Holdet 2023 1AH Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Pia Vestergaard Andersen
Hold 2023 1AH Ty (1AH Ty, 2AH Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche Kultur
Titel 2 Kurzfilme/Familie
Titel 3 Liebe
Titel 4 Deutsche Unternehmen und Nachhaltigkeit EKSAMEN
Titel 5 Jung in Deutschland EKSAMEN
Titel 6 Die Stasi/DDR EKSAMEN
Titel 7 Grammatik
Titel 8 Handelskorrespondence

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche Kultur

Forløbet omhandler kulturelle kendetegn ved Tyskland. Det, som kan defineres som typisk tysk i forhold til andre lande, herunder særligt fokus på forskelle mellem Tyskland, Danmark og Tyrkiet. Eleverne har desuden deltaget i et tværfagligt forløb med engelsk og afsætning om tyske og engelske turister i Danmark.

Cirka 15%

Kernetekster:

Business Insider, "Typisch Deutsch: 15 Dinge, die Deutsche einfach anders machen"
https://www.businessinsider.de/panorama/typisch-deutsch-15-dinge-die-deutsche-anders-machen-2018-1/ , (sidst besøgt d. 03.06.2024)

Strautmann, Michael & Franziska Fischer: "Refugeeguide.de" (uddrag)
https://www.refugeeguide.de/de/ (sidst besøgt d. 03.06.2024)

Statistik aus "de.statista.com",
Grösste Ängste der Deutschen 2023:
"Wovor haben die Deutschen grosse Angst?"
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/321259/umfrage/umfrage-zu-den-groessten-aengsten-der-deutschen/ (Sidst besøgt 03.06.2024)

Standard Eurobarometer 100 Dezember 2023:
"Wie zufrieden sind Sie insgesamt mit dem Leben, das Sie führen?"
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/153748/umfrage/allgemeine-zufriedenheit-mit-dem-eigenen-leben/

Allensbacher Markt- und Werbeträger-Analyse AWA 23.
"Was halten Sie persönlich im Leben für besonders wichtig und erstrebenswert?"
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/170820/umfrage/als-besonders-wichtig-erachtete-aspekte-im-leben/ (sidst besøgt d. 03.06.2024)

Film:
Samdereli, Yasemin: "Almanya - Willkommen in Deutschland", 2011

Supplerende tekster:
Klitnæs, Paul: "Tysk virksomhedskommunikation", Systime, 2015
1.1. Kulturmøde i München. (Case: Janus´ tur til München).

FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle og samfundsmæssige  forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Kurzfilme/Familie

Forløbet har fokus på familierelationer på tværs af generationerne, med udgangspunkt i genren kortfilm og analyse af disse. Eleverne har sammenlignet med egne familieforhold.

Cirka 15% af undervisningen

KERNETEKSTER:
Aus Magazin Schule: "Henning May: Vater, Liebe, Heimat", 27.07.2016
https://www.magazin-schule.de/magazin/henning-may-vater-liebe-heimat/

"Oft gefragt", Annenmaykantereit, 16.10.2015
https://www.youtube.com/watch?v=TxZMfufRJfo

Kortfilm:
Winkenstette, Sarah: "Bienenstich ist aus", 2009
https://www.youtube.com/watch?v=cBODVmDo_uE

Vollmar, Neele Leana: "Meine Eltern", 2004
https://www.youtube.com/watch?v=_O_xipy1Mx8&t=744s

Kiefer, Johannen: "Gregors grösste Erfindung", 2001, MitCFU,


FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Liebe

Kulturelle forhold i Tyskland

Forløbet koncentrerer sig om kærlighed i Tyskland, samt hvilke komplikationer, der kan være ved kærlighed. Eleverne er især blevet undervist i den ulykkelige kærlighed. Eleverne har selv forsøgt sig ved hjælp af reimmaschine.de at fremstille eget kærlighedsdigt.

Cirka 10 % af undervisningen

KERNETEKSTER

Aus Hermann, Mette: "Los geht´s!,", 2019, Systime

- Bosse: Liebe ist leise
https://losgehts.systime.dk/?id=142#c369

- Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen
https://losgehts.systime.dk/?id=143#c386

- Nadja Einzmann: Narzissen für über den Tag
https://losgehts.systime.dk/?id=147

Buch, Franziska: "Nach uns der Rest der Welt", 2023, (Film fra MitCFU)

Supplerende:
www.reimmaschine.de

FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kulturforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Deutsche Unternehmen und Nachhaltigkeit EKSAMEN

Forløbet omhandler tyske virksomheders forhold til bæredygtighed. Eleverne er blevet undervist i større tyske virksomheders udfordringer og muligheder i forhold til den klimamæssige omstilling. Eleverne har fremlagt en selvvalgt tysk virksomhed med særlig fokus på informationer om virksomhedens bæredygtighed.

Cirka 20 % af undervisningen


KERNETEKSTER

Aus Eskesen, Anne Lønberg: "Auf den Punkt", 2023, Systime

- RIed, Katrin: "So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren", 11.07.2022
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135#c723

- Höpner, Axel: "Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden", 2022.
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133#c726

- "Einzelhandel: Das langsame Sterben der Werbeprospekte", 27.07.2022, Dpa-infocom.de
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136#c313

- Gauto, Anna: "Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf fertigen", 05.07.2022
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137#c730

SUPPLERENDE:
Hjemmesider fra selvvalgte virksomheder.

Aus: Eskesen, Anne Lønberg: "Auf den Punkt", 2023
- Fotos fra Pixabay
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134#c290

FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Jung in Deutschland EKSAMEN

Forløbet fokuserer på, hvordan det er at være ung i Tyskland. Eleverne har læst om, hvornår unge i Tyskland flytter hjemmefra, hvilke uddannelser de tager, hvilke bekymringer og drømme, de unge har. Eleverne har interviewet hinanden for at perspektivere til danske unges drømme og bekymringer.

Cirka 10% af undervisningen

KERNETEKSTER

Jugend in Deutschland, 31.01.2024, deutschland.de
https://www.deutschland.de/de/topic/leben/junge-menschen-in-deutschland-zahlen-und-fakten

Tromballa, Doris: "Jugendliche in Deutschland: besorgt, optimistisch, realistisch", 12.04.2024, BR.de
https://www.br.de/nachrichten/wissen/jugendliche-in-deutschland-besorgt-optimistisch-realistisch,UFTC2da

Schlegel, Marc: "Sommer auf drei Rädern", 2022 (FILM på MitCFU)

SDP,  Sido, Esther Graf: "Mama hat gesagt", 2024
https://www.youtube.com/watch?v=31rzVpAXQC0

SUPPLERENDE
Nyhedsudsendelser fra Logo.de

FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Die Stasi/DDR EKSAMEN

Forløbet har fokus på tiden under DDR, i særdeleshed på die Stasi. Eleverne er blevet undervist i baggrundsviden om DDR, men med særlig fokus på Stasis metoder og også på tiden efter murens fald og dennes indflydelse på de tidligere stasi-agenters liv.

Cirka 15% af undervisningen

KERNETEKSTER

Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen", 2006, (Film fra MitCFU)

Eschen, Maurice: "Ein Leben für die Stasi", 1995, print.ik,fh-hannover.de
http://print.ik.fh-hannover.de/index.php/component/content/article/19-archiv-juli-10/95-ein-leben-fuer-die-stasi

"Inside Stasi", 24.03.2024, ARD, 0-5 Minutter.
https://www.ardmediathek.de/video/terra-x-history/inside-stasi/zdf/Y3JpZDovL3pkZi5kZS9QUk9EMS9TQ01TXzQ3ZGE2YTJmLWZmN2MtNGVkMS1iNDMwLWM4ZDFlZmE0YWQ3ZQ

SUPPLERENDE TEKSTER

Aus "Tyskbogen"
- Zwei Staaten
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137&L=10#c867
- Leben in der DDR
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137&L=10#c679

Studyflix.de
- DDR und BRD (Video)
https://studyflix.de/geschichte/ddr-und-brd-4768

FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk  
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Grammatik

Cirka 10 %

Med udgangspunkt i funktionel grammatik er eleverne undervist i grammatik ud fra følgende bøger:
Thomasen. H. & D. Unnerup-Madsen: "Auf den richtigen Weg", 2008
Häckert, L & B. Lohse: "Alles in allem" 2014/2019, Systime
Herman, M.: "Wie geht´s? Tysk Grammatik", 2019, Systime

FAGLIGE MÅL:
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Handelskorrespondence

Cirka 5%

Vi har arbejdet med bogen "Sehr geehrte Damen und Herren", v. Thomasen og Unnerup-Madsen, Ventus forlag, 2014
Der arbejdet med forespørgsel, tilbud, ordre, ordrebekræftelse, levering.

FAGLIGE MÅL:
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer