Holdet 2024 3.TK PLS - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Dorthe Sandberg
Hold 2024 3.TK PLS (3.TK PLS)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 P1 Levnedsmiddelprojekt
Titel 2 P2  Biotek Øl
Titel 3 P3  Medicin projekt
Titel 4 P4  Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 P1 Levnedsmiddelprojekt

P1 Levnedsmiddelprojekt
Titel: Levnedsmiddel produktion og laboratoriekursus.

Forløbsbeskrivelsen suppleres med oplæg til teknikfag Proces og levnedsmiddel P1.

Formål med laboratoriekurset er at introducere til laboratoriet, levnedsmiddelanalyser og dokumentations dele i forhold til teknikfagsrapporten.

Undervisning i forhold til kurset:
Sikkerhed del 1 og oplæg om ekstraktion og destillation Del1.


Mål ifølge Teknikfagsbekendtgørelsen:

Projektet sigter mod følgende kernestofmål 2.1 fra læreplanen.

Nøgletemaer
1) Projektstyring:
̶ projektstyringsværktøjer
̶ samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
̶ mødeafvikling, herunder virtuelle møder

2) Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
̶ fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
̶ relevant apparatteknik
̶ valideringsmetoder

3) Sundhed og miljø:
̶ analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom
̶ relevant fysiologi, genetik, sygdoms- og miljølære


Valgtemaer

8) Fødevarer:
̶ ernæring, herunder stof og energiproduktion samt udskillelse
̶ mikrobiologi
̶ produktionsforhold, herunder produktionsfaser, hygiejne, spildprodukter og miljø
̶ relevant lovgivning



Supplerende stof:

- Risikovurdering (ccp)
- Sensorisk analyse som optimerings model.

Mikrobiologi:
- Mikrobiologisk analyse af levnedsmiddel. Herunder opstille fortyndingsrækker, forgæringsrækker og udføre typebestemmelse ved mikroskopi mv.


Mål fra SO bekendtgørelsen:
Metoder
– søge, vurdere og anvende kilder i de enkelte fag og i samspillet mellem fagene
Samspil mellem fag
– producere viden om praktisk-teoretiske problemstillinger i samspillet mellem fag
– kombinere fagenes metoder og skabe sammenhæng i faglig viden inden for det enkelte fag og fagene imellem
– udvikle kommunikative færdigheder, skriftligt og mundtligt, især ved formidling af videnskab og teknik
– udvælge, behandle og formidle centrale flerfaglige emner i en skriftlig opgavebesvarelse.

2.2. Kernestof
Ud over dele af kernestoffet i de fag, der indgår i studieområdet, er kernestoffet følgende:
Læringsteori og læreprocesser
– planlægningsværktøjer.
Arbejdsformer
– projektarbejde.
Informationssøgning
– anvendelse af kilder.
Videnskab og vidensformer
– kvalitativ og kvantitativ metode
– analyser og eksperimenter
– videnskabelig dokumentation.
Formidling og formidlingsteori
– mundtlige, skriftlige og visuelle præsentationsformer

Evalueringsteori og evalueringsværktøjer
– formativ og summativ evaluering
– portfolio.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P1 PB-projektbeskrivelse 19-08-2024
P1 Bestillingsliste 26-08-2024
P1 Levnedsmiddel rapport 07-10-2024
P1 PP fremlæg labtest 10-10-2024
P1 PP Fremlæggelse 21-10-2024
P1 PP Fremlæggelse 21-10-2024
Omfang Estimeret: 57,00 moduler
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 P2 Biotek Øl

Formålet med bioteknologi projektet er at fremstille Øl.

Forløbsbeskrivelsen suppleres med studieplanen for P2- Bioteknologi

Der beskriver mål med forløbet, selve opgaven og rammerne for forløbet.





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P2 Bestillingsliste Øl 21-10-2024
P2 Brygjournal 26-11-2024
P2 PP Øl projekt 29-11-2024
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 P3 Medicin projekt

Forløbsbeskrivelsen supplered med studieplanen for P3-medicinprojket oplæg

Medicinprojektet er et samarbejde mellem proces og matematik-A. Der fremstilles det aktive stof ASA som indgår i Magnyler. Magnylerne laves på skolen tabletmaskine. Matematik inddrages til statistik beregning omkring tabletterne. Som gæstelærer kommer Peter Mielche og giver et oplæg omkring: ASA, farmakodynamik og kinetik. Vi besøger Nycomed i Hobro der fremstiller og pakker magnyler til salg. I skal fordybe jer i hvordan smerte opstår og hvordan ASA smerte dæmpende mekaniske. Hvordan optages omsættes og udskilles ASA. Det der kaldes pharmakodynamik og kinetik. Evalueres ved rapport og eksamenslignende fremlæggelse.
Se desuden tilhørende studieplan for projektet.

Kernestof

Særfaglige mål i teknikfag: Proces og levnedsmiddel A

Nøgletemaer
a) Analysemetoder og kvalitetsvurdering
her arbejdes der med relevant apparat teknik, fysiske og kemiske målinger og valideringsmetoder.

b) Sundhed og miljø
Her arbejdes der med relevant fysiologi og sygdomslære samt relevant lovgivning i relation til det konkrete produkt.

Valgtemaer
e) Kemisk produktion
Her arbejdes der med: enhedsoperationer, procesdiagrammer, udvalgt analyseteknik, sikkerhed og miljø.

Supplerende stof
Arbejde med statistik i forhold til kvalitetsvurdering af en proces.

Særfaglige mål Matematik A
Supplerende stof: Her arbejdes med deskriptiv statistik, udregning af middelværdi, varians og spredning og muligheder/begrænsninger for anvendelse af statistik.

Formidling: SO - Bekendtgørelsens mål metoder og kernestof.

2.1 Faglige mål:

Metoder
•Vælge og anvende relevante studiemetoder, studieteknikker og arbejdsformer
••Evaluere kvaliteten af eget arbejde

Samspil mellem fag
•Udvikle kommunikative færdigheder, skriftlig og mundtlig, især ved formidling af videnskab og teknik.

Evaluering af levnedsmiddelrapport. Kommentarer gennemgåes til forbedring af medicin rapport. Selvevaluering af rapport og forløb.







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P3 - Projektbeskrivelse 09-12-2024
Formativ evaluering af P1 rapport 27-01-2025
P3 Medicin rapport 03-02-2025
P3 Egen evaluering af rapport 16-02-2025
P3 PP Fremlæggelse 17-02-2025
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 P4 Eksamensprojekt

Eksamensprojektet i Proces Levnedsmiddel og sundhed.

På baggrund af eksamensoplæggene vælges et af temaerne, som der udarbejdes et projekt over. Se særskilt dokument.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
E PB Projektbeskrivelse 28-02-2025
Bestillingsliste 14-03-2025
Eksamens rapport 13-04-2025
PP eksamensprojekt 27-06-2025
Omfang Estimeret: 75,00 moduler
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde