Titel
16
|
Oplysningstiden og Romantikken
Oplysningstiden og Romantikken
Oplysningstiden
Oplysningstidens udgangspunkt er af alle mennesker er fornuftsvæsner, så hvis blot vi tør og vil bruge fornuften, vil verden blive ideel. Dette menneskesyn er nyt i forhold til Barokkens menneskesyn. Men hvad handlede oplysningsprojektet egentlig om? Hvad er rationalisme, og hvad præger det nye samfundssyn?
Forløbet gav en et hurtigt indblik i 1700-tallets dominerende tanker, religiøse retninger, historiske hændelser og litterære stilarter.
Primærtekst:
Litteraturhistorien – på tværs og på langs, af Barbara Kjær-Hansen m.fl., Systime, 2014, s. 73-90 - ”1720-1800 – Oplysningstiden”
• Ny borgerlig offentlighed
• Livssyn
• Rationalisme
• Skrivestil og sprog
• Klassicismen
• Rokoko
• Brorson og pietismen
• Oplysningstidens genrer
• Essays og epistler
• Overgang til 1800-tallet: Fornuft og følelse
Primærtekst:
Uddrag af Erasmus Montanus af Ludvig Holberg (1723), Antologi, Krydsfelt, Grundbog i dansk af Berit Riis Langdahl m.fl., Gyldendal 2011, s. 49-56
ROMANTIKKEN
Danmark styres fra 1660 frem til 1849 af en enevældig konge, men omkring 1800tallet sker der en ændring, som præges af mange forskellige strømninger inden for kunst og litteratur. En samlet betegnelse som vi kalder for romantikken.
I romantikken gennemsyres de litterære værker af en livsforståelse, der bygger på den filosofiske retning idealisme med udspring i Tyskland. Det er en reaktion på oplysningstidens fokus på fornuft og logik, og i stedet fokuserer man på de store følelser, kærligheden, fantasien, længslen både i musikken og kunsten. Naturen kommer til at spille en stor rolle. Der er her i tanker og følelser spejles. I dette forløb skal eleverne fordybe sig i tidsepoken ”Romantikken – med særlig vægt på nationalromantikken” Hernæst opnå forståelse for periodens betydning for danskernes selvopfattelse fra et nutidigt perspektiv.
Primærtekster:
Emil Aarestrup ”Paa Sneen”
“Sildig Opvaagnen” St. St. Blicher (Værk) fra Mesterfortællinger, Blichers noveller som værklæsning
”Skriftestolen” Chr. Winther
Komparativ analyse af de tre nordiske nationalsange
”Der er et yndigt land”,
”Du gamla, du fria” (Svensk tekst)
”Ja, vi elsker dette landet” (Norsk tekst)
”Tepotten” af H.C. Andersen (1863) (Fremlægges i grupper ud fra diverse litterære analyser og metoder med tilhørende power-points) – Biografisk, nykritiske, ideologisk, receptionsæstetisk, strukturalistiske, dekonstruktion og postkolonial.
”Klokken” af H. C. Andersen
Sekundærtekster:
Metoder i danskfaget:
”Litteratur bliver til i mødet med læseren” fra Litteraturens Veje af Joh. Fibieger, Ibog, 2017, s. 1-33
”Romantikken” fra Litteraturhistorien – på langs og på tværs, s. 91-115 af Barbara Kjær-Hansen m.fl. Systime, 2014
”Motiv, tema og det samlede udsagn”, kap. 8, s.149-156 og ”Læs og skriv – sådan skriver du en lyrikanalyse”, kap. 10, s. 181-187 fra Lyrik – når sproget spiller af Mette Ewald, Systime, 2016
Billedanalyse, Håndbog til dansk(www.faktalink.dk/titelliste/billedanalyse)
Lyrik i perspektiv:
”Livet på Badeværelset” af Klaus Rifbjerg
Supplerende stof:
http://www.krydsfelt.gyldendal.dk/Lex/Minilex/1800-
1870 - Romantikken/Panteisme.aspx - Vigtige begreber anvendt i forbindelse med Romantikken i dansk litteraturhistorie
Danske tekster fra de seneste 20 år
demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
billeder, film og øvrige multimodale tekster
Sagtekster
Politiske tekster
Tekster med relevans for teknologisk dannelse
Paropgaver, gruppeopgaver, læreroplæg, elevoplæg og præsentationer
|