Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Rudolf Steiner Skolen Kvistgård
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Religion C (1 HF Religion, 2 HF Religion)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Religion C
Indhold:
Introduktion til faget, terminologi og forventninger. Gennemgang af mål og indhold. Hvad er religion? Grundlæggende begreber som tro, ritualer, etik og kulturel betydning.
Aktiviteter:
Diskussion om religionens rolle i samfundet.
Gruppearbejde, hvor eleverne dissekerer deres egne definitioner af religion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,50 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Jødedom
Dette forløb giver en lyn-introduktion til jødedommen, herunder:
- Introduktion til jødedommens historiske udviklling.
- Mytologiske fortællinger og betydning af torahen.
Forløbet afsluttes med en kort quiz og leder op til et forløb om kristendommen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,75 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kristendom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,75 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Artikel og afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,50 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Intro til religionsfaget på HF
Vi arbejder med spørgsmålet "Hvad er religion" og hvilke forskellige udtryksformer har det religiøse?
De forskellige metodiske indgangsvinkler præsenteres og religiøse udtryk og tekster analyseres
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
KS1: Grønland
Temaet for KS2 er Grønland og forholdet til Danmark, på godt og ondt gennem historien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kristendom i Danmark og internationalt
10 x 45 minutter
Forløbet giver en grundlæggende forståelse for
- biblens opdeling
- kristendommens grundmyte
- kristne dogmer (Syndefaldet, arvesynden, den stedfortrædende lidelse, genopstandelsen, to-natur-læreren, treenigheden, Messias-tanken).
- den formative periode
- reformationen
- den danske folkekirke
Vi anvender metoder kendt fra første forløb: fænomenologisk og sociologisk tilgang, myteteori samt Ninian Smarts model. Vi udvider mytebegrebet med følgende mytekategorier:
- Antropogoni: Myte om menneskets skabelse
- Eskatologi: Myte om verdens undergang
- Kosmogoni: Myte om verdens skabelse
- Teogoni: Myte om gudernes skabelse
- Ætiologi: Myter, der forklarer verdens indretning
PRIMÆRKILDER:
- 1. mos. kap. 3
- Mark. kap. 14-16
- Mat. kap. 1
- Mark. kap. 1
- Joh. kap 1
- Grundloven paragraf 3, 6, 80, 81, 82, 84
BAGGRUNDSTEKTER:
- Madsen Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C” (2012-2019) 3. udg.: s. 65 - 81
- Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der? - Folkeuniversitetet Aarhus, Emdrup og Herning (2017): https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
ARBEJDSFORMER:
-Læreroplæg
-Pararbejde
-Gruppearbejde
-Matrixgruppefremlæggelser
-Individuel skriftlighed
-Re-mediering (myte til tegning)
-Rollespil
-Religionsfaglig tekstanalyse
-Graflæsninger
Kernestof, der dækkes i dette forløb:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
KS2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Buddhisme (og penanerne)
Kort forløb om praktisk buddhisme med fokus på nordøst Thailand. dernæst afslutning med fortælling fra regnskovene på Borneo.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Islam
KERNESTOF, DER DÆKKES ID ETTE FORLØB:
islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
religionsfaglige metoder
mindre empirisk undersøgelse
CENTRALE BEGREBER
Islam
Allah
De fem søjler
De seks trosartikler
Koranen, Hadith og Sira
Kabaen
Umma
Profeten Muhammed
Sunna
Mekka og Medina
Hijdra
Halal og haram
Retsskoler
Sharia
RELIGIONSFAGLIG TEORI OG BEGREBER
Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
Axis mundi
Mana
Hellig og profan
Maksimalisme
Minimalisme
Ninian smarts model
Indefra/udefra
Materialer:
Kapitlet om islam i Grundbogen til religion c
Videoen: "Sneaking a camera into Mekka to film Hajj": https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
3,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61160340721",
"T": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61160340721",
"H": "/lectio/658/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61160340721"
}