Holdet 2024 3BCJ MA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Elisabeth Gade Frederiksen
Hold 2024 3BCJ MA (3BCJ MA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Keglesnit og kvadratisk optimering
Titel 2 Normalfordeling (+ repetition)
Titel 3 Integralregning (og repetition af differentialregn
Titel 4 Differentialligninger
Titel 5 Regression
Titel 6 Vektorer
Titel 7 Trigonometriske funktioner
Titel 8 Forberedelsesmaterialet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Keglesnit og kvadratisk optimering

Eleven skal
- have kendskab til, hvad der kendetegner funktioner i to variable
- have kendskab til de tre keglesnit parabel, cirkel og ellipse
- kunne bestemme parablens, cirklens og ellipsens ligning ud fra niveaukurverne
- kunne redegøre for om en niveaukurve er hhv. en parabel, cirkel eller ellipse
- lave kvadratisk programmering


Kernestof har været bogens kapitel 2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Normalfordeling (+ repetition)

Vi repeterer emnet statistik go sandsynlighedsregning fra 1.g. Derudover skal eleverne kunne:
- kende t-fordelingen og standardnormalfordelingen
- bestemme sandsynligheder i normalfordelingen
- bestemme fraktiler i normalfordelingen
- bestemme konfidensinterval for. middelværdien med både kendt og ukendt standardafvigelse
- lave hypotesetest med konfidensintervaller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Integralregning (og repetition af differentialregn

Eleven skal beherske:
- Bestemmelse af stamfunktioner for ubestemte og bestemte integraler
- Regneregler for ubestemte og bestemte integraler
- Bestemmelse af konstanten c
- Integration ved substitution
- Bestemmelse af integraler som grænseværdi af summer
- Arealbestemmelser
- Anvendelse af integralregning

Desuden har vi repeteret differentialregning og lært hvordan man differentierer sammensatte funktioner og produktfunktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Regression

Eleven skal kunne:
- Lave lineær- og multipel regression
- Estimation af linjes ligning, herunder backward eliminering
- Forstå residualers betydning
- Bestemme og fortolke p-værdi samt konfidensinterval

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vektorer

Eleven skal kunne:
- Grundlæggende definitioner for vektorer, nulvektor og egentlig vektor
- Regneregler for vektorer
- Vektorers koordinater
- Stedvektorer
- Vektorers længde
- Skalarprodukter og vinkel mellem vektorer
- Tværvektorer, ortogonale og parallelle vektorer
- Vektorprojektioner og areal af parallelogram
- normalvektor og retningsvektor og hvordan disse kan bruges til at vurdere, om linjer er parallelle/ortogonale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Trigonometriske funktioner

Eleven skal kunne:
- Forstå sammenhængen mellem vinkler og radianer. Herunder bruge enhedscirklen.
- Løse trigonometriske ligninger
- Differentiere og integrere trigonometriske funktioner
- Analysere harmoniske svingninger
- Anvendelse af trigonometriske funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forberedelsesmaterialet

Eleverne har læst forberedelsesmaterialet om Goodness of fit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer