Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Maja Christina Lerche Høgh
|
Hold
|
2024 1I sa (1I sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn og ligestilling i det senmoderne samfund
Under temaet "Køn og ligestilling i det senmoderne samfund" er indledningsvist arbejdet med normer og socialisering relateret til køn. Herunder er der arbejdet med en forståelse for senmoderniteten og udviklingen herimod som optakt til perspektiv på kulturel frisættelse eller fortsat mangel derpå. Hertil introduceres teoretiske perspektiver på kønnet som biologisk determineret eller en social konstruktion.
I overgangen til et perspektiv på ligestilling har fokus været på #MeToo debatten og demokratiske udfordringer herved. I forlængelse heraf er løngabet mellem mænd og kvinder undersøgt, hvortil samfundsøkonomiske konsekvenser af et kønsopdelt marked er adresseret bl.a. med afsæt i forskelle i mænd og kvinders repræsentation i stat, marked og civilsamfund.
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
Politik
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi og erhvervsliv
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- Kvantitativ metode
Antal normalsider: 43,1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jorden kalder
Under temaet "Jorden kalder" er der indledningsvist arbejdet med klimaforandringer herunder risikosamfundet som afsæt for globaliseringens dimensioner. Fokus har været på både globaliseringspessimister og -optimister samt vindere og tabere af globalisering bl.a. med afsæt i Zygmunt Bauman. I forlængelse af globaliserings tabere er klimaflygtninge berørt samt forskellige former for integration.
Efterfølgende har omdrejningspunktet været af mere samfundsøkonomisk karakter med henblik på økonomisk vækst som målkonflikt samt eksternaliteter af CO2-udledning. Hertil er arbejdet med det økonomiske kredsløb og ikke mindst hvordan finanspolitiske tiltag med fokus på klimaet har samfundsøkonomiske konsekvenser. I forbindelse hermed er arbejdet med en global klimaafgift og påvirkning af den erhvervsmæssige udvikling i Danmark - også i lyset af EU's påvirkning på dansk lovgivning.
Afslutningsvist har eleverne har besøg udefra af Mellemfolkeligt Samvirke, hvor "Klimadiplomaterne" har gennemført et lande-rollespil med fokus på EU-landendes udfordringer med at finde frem til fælles klimaløsninger.
Kernestof
Sociologi
- sociale og kulturelle forskelle.
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Økonomi og erhvervsliv
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
Antal normalsider: 27
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ulighed i velfærdsstaten
Under teamet "Ulighed i velfærdsstaten" er der indledningsvist i forbindelse med SO1 med informatik og matematik arbejdet med stratifikation, fattigdom, kapitaler og social arv. Dette er gjort under overskriften "Samfund, individ og digitalisering", hvor eleverne har udarbejdet en social credit score.
I forlængelse heraf der arbejdet med livsstilsforskelle med afsæt i minervamodellen samt KRAM-faktorer. Med afsæt i viden om forskellige levekår og livsstile er velfærd og ikke mindst omfordeling heraf omdrejningspunktet. Dette leder frem til arbejdet med velfærdsmodeller og ideologiske afsæt samt forskelle i uddannelsessystemet i forhold til kultur og etniciteter.
Afslutningsvist har fokus været på udviklingen fra en velfærdsstat til konkurrencestat i Danmark, hvortil eleverne har gennemført et mindre projektforløb med undersøgelse af problemstillingen "Hvilke samfundsøkonomiske konsekvenser har udviklingen i retningen af en konkurrencestat for Danmark?" med fokus på de samfundsøkonomiske mål og det økonomiske kredsløb.
Kernestof
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politik
- politiske partier og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Økonomi og Erhvervsliv
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode
Antal normalsider: 29,3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353134",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353134",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353134"
}