Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rudolf Steiner Skolen Kvistgård
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Historie (2022 10 Historie, 1 HF Historie, 2 HF Historie)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mesopotamien
Det korte forløb om Mesopotamien, skal ses som et introduktions forløb, hvor 10. klasse bliver introduceret til to ting:
1. Hvad lægger der til grund for at en civilisation kan opstå, og hvorfor er det vi tilskriver netop Mesopotamien som arnestedet for vores europæiske kulturs begyndelsessted.
2. Hvad er civilisations "trappen" og hvornår bliver en civilisation til et imperium.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Civilisations- og imperiedannelse i oldtiden
Forløbet har fokus på tre af oldtidens civilisationer, Egypten, det gamle Grækenland og Romerriget.
Det centrale er årsagerne til civilisationerne bliver store, og hvorfor de falder.
Et af de store temaer der skal arbejdes med er magt, hvad er den i de forskellige riger og hvordan udvikles og bruges den.
Derudover er der fokus på hvad rigerne har givet videre og måske om vi allerede kan ane tanker, opfindelser og tendenser der allerede her er tilstede, men som vi i høj grad gør brug af i dag.
Forløber leder op til forløbet om middelalderen i 1. HF.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den danske middelalder
Forløbet den danske middelalder er et forløb hvor der fokuseres på hvordan udvikling var i det daske samfund fra sagntiden til tiden op til enevælden.
Eleverne vil skulle forholdes sig til Danmarks sagntid, vikingetiden samt de forskellige udviklinger i den danske middelader.
Der skal arbejdes med kildeanalyser (1.- og 2. hånds), tekster og dokumentarfilm. Derudover er der en del tavleundervisning, som munder ud et et skriftligt arbejde (periodehæfte), som eleverne laver individuelt.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Periodehæfte - Den danske middelalder
|
28-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
30,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
De to verdenskrige
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den europæiske middelalder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DHO
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
KS1 USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Historisk opgaveskrivning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kinas historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54839155345",
"T": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54839155345",
"H": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54839155345"
}