Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Buje Knudsen
|
Hold
|
2024 1J sa (1J sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 Ung i dag
Forløbet handler om forskellige perspektiver på det at være ung i nutidens Danmark. Fokus har været på forskellige sociologiske perspektiver.
Vi har arbejdet med identitet og socialisering i det senmoderne samfund, sociale medier og deres betydning for unge, trivselskrisen blandt unge samt kønsroller og normer ift. uddannelsesvalg og karakterer.
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle.
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Vigtigste begreber:
Normer
Sanktioner
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Tertiær socialisering
Dobbeltsocialisering
Multisocialisering
Det traditionelle samfund
Det moderne samfund
Det senmoderne samfund
Aftraditionalisering
Individualisering
Adskillelse af tid og rum
Øget refleksivitet
Udlejring af sociale relationer
Ontologisk usikkerhed
Frontstage-identitet
Backstage-identitet
Face
Rolle
Middle region (middle stage-identitet)
Neo-stammer
Af-individualisering
Højhastighedssamfund
Teknologisk acceleration
Acceleration af sociale forandringsprocesser
Acceleration af livstempoet
Fremmedgørelse
Præstation
Acceleration
Psykologisering
Formel ligestilling
Reel ligestilling
Køn som biologisk determineret
Køn som socialt konstrueret
Kønsroller
Binær kønsopfattelse
Kønningsprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#3 Dansk økonomi
I dette forløb har vi arbejdet med hvordan dansk økonomi har det på kort og lang sigt. Vi har arbejdet med det økonomiske kredsløb og økonomiske mål for at undersøge status på dansk økonomi. Vi har arbejdet med finans- og pengepolitik for at undersøge, hvordan politikere og andre kan påvirke økonomien i Danmark. Vi har arbejdet med strukturpolitik for at undersøge hvilke langsigtede udfordringer Danmark står over for og så har vi arbejdet kort med EU og globaliseringens betydning for dansk økonomi.
Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Vigtigste begreber:
Udbud
Efterspørgsel
Markedsøkonomi
Planøkonomi
Blandingsøkonomi
Økonomiske mål
Høj beskæftigelse/lav arbejdsløshed
Høj økonomisk vækst
BNP
Produktivitet
Ligevægt eller overskud på betalingsbalancen
Betalingsbalance
Import
Eksport
Lav inflation
Ligevægt eller overskud på statens finanser
Statens finanser
Statsgæld
Rent miljø/bæredygtig udvikling
En "retfærdig" fordeling af goderne
Det økonomiske kredsløb
Højkonjunktur
Lavkonjunktur
Overophedning
Økonomisk råderum
Lempelig finanspolitik
Stram finanspolitik
Rente
Lempelig pengepolitik
Stram pengepolitik
Strukturpolitik
Stramningsstrategi
Opkvalificeringsstrategi
Incitamentsstrategi
Arbejdsudbud
Økonomisk globalisering
Multinationale selskaber
Outsourcing
EU-kommissionen
Europaparlamentet
Ministerrådet
Det indre marked
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Ulighed og velfærd
I dette forløb har vi arbejdet med velfærdsstaten i Danmark og dets betydning for social arv og mobilitet. Vi har arbejdet med både politiske, økonomiske og sociologiske perspektiver.
Vi har arbejdet med hvad social arv og mobiltiet er samt med Pierre Bourdieus teori om kapitaler og habitus ifm. et SO-forløb med matematik og informatik. Vi har arbejdet med forskellige opfattelser af fattigdom og diskuteret, om der findes fattigdom i Danmark. Vi har arbejdet med forskellige velfærdsmodeller og hvilke udfordringer, som velfærdsstaten i Danmark står over for på lang sigt, med fokus på den demografiske udvikling og privatisering af velfærd. Derudover har vi arbejdet med politikernes holdninger til skat og velfærd.
Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Sociale og kulturelle forskelle
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Fanvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Vigtigste begreber:
Liberalisme
Socialisme
Konservatisme
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Levevilkår
Sociale klasser
Overklasse
Øvre middelklasse
Middelklasse
Arbejderklasse
Underklasse/Uden for arbejdsmarkedet
Økonomisk kapital
Kulturel kapital
Social kapital
Habitus
Social mobilitet
Positiv social arv
Negativ social arv
Chanceulighed
Risikofaktorer
Mønsterbryder
Velfærdstrekanten
Stat
Marked
Civilsamfund
Den universelle velfærdsmodel
Den residuale velfærdsmodel
Den selektive velfærdsmodel
Udfordringer
Demografisk udvikling
Forventningspres og individualisering
EU og globalisering
Ulighed
Privatisering
Udlicitering
Brugerbetaling
Højere skat (mere stat)
Hjælp fra pårørende (Mere civilsamfund)
Øget arbejdsudbud
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353135",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353135",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353135"
}