Holdet 2023 2HF Religion (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Rudolf Steiner Skolen Kvistgård
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2023 Religion C (1 HF Religion, 2 HF Religion)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Religion C
Titel 2 Jødedom
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Artikel og afrunding
Titel 5 Intro til religionsfaget på HF
Titel 6 KS1: Grønland
Titel 7 Kristendom i Danmark og internationalt
Titel 8 KS2
Titel 9 Buddhisme (og penanerne)
Titel 10 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Religion C

Indhold:
Introduktion til faget, terminologi og forventninger. Gennemgang af mål og indhold. Hvad er religion? Grundlæggende begreber som tro, ritualer, etik og kulturel betydning.

Aktiviteter:
Diskussion om religionens rolle i samfundet.
Gruppearbejde, hvor eleverne dissekerer deres egne definitioner af religion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Jødedom

Dette forløb giver en lyn-introduktion til jødedommen, herunder:
- Introduktion til jødedommens historiske udviklling.

- Mytologiske fortællinger og betydning af torahen.

Forløbet afsluttes med en kort quiz og leder op til et forløb om kristendommen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,75 moduler
Dækker over: 2,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kristendom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,75 moduler
Dækker over: 2,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Artikel og afrunding

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,50 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Intro til religionsfaget på HF

Vi arbejder med spørgsmålet "Hvad er religion" og hvilke forskellige udtryksformer har det religiøse?
De forskellige metodiske indgangsvinkler præsenteres og religiøse udtryk og tekster analyseres
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 KS1: Grønland

Temaet for KS2 er Grønland og forholdet til Danmark, på godt og ondt gennem historien.
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 2,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kristendom i Danmark og internationalt

10 x 45 minutter

Forløbet giver en grundlæggende forståelse for
- biblens opdeling
- kristendommens grundmyte
- kristne dogmer (Syndefaldet, arvesynden, den stedfortrædende lidelse, genopstandelsen, to-natur-læreren, treenigheden, Messias-tanken).
- den formative periode
- reformationen
- den danske folkekirke

Vi anvender metoder kendt fra første forløb: fænomenologisk og sociologisk tilgang, myteteori samt Ninian Smarts model. Vi udvider mytebegrebet med følgende mytekategorier:
- Antropogoni: Myte om menneskets skabelse
- Eskatologi: Myte om verdens undergang
- Kosmogoni: Myte om verdens skabelse
- Teogoni: Myte om gudernes skabelse
- Ætiologi: Myter, der forklarer verdens indretning

PRIMÆRKILDER:
- 1. mos. kap. 3
- Mark. kap. 14-16
- Mat. kap. 1
- Mark. kap. 1
- Joh. kap 1
- Grundloven paragraf 3, 6, 80, 81, 82, 84

BAGGRUNDSTEKTER:
- Madsen Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C” (2012-2019) 3. udg.: s. 65 - 81
- Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der? - Folkeuniversitetet Aarhus, Emdrup og Herning (2017): https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc

ARBEJDSFORMER:

-Læreroplæg
-Pararbejde
-Gruppearbejde
-Matrixgruppefremlæggelser
-Individuel skriftlighed
-Re-mediering (myte til tegning)
-Rollespil
-Religionsfaglig tekstanalyse
-Graflæsninger

Kernestof, der dækkes i dette forløb:  
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster  
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger   
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid  
- religionsfaglige metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 KS2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Buddhisme (og penanerne)

Kort forløb om praktisk buddhisme med fokus på nordøst Thailand. dernæst afslutning med fortælling fra regnskovene på Borneo.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Islam

KERNESTOF, DER DÆKKES ID ETTE FORLØB:
islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster  
etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger   
religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid  
religionsfaglige metoder
mindre empirisk undersøgelse

CENTRALE BEGREBER
Islam
Allah
De fem søjler
De seks trosartikler
Koranen, Hadith og Sira
Kabaen
Umma
Profeten Muhammed
Sunna
Mekka og Medina
Hijdra
Halal og haram
Retsskoler
Sharia

RELIGIONSFAGLIG TEORI OG BEGREBER
Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
Axis mundi
Mana
Hellig og profan
Maksimalisme
Minimalisme
Ninian smarts model
Indefra/udefra


Materialer:
Kapitlet om islam i Grundbogen til religion c
Videoen: "Sneaking a camera into Mekka to film Hajj": https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 3,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer