Holdet f22htxb_DanskA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christina Raunholt Larsen, LUK - Cecilie Skrædderdal Andersen
Hold f22htxb_DanskA (f22htxb_1b_DanskA, f22htxb_2b_DanskA, f22htxb_3b_DanskA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansker
Titel 2 Ondskaben iblandt os
Titel 3 Dansk-idehistorieopgave
Titel 4 Våbenbrødre
Titel 5 Klima
Titel 6 Metamorfoser
Titel 7 Litteraturhistorisk læsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansker

FORMÅL OG INDHOLD:
”Danskhed – hvad det vil sige at være eller opfatte sig som dansk – har især siden 1990'erne været et meget omdiskuteret begreb i dansk kulturpolitik og i medierne generelt. 'Danskhed' handler om identitet og om, hvad der er dansk kultur og danske kerneværdier – men om det betyder, at man skal være født i Danmark eller være dansk statsborger for helt at kunne forstå, hvad danskhed er, står til diskussion.”  

Dette temaforløb tager udgangspunkt i begrebet ”danskhed”. Du vil blive præsenteret for forskellige teksters bud på, hvad det vil sige at være dansker. Vi vil arbejde med en bred vifte af tekster og genrer, der griber temaet forskelligt an eksempelvis populærvidenskab, meningsjournalistik, lyrik, fiktionstekster samt værket den grafiske roman ”Dansker”. Ydermere vil vi beskæftige os med temaet i et sproghistorisk perspektiv.

I forløbet har der været fokus på følgende:
- Danskhed og diskssion af national identitet og sprog
- ind- og udgrupper
- Nationalromantik og nationalmeldodier
- Intertekstualitet
- Læsning af paratekst, peritekst og epitekst
- Sproghistorisk gennemgang fra 1550 og frem
- Værklæsning og analyse og fortolkning af grafisk roman

I forløbet er der behandlet følgende faglige mål:  
* demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
* analysere og fortolke fiktive tekster
* analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
* demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger

Og følgende kernestof:
*Mangfoldige litterære genrer
*Billeder, film og øvrige multimodale tekster
*Sagtekster, herunder journalistisk, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
*Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
*Litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber
*Litteratur-, sprog- og mediehistorie
*Tekster af: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig og H.C. Andersen
*Skønlitterært værk

MATERIALER:
Primær tekster:
- Artikel: "Danskhed er en moderne opfindelse", Irene Berg Petersen, Videnskab.dk (2,5 sider)

- Artikel: "Fokus på danskhed", DR SKOLE (1 side)

- "Blog: Hvad vil det sige at være dansk", Kasper Støvring, Berlingske Tidende (2 sider)

- Artikel: "Overrasket topforsker: Det siger genetik om danskhed", Rasmus Kragh Jakobsen, videnskab.dk (4,5 sider)

- Kommentar: "Derfor bliver vi aldrig enige om, hvad danskhed er" (2 sider)

- Ida Auken: Debatten om Danskhed giver os et kulturelt mindreværd, 2018 (2 sider)

- Pia Kjærsgaard: Venstrefløjen har endelig fået øjnene op for danskheden, 2018 (3 sider)

- Uddrag af "Brun mands byrde" (2013), Hassan Preissler  (0,5 side)

- Digt: "Jeg kommer fra et land langt væk", Sarah Rahmeh, Mino Danmark, 2018 (2 sider)

- "Kong Christjan stoed ved høien Mast" (1779), Johannes Ewald (1 side)

- "Fædrelandssang" (1819), Adam Oehlenschläger (1,5 side)

- "Der er et yndigt land" (1980), Michael Strunge (1 side)

- "Langt højere Bjerge" (1820), N.F.S. Grundtvig (1,75 side)

- "I Danmark er jeg født" (1850), H.C. Andersen (1,5 side)

- "I Danmark er jeg født" (2007), Natasja (3 sider)

- Værk: "Dansker" (2016), Halfdan Pisket (155 sider)

- Værk: "Find Holger Danske" (2006), Maja Lee Langvad (40 sider)

(Sidetalsskøn: 225 sider)


Sekundær tekster:
"Ind- og "udgrupper", Uddrag af kapitel 19 i "Psykologiens Veje", Ole Schulz Hansen, Systime, 2019 (0,5 side)

-Diskursanalyse (1,,5 side)

- "Sproghistorie", dialekt.dk, https://dialekt.ku.dk/sproghistorie (4 sider)

- Artikel: "Hvorfor har vi nationalmelodier", Niels Ebdrup, videnskab.dk (2 sider)

- "Om Halfdan Pisket", Christian Jess Mark, Information (3 sider)

- "Nationalromantikken", I "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2019 (0,5 side)

- Paratekst til Maja Lee Langvad og "Find Holger Danske" (3 sider)

(Sidetalsskøn: 12 sider)

METODE:
I forløbet er der arbejdet med både individuel skrivning, gruppearbejde, matrixfremlæggelser og herudover punktvis analyse og fordybelse i værket "Dansker".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ondskaben iblandt os

Dette forløb har omhandlet ondskab, hvor den grundlæggende antagelse har været, at nogle omstændigheder kan katalysere ondskab. Dette er således udgangspunktet i forløbets tekstarbejde og arbejdet med temaet ondskab.

Litteraturhistorisk og kanonlæsning inkluderes i temaet ligesom der er populærvidenskab og en opinionstekst.

Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder
        redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
        almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med
        internationale strømninger
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof
Primærtekster:
Andersen, H.C. (1847): "Skyggen"

Krasnik, Martin (2022): ”Mænd der dræber kvinder” den 11. februar 2022, Weekendavisen

Kristensen, Tom (1922): "Henrettelsen"

Mørkeland, selvvalgt podcast-episode

Rifbjerg, Klaus (1996): "Vandkalv"

Seeberg, Peter (1997): ”Raserianfald”, fra Halvdelen af natten

St. St. Blicher (1829): ”Hosekræmmeren”

Sørensen, Villy (1986): "De dødsdømte", fra "De mange og de enkelte", Brøndum

Thingsted, Anne Sophie (2022): ”Kedsomhed kan gøre dig mere sadistisk”, 19. januar 2022, videnskab.dk


Sekundærtekster:
Gehrt-Bendixen, Maline og Hansen, Uffe Agergaard: Tanker om ondskab – en temabog til filosofi, uddrag: "Ondskabens filosofi", Systime, 2019

Kjær-Hansen, Barbara & Serup Bertelsen, Tinne (2019): Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2020: https://litthist.systime.dk/
• Kapitel 10.1 ”Hvad er en novelle?”
• Kapitel 10.2 ”At analysere noveller”
• Kapitel 11.1 ”Hvad er lyrik?”
• Kapitel 11.2 ”At analysere lyrik”
• Kapitel 5.8 ”Poetisk realisme”
• Kapitel 5.9 "Romantisme"


Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 2020: https://hbdansk.systime.dk/
• Kapitel 3.6 (uddrag) ”Kortprosa”
• Kapitel 5.1 (uddrag) ”Avisjournalistik”
• Kapitel 10 (uddrag) ”Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik”

Mørkeland, facebookside: https://m.facebook.com/moerkeland/

Weile, Sune (2013): Uddrag af ”Om at skrive en diskussion”, https://suneweile.wordpress.com/skriftlighed-i-dansk/eksamensgenrerne/om-at-skrive-en-diskussion/ (august 2019)

Weile, Sune (2011): Uddrag af ”Om at skrive en populærvidenskabelig artikel”, http://www.suneweile.dk/skriftlighed-i-dansk/tekstgenrer/om-at-skrive-en-populaervidenskabelig-artikel/

Film: Håfström, Mikael: (2003): ”Ondskab”

Antal sider i alt: 228
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kedsomhed kan gøre dig mere sadistisk 28-08-2023
Mørkeland 29-08-2023
Mænd der dræber kvinder 04-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Dansk-idehistorieopgave

Hovedproblem og underspørgsmål

Hvilke konsekvenser har den 9. april 1940 for forståelsen af Danmarks rolle i besættelsen?
- Hvordan forløber den 9. april 1940 i Danmark?
- Hvordan fremstilles den 9. april 1940 i nutidigt perspektiv?
- Hvordan fortolkes den 9. april 1940 og den efterfølgende samarbejdsaftale i dag?

Metode
Redegør for den 9. april 1940 herunder kort om samarbejdsaftalen.
Redegør for mytologiserende og mytekritisk historiesyn.

Foretag en kildekritisk analyse og vurdering af spillefilmen 9. april (2015) som historisk kilde.

Lav herefter en danskfaglig analyse og fortolkning af spillefilmen 9. april. Fokus skal være på filmens persongalleri, samt på hvordan de filmtekniske virkemidler anvendes til at udtrykke en holdning til besættelsesdagen.

Diskutér, fortolkningen af samarbejdspolitikken og besættelsesdagen med udgangspunkt i filmen 9. april og Anders Fogh Rasmussens ”Tale på Søværnets Officersskole, 29. august 2003”.

Kilder:
• Film: Ezra, Roni, 9. april, Nordisk Film, 2015
• Michaëlis, Bo Tao, 9. april, ekkofilm.dk, 9. marts 2015
• Olesen, Niels Wium, Besættelsen den 9. april 1940, Danmarkshistorien.dk, 2012  
• Olesen, Niels Wium, 9. april 1940 og den tyske “fredsbesættelse”, Danmarkshistorien.dk, 2014
• Olesen, Niels Wium, Operation Weserübung, april 1940, Danmarkshistorien.dk, 2020
• Rasmussen, Anders Fogh, Tale på Søværnets Officersskole, 29. august 2003, 2003


Faglige mål i P5

SO-faglige mål
• Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen.
• Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse.
• Kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Faglige mål i dansk
• Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt og skriftligt.
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation

Faglige mål i idéhistorie
• Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens.
• Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale.
• Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Våbenbrødre

FORMÅL OG INDHOLD:
Danmark er igen blevet en krigsførende nation og siden 1991 har Danmark sendt flere end 65.000 soldater i krig. Det har sat sig spor i nyere dansk litteratur og kunst, hvor forfattere og veteraner undersøger krigens natur og væsen. Også i forskellige medier, og i forskellige medieformer, diskuteres Danmarks bidrag og deltagelse i særligt krigen i Irak og i Afghanistan. I dette forløb vil krigens væsen være tematisk omdrejningspunkt, hvor fokus vil være på, hvordan dansk kunst og litteratur på mangfoldige måder forholder sig til krig.

I forløbet har der været fokus på følgende
- læsning af noveller og digte
- fortællertyper og synsvinkler
- Dokumentarfilm og debat om fakta og fiktion
- Fortællende journalistik

Faglige mål:
* udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
* demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
* analysere og fortolke fiktive tekster
* analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
* perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
* demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
* demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
* demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
* demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

MATERIALER:
Primærtekster:

Brixvold, Mikkel (2014): ”Så efterlades alt flæskende”

Damsgård, Puk (2018): ”Glæden ved en buket døde roser”
DR, 10. JUNI 2018, fra: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/yemen (Hentet 15.11.2023)

Grieg, Nordahl (1936): "Kringsatt av fjender"

Husum, Lars (2010) Uddrag af "Jeg er en hær"

"Kain og Abel", fra ”Det Gamle Testamente”, Første Mosebog, kapitel 4, vers 1 – 16

Kafka, Franz (1919): "Et brodermord"

Nexø, Martin Andersen (1926): "Brodermorderen"

Nielsen, Kasper Colling (2012): ”Den unge soldats lidelser”, Ud & Se, Juli/August 2012.

Tafdrup, Pia: "Et før og et efter". Fra: Smagen af stål. Gyldendal, 2014

Woetmann, Peter-Clement (2016): Uddrag af "Til mine brødre"

Radio: Søegaard, Kasper (2017): ”Gennemtjekket og gennemhullet”, DR, Radiofortællinger, fra: https://www.dr.dk/lyd/p1/radiofortaellinger/radiofortaellinger-2017/radiofortaellinger-gennemtjekket-og-gennemhullet-11031759344 (Hentet: 24.08.2017) (26 min)

Film:
Værk: Metz, Janus: "Armadillo" (2010) (101 minutter)

DR (2014): "Min krig", episode 1: "Omringet af Taleban" (uddrag på 12 min.) fra: https://www.dr.dk/drtv/episode/min-krig_-omringet-af-taleban_51292

Maleri:
Grosz, Georg (1944) "Cain or Hitler in Hell", fra: https://www.biblicalarchaeology.org/daily/people-cultures-in-the-bible/people-in-the-bible/cain-and-abel-in-the-bible/ (downloadet august 2019)


Sekundærtekster:
Larsen, Ole Schultz "Håndbog til dansk", Systime 2023:
* "Filmens dramaturgi",  (4 sider)
* "Fortæller", (5,7 sider)
* "Medieanalyse af dokumentarfilm": https://hbdansk.systime.dk/?id=228 (1,5 sider)
* "Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik”: https://hbdansk.systime.dk/?id=217 (1,5 sider)
* ”Billedanalyse”: https://hbdansk.systime.dk/?id=231 (1,5 sider)
* "Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa" https://hbdansk.systime.dk/?id=171 (2,1 sider)
* "Litterær analyse af digte": https://hbdansk.systime.dk/?id=195 (2,4 sider)
* "Retorisk analyse af taler": https://hbdansk.systime.dk/?id=212 (1,1 side)

Olsen, Mimi,  Petersen, Jan Aasbjerg og Tolstrup, Cecilie Ruby uddrag af ”Webdok”, fra Dansk i tiden. Grundbog, Systime fra: https://danskitiden.systime.dk/?id=274#c1108 (0,5 side)

DR Pigekoret (2018): "Kringsatt av fiender" fra: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=alUQMyEJXtA&t=48s

Larsen, Kim & Kjukken (2007) "Kringsat Af Fjender" fra albummet "En lille pose støj", fra: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Jd_WXTToaxA&feature=emb_logo

Kjellund, Jon: "Armadillo viser ikke virkelighedens krig, men den instruktøren havde planlagt hjemmefra" (2020)

"Apocalypse Now intro: The Doors, The End" {1979}, (3:48 minutter) fra https://www.youtube.com/watch?v=CIrvSJwwJUE (Hentet 15.11.2023)

Grafisk novelle:
Guma, Gabriel (2013): "A Fratricide", fra: https://gabrielguma.com/2013/03/01/kafka-in-the-funny-pages/?fbclid=IwAR1YONwqzwM7EcEvcVarGeTlyLGho29adkP4B4ah_7e6-MgrxOg4r6FX134#more-637 (Hentet 15.11.2023)

(I alt 113,2 sider)

METODE OG EVALUERING:
Forløbet er evalueret igennem klassedialog, gruppearbejde og individuelle skriveøvelser.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Asynkron undervisning 19.01.2024 19-01-2024
Asynkron undervisning 02.02.2024 02-02-2024
MIn krig 04-02-2024
Jeg er en hær 17-04-2024
Glæden ved en buket røde roser 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 5 Klima

Skriftlighedsforløb i 3.g med udgangspunkt i klimadebatten. Der arbejdes med opinionsgenren, taler og reklamefilm. Det analytiske afsæt er diskurs- og argumentationsanalyse samt analyse af retorik og stilistiske virkemidler.

Faglige mål:
udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof
Primærtekster:
- Aagard, Lars og Rasmussen, Bergur Løkke (2023): ”Kronik: Europa står ved energi-og klimapolitisk korsvej", 13. juli 2023 Jyllands-Posten (Hentet 25.08.2023)

- Cutts, Steve (2020): "The Turning Point", fra: https://www.youtube.com/watch?v=p7LDk4D3Q3U (Hentet 01.05.2023)

- Ellerbæk, Thorkild (2024): "Kronik: Ingvard - hvor blev du af?", Jyllands-Posten, 10. juni 2024 (Hentet 14.06.2024)

- Jeppesen, Birthe Linddal (2024): "Grøn omstilling kræver radikale løsninger", Pov.International, 11.06.2024 (Hentet 14.06.2024)

- Knausgård, Karl Ove (2017): "Fienden er følelsen av maktesløshet"

- Thunberg, Greta (2019): "Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019", fra: https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019-oversaettelse/ (Hentet: 08.06.2020)

- Volvo Car Sverige (2014): "Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden", 25.01.2014, fra: https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc (hentet 09.06.2020)

- Ørsted (2019): "Act Now", 21.11.2019, fra: https://www.youtube.com/watch?v=9gsyDj1q9i4 (Hentet 09.06.2020)


Sekundærtekster:
Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 2020:
- Kapitel 4.2 "Sproglige billeder”
- Kapitel 4.3 "Sproglige figurer”
- Kapitel 4.9 "Appelformer”
- Kapitel 4.10 "Argumentation”
- Kapitel 4.11 "Diskursanalyse”
- Kapitel 14 "Medieanalyse af reklamefilm"

- TV2 (2019): ”Greta Thunbergs fulde tale fra Slotspladsen”: https://nyheder.tv2.dk/video/WG56dllsOEdZaTc4cE1OWEdzOUJPbktIQ1owQkh1TVU (Hentet 08.06.2020)

Sidetal i alt: 51
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kronik 28-08-2024
Ingvard - hvor blev du af? 11-09-2024
Analyse, vurdering og diskussion 19-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Metamorfoser

Forløb om forvandlinger primært i skønlitteratur med særlig fokus på kanonforfattere og litterære perioder - især nyeste tid i forbindelse med værklæsning bl.a. Der arbejdes ydermere med remediering, billedreklamer og den populærvidenskabelige artikel. Et sprogligt fokus er lagt på etnolekter og multietnolekter.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
  kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale  strømninger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof
Primærtekster:

Blixen, Karen: ”Ringen”, Skæbneanekdoter, 1958 (5 s.)

Christensen, Inger (1991): ”Sommerfugledalen”, sonet 1-3 (1 s.)

Folkevise: "Hr. Bøsmer i Elverhjem" (2 s.)

Hansen, Martin A (1947): "Manden fra jorden", fra novellesamlingen "Agerhønen", Gyldendal (3 s.)

Holberg, Ludvig ”Om kvindernes plads blandt de underjordiske”, uddrag af Niels Klims underjordiske Rejse 1741 (2 s.)

Jensen, Johannes V. (1906): "Kondignogen", fra ”Nordisk Foraar” Udvalgt af Niels Birger Wamberg, Gyldendal 2016 (5 s.)

Ovid (8 e.Kr.): "Metamorfoser". 1. sang, vers 1-88 (2 s.)

Strunge, Michael (1982): "Forestilling", fra Ud af natten.
Strunge, Michael (1978): ”Livets hastighed” fra Livets hastighed
Strunge, Michael (1978): ”Vær min kamæleon” fra Livets hastighed

"Verdens Skabelse" fra Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kapitel 1 (1 s.)

Weitze, Charlotte (2011): "Rosentjørn" fra novellesamlingen Det hvide kvarter, Samlerens forlag 2011 (5 s.)

Tre trykte reklamer: Breuninger "Metamorphosis - discover the new you", fra: https://www.behance.net/gallery/483573/Breuninger-Metamorphosis (Hentet 11.05.2020)

Podcast: "Fremtidens sprog" fra serien "Fremtiden på P1", vært: Mette Walsted Vestergaard, P1, 05.07.2023, fra: https://www.dr.dk/lyd/p1/fremtiden-paa-p1/fremtiden-paa-p1/fremtiden-paa-p1-fremtidens-sprog-16122316003 (57 min.)

Værk: Nielsen, Kaspar Colling (2010): "Mount København", Gyldendal (176 s.)

Sekundærtekster:

Fibiger, Johannes (2000): "Johannes V. Jensen" (uddrag), forfatterweb, fra: https://forfatterweb.dk/oversigt/zjvjensen00 (Hentet 12.05.20) (1,5 s.)

Hjelm, René (2014): "Martin A. Hansen", (uddrag), forfatterweb fra: https://forfatterweb.dk/oversigt/hansen-martin-a-1 (Hentet 13.05.20) (1,5 s.)

Jensen, Jeanette Alrø (2015): ”Det fantastiske: litterær genre”, fra https://litteratursiden.dk/lister/det-fantastiske-litteraer-genre (hentet: 02.06.2020) (0,25 s.)

Kjær-Hansen, Barbara & Serup Bertelsen, Tinne (2020): Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime: https://litthist.systime.dk/
- Kapitel 1.9.1 ”Folkevisen Hr. Bøsmer i Elverhjem” (1,5 s.)
- Kapitel 4 "1720-1800: Oplysningstiden" (30 s.)
- Kapitel 7.3 ”Tidlig modernisme (1890-1945)” (uddrag) (2 s.)
- Kapitel 7.5 ”Efterkrigsmodernisme (1945-1960)” (uddrag) (4,5 s.)
- Kapitel 7.9 ”Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)” (3,5 s.)
- Kapitel 8.3 ”Fantasi og dystopi - på kanten af virkeligheden” (3 s.)

Litteraturportalen (2020): ”Senmoderne fortællinger” uddrag af Nyeste tid, Litteraturportalen, Gyldendal, 2020 (0,5 s.)

Litteraturportalen (2020): ”Hvad er det senmoderne samfund?”, uddrag af Minimalismer og grotesker: 1990-2000, Litteraturportalen, Gyldendal, 2020 (0,5 s.)

Madsen, Karina Søby (2013): "Karen Blixen", forfatterweb.dk (uddrag) (Hentet 12.05.2020 fra https://forfatterweb.dk/oversigt/zblixen00) (2,5 s.)

Ovesen, Victor (2019): Inger Christensen - Sommerfugledalen", fra https://litteratursiden.dk/analyser/christensen-inger-sommerfugledalen (Hentet 12.05.20) (1 s.)

Schultz Hansen, Ole (2020): "Håndbog til dansk", Systime: https://hbdansk.systime.dk/
- Kapitel 5.5 "Billeder” (1 s.)
- Kapitel 5.6 "Reklamer”  (5 s.)
- Kapitel 13: "Medieanalyse af trykte reklamer" (2 s.)
- Kapitel 3.7: "Psykoanalytisk metode" (1,5 s.)
- Kapitel 3.7: "Læserorienteret metode" (1 s)

Sivertsen, Katrine Lehmann (2016): "Charlotte Weitze", forfatterweb (uddrag), fra: https://forfatterweb.dk/oversigt/zweitze00 (Hentet 12.05.20) (2,5 s.)

Syberg, Karen (2010): "Et helt igennem realistisk bjerg", Information 23.04.2010 (3 s.)

Sidetal i alt: 270,25
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hr. Bøsmer - noter 08-10-2024
Fremtidens sprog 09-10-2024
Ringen 06-11-2024
Eksamensopgave I 10-11-2024
Mount København - læselog 09-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Litteraturhistorisk læsning

Dette forløb har fokus på litteraturhistorisk læsning primært i perioden 1800-1890. Der arbejdes med centrale tekster og kanonforfattere fra hhv. romantikken og det moderne gennembrud samt overgangen mellem perioderne.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Primærtekster:
Romantikken

Andersen, H.C. (1845): "Klokken" (3 s.), fra https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/klokken (Hentet 07.01.2021)

Andersen, H.C. (1844): "Den grimme ælling", her fra H.C. Andersen: Eventyr og historier, Gyldendal 1987 (7 ns)

Blicher, St. St. (1824): "Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog" (uddrag) , fra "Noveller", Det danske Sprog- og Litteraturselskab/Borgen, 1991(10 s.)

Det moderne gennembrud
Bang, Herman (1887): "Den sidste balkjole", fra: Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan "Det moderne gennembrud #MeToo", 2024, Systime (3 s.)

Pontoppidan, Henrik (1887): "Naadsensbrød", fra "Fra Hytterne – nye Landsbybilleder", Gyldendal (5 s.)

Skram, Amalie (1885): "Constance Ring" (uddrag), Gyldendal (2 s.)

Værk: Ibsen, Henrik (1879): "Et Dukkehjem", Gyldendal (52 s.)

Sekundærtekster:
Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd (2021): ”En litterær revolution” fra  Litteraturens veje, Systime (3s.)

Kjær-Hanen, Barbara m.fl. (2020): "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime
        - Kapitel 5: ”1800-1870: Romantikken” (23s.)
        - Kapitel 6: "1870-1890: Det moderne gennembrud" (18s.)
        - Kapitel 10.5: "Noveller i det moderne gennembrud" (1s.)
        - Kapitel 12.1 "Hvad er drama?" (0,5s.)
        - Kapitel 12.2 "At analysere drama" (1,5s.)
        - Kapitel 12.7 "Dramaet i det moderne gennembrud (1870-90)" (1,5s.)

Larsen, Ole Schultz (2021): ”Drama” fra Håndbog til dansk, Systime (1,5s.)

Lassen, Anne Marie (2021): "Sprog i brug - sproghandlinger og kommunikation", Systime (3 s.)
        - "2.2 Typer af sproghandlinger"
        - ”2.4 Høflighed og facework”"

Sørensen, Karen (2021): ”Naturalismen - en oversigt” fra Dramatik en grundbog, Systime (0,5s.)

Vestergaard, Niels (2016): ”Henrik Ibsen”, forfatterweb.dk, fra: https://forfatterweb.dk/oversigt/zibsen00 (Hentet 05.01.2021) (3s.)

ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
ordnet.dk: https://ordnet.dk/

Sidetal i alt: 137,5
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 06-02-2025
Eksamensopgave II 05-03-2025
Naadsensbrød - noter 06-03-2025
Constance Ring 25-03-2025
Baggrundsviden - "Et dukkehjem" 01-04-2025
Eksamensopgave III 10-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde