Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25
|
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Line Kristensen
|
|
Hold
|
2024 23ia En (23ia En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
UK: United or Divided?
The topic "UK: United or Divided?" focus on the division that Brexit revealed, enhanced and caused.
The main focus is on present inequality, but texts such as "DHSS" is read to give perspective to the situation in the UK. While focusing on economic inequality we worked with Brexit, The North-South Divide and the general division of the population.
The topic consisted of a mix of non-fiction and fiction. We worked with articles, poetry, short stories, Instagram Reels, and film while focusing on different methods of analysis.
Kernestof:
Mark Easton: "A less than United Kingdom". June 24, 2016. BBC News.
https://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36605656
Emmie Harrison-West: "Covid Has Reignited The North-South Divide With A Vengeance". October 2020, The Huffington Post.
https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/north-south-divide_uk_5f7ed5adc5b6a9322e23737d
Brian Bilston: "Hold my hand while we jump off this cliff". 2018. In Divided Kingdom, Systime.
Charlene James: "Go Home". 2017. In Divided Kingdom, Systime
John Harris: "The town where Brexit died, but hope survives | Anywhere but Westminster”. The Guardian. 2022.
https://www.theguardian.com/commentisfree/video/2022/oct/31/the-town-where-brexit-died-but-hope-survives-video
Doris Lessing: "DHSS", 1991. In Worlds of English, Systime.
Ken Loch: "Sorry We Missed You". 2019 (Film)
“What led to Brexit? | Start Here”. Al Jazeera English. 10/11-2019. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=30pn4CaS2_M&ab_channel=AlJazeeraEnglish.
MapMen: "Where is the north/south divide?". June 10, 2016. Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=ENeCYwms-Cc
Supplerende materiale:
The English Handbook, Systime. Chapters: 6.1, 6.2 and 7.8
Get It Right, Engelsk Grammatik, Systime
Skriftlig Eksamen i Engelsk HTX og EUX, Systime
Ordbogen.com
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
The Curious Incident of the Dog in the Night-time
Særligt fokus på romanlæsning og dybdegående analyse, fortolkning og perspektivering.
Faglige mål:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof:
̶ ordforråd og idiomer
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
Mark Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time", Vintage, 2003.
Estimeret sidetal: 272 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Characterisation of Christopher
|
07-11-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
3
|
Space Exploration
Forløb med fokus på et naturvidenskabeligt/teknologisk emne: Space exploration. Der blev dækket områder som menneskets søgen efter det ukendte, historisk: the space race mellem USA og Sovjetunionen, state of the art: hvilke projekter er i støbe-skeen? Fiktion: sangtekster, musikvideo, noveller, film. Sagprosa: Rejsen til månen, kolonisering af månen, rejsen mod det ydre rum, Mars som planet B (sagprosatekster, dokumentarer og spillefilm).
Der var indtænkt progression fra træning af læse-/lytte-forståelse til informations-søgning og udarbejdelse af et selvstændigt projekt om en relevant problemstilling.
Der blev desuden arbejdet med funktionel grammatik og mundtlig formidling i samarbejde med fysik om stråling i rummet, samt skriftlig formidling med fokus på argumentation (argumentative essay).
Eleverne lavede informationssøgning og kildekritik om et selvvalgt emne: Enten om et emne, der havde relevans for deres erhvervsuddannelse, fx What diet do you need in space to counteract the effect of radiation? How do you construct sustainable living-quarters on the Moon? Eller andre rumrelaterede emner som the 5 greatest challenges for settlement on another planet, Travelling at the speed of light, the Mars One project mv.
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekt-hed
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og me-tode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsk-sprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om tekno-logiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- jfklibrary.org: "Space program" (https://www.jfklibrary.org/learn/about-jfk/jfk-in-history/space-program)
- nasa.gov: "Why go to space" (https://www.nasa.gov/humans-in-space/why-go-to-space/)
- "Four Astronauts from four countries take off to International Space Station". 26. August 2023. The Guardian
- David Bowie, "Space Oddity". 1969
- Elton John: "Rocket Man". 1972
- Rebecca Cairns: "NASA wants to build a lunar base by 2030. Could 3D printing with moon dust be the answer?". December 2020. CNN
- Lucianne Walkowicz, "Let's not use Mars as a backup planet" (TED Talk), 2016
- Bonnie Christian: "Stephen Hawking thinks we have 100 years left on Earth (and he's no the only one)" Wired, 19 May 2017.
- Ridley Scott: "The Martian". 2015
- Ray Bradbury: "All Summer in a Day" 1954
- Doug Goodman: "The Wait"
Supplerende stof:
Space Radiation. iBook, NASA, 2020. Excerpt from chapter 3: Protection from radiation. (5 s) - i samarbejde med fysik B
Trine Østergaard: "The English Handbook". Systime
Poul Turner: "Get it Right". Systime
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Space Essay
|
22-12-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620352235",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620352235",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620352235"
}