Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1Q nv (1Q nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Plast
Dette tema er et NV-tema med kemi og biologi. Derfor kommer vi til at arbejde med NV-faglige mål, som I skal testes i til NV-prøven senere på året.
I den biologifaglige del af temaet kommer vi til at arbejde med, hvordan viden fra biologi kan anvendes til at levere bæredygtige alternativer til den traditionelle plastik, der er baseret på olie og kemisk fremstillet. Til nogle former for plastik kan plantebiomasse være en af løsningerne, og det anvendes allerede i praksis.
Til baggrunden for fremstilling af bioplastik skal vi arbejde med carbons kredsløb, planters fotosyntese og respiration. Planters fotosyntese er udgangspunktet for plantebiomasse. I dette tema fokuserer vi på carbohydratet stivelse med kartofler som modelplante.
I den eksperimentelle del af temaet skal vi mikroskopere kartofler med henblik på at påvise stivelse. Herefter skal vi udvinde stivelse fra kartofler, så vi har stivelse på ren form. Stivelsen skal vi bruge til at prøve at fremstille vores egen bioplastik, som vi skal vurdere brugbarheden af.
I den kemifaglige del af temaet arbejdes med atomets opbygning, molekyler og organisk kemi - herunder forskellige plasttyper. Eksperimentelt er der fokus på identifikation af plast og fremstilling af bioplast.
Kernestof i biologi:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Økologi: energiomsætning i økosystemet
Supplerende stof i biologi:
Det supplerende stof falder indenfor biologisk produktion i forhold til planters produktion af biomasse, der kan anvendes til fremstilling af bioplastik, som er mere bæredygtigt og miljøvenligt end den traditionelle plastik.
Materiale
Bioemballage - temahæfte til naturvidenskabeligt grundforløb, Nucleus, 2018 (15 sider)
Kapitel 1 Bæredygtig emballage, s. 6-8
Kapitel 3 Carbonkredsløbet, s. 16-20
Kapitel 4 Monomerer og polymerer, s. 23-26
Kapitel 5 Hvad er plastik, s. 27-31
Kapitel 7 Fremstilling af bioplastik, s. 38-39
Øvelser og eksperimenter
Stivelse i kartofler
Udvinding af stivelse fra kartofler
Fremstilling af bioplastik
(alle afleveret som opgaver, men fremgår ikke af UV-beskrivelsen, da den er afleveret på grundforløbet)
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Energi
Forløbet er et samarbejde mellem kemi og fysik.
I kemi arbejdes der med ioner, fældningsreaktioner og opstart på redoxkemi.
I fysik arbejdes der med batterier og ellære.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620355082",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620355082",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620355082"
}