Holdet 2024 3CDGHIJ MA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Allan Jes Bruhn
Hold 2024 3CDGHIJ MA (3CDGHIJ MA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Keglesnit og kvadratisk programmering
Titel 2 Integralregning og differentialligninger
Titel 3 Trigonometri
Titel 4 Vektorregning
Titel 5 Normalfordelingen
Titel 6 Regression
Titel 7 Forberedelsesmaterialet
Titel 8 Repetition Forår 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Keglesnit og kvadratisk programmering

Kernestof og supplerende stof: https://matematikahhx.systime.dk/?id=130

Eleven skal kunne redegøre for cirklens ligning og udlede den, redegøre for ellipsens ligning, forklare begrebet funktioner i to variable tegne grafen for niveaukurverne, kunne udføre kvadratisk programmering af kriteriefunktion hvor niveaukurverne er parabler, cirkler eller ellipser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
August 2016 Matematik B 20-08-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Integralregning og differentialligninger

Kernestof og supplerende stof: https://matematikahhx.systime.dk/?id=133

Eleven skal kunne
redegøre for det ubestemte integral samt stamfunktionen til en funktion, redegøre for antallet af stamfunktioner til en funktion,
anvende regneregler for ubestemte integraler inkl. beviser: integration af sum og differens, integration ved multiplikation, partiel integration, integration ved substitution, samt undersøgelse af hvorvidt en given funktion er stamfunktion til en anden funktion,
forklare begrebet det ubestemte integral,
forklare sammenhængen mellem værdien af det bestemte integral og arealet under grafen for en funktion,
anvende regneregler for bestemte integraler samt bevise disse,
redegøre for arealet af en punktmængde afgrænset af graferne for flere funktioner,
bevise Hovedsætningen om det bestemte integral,
bevise Hovedsætningen om arealbestemmelse samt
anvende integralregning f.eks. ved beregning af forbruger og producentoverskuddet.

Eleven skal vide, hvad der forstås ved en differentialligning af 1. orden og skal kunne vise at en given funktion er løsning til en given differentialligning.
Eleven skal selv kunne opstille en differentialligning ud fra en sproglig beskrivelse.
Desuden skal  formler kunne udledes og  beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet kunne gennemføres.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave Integralregning og Diff. ligninger 11-12-2024
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Trigonometri

Supplerende stof:
Søren Antonius et al. (2006). Matematik B. Århus: Systime. side 231-286

Pythagoras' læresætning.

Definition af sinus, cosinus, tangens og relationerne for disse i retvinklede trekanter. Sammenhæng til enhedscirklen med grader som argument.

Sinus- og cosinusrelationerne for vilkårlige trekanter samt arealet af en trekant.

Udledning af formler og beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave Trigonometri 28-01-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vektorregning

Supplerende stof:
https://matematikahhx.systime.dk/index.php?id=172
Maybrit Christensen et al. (Læreplan 2017).

Eleven skal kunne: Definere en vektor, redegøre for addition, multiplikation og subtraktion af vektorer grafisk, anvende og bevise regneregler for vektorer, beviset for en vektors længde, redegøre for skalarproduktet, herunder kendskab til regneregler ved bl.a. anvendelsen ved bestemmelse af vinkler, bevise regneregler for skalar-produkt herunder bevis for skalarproduktet og vinklen mellem to vektorer, redegøre for tværvektorer og stedvektorer samt regneregler for disse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave i Vektorregning 23-04-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Normalfordelingen

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave i Normalfordeling og regression 14-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Regression

Kernestof og supplerende stof:
https://matematikahhx.systime.dk/index.php?id=168
Maybrit Christensen et al. (Læreplan 2017).

Simpel og multipel lineær regressionsanalyse: Estimation af linjens ligning, forudsigelser, residualer samt konfidensinterval for linjens hældningskoefficient.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forberedelsesmaterialet

Supplerende stof:

Afsluttende afsættes seks timers undervisningstid til en forberedelsesperiode til den skriftlige og mundtlige prøve i faget, hvor eleverne selvstændigt arbejder med et centralt stillet forberedelsesmateriale under vejledning.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition Forår 2025

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer