Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Rudolf Steiner Skolen Kvistgård
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Samfundsfag (2022 10 Samfundsfag, 1 HF Samfundsfag)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Styreformer, demokrati og ideologier
I denne periode arbejder vi med at skabe en grundlæggende forståelse for det demokrati som vi ofte tager forgivet. Vi arbejder med en forståelse for andre styreformer, samt vender hvilke fordele og ulemper de forskellige styreformer har. Dertil kommer en forståelse af hvordan vores demokrati fungere, samt hvilke demokrati former der kommer til udtryk i samfundet. Vi vender også i denne del af forløbet hvilke udfordringer demokratiet står overfor, samt hvilken indflydelse man som ung kan skabe. Afrundingsvist i forløbet vender vi de klassiske ideologier, som skaber bro mellem demokrati og det følgende forløb om politik i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Folketingsvalg - Politiske system i Danmark
I forbindelse med folketingsvalget 2022, bruger vi i tiende klasse tid til at sætte os ind i det politiske system i Danmark. Der bliver undervist i teori/begreber som Eastons model, magt, parlamentariske styringskæde og folketingets rolle i samfundet.
Som led i undervisningen bliver der igen vendt de klassiske ideologier, partier og markedsdemokrati. Undervisningen varieres mellem klasseundervisning, gruppe arbejde og kreative-projekts opgaver (Såsom udformningen af parti-film og fremlæggelser/debat)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Social ulighed i et multikulturelt samfund
Social ulighed. Kan vi alle blive lige? Burde vi alle være lige? Er lighed altid positiv? Hvordan måler man overhovedet lighed?
Vi stiller fokus på begrebet lighed, både socialt, kulturelt og ideologisk. Vi skal undersøge om der findes ulighed i Danmark. Vi ser blandt andet på gini-koefficient/lorenzkurver, samt hvilke udfordringer den stigende ulighed har for samfundet. Dertil skal vi se debatter hvor netop ligheds begrebet sættes under rampelys.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ligestilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54100023936",
"T": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54100023936",
"H": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54100023936"
}