Holdet 2024 3.KE - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Kemi A
Lærer(e) Carina Henriksen
Hold 2024 3.KE (3.KE)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Syre-Basekemi
Titel 2 Organiske stofklasser og syntese
Titel 3 Spektrofotometri og Kromatografi
Titel 4 Isomeri, krop og kost
Titel 5 Termodynamik
Titel 6 Homogene og Heterogene ligevægte
Titel 7 Reaktionskinetik
Titel 8 Orbitaler og Komplekskemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Syre-Basekemi

Faglige mål
  anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
  relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
  tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
  indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
  dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
  gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
  anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
  anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
  formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
  demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
  anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
  syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer, samt bjerrumdiagrammer
  kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
  anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pufferopløsninger 30-08-2024
Journal-Bjerrumdiagram for en syre-baseindikator 06-09-2024
Journal-Phosphorsyreindhold i cola 11-09-2024
Afleveringsopgave 2 06-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Organiske stofklasser og syntese

Faglige mål
  anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
  relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
  tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
  indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
  dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
  gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
  formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
  demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
  anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
  behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
  kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
  organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer, phenoler, amider, aminosyrer
  fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
  organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
  kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, syntese, forskellige typer af titrering,
  kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
  anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Fremstilling af paracetamol 29-09-2024
Eksamensopgave-Organisk kemi 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Spektrofotometri og Kromatografi



Faglige mål
  anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
  relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
  tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,
og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
  indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
  dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
  gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
  anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
  anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
  indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
  formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
  demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
  anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi,
produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
  behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
  kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, syntese, forskellige typer af titrering, vejeanalyse,
spektrofotometri og forskellige former for chromatografi
  kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
  anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Cochenilleindhold i en rød sodavand 10-11-2024
Individuel-Eksamensopgave 11-11-2024
Kromatografi-Power point 13-11-2024
Rapport-Bestemmelse af koffein og theobromin-HPLC 14-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Isomeri, krop og kost

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,
og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi,
produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemisk bindingsteori, herunder hybridisering, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
̶ biokemi, herunder opbygning af og egenskaber ved makromolekylerne carbohydrater, lipider, proteiner og enzymer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver-Isomeri 02-12-2024
Thalidomid opgave på engelsk 07-01-2025
Opgaver om kulhydrater 15-01-2025
Arbejdsspørgsmål-Fedtstoffer 03-02-2025
Eksamensopgave_Kakaosmør 07-02-2025
Journal-Forsæbning af kakaosmør 23-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Termodynamik

I dette forløb indgår 5 moduler, som egentlig hører til temaet "Spektrofotometri og kromatografi". Fem moduler, hvor eleverne var på Aarhus Universitet, Kemisk institut, og lave øvelsen: "HPLC på koffeinholdige drikkevarer"

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,
og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi,
produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
̶ termodynamiske tilstandsfunktioner; entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Individuel-Eksamensopgave-Termodynamik 19-03-2025
Journal-Reaktionsentalpi 23-03-2025
Journal-Bestemmelse af tilvækst i Gibbs-energi 30-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Homogene og Heterogene ligevægte

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
̶ homogene og heterogene kemiske ligevægte, herunder fordelingsligevægt, og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve-Kemi A 28-03-2025
Eksamensopgave-2-Ligevægtskemi 21-04-2025
Journal-Calciumhydroxids opløselighedsprodukt 27-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Reaktionskinetik

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,
og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi,
produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ reaktionskinetik, herunder reaktionsorden, katalyse og hastighedskonstantens temperaturafhængighed
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse_Landolts forsøg 08-05-2025
Eksamensopgave-Reaktionskinetik 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Orbitaler og Komplekskemi

Faglige mål:
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,
og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
̶  kemisk bindingsteori, herunder hybridisering, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer