Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 24c GF2 fy (24c GF2 fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysikkens Grundlag
Gennemgang af kapitel 1 i orbit B htx/eux og forsøg med tyngdeacceleration.
Der er lagt vægt på opgaveregning og det fundamentale arbejde med formler, enheder, præfiks, nøjagtighed og arbejde med den videnskabelige metode.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Energi
Gennemgang af kapitel 2 i orbit B htx/eux.
Der er lagt særlig vægt på opgaveregning ogeksperimentielt arbejde.
De har lavet forsøg med bestemmelse af den specifikke varmekapacitetet for faste stoffer, og et forsøg med bestemmelse og sammenligning af nyttevirkning af elkedel og dyppekoger.
For begge forsøg har eleverne udarbjedet og afleveret en rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Kræfter
Gennemgang af kapitel 8 i orbit B htx/eux - dog ikke kapitel 8.10 om luftmodstand.
Eleverne har særligt haft fokus på normalkraft, gnidningskraft og snorkraft.
Eleverne har lavet forsøg med bestemmelse af den statiske gnidningskoefficient mellem to overflader, og afleveret rapport over dette forsøg.
Eleverne har også lavet forsøg med Hookes lov, og lavet rapport over dette.
Dog er opgaverne om gnidningskraft regnet på den dynamiske gnidningskraft.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Mekanik og Arbejde
Gennemgang af kapitel 9 i orbit B htx/eux
Eleverne har ikke lavet forsøg med til dette emne, men arbejdet med regneopgaver og konceptforståelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Eksamensforberedelse
Eleverne har arbejdet med eksamensdokumentationerne, repetition og træning i opgaveregning.
Første dokument er det samme for alle - Rapport om statisk gnidningskoefficient.
Andet dokument har de selv valgt, om det skulle være en opdateret og forbedret udgave af tidligere rapport om Hookes lov, Nyttevirkning, eller specifik varmekapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353490",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353490",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620353490"
}