Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Rudolf Steiner Skolen Kvistgård
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Dansk (2022 10 Dansk, 1 HF Dansk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sætningsskema og syntaks
Sætningsskema og syntaks
Ordklasser og sætningens led.
Konstruktion af sætningstyper ud fra bøjningsforhold og funktion i sætningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værklæsning
Hans Scherfig
"Det forsømte forår"
Komposition og fortælleforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteratur
Poetik
Forløbet tager udgangspunkt i lyrik og genrens litteraturhistoriske udvikling.
Klassen
Eleverne arbejder med stilisering med særligt fokus på metrik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poetik
|
31-10-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mundtlig fremstilling
Mundtlig fremstilling - poetik
Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteratur
Islandske sagaer
Med afsæt i den danske sproghistorie lægges fundamentet for elevernes forståelse for den norrøne digtning og dens betydning for dansk litteraturhistorie.
Som værk læses Egil Skallagrimssons saga.
Eleverne arbejder med sagaens litterære og sproglige karakteristika.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Kultur, køn og klasse.
Vi læser tekster indenfor de tre temaer, der alle søger at "...sætte problemer udner debat". I forløbet arbejder vi med den prosa og lyrik, der er knyttet til de aktuelle forfatterskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Socialpraktik
Socialpraktik
Praktikrapport fra praktikperioden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sprognormer
Sprognormer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Litteratur
Wolfram von Eschenbach
"Parsifal"
Middelalderromanen læses på norsk, hvortil der gennegås det danske sprogsamfunds historie fra oldnordisk til dialekt.
Eleverne arbejder med allegoriske læsninger i en kristen terminologi og opøver gennem læsning værket kendskab til det arketypiske persongalleri.
Parsifal læses som udviklingsroman, og opgaverne lægger op til en perspektivering til deres eget liv i det moderne samfund.
Med fokus på det dialogiske klasserum indgår eleverne dagligt i morgenpanelet med individuelle oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Parsifal
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54838700610",
"T": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54838700610",
"H": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54838700610"
}