Holdet 2024 3AEFJ TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Pia Vestergaard Andersen
Hold 2024 3AEFJ TY ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 BRD
Titel 2 Handelskorrespondence
Titel 3 Deutsche Unternehmen und die Volkswirtschaft
Titel 4 Grammatik
Titel 5 Körperkult

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 BRD

20% af undervisningen

KERNETEKSTER:

- Wendezeit (MitCFU)
- Mein Leben in einer geteilten Stadt
- Die Fresswelle
- Wirtschaftswunder

Supplerende tekster:
- Deutsche Geschichte:
"Die Jahre 1945-1949"
"Die Jahre der Teilung 1949 - 1989"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Handelskorrespondence

Forløbet fokuserer på virksomhedskommunikation.

10% af undervisningen.

Klitnæs, Paul: "Tysk Virksomhedskommunikation", 2015, Systime
https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=122

Poulsen, Sv. O,: "Dansk-Tysk Handelsordbog", 1987, A.M. Kjærs Bogtryk og Forlag ApS.

Thomasen, H & Dorthe Unnerup-Madsen: "Sehr geehrte Damen und Herren", 2014, 4. udg, Ventus.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Deutsche Unternehmen und die Volkswirtschaft

Forløbet fokuserer overordnet på den tyske samfundsøkonomi, sammenlignet med den danske samfundsøkonomi. Hvilke industrier/virksomheder har størst indflydelse på den tyske samfundsøkonomi, samt hvilke trusler ligger ude i fremtiden.

30 % af undervisning

KERNETEKSTER

- Warum ist die deutsche Wirtschaft so stark?
- Deutsche Industrie erwirtschaftet hohe Umsätze
- Die VW-Story
- Unternehmen und Forschungseinrichtungen sind im Fokus fremder Nachrichtendienste

Supplerende tekster

- Volkswirtschaft: Definition
- DRTV - DEADLINE: "Østtyskerne ser mod fløjene"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grammatik

Eleverne er undervist i grammatik ud fra følgende grammatikbøger:

10%

Fra Systime:

- Alles in allem 1
https://allesinallem.systime.dk/?id=131
- Alles in allem 2
https://allesinallem2.systime.dk/?id=133
- Tysk basisgrammatik
https://tyskbasis.ibog.gyldendal.dk/?id=129
- Wie geht´s?
https://wiegehts.systime.dk/?id=131

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Körperkult

Forløbet omhandler kropskultur i Tyskland. Fokus har været på forskellige kropsidealer igennem tiderne. Herunder er inddraget sociologiske teorier om den tid, vi lever i. Eleverne har sammenlignet kropsidealer i Tyskland med egne kropsidealer.

30%

KERNETEKSTER:

Aus Krehan, K. et al: "Wer bin ich? Sport und Identität", 2020, Systime
- Stremmel, Jan: "Mach dich breit"
- Ruperts, Anna: "Spieglein, Spieglein an der Wand"
- Petkovic, Andrea: "Kampf ums Körperbild"

Quarks: "Fitness, Muskeln, Körperkult (MitCFU)

Supplerende tekster:
Aus Krehan, K. et al: "Wer bin ich? Sport und Identität", 2020, Systime

- Einleitung zum Thema: "Was ist Körperkult?"
- Ziehes soziologische Theorie
- Goffmans soziologische Theorie
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde