Holdet 23ib En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Asger Martinus Schjødt Nielsen, Marianne Daugaard
Hold 2024 23ib En (23ib En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 UK Studies
Titel 2 US Studies
Titel 3 Space Exploration
Titel 4 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 UK Studies

Forløbet er en fortsættelse fra grundforløbet i EUX med fokus på Storbritannien og elevens kulturelle forståelse inden for Storbritanniens historie og kultur. Der er desuden fokus på 2. verdenskrig hvor hver elev skal arbejde med et selvvalgt studie med afslutningsvis en 5 minutters præsentation, som eleverne fremlægger.

Faglige mål:
Kommunikation:
1. Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer og
9. anvende multimodale medier til at kommunikere med sikkerhed og variation mundtligt og skriftligt.

Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.

Sprogbrug og sprogtilegnelse:
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.

Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 US Studies

Forløbet fokuserer på USA, og derved elevens kulturelle forståelse inden for Amerikansk historie og kultur. Der vil være fokus på både ældre historiske hændelser, og nyere fænomener som AI, økokritik og amerikansk identitet i dag.

Faglige mål:
Kommunikation:
1. Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer og
9. anvende multimodale medier til at kommunikere med sikkerhed og variation mundtligt og skriftligt.

Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.

Sprogbrug og sprogtilegnelse:
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.

Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Space Exploration

Et kort Forløb med fokus på et naturvidenskabeligt/teknologisk emne: Space exploration. Der blev dækket områder som menneskets søgen efter det ukendte, historisk: the space race mellem USA og Sovjetunionen, state of the art: hvilke projekter er i støbe-skeen?

Fiktion: sangtekster, musikvideo, noveller, film. Sagprosa: Rejsen til månen, kolonisering af månen, rejsen mod det ydre rum, Mars som planet B (sagprosatekster, dokumentarer og spillefilm).  

Faglige mål:
̶  forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶  udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶  læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶  skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekt-hed
̶  analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶  orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶  anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶  ordforråd og idiomer
̶  principper for tekstopbygning
̶  standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶  almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturviden-skab
̶  tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶  faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

Eleverne lavede informationssøgning og kildekritik om et selvvalgt emne: Enten om et emne, der havde relevans for deres erhvervsuddannelse, fx What diet do you need in space to counteract the effect of radiation? How do you construct sustainable living quarters on the Moon? Eller andre rumrelaterede emner som the 5 greatest challenges for settlement on another planet, Travelling at the speed of light, the Mars One project mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer