Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Troels Winther Stausbo
|
Hold
|
f22htxde_BioteknologiA (f22htxde_1de_BiotekA, f22htxde_2de_BiotekA, f22htxde_3de_BiotekA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Enzymer som drivkraft
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Indhold og kernestof:
Makromolekyler: Opbygning, egenskaber og biologisk funktion af proteiner.
Enzymer: Opbygning, funktion og enzymatiske hovedklasser.
Litteratur:
Systime - Grundbog i Bioteknologi 1 - HTX (12):
- Proteiner og aminosyrer: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=176
- Faktaboks: Kemiske bindingstyper: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=176#c611
- Enzymstrukturer og funktion: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=177
- Faktaboks: Navngivning af enzymer: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=177#c631
Eksperimentelt arbejde:
Enzymers aktivitet: Peeling af mandarin og Frugtgelé (3).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hormoner og reproduktion
Bemærkning:
Forløbet er den del af Studieområdet inden for temaet "Hormonforstyrrende stoffer" udført i et tværfagligt samarbejde med kemi.
Faglige mål:
Foruden nedenstående faglige mål fra kemi har eleverne også arbejde med faglige mål tilhørende Studieområdet.
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Indsamle, vurdere og anvende kildemateriale om biologiske og bioteknologiske emner.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold og kernestof:
Molekylærbiologi: Meiose.
Fysiologi: Forplantning og hormonel regulering - herunder: hormoner og hormonel signalering, feedbackmekanismer, kønsorganer, sædcelleproduktion, ægløsningscyklus, naturlig og kunstig befrugtning, barnløshed og prævention. Endvidere hormonforstyrrende stoffer, inklusive deres indvirkning på ovenstående.
Litteratur:
Systime - Biologi i udvikling (18):
- Hormoner: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=228
- Kvindens kønsorganer: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=231
- Udvikling og modning af æg i æggestokkene: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=232#c780
- Ændringer i livmoren under menstruationscyklus: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=232#c781
- Mandens kønsorganer: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=229
- Produktion af sædceller: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=230
- Fødselstal og ufrivillig barnløshed: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=243
- Årsager til barnløshed: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=244
- Prævention: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=238
- P-piller og andre hormonelle præventionsformer: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=239
- Kunstig befrugtning: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=245
Systime - Grundbog i bioteknologi 1 - HTX (4):
- Mandlig kønsorganer: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=165#c474
- Befrugtning og fosterudvikling: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=166
Systime - Bioteknologi A. Bind 3 (1):
- Hormonsignalet overføres til målceller: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=195
Systime - Fysiologibogen (1):
- Menstruationscyklus: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=300
Systime - Genetikbogen B+A (4):
- Meiosen - reduktionsdeling: https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=206
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af ornesæd (2).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Faglige mål:
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske og bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Indhold og kernestof:
Enzymer: Opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser.
Økologi: Samspil mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og produktion samt stofkredsløb for vand og carbon, herunder fødenet/ fødekæde, abiotiske og biotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter og nedbrydere, autotrofer og heterotrofer, fotosyntese og respiration, vækst, næringsoptagelse, assimilation og mineralisering samt minimumsloven,
Eksperimentelle metoder: Bestemmelse af BPP, NPP og R.
Litteratur:
WWF - Opdag Havet: s. 8-19 (12).
Bioteknologi A. Bind 1: s. 68-72, 75-76 (7).
Systime - Grundbog i bioteknologi 1 - HTX (1):
- Optagelse af næringsioner: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=205
Systime - Biologibogen (6):
- Begrænsende faktorer: https://biologibogen.systime.dk/?id=579
- Primærproduktion: https://biologibogen.systime.dk/?id=582
- Stofkredsløb: https://biologibogen.systime.dk/?id=584
- Vands kredsløb: https://biologibogen.systime.dk/?id=585
- Kulstofkredsløbet: https://biologibogen.systime.dk/?id=586
For litteratur vedrørende enzymer henvises til Enzymer som drivkraft.
Eksperimentelt arbejde:
Energi og vækst hos melorme (2).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økologi - vækst hos melorme
|
14-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økotoksikologi
Faglige mål:
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med biokemisk og biologisk indhold.
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder og grundlæggende kemisk viden til analyse og vurdering.
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret sammenhæng.
Indhold og kernestof:
Toksikologi, herunder: økotoksikologi. Følgende er inddraget: Biomagnifikation og bioakkumulation, giftstoffers (DDT og PCB) optagelse, lagring (polaritet) og fysiologiske respons i organismen, risikovurderinger og dosis-respons-kurver (LD50/LC50, NOEC/LOEC, Kow som markør, ppm- og ppb-beregninger) og identifikation.
Makromolekyler: Opbygning, egenskaber og biologisk funktion af lipider.
Eksperimentelle metoder: Spektrofotometri og kromatografi, herunder søjlekromatografi og TLC.
Litteratur:
Basiskemi C: s. 101-102 (2).
Aurum 1: s. 208-210 (3).
Anvendt kemi 2: s. 160-162 (3).
Systime - Bioteknologi A - bind 3 (20):
- Økotoksikologi: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=159
- Kemiske forbindelser og opløselighed: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=253
- Bioakkumulering og biomagnificering: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=254
- De skadelige POP'er: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=255
- DDT: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=256
- Pesticider: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=258
- Når hormonbalancen forstyrres: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=259
- Hvordan virker de hormonforstyrrende stoffer?: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=260
- Påvirkninger i fostertilstanden har afgørende betydning for mænds fertilitet: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=262
- Risikovurdering af miljøfremmende stoffer: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=267
- LD50 og LC50: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=268
- Grænseværdier: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=269
- Effektstudier og biomarkører: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=270
Systime - BioAktivator (5):
- PCB: https://bioaktivator.systime.dk/?id=3286
- PCB's effekt på kroppen: https://bioaktivator.systime.dk/?id=3285
- PCB i fødekæderne: https://bioaktivator.systime.dk/?id=3284
Biosite: Octanol-vand fordelingsforhold (1): http://www.biosite.dk/leksikon/octanol-vand-fordeling.htm
Eksperimentelt arbejde:
Pesticiders indvirkning på spiring af karse (3).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Cancerbiologi
Faglige mål:
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret sammenhæng.
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Indhold og kernestof:
Cellebiologi: Dyrecellers overordnede opbygning og membranprocesser.
Genetik og molekylærbiologi: Replikation, proteinsyntese, mutation, mitose og genregulering, herunder kræftceller (cellecyklus, mutationer og mutationers akkumulering, kræfttyper og deres forekomst) og kræftgener (onkogener, tumorsuppressorgener og ændret telomeraseaktivitet).
Eksperimentelle metoder: PCR, DNA-sekventering og elektroforese, herunder restriktionsanalyse.
Litteratur:
Molekylærbiologi og biokemi - teori og metode: side 63-68, 348-355 (12)
Systime - Bioteknologi A - bind 1 (9):
- Cellevækst og celledeling: https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=276
- Mitose: https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=292
- Replikation af DNA: https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=191
Systime - Grundbog i bioteknologi 2 - HTX (2):
- Genregulering hos eukaryoter: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=145#c321
- Regulering af kromatinstrukturen: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=145#c323
- Regulering af transskriptionen: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=145#c324
- Regulering på RNA-niveau: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=145#c325
Systime - Bioteknologi A - bind 3 (10):
- Kræft: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=211
- Godartet eller ondartet: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=226
- Kræft er mange sygdomme: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=212
- Akkumulering af mutationer: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=213
- Fra normal celle til kræftcelle: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=214
- Onkogener: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=215
- Tumorsuppressorgener: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=216
- Telomerase kan gøre kræftceller udødelige: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=217
Systime - Genetikbogen B+A (3):
- PCR: https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=147#c755
- DNA-sekventering: https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=145#c725
Artikler:
- Aktuel Naturvidenskab: Kræftceller overlever ved at bøje cellemembranen (4).
- Aktuel Naturvidenskab: Musen der ikke kan få kræft (4).
Eksperimentelt arbejde:
Molekylærbiologisk forsøg: Undersøgelse af DNA-profiler (5).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Arbejdsfysiologi
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger.
Analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Indhold og kernestof:
Fysiologi: Åndedrætssytemet, herunder opbygning (øvre og nedre luftveje) og funktion (lungeventilation, gasudveksling og reguleringsmekanismer).
Fysiologi: Blodkredsløbet, herunder kredsløb, blodkar, hjertet (opbygning og funktion, herunder hjertet som en pumpe) og transport af ilt og kuldioxid.
Arbejdsfysiologi: Maksimal iltoptagelse, lungeventilation og blodkredsløb under fysisk arbejde og aerob og anaerob energiforsyning.
Eksperimentelle metoder: Arbejdsfysiologiske målinger, herunder kredsløbsmålinger (puls, blodtryk og EKG) og lungeventilation.
Litteratur:
Systime - Fysiologibogen (19):
- Luftens vej til lungerne: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=182
- Surfaktant: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=183
- Gasudveksling: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=186
- Transport af ilt: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=187
- Transport af kuldioxid: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=188
- Gasudveksling under arbejde: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=196
- Oxygenmætning under arbejde: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=200
- Indånding: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=193
- Udånding: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=194
- Ventilation: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=195
- Regulering af ventilationen: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=190
- Menneskets blodkredsløb: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=212
- Hjertet: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=213
- Hjertets elektriske impulser: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=217
- EKG: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=218
- Regulering af blodtryk: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=229
- Regulering af kredsløbet: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=230
Systime - Grundbog i Bioteknologi 1 - HTX (3):
- Lungerne: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=158
Systime - Grundbog i Bioteknologi 2 - HTX. (3):
- Lungeventilation under fysisk aktivitet: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=186#c572
- Blodkredsløbet under fysisk aktivitet: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=186#c575
Systime - Bioteknologi (3):
- Puls, slagvolumen og minutvolumen: https://bioteknologi.systime.dk/?id=427&L=0#c1502
Eksperimentelt arbejde:
Arbejdsfysiologiske undersøgelser: Puls, blodtryk, EGK, lungeventilation og hæmoglobinbestemmelse (2).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
P6 - Studieretningscasen og studietur
Bemærkning:
Gældende for begge studieretninger tages der udgangspunkt temaet: Diabetes - en syg forskel?. Tværfaglige studieforløb mellem studieretningsfagene som angivet herunder:
- 2D: Bioteknologi og samfundsfag.
- 2E: Bioteknologi og idræt.
Efterfølgende studietur (uge 10).
Faglige mål:
Foruden faglige mål inden for Studieområdet har eleverne berørt nedenstående faglige mål.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske og bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold og kernestof:
Fysiologi: Hormonel regulering, herunder kontrol af blodsukkeret, insulin og glukagon.
Supplerende stof inden for emnet: Sundhed, sygdom og medicin.
Litteratur:
Systime - Kroppen i fokus (4):
- Motion og sundhed: https://kroppenifokus.ibog.nucleus.dk/?id=142
- Risiko for diabetes: https://kroppenifokus.ibog.nucleus.dk/?id=146
Systime - Fysiologibogen (3):
- Diabetes: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=356
- Effekt af insulin: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=352
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 1 (4):
- Diabetes: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=192
- Kulhydrater og blodglukose: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=190
Eksperimentelt arbejde:
Selvstændigt og individuelt arbejde med empirisk materiale som en del af Studieretningscasen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mikroorganismer og biologisk produktion
Faglige mål:
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed, og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold og kernestof:
Cellebiologi: Svampe- og bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser.
Mikrobiologi: Vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer - herunder mikroorganismers livsvilkår, vækstkurver, vækstgrænser og omgivelsernes påvirkning.
Eksperimentelle metoder: Celledyrkning.
Supplerende stof inden for Bæredygtig energi- og fødevareproduktion.
Litteratur:
Mikrobiologi - Fødevarer, hygiejne og genteknologi: side 42-51, 74-83 (20)
Systime - Mikrobiologibogen (14):
- Tarmens mikrotobia hos voksne: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=146
- Probiotika: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=151
- Præbiotika: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=191
- Fermenterede fødevarer: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=192
- Behandling af infektionssygdomme: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=158
- Antibiotika og antibiotikas virkemåde: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=199
- Resistens hos patogener: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=159
- Overførsel af resistens: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=201
- Multiresistente bakterier: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=202
Systime - Fysiologibogen (1):
- Tyndtarmens opbygning og funktion: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=330
Eksperimentelt arbejde:
Fang mikroorganismer (2).
Undersøgelse af antibiotika og resistens (2).
Yoghurtproduktion (2).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroorganismer og produktion
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Biodiversitetskrisen
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger.
Gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med biokemisk og biologisk indhold.
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder og grundlæggende kemisk viden til analyse og vurdering.
Indhold og kernestof:
Økologi: Biodiversitet, herunder artssammensætning, habitat og niche, indikator-, hjemmehørende og invasiv art, Simpsons-diversitet (D) og Shannon-Wiener-indekset, Den danske rødliste samt Biodiversitetskort og HNV-kort.
Økologi: Nitrogenkredsløbet.
Supplerende stof inden for Miljøteknologi og miljøbeskyttelse.
Litteratur:
Systime - Grundbog i Bioteknologi 1 - HTX (3):
- Biodiversitet: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=209
Systime - Biodiversitetsbogen (8):
- Mangfoldighed af liv: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=132
- Liv: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=138
- Argumenter for biodiversitet: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=140
- Kvantitative diversitetsmål: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=154
- Invasive arter: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=178
Systime - Økologi - danske naturtyper (3):
- Kvælstofkredsløbet: https://oekologi-danskenaturtyper.ibog.nucleus.dk/?id=170
Artikler:
- Videnskabernes selskab: Invasive arter i Danmark: En trussel? Mod hvad? (6).
- Aktuel Naturvidenskab: Naturen på kort - nye værktøjer målretter indsatsen for truede arter (3).
- Aktuel Naturvidenskab: Naturen sætter en grænse - status for diskussionen om landbrug, kvælstof og havmiljø (5).
BIO-AU - Den danske rødliste: https://bios.au.dk/raadgivning/natur/redlistframe/
WWF - Sømrokke-projektet: https://www.wwf.dk/om-os/hvor-kaemper-vi/projekt-hm-soemrokker/
Eksperimentelt arbejde:
Ikke inddraget i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Enzymer og enzymkinetik
Faglige mål:
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med biokemisk og biologisk indhold.
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder og grundlæggende kemisk viden til analyse og vurdering.
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret sammenhæng.
Indhold og kernestof:
Makromolekyler: Opbygning, egenskaber og biologisk funktion af proteiner, herunder aminosyrer, peptider og proteiner samt bindingstyper.
Enzymer: Enzymatiske hovedklasser og betydning af pH, temperatur og aminosyrerens sidekæder for enzymaktiviteten.
Enzymkinetik, herunder reaktionshastighed, Michaelis-Menten kinetik (Vmax og Km samt afbilding og bestemmelse herfra), Lineweaver-Burk plot (afbilding og beregning af Vmax og Km), Inhibitorer (reversible (kompetitiv og non-kompetitiv) og irreversible).
Eksperimentelle metoder: Spektrofotometri og celledyrkning.
Litteratur:
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 1 (5):
- Introduktion: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=173
- Aminosyrer: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=174
- Proteiner: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=175
Systime - Bioteknologi A - Bind 3 (18):
- Enzymer: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=300
- Enzymaktivitet: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=308
- Reaktionshastighed: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=299
- Påvirkning af reaktionshastigheden: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=303
- Michaelis-Menten-kinetik: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=302
- Bestemmelse af kinetiske parametre: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=311
- Lineweaver-Burk-plot: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=312
- Inhibitorer: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=301
- Reversibel inhibitor: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=309
- Irreversibel inhibitor: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=310
- Inhibitorers påvirkning af kinetiske parametre: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=313
Eksperimentelt arbejde:
Biolink - KU: Proteinoprensning (3).
Biolink - KU: Enzymkinetik (5).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymforsøg
|
22-09-2024
|
Enzymkinetik
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Muskler og kulhydratstofskiftet
Faglige mål:
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske og bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Indhold og kernestof:
Makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologiske funktion af carbohydrater.
Biokemiske processer: Respiration og dens overordnede delprocesser, herunder glykolyse, pyruvat-omdannelse, citratcyklus, oxidativ phosphorylering, ATP-regnskab og regulering af stofskiftet.
Fysiologi: Muskler, herunder opbygning, neuromuskulær signalering, tværbrocyklus og kontraktion samt energi og fysisk træning.
Litteratur:
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 1 (6):
Kulhydrater: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=163
Opbygning: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=164
Monosaccharider: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=165
Disaccharider: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=166
Polysaccharider: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=167
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 2 (18):
- Muskler: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=134
- Skeletmusklerne: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=169
- Musklens opbygning: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=172
- Nervesignalering: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=173
- Aktionspotentiale til kontraktion: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=174
- Tværbrocyklus: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=174
- Muskelkraft: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=176
- Længde-spændingskurve: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=177
- Hurtige og langsomme fibre: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=178
- Fordeling af fibre: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=179
- Energi til muskelarbejdet: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=167
- Fysisk træning: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=165
- Muskelarbejde og sundhed: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=180
- Det intermediære stofskifte: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=135
- Glykolysen: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=203
- Investeringsfasen: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=202
- Udbyttefasen: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=201
- Betydning af phosphorylering: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=200
- Pyruvats omdannelse: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=199
- Dannelse af acetyl-CoA: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=197
- Citratcyklus: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=196
- Energi frigives: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=195
- Oxidativ phosphorylering: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=194
- Oxidative processer: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=193
- ATP-syntese: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=192
- Stof- og energiregnskab: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=191
- Reguleringer: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=190
Eksperimentelt arbejde:
Ingen i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sundhed og genteknologi
Faglige mål:
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed, og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed.
Indhold og kernestof:
Makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af lipider, herunder triglycerid, fedtsyrer.
Fysiologi: Fordøjelse, herunder fordøjelsessystemets opbygning samt fordøjelse og optagelse af proteiner, kulhydrater og lipider.
Fysiologi: Hormonel regulering, herunder Insulin, blodsukker og blodsukkerregulering samt diabetes.
Biokemiske processer: Gæring, herunder fermentering og fermenteringsteknologi.
Cellebiologi: Dyrecellers membranprocesser, herunder passiv og aktiv transport samt endocytose og exocytose.
Genteknologi: Transformation, herunder mikroorganismer, produktion og cellefabrikker.
Supplerende stof indenfor Bioteknologisk anvendelse af både virus, mikroorganismer, planter og dyr.
Litteratur:
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 1 (26):
- Lipider: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=168
- Triglycerider og fedtsyrer: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=169
- Lipid-transport: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=172
- Fordøjelse: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=179
- Mundens fordøjelse: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=180
- Spiserøret: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=181
- Mavesækkens fordøjelse: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=182
- Fordøjelse af kulhydrater: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=186
- Fordøjelse af proteiner: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=187
- Fordøjelse af lipider: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=188
- Næringsstoffers optagelse: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=230
- Optagelse af kulhydrat: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=233
- Optagelse af protein: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=232
- Optagelse af lipid: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=231
- Regulering af fordøjelsen: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=183
- Kulhydrat og blodglukose: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=190
- Glykæmisk indeks: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=191
- Isolering af DNA: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=201
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 2 (9):
- Rekombinant DNA-teknologi: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=279
Systime - Biologibogen (2):
- Diabetes: https://biologibogen.systime.dk/?id=435
Systime - Fysiologibogen (2):
- Effekt af insulin: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=352
Links - BiotechAcademy:
- Cellefabrikker – funktion: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/cellefabrikker/
- Cellefabrikker – optimering: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/cellefabrikker/
- Fermentering: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/introduktion-til-fermentering/
- Fermenteringsprocessen: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/fermenteringsprocessen-fra-upstream-til-downstream/
- Produktionen: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/fermenteringstank-og-udstyr/
Artikler (3):
- DR - Britisk politi jagter insulinmorder: https://www.dr.dk/nyheder/udland/britisk-politi-jagter-insulinmorder
- Illustreret Videnskab - Udtræk fra hunde redede døende.
- Kemifagbladet - Insulin - hormon og kemisk kampstof.
Eksperimentelt arbejde:
Transformation af E. coli (3).
Måling af blodsukker (1).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
SOP-skriveperiode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Nervesystemet
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger.
Gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med biokemisk og biologisk indhold.
Indhold og kernestof:
Fysiologi: Nervesystemet, herunder hjernen og nervesystemets opbygning (inklusive neuroner og støtteceller), membranpotentialer (hvile- og aktionspotentiale), impulser (fremmende og hæmmende), transmitterstoffer og receptorer, synapser og signaloverførsel, neuroplasticitet. Endvidere hukommelse og hukommelsesformer, herunder kortids- og arbejdshukommelse, langtidshukommelse som deklarativ og non-deklarativ hukommelse.
Litteratur:
Systime - Husk Hjernen(29):
- Storhjernen: https://huskhjernen.systime.dk/?id=155
- Mellemhjernen: https://huskhjernen.systime.dk/?id=154
- Lillehjernen: https://huskhjernen.systime.dk/?id=153
- Hjernestammen: https://huskhjernen.systime.dk/?id=152
- Hvilemembranpotentialet: https://huskhjernen.systime.dk/?id=144
- Aktionspotentialet: https://huskhjernen.systime.dk/?id=146
- Udbredelse af aktionspotentialet: https://huskhjernen.systime.dk/?id=147
- Neuroplasticitet: https://huskhjernen.systime.dk/?id=151
- Hukommelsens betydning: https://huskhjernen.systime.dk/?id=133
- Hukommelse – oversigt: https://huskhjernen.systime.dk/?id=134
- Korttidshukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=157
- Arbejdshukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=158
- Langtidshukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=159
- Hippocampus og langtidshukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=162
- Deklarativ hukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=160
- Procedural hukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=179
- Associativ hukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=180
- Følelsesmæssig hukommelse: https://huskhjernen.systime.dk/?id=182
- Habituering: https://huskhjernen.systime.dk/?id=183
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 1 (9):
- Nervesystemet: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=292
- Neuronet: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=294
- Gliaceller: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=295
- Synapsen: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=300
- Neurotransmittere: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=301
Forsøg:
Bestemmelse af ledningshastigheden (2).
Hukommelse (tre delforsøg) (2).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Evolution
Bemærkning:
Uge 7: Skriftlig termingsprøve.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret sammenhæng.
Indhold og kernestof:
Evolutionsteori: Biologisk variation og selektion, herunder evolutionsmekanismer, artsbegreber og artsdannelse samt taksonomi og fylogeni.
Genetik og molekylærbiologi: Anvendt bioinformatik, herunder MEGA-analyser af gensekvenser.
Litteratur:
Systime - Biodiversitetsbogen (9):
- Artsdiversitet: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=133
- Artsdannelse: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=148
- Fylogeni: https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=149
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 1(9):
- Biologisk variation: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=277
- Naturlig selektion: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=279
- Genetisk variation: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=284
- Taksonomi: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=283
MEGA: https://www.megasoftware.net/examples
Forsøg:
Bear island - the jelly bear evolution game (2).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
No time to die
Faglige mål:
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Indhold og kernestof:
Virus: opbygning og formering, herunder med HIV-virus som case.
Genteknologi: Gensplejsning, herunder CRISPR og Nanobots (DNA, evolution og virus).
Makromolekyler: Opbygning og egenskaber af nucleinsyrer, herunder repetitive DNA-sekvenser (STR og VNTR).
Eksperimentelle metoder: Celledyrkning, PCR og DNA-sekventering, herunder DNA-oprensning, restriktionsanalyse og DNA-elektroforese.
Supplerende stof indenfor Ny forskning og nye bioteknologiske metoder.
Litteratur:
Systime - Bioteknologi (3):
- PCR: https://bioteknologi.systime.dk/?id=441
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 1 (2):
Gelelektroforese: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=203
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 2 (3):
- CRISPR-Cas9: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=303
- CRISPR - Cellebrud: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=328
- Cas og RNA: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=302
Systime - Genetikbogen B+A (3):
- Sanger-sekventering: https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=145
Systime - Virus (13):
- Virus: https://virus.systime.dk/?id=134
- Bakteriofag: https://virus.systime.dk/?id=135
- HIV-virus: https://virus.systime.dk/?id=205
- HIV-livscyklus: https://virus.systime.dk/?id=206 og https://virus.systime.dk/?id=207
Artikler - Videnskab.dk (9):
- Vikinge-DNA . overalt hvor de kom frem havde de sex: https://videnskab.dk/kultur-samfund/rekordstor-kortlaegning-af-vikinge-dna-overalt-hvor-de-kom-frem-havde-de-sex
- Det siger genetik om danskhed: https://videnskab.dk/kultur-samfund/overrasket-topforsker-det-siger-genetik-om-danskhed
- Indianernes forfædre var europæere: https://videnskab.dk/kultur-samfund/indianernes-forfaedre-var-europaeere
Videoer - BiotechAcademy:
- PCR: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016287187-b75dbc74-05bf
- Real-Time PCR: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016640240-44306fc7-c64a
- Elektroforese: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016492971-a0bc3d63-fdf4
- Sekventering: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016698744-9465129c-9a96
Film: James Bond - No time to die.
Eksperimentelt arbejde:
CRISPR: Out of the blue (3).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
HIV i immunsystemet
Faglige mål:
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed, og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed.
Indhold og kernestof:
Fysiologi: Immunforsvaret, herunder Opbygning og funktion af det uspecifikke og specifikke immunsystem (inklusive cellulære og humorale komponenter), sammenspillet mellem det uspecifikke og specifikke immunsystem, antistoffer og antigener, fagocytose og inflammation samt vaccination og immunitet.
Genteknologi: Kloning, herunder reproduktiv og terapeutisk tilgang.
Eksperimentelle metoder: ELISA, herunder de forskellige ELISA-teknikker.
Supplerende stof: Bioetik, herunder etiske teorier og dilemmaer knyttet til kloning.
Litteratur:
Systime - Bioteknologi A - HTX. Bind 2 (14):
- Introduktion: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=137
- Opbygning: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=220 og https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=240
- Uspecifikke immunforsvar: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=219 (Inklusive afsnit 5.2.2 – 5.2.3 – 5.2.4 – 5.2.5 – 5.2.6).
- Komplement: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=218#c508
- Fagocytose: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=246
- Inflammation: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=217
- Introduktion: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=215
- Lymfocytter: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=250
- Antistoffer: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=252 og https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=251
- MHC-receptorer: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=249
- Immunrespons: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=213
Systime - Virus (15):
- Passiv immunisering: https://virus.systime.dk/?id=155#c337
- Aktiv immunisering: https://virus.systime.dk/?id=154
- Vaccinetyper: https://virus.systime.dk/?id=154#c349
- Pålidelighed: https://virus.systime.dk/?id=151
Systime - Grundbog i Bioteknologi 2 - HTX: (3)
- ELISA: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=216
Systime - Mikrobiologibogen (3):
- Antivirale midler: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=200
Systime - Bioteknologi (3):
- Kloning: https://bioteknologi.systime.dk/?id=423
Systime - Biologi C+B (2):
- Etiske overvejelser: https://bioaktivator.systime.dk/?id=1016#c2583
Eksperimentelt arbejde:
ELISA - antistoftest (2).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Opsamling og eksamenstræning
Bemærkninger:
Uge 18: Teknikfagsuge.
Indhold - repetition:
- Cellebiologi og molekylærbiologi: Det centrale dogme (DNA-replikation, transskription og translation) og cellecyklus (faser og mitose).
- Enzymer: Opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og enzymkinetik (Michaelis-Menten kinetik).
- Biokemiske processer: Fotosyntese (strukturer og delprocesser inkluderet).
- Økologi og økotoksikologi (noter).
- Fysiologi: Hormonel signalering (særligt feedbackmekanismer).
- Fysiologi: Forplantning (særligt sædcelleproduktion, ægløsningscyklus, befrugtning, fertilitet og meiose).
Eksamen:
- Eksamensinformation: Regler, bekendtgørelse, gode råd og tricks.
- Eksamensspørgsmål: Foreløbige (uden bilagsmateriale).
- Klargøring til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757126",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757126",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757126"
}