Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Allan Jes Bruhn
|
Hold
|
2024 3CDGHIJ MA (3CDGHIJ MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Keglesnit og kvadratisk programmering
Kernestof og supplerende stof: https://matematikahhx.systime.dk/?id=130
Eleven skal kunne redegøre for cirklens ligning og udlede den, redegøre for ellipsens ligning, forklare begrebet funktioner i to variable tegne grafen for niveaukurverne, kunne udføre kvadratisk programmering af kriteriefunktion hvor niveaukurverne er parabler, cirkler eller ellipser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
August 2016 Matematik B
|
20-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning og differentialligninger
Kernestof og supplerende stof: https://matematikahhx.systime.dk/?id=133
Eleven skal kunne
redegøre for det ubestemte integral samt stamfunktionen til en funktion, redegøre for antallet af stamfunktioner til en funktion,
anvende regneregler for ubestemte integraler inkl. beviser: integration af sum og differens, integration ved multiplikation, partiel integration, integration ved substitution, samt undersøgelse af hvorvidt en given funktion er stamfunktion til en anden funktion,
forklare begrebet det ubestemte integral,
forklare sammenhængen mellem værdien af det bestemte integral og arealet under grafen for en funktion,
anvende regneregler for bestemte integraler samt bevise disse,
redegøre for arealet af en punktmængde afgrænset af graferne for flere funktioner,
bevise Hovedsætningen om det bestemte integral,
bevise Hovedsætningen om arealbestemmelse samt
anvende integralregning f.eks. ved beregning af forbruger og producentoverskuddet.
Eleven skal vide, hvad der forstås ved en differentialligning af 1. orden og skal kunne vise at en given funktion er løsning til en given differentialligning.
Eleven skal selv kunne opstille en differentialligning ud fra en sproglig beskrivelse.
Desuden skal formler kunne udledes og beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet kunne gennemføres.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave Integralregning og Diff. ligninger
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Supplerende stof:
Søren Antonius et al. (2006). Matematik B. Århus: Systime. side 231-286
Pythagoras' læresætning.
Definition af sinus, cosinus, tangens og relationerne for disse i retvinklede trekanter. Sammenhæng til enhedscirklen med grader som argument.
Sinus- og cosinusrelationerne for vilkårlige trekanter samt arealet af en trekant.
Udledning af formler og beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave Trigonometri
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorregning
Supplerende stof:
https://matematikahhx.systime.dk/index.php?id=172
Maybrit Christensen et al. (Læreplan 2017).
Eleven skal kunne: Definere en vektor, redegøre for addition, multiplikation og subtraktion af vektorer grafisk, anvende og bevise regneregler for vektorer, beviset for en vektors længde, redegøre for skalarproduktet, herunder kendskab til regneregler ved bl.a. anvendelsen ved bestemmelse af vinkler, bevise regneregler for skalar-produkt herunder bevis for skalarproduktet og vinklen mellem to vektorer, redegøre for tværvektorer og stedvektorer samt regneregler for disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i Vektorregning
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Normalfordelingen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i Normalfordeling og regression
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Regression
Kernestof og supplerende stof:
https://matematikahhx.systime.dk/index.php?id=168
Maybrit Christensen et al. (Læreplan 2017).
Simpel og multipel lineær regressionsanalyse: Estimation af linjens ligning, forudsigelser, residualer samt konfidensinterval for linjens hældningskoefficient.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forberedelsesmaterialet
Supplerende stof:
Afsluttende afsættes seks timers undervisningstid til en forberedelsesperiode til den skriftlige og mundtlige prøve i faget, hvor eleverne selvstændigt arbejder med et centralt stillet forberedelsesmateriale under vejledning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition Forår 2025
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620351039",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620351039",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620351039"
}