Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
LUK - Christina Mejlholm LUK - Larsen, Sven Lange
|
Hold
|
t22htxp_BioteknologiA (t22htxp_1p_BiotekA, t22htxp_2p_BiotekA, t22htxp_3p_BiotekA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fordøjelsen / Sundhedsteknologi
Forløb i samarbejde med teknologi. Eleverne skulle udvikle og teste et spiseligt produkt til diabetikere
De har i dette forløb stiftet bekendtskab med:
- Næringstofferne i kosten
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Diabtetes type 1 + 2
- Insulin - opbygning, funktion
- Glykæmisk index
Øvelse: 'Glykæmisk indeks' (rapport i bioteknologi, hvor det glykæmiske indeks for forskellige fødevarer blev bestemt (+ projektrapport i teknologi om eget produkt)
Kernestof:
̶ makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- fysiologi , Førdøjelsen
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Glykæmisk index
|
19-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler og cellemembranprocesser
I dette forløb er der arbejdet med:
- Cellernes opbygning - prokaryote, eukaryote og svampeceller
- Cellemembrantransport (simpel, facililteret og aktiv transport)
- Osmose
Øvelse: Observation af kindceller, vandpestceller og gærceller i lysmikroskop. Øvelse med osmose i vandpest.
Der har været lagt fokus på anvendelse af fagord, lærer mikroskopet at kende
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af celler og osmose i vandpest
|
17-02-2023
|
Celler og osmose - genaflevering
|
27-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad er gener?
Introduktion til DNA, proteinsyntese og genetik
Om nukleinsyrerne: DNA og RNA og deres rolle i proteinsyntese. Desuden om replikation i forbindelse med celledelingerne mitose, meiose (begge hos eukaryoter) samt binær fission hos prokaryoterne. Endelig arbejdes der med nedarvning, krydsningsskemaer og stamtavler.
Øvelser:
- Mitosens faser set i lysmikroskop
- Mutantmajs (togensnedarvning)
Eksperimentelle metoder: lysmikroskopi, dyrkning af planter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mitosens faser
|
27-03-2023
|
Mutantmajs (togensnedarvning)
|
24-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Retsgenetik - hvem er morderen?
Hvordan anvendes DNA-sekvenser i retsgenetik (kriminalsager, faderskabssager mm)?
I hører om genetisk variation, der anvendes i retsgenetikken, nemlig 'længde-polymorfi' = variation i sekvensers længde: STR (short tandem repeats) samt 'basepolymorfi' = variation i sekvensers basesammensætning (SNP mm). Og så skal I prøve at se, om I kan finde en skyldig person
Eksperimentel metode: restriktionsanalyse, agarose-gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA fingerprinting
|
23-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Undersøgelse af egne gener (PCR)
I skal prøve at undersøge jeres eget DNA, nærmere bestemt genet: TAS2R38. Forskellige alleler afgører om man kan smage det bitre stof PTC (phenyl-thio-carbamid). For at kunne analysere jeres egen genotype, skal I følge en protokol med DNA-ekstraktion og oprensning vha centrifuge, polymerase-kædereaktion (PCR), behandling med restriktionsenzymer, elektroforese og farvning af gel.
Vi sammenligner også PCR med cellernes naturlige DNA-kopieringsproces, nemlig replikation
Eksperimentel metode: ekstraktion af DNA, PCR, agarose-gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spørgsmål til PCR
|
23-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forberedelse til og besøg fra Norge
Denne uge får I besøg af elever fra idrætsgymnasiet i Jættå, Norge og skal måle hæmatokrit og laktat på nordmændene. I den forbindelse skal jeres klasse formidle viden om hæmatokrit for forsøgspersonerne (i 3. g er det jer, som kommer til at måle laktatværdier)
((bagefter fortsætter vi med at analysere jeres eget DNA))
Eksperimentel metode: centrifugering (af blodprøver i kapillærrør)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hæmatokrit-powerpoint
|
11-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nerver og muskler - proteiner, signaler og stoffer
Nervesystemet arbejder blandt andet sammen med musklerne, når vi skal bevæge os, men har også mange andre funktioner. Vi skal lære om hvordan nerveceller kommunikerer og hvordan muskler er opbygget og bevæger sig (kontraherer)
Eksperimentel metode: bestemmelse af reaktionstid, ekstraktion og denaturering af protein, SDS-PAGE (natrium-Dodecyl PolyAcrylamid-GelElektroforese) af muskelprotein
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekser og reaktionstid
|
22-11-2023
|
Muskelproteiner i SDS-PAGE
|
19-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kimfald og mikrobiologisk laboratorieteknik
I skal
- opdage en usynlig verden
- opdage hvor mange mikroorganismer, der findes i vore omgivelser
Som forberedelse til 'Tiny Earth'
Eksperimentel metode: sterilt arbejde, 'støbning' af petriskåle, podning og dyrkning af celler i flydende og fast medie
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikrobiologi 101 - spredning, udstrygning, inok.
|
25-01-2024
|
Usynligt liv (kimfald)
|
01-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tiny Earth
I skal dyrke mikroorganismer for at redde Verden!
- Deltagelse i Citizen Science projektet ' Tiny Earth' for at finde jordbakterier, der producerer det næste livreddende antibiotikum. Baggrunden er, at brug, fejlagtig brug og/eller misbrug af antibiotika fører til stigende resistens blandt bakterier, som på sigt forventes at komme til at koste millioner af menneskeliv hvert år.
- Desuden taler vi om alternativer til antibiotika, nemlig antimikrobielle peptider og fag-terapi
Eksperimentelle metoder: fortyndingsrække, celledyrkning, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, bioinformatik
Øvelse: Tiny Earth vil have jer til at
- finde, isolere, fortynde og udplade jordbakterier (workshop 1 i Hjørring)
- udvælge og beskrive 20 interessante kolonier pr. gruppe
- dyrke bakterier på selektive medier, Gram-farve og -teste, lave PCR og sekventering (workshop 2 på Aarhus Universitet)
- behandle resultaterne bioinformatisk mm (workshop 3, online)
- Resultater samles og afleveres i posterform (en poster pr gruppe)
Obs - uden følgende uger:
- uge 6 (2.p i Norge med Idræt B)
- uge 8 (vinterferie)
- uge 10 (2. g studietur),
- uge 13 (påskeferie)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Logbog (Tiny Earth)
|
15-02-2024
|
Logbog (Tiny Earth), del 2
|
29-02-2024
|
Logbog (Tiny Earth), del 3
|
14-03-2024
|
Sp - resistens og nye behandlingsmåder
|
08-04-2024
|
Logbog (Tiny Earth) 4, Skitse til poster
|
11-04-2024
|
Tiny Earth poster
|
08-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Økotoksikologi
Hvordan bestemmer man, hvor giftigt noget er?
Kort om bioakkumulation og biomagnifikation samt især LC-50 forsøget
- kurven i figur 2.48 kaldes en dosis-responskurve og kan bruges til at finde giftighed (LC eller LD) eller effekt (EC eller ED). LC står for lethal concentration, ED for effect dosis osv. I skal finde LC-50 for ethanol i dafnier
Eksperimentel metode: fortyndingsrække, LC-50
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dafnier og ethanol (LC-50)
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
'Kom i gang igen'-uge
Det har været en lang ferie, så vi starter blidt med celler, de 4 vigtige biomolekyler (næringsstoffer + nukleinsyrer) samt nervernes kontrol af muskler. Og så begynder vi at gennemgå årsprøvens 4 opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den opgave, du fravalgte til årsprøven
|
11-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Studieretningscase (Bioteknologi og Idræt)
'Træning og stofskifte'
Samarbejde mellem studieretningsfagene Idræt B og Bioteknologi A (jeg har den anden bioteknologi-klasse, så Tanja hjælper Rune med vejledning (til jeres problemformulering, forsøg, analyse af data og skrivning), hvor I tester hypoteser eller undersøger problemstillinger med forsøg omkring opvarmning, træning og restitution
- træning, muskelgrupper, opvarmning, aerobt og anaerobt stofskifte, puls, laktat-værdier
Eksperimentel metode: bla. måling af blodlaktatværdier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Studieretningscase
|
30-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Arbejde og stofskifte
Der arbejdes med kroppen og hvad der sker, når I er fysisk aktive, på celle og individ-niveau. Det handler om hjerte, blodkredsløb og lunger samt tilpasninger i muskler til henholdsvis aerobt og anaerobt arbejde på organ, celle og enzym-niveau. Desuden ser vi på omsætningen af især kulhydrat på biokemisk niveau (glykolyse samt enten anaerob 'gæring' til mælkesyre/laktat eller aerob forbrænding til CO2 og O2) for at skaffe ATP til arbejde. Endelig kommer vi ind på måling af kondital (v-O2 max)og på den respiratoriske kvotient (RQ).
Eksperimentelle metoder: måling af vitalkapacitet og peak flow, dissektion af svinehjerte, konditalsbestemmelse ved Andersen-test
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lungemålinger og hypoteser
|
26-09-2024
|
Andersen-test
|
27-09-2024
|
Svinehjertedissektion
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Enzymkinetik
I er tidligere stødt på enzymer blandt andet i fordøjelsessystemet og i musklernes anaerobe og aerobe stofskifte, men nu er det tid til at se nærmere på denne gruppe af proteiner.
I lærer om enzymernes opbygning og struktur, en model for deres virkemåde samt om en matematisk beskrivelse af deres aktivitet udtrykt ved v-max og k-M.
Eksperimentel metode: enzymkinetik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster - et proteins struktur
|
10-10-2024
|
Katalases kinetik
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Immunologi og test-metoder
Vi er konstant under angreb fra mikroorganismer og endda vore egne celler. Heldigvis har vi et immunsystem, der hold styr på selv og ikke-selv og forsvarer os. Der er en uspecifik gren i forsvaret, men den specifikke gren med antistoffer, B-celler, T-celler, huskeceller mm er også meget vigtig. Elementer af immunsystemet kan anvendes til mange forskellige tests, feks. i forbindelse med corona, HIV, fødevaregift, graviditet, ægløsning, doping og narkotika. Og så er et overakativt immunsystem med til at give allergi.
Eksperimentel metode: ELISA (Enzyme-Linked ImmunoSorbent Assay)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ELISA
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition før SOP og sidste semester
Emner:
-PCR/qPCR
-Vaccination
-Antimikrobielle peptider
-Det centrale dogme
-Synapsen mellem nerveceller og
-Nerve-muskel-forbindelsen
-Hormoner og receptorer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Genteknologi
'Gensplejsning', hvor I skal i laboratoriet og udføre:
- transformation med pGLO
- gen-editering med CRISPR/Cas9
Teori om: rekombinant teknik med plasmider, restriktionsenzymer og ligase. Genregulering hos prokaryoter. Proteinoprensning. Desuden er der noget om fermentering og produktion
Eksperimentelle metoder: transformation, CRISPR/Cas9-gen-redigering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Transformation med pGLO
|
30-01-2025
|
CRISPR-journal
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forplantning og hormoner
Om forplantning og hormoner. Vi kommer bla. ind på primære og sekundære kønsorganer, celledelinger, befrugtning, fosterudvikling og celledifferentiering, prævention og abort samt på kønshormonerne og deres regulering ved negativt og positivt feedback. Desuden når vi lige at berøre bioetikken
Eksperimentel metode: lysmikroskopi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster: 'De primære kønsorganer'
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Fotosyntese, produktion og forurening
I dette forløb repeteres stof fra grundforløbet om: økosystemer, forurening og fotosyntese samt respiration. Men der bygges ovenpå, for I skal lære mere om fotosyntesens biokemi og cellebiologi samt omnæringssaltenes betydning for planter og for økosystemer. Desuden kigger vi på de store linjer i naturen med C-kredsløb, N-kredsløb, stofkredsløb og energipyramider. I skal undersøge plante pigmenter med spektrofotometri og med TLC (tyndtlagskromatografi) og undersøge melormes udnyttelse af mad.
Eksperimentel metode: ekstraktion, spektrofotometri (og Lambert-Beers lov)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ekstraktion, spektrum, TLC
|
11-04-2025
|
Melorme
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Bioinformatik og evolution
Blanding af repetition og lidt nyt. Det nye er, at I prøver at bruge programmerne Geneious og ChimeraX til nogle opgaver om DNA, RNA og protein. Bioinformatikken kædes sammen med proteinfunktion og genduplikation med et eksempel om hæmoglobin og myoglobin.
Desuden får I regneopgaver fra tidligere skriftlige eksamener og så tager vi et eksempel på en mundtlig prøve (spørgsmål ø)
Metode: Bioinformatik (hentning af sekvenser, alignment, konstruktion af fylogenetiske træer, protein-sammenligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757127",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757127",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757127"
}