af amortisationsplan
- Formlen til bestemmelse af restgæld
Beviser gennemgået:
- formlen for rentefodsbestemmelse i fremskrivningsformlen
- formlen for terminantalsbestemmelse i fremskrivningsformlen
- opsparingsformlen
- gældsformlen
- formlen for terminantalsbestemmelse i opsparingsformlen
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i finansiel regning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineær programmering
Anvendt materiale:
Kapitel 7 - Lineær programmering i bogen "Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Indhold i forløbet:
- funktioner i to variable
- niveau linjer
- opstilling af begrænsninger
- optimering indenfor et polygonområde
- maksimeringsopgaver
- minimeringsopgaver
- følsomhedsanalyse
Beviser gennemgået:
- hældningen for niveau linjer
- formlerne til anvendelse i følsomhedsanalyse
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i lineær programmering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave 4
|
02-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Anvendt materiale:
"Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 5, "Deskriptiv statistik"
Indhold i forløbet:
- Statistiske deskriptorer for diskrete og kontinuerte variable, herunder:
- hyppighed
- frekvens
- summeret frekvens
- middelværdi/gennemsnit
- median
- fraktiler
- kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- typetal
- varians
- standardafvigelse
- kvartilafstand
- variationsbredde
Derudover følgende grafer og diagrammer:
- pindediagram
- trappediagram
- histogram
- sumkurve
- boksplot (supplerende stof)
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i deskriptiv statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fagdag i 1.G - Potensfunktioner
Supplerende materiale.
Anvendt materiale:
Kapital 4.3 Potensfunktioner i bogen "Plus 1 HHX (EUX)" af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling m.fl. Systime.dk. https://plushhx1.systime.dk/?id=1
Videoforklaring fra afsnit Potensfunktioner i bogen "Matvideo" af Simon Nitschky Schmidt. Systime.dk
https://matvideo.systime.dk/?id=1
Eleven skal beherske:
- Den generelle forskrift med dens egenskaber
- Grafen for potensfunktion
- Løsning af potensligninger (https://youtu.be/wyawAIBAEZY )
- Beregning af forskrift gennem to punkter
- Anvendelse (f.eks. via regression)
Bevis:
- bestemmelse af forskrift ud fra to punkter
På fagdagen blev et opgavesæt lavet med udgangspunkt i alt ovenstående.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Generelt om funktioner + repetition
Eleven skal beherske:
- Funktionsbegrebet
- Standardanalyse af et polynomium
- Funktionsanalyse af andre funktionstyper
- Løsning af ligninger med ln, e og kvadratrod
Fokus er på at eleverne skal lære at læse matematik og selv tilegne sig viden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tankegangs-, repræsentationskompetence
- Læse - og forstå
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT - Wordmat + Geogebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Differentialregning
Anvendt materiale:
"Matematik B, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 3, "Differentialregning"
Kapitel 4, "Monotoniforhold og ekstrema"
Kapitel 5, "Tangentbestemmelse"
Indhold i forløbet:
- Aflæsning af tangenthældninger til forskellige funktionstyper
- Arbejde med definitionen af differentialkvotienten
- Grundlæggende regneregler til differentiering af:
* konstante funktioner
* lineære funktioner
* andengradspolynomier
* polynomier
* produktfunktioner
* sum og differens
- Bestemmelse af røringspunkt til tangent med given hældning
- Bestemmelse af tangenthældning til givet røringspunkt
- Differentiering af irrationelle funktioner (supplerende stof)
- Bestemmelse af monotoniforhold vha. diff.regning
- Bestemmelse af vendetangentens røringspunkt
- Optimering af funktioner vha. diff. regning
- Fuld standardfunktionsanalyse vha. diff. regning
Bevis gennemgået for:
- x-koordinaten til parablens toppunkt
- diff. regnereglen til lineære funktioner
- diff. regnereglen til simpel andengradsfunktion
- tangentens ligning
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave om differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighed og statistik
Anvendt materiale:
"Matematik B, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 6, "Sandsynlighedsregning"
Kapitel 7, "Binomialfordeling og konfidensinterval for en andel"
Kapitel 8.2, "Test for uafhængighed"
Indhold i forløbet:
Introduktion til mængdelære
Beregning af simple sandsynligheder
Betingede sandsynlighed
Stokastisk uafhængighed
Introduktion til diskrete og kontinuerte stokastiske variable
Introduktion til beregning af punktsandsynligheder
Introduktion til sandsynlighedsfunktion, sumfunktion/fordelingsfunktion
Binomialfordeling:
- betingelser for en binomialfordelt stokastisk variabel
- beregning af ss. med binomialfordelt stokastisk variabel primært ved brug af sandsynlighedslommeregner (Geogebra)
- beregning af konfidensinterval for en andel, herunder normalfordelingsapproksimation
Normalfordeling:
- kendetegn ved en normalfordelling
- forståelse af tæthedskurven og fordelingsfunktionen
- sandsynligheder i en normalfordeling vha. sandsynlighedslommeregner (Geogebra)
- standardnormalfordelingen
Test for uafhængighed:
- gennemgang af signifikansmetoden
- tæthedskurven for en chi^2-fordeling
- beregning af teststørrelsen Q
- beregning af antal frihedsgrader
- test udført vha. sandsynlighedslommeregner (Geogebra)
Beviser:
Bevis for sandsynlighed til udfaldsrummet, tomme mængde, Komplementærhændelsen, foreningshændelsen, disjunkte hændelser.
Isolere variable i formlen til beregning af ss. for foreningsmængden
Bevis for binomialkoefficienten
Udledning formlen til beregning af punktsandsynligheder for binomialfordelte stokastiske variable ud fra et eksempel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
6.2 Sandsynlighedsbegreber | Matematik B hhx
-
Sandsynlighedsregning, vigtige begreber. Noter.pdf
-
Opgaver, introduktion til SS.docx
-
Mængdelære og regneregler.pdf
-
Medbring skrive-redskaber
-
Lav opgave 1 & 2 (og gerne 3) i word-dokumentet fra i går.
-
6.3 Betingede sandsynligheder og uafhængighed | Matematik B hhx
-
Betinget Sandsynlighed.pptx
-
Lektie-retteark:
-
Lav opgave 2 a) - i) i PDF filen "Mængdelære og regneregler" Lav derudover Opgave 1
-
6.4 Stokastiske variable og fordelinger | Matematik B hhx
-
Stokastisk variabel, Læs-og-stop.docx
-
Øvelse 6.3.2, 6.3.4 og 6.3.6 er lektier
-
7.1 Binomialfordeling | Matematik B hhx
-
Opgaver, kombinatorik, let .docx
-
image.png
-
I skal lave alle stop og læs opgaver fra sidst
-
Kontrollere jeres løsninger til læs og stop opgaverne vha. rettearket: Stokastisk variabel, Læs-og-stop (b) - Retteark.docx
-
Binomialfordeling, opgaver.docx
-
Lav øvelse 7.1.4
-
Opgaver, kombinatorik, let - Retteark til 2I.docx
-
Middelværdi, varians & standardafvigelse.pptx
-
Lav opgave 1 & 2 i opgavearket om binominalfordelingen minus delopgaverne om middelværdi, standardafvigelse og varians.
-
7.2 Konfidensinterval og normalfordeling | Matematik B hhx
-
Opgaver Normalfordeling1.docx
-
I skal lave øvelse 7.1.19, men også god idé at lave 7.1.17 og 7.1.18.
-
Opgaver Normalfordeling2.docx
-
Lav opgavearket omhandlende normalfordelingen fra sidst
-
Normalfordeling3.0.pptx
-
Lav opgave 3 og 4 i dokumentet. Hvis I kan nå opgave 6, må I også gerne det.
-
7.3 Hypotesetestning og stikprøver | Matematik B hhx
-
7.4 Estimation | Matematik B hhx
-
Repræsentativitet.pptx
-
Arbejdsark, population, stikprøve og repræsentativitet.docx
-
7.5 Konfidensintervaller for en andel | Matematik B hhx
-
Opgaver, konfidensinterval modul 1.docx
-
Færdiggør arbejdsarket fra sidst
-
Opgaver, konfidensinterval, modul 2.docx
-
7.6 Hypotesetest | Matematik B hhx
-
8.2 Test for uafhængighed | Matematik B hhx
-
Test for uafhængighed.pptx
-
Lav opgave 1-6 i dokumentet fra i går.
-
Uafhængighedstest i Geogebra - Link
-
hhx231_MAT_B_31032023.pdf
-
hhx231mab.xlsx
-
Lav øvelse 8.2.1. Husk at opstil hypoteser. Brug Geogebra og vurder hypoteserne både ved brug af signifikansmetoden og kritisk værdi metoden.
-
Test for uafhængighed - Modul 4.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349986",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349986",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349986"
}