Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Simon Bang Nielsen
|
Hold
|
2024 1H sa (1H sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Grundforløb - Dansk politik og demokrati
Grundforløbet i samfundsfag introducerer eleverne til faget og kernestofområdet politik.
Da eleverne kommer fra forskellige stamklasser varierer det supplerende materiale og arbejdsmetoderne.
Disse fremgår derfor ikke af forløbsplanen
Begreber:
Ideologi
Stat
Marked
Civilsamfund
Liberalisme
Konservatisme
Socialisme
Socialliberalisme
Racisme
Nationalisme
Partier i rød blok
Partier i blå blok
Værdipolitik
- Værdipolitisk venstre
- Værdipolitisk højre
Fordelingspolitik
- Fordelingspolitisk venstre
- Fordelingspolitisk højre
Kaare Strøms model
- Office seeking
- Policy seeking
- Vote seeking
Molins model
- Ideologi
- Opinion/Popularitet
- Parlamentarisme
Klassepartier
Catch-all partier
Vælgeradfærd
Marginalvælgere
Kernevælgere
Issue-voting
Class-voting
Demokrati som styreform
Eastons model
Demokratiformer
- Direkte demokrati
- Repræsentativt demokrati
Demokratiopfattelser
- Konkurrencedemokrati
- Deltagelsesdemokrati
Regeringstyper
- Mindretalsregeringer
- Flertalsregeringer
- Etpartiregeringer
- Flerpartiregeringer
Parlamentarisme
- Negativ parlamentarisme
Mandater
Lovgivning og beslutningsproces
Magtens tredeling
- Den lovgivende magt
- Den udøvende magt
- Den dømmende magt
Lovgivningsprocessen i Danmark
Kernestof:
"Samf C - din samfundsfagsbog" af Bundgard, M.; Jensen, Ole og Lund, Thomas (2017). Link: https://samfc.systime.dk/?id=1
Følgende afsnit:
1.1 Hvad handler samfundsfag om
1.2 Taksonomiske niveauer i samfundsfag
6.2: Ideologierne i dag
6.3: Politiske partier
"Samfundsfag C" af Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2025). Link: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
1.2.: Liberalisme
1.2.: Socialisme
1.2.: Konservatisme
1.2.: Socialliberalisme
1.3.: Nationalisme
1.3.: Racisme
2.2: Inddeling efter ideologipolitik
2.2: Inddeling efter fordelingspolitik
2.2: Inddeling efter værdipolitik
2.4: Partiers adfærd
3: Politisk deltagelse
3.2: Politisk deltagelse gennem institutioner
4.2: Demokratiformer
4.3: Demokratiopfattelser
5.1: Grundloven
5.2: Valg til Folketinget
5.3 Folketingets lovgivende arbejde
5.5: Folketingets kontrol af regeringen
5.6: Regeringen
5.7: Regeringens opgaver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
2: Velfærdssamfundet
Begreber:
Velfærd
Velfærdsmodeller
- Den universelle velfærdsmodel
- Den residuale velfærdsmodel
- Den selektive velfærdsmodel
Velfærdstrekanten
Den offentlige sektor (stat, regioner, kommuner)
Direkte skatter
Indirekte skatter
Topskat
Omfordeling (Robin Hood-princippet)
Økonomisk ulighed
Gini-koefficienten
Udfordringer mod den danske velfærdsmodel
- Demografiske udfordringer
- Globaliseringsudfordringer
Løsninger til udfordringer mod den danske velfærdsmodel
- Nedskæringsstrategien
- Omprioriteringsstrategien
- Udvidelsesstrategien
Konkurrencestat
Kernestof:
"SamfNU C" af Bülow, Morten (red.) (2017). Link: https://samfnuc.systime.dk/
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
6.1: Hvem skal sikre velfærden?
6.1.1: Den residuale velfærdsmodel
6.1.2: Den universelle velfærdsmodel
6.1.3: Den selektive velfærdsmodel
6.1.4: Modellernes styrker og forskelle
6.3.3: Hvilke trusler står den danske velfærdsmodel over for?
"Samfundsfag C" af Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2025). Link: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
15.1: Den offentlige sektors størrelse og opgaver
15.2: Skat og afgifter
15.3: Regioner og kommuner
"LUK SAMFUNDET OP!" af Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke (2025). Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?
Supplerende stof:
DR Undervisning (2020): "Forholdet mellem stat, marked og ideologi". Set på: https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/forholdet-mellem-stat-marked-og-ideologi
Fox Business: Everyone in Denmark is working for the goverment - Trish Regan. Set på: https://www.youtube.com/watch?v=pSFfTG42Jl8&t=2s
Liberal Alliance: ”Velfærd. En mere værdig velfærd”. Set på: https://www.liberalalliance.dk/politik/velfaerd/
Enhedslisten. ”Velfærden og staten”. Set på: https://vores.enhedslisten.dk/partidemokrati/enhedslistens-principprogram/
Folketingets EU-Oplysning: "Skatteniveau i EU's medlemslande". Set på:
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/statistik/skatteniveau-i-eus-
medlemslande#A60E784FEB0B475B81D3C395D19795CC
P3 Essensen, Danmarks Radio: "Hvorfor er tandlægen ikke gratis?". Set på: https://www.youtube.com/watch?v=lGHwO0FBdTM
Fagbladet 3F (2018): "Danmark kan gøre tandlæge al sundhed gratis". Set på: https://fagbladet3f.dk/danmark-kan-goere-tandlaege-og-al-sundhed-gratis/
TV2 (2022): "Tusinder af offentligt ansatte skal væk fra administration – nogle skal til at vaske de ældre, svarer Frederiksen". Set på: https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-09-26-tusinder-af-offentligt-ansatte-skal-vaek-fra-administration-nogle-skal-til-at-vaske-de-aeldre-svarer-frederiksen
TV2 (2022): "Regeringen vil forkorte kandidatuddannelser med et år". Set på: https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-09-24-regeringen-vil-forkorte-kandidatuddannelser-med-et-aar
Danmarks Radio (2013): "Gaden hvor det offentlige forsvandt (1)". Set på: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000027122&cfuid=5
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
3: Økonomi og krig i Europa
Begreber:
Det økonomiske kredsløb
- Husholdningerne
- Den offentlige sektor
- Virksomhederne
- Udlandet
Produktion (varer og tjenesteydelser)
Bruttonationalproduktet (BNP)
Udbud og efterspørgsel
Markedsøkonomi
Planøkonomi
Blandingsøkonomi
Samfundsøkonomiske mål
- Fuld beskæftigelse (lav arbejdsløshed)
- Balance på valutaregnskabet (god betalingsbalance)
- Stigning i produktion (vækst i BNP)
- Stabile priser (lav inflation)
- Fair social fordeling (lav ulighed)
- Hensyn til miljøet
Målkonflikt
Økonomisk politik
- Finanspolitik (stram/lempelig)
- Pengepolitik (stram/lempelig)
- Arbejdsmarkedspolitik
Flexicurity-modellen
Globalisering
- Økonomisk globalisering
- Kulturel globalisering
- Politisk globalisering
EU's indre marked
EU's institutioner
- EU-Kommissionen
- Europa-Parlamentet
- Ministerrådet
- EU-Domstolen
Kernestof:
"Samfundsfag C" af Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2025). Link: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
12.1: Lidt om samfundsøkonomi
12.2: Samfundsøkonomiske mål
12.3: Partierne og de samfundsøkonomiske mål
12.4: Konflikt mellem målene
13.0: Økonomiens grundbegreber
13.1: Det økonomiske kredsløb
13.2: Produktion
13.3: Planøkonomi og markedsøkonomi
18.2: Finanspolitik
18.3: Pengepolitik
18.5: Arbejdsmarkedspolitik
18.+ Finanskrisen 2008-2010
19.0: Globalisering
19.1: Økonomisk globalisering
19.2: Kulturel globalisering
19.3: Politisk globalisering
20.3: EU's institutioner
20.4: Det Indre Marked
Supplerende stof:
TV2 (2022): "Sådan hænger de stigende priser og krigen i Ukraine sammen". Set på: https://nyheder.tv2.dk/penge/2022-03-10-saadan-haenger-de-stigende-priser-og-krigen-i-ukraine-sammen
Altinget (2025): "Trump trækker USA fra Parisaftalen". Set på: https://www.altinget.dk/klima/artikel/trump-traekker-usa-fra-parisaftalen
Partiernes hjemmesider vedr. holdninger til økonomi, velfærd, lighed og klima.
Danmarks Radio (2012): "Økonomi for dummies (3)". Set på: https://www.youtube.com/watch?v=K8-kSalzePQ
Danmarks Radio (2022): "Inflationen buldrer afsted, og krisen er anderledes, end dem vi tidligere har set". Set på: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/inflationen-buldrer-afsted-og-krisen-er-anderledes-end-dem-vi
Folketingets EU-Oplysning: "Den Europæiske Unions historie". Set på: http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
4: Identitet og ulighed i det senmoderne samfund
Som en del af forløbet arbejdede eleverne med et tværfagligt SO-projekt med informatik og matematik om social credit score og de individ- og samfundsmæssige konsekvenser af sådan et system. Pensum fra SO-forløbet er ligeledes listet herunder som kernestof.
Begreber:
Levevilkår
Stratifikation
Sociale klasser
Habitus
Økonomisk kapital
Kulturel kapital
Social kapital
Social mobilitet
Social arv
Chancelighed
Mønsterbryder
Socialisering
Norm
Værdi
Arena
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbeltsocialisering (sommerfuglemodellen)
Identitet (fire niveauer)
Roller
Sanktion
Social kontrol
Det traditionelle samfund
Det moderne samfund
Det senmoderne samfund
Individualisering (Giddens)
Aftraditionalisering
Adskillelse af tid og rum
Frontstage og backstage (Goffman)
Højhastighedssamfundet (Hartmut Rosa)
Digitale indfødte og digitale indvandrere
Statusangst (de Botton)
Kultur
National kultur
Subkulturer
Kulturel frisættelse (Ziehe)
- Subjektivisering
- Ontologisering
- Potensering
Indvandrer
Integration
- Assimilation
- Pluralistisk integration
- Segregation
Majoritetskultur
Minoritetskultur
Kønsroller
Kønsnormer
Maskulint
Feminint
Identitetspolitik
#MeToo
Ligestilling
- Aktørforklaring
- Strukturforklaring
Kernestof:
"Samfundsfag C" af Beyer, Mads; Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2025). Link: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
8.1: Typer af socialisering
8.2: Identitet
8.3: Grupper og roller
8.4: Socialisering og identitet i det senmoderne samfund
9.1: National kultur
9.2: Subkulturer
9.3: Ungdomskultur
9.4: Kulturmøder
9.5: Kultur og køn
21.: Samfundsfaglig metode
21.1: Kvantitativ metode - "de hårde data"
21.2: Kvalitativ metode - "de bløde data"
"LUK SAMFUNDET OP!" af Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke (2025). Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
3.1: Det traditionelle samfund
3.2: Det moderne samfund
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
"Samf C - din samfundsfagsbog" af Bundgard, M.; Jensen, Ole og Lund, Thomas (2017). Link: https://samfc.systime.dk/?id=1
Følgende afsnit (hvis der er underafsnit, skal de også læses):
2.5: Digitale indfødte og digital dannelse
4.1: Levevilkår
4.2: Lighed og ulighed
4.3: Social arv
5.1: Ligestilling ifølge lovgivningen
5.2: Hvorfor er der forskel?
Supplerende stof:
Danmarks Radio (2016): "En vej - to verdener (1:4)". Set på: https://www.danskkulturarv.dk/dr/en-vej-to-verdener-14/
Danmarks Radio (2023): "Kender Du Typen?: Med pindsvin og vinkælder". Set på: https://www.dr.dk/drtv/episode/kender-du-typen_-med-pindsvin-og-vinkaelder_398066
Research af selvvalgte statistikker fra klassesamfund.dk
NRK (2015): "SKAM: Du ser ut som en slut" Sæson 1, episode 1. Set på: https://www.dr.dk/drtv/episode/skam_57456
NRK (2017): "SKAM: Du hater å henge med oss" Sæson 4, episode 1. Set på: https://www.dr.dk/drtv/episode/skam_57447
VIVE (2022): "Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel 2022". Set på: https://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unge-i-danmark-velfaerd-og-trivsel-2022-0xgg53xk/
Gotfredsen, Sørine (2021): "Den grædende mand er ikke et godt tegn". Set på: https://www.berlingske.dk/kommentatorer/den-graedende-mand-er-ikke-et-godt-tegn?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYPxUGS3wB6CHVuDWMX7gZyRhXNaT8HDNEWTWuEj5a5n0diZgCQxXV1JL7EVWKU%3D&gaa_ts=682ad982&gaa_sig=YqQrjMFCuYv8Rns16Iesx4m0akEUzfYmhyD_2O1jdNfZbINtIP-8MQyw-6TUiNYhNeIfwBg6ahF5Aw-jeSCWlg%3D%3D
Danmarks Radio (2020). "Hvor store problemer har vi med sexisme i Danmark?". Set på: https://www.youtube.com/watch?v=6RpYUgv2RxQ
Danmarks Statistik: "Tema: Ligestilling". Set på: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353133",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353133",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353133"
}