Titel
6
|
Krig, konflikt og menneskesyn
FORMÅL OG INDHOLD:
Verdensudstillingen i Paris år 1900 er i dag symbol på den teknologibegejstring og fremtidsoptimisme, som prægede borgerne i den vestlige verden dengang. Begejstringen for ´maskinen´ og fremtidsoptimismen var stor i datidens kultur. Det kan derfor være svært at forstå, at 1. Verdenskrig brød ud i 1914. Efter 1800-tallets rivende udvikling i industri og teknologi er det svært ikke at være optimistiske om fremtiden og det nye århundrede, der lurer lige om hjørnet. Desværre ender det på mange måder helt modsat, det 20. århundrede bliver 100 år med konflikter, uroligheder og blodige krige i en skala, der ikke er set før: Der går industri i krig. Dette forløb omhandler således krig i det 20. århundrede med særligt fokus på idéen og motivet bag krig og fred, og hvordan krig bliver en drivkraft i skabelsen af historie. Herudover kommer forløbet til at indeholde uddrag fra krigshistorikere og undersøgelse af, hvordan krig har udviklet sig igennem verdenshistorien. Hvorfor går man overhovedet i krig?
I dette forløb vil der være nedslag i forskellige krige og væbnede konflikter i det 20. århundrede. Herudover vil vi i dette forløb arbejde med krigsteori, krig som idé, folkedrab, holocaust og synet på mennesket i det 20. århundrede med særligt fokus på racehygiejne.
I forløbet er arbejdet med følgende faglige mål:
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
- analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
- analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
- diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Og følgende kernestof:
- idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
- Holocaust og andre folkedrab
- samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
- erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi - forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
I forløbet har vi haft følgende fokuspunkter:
Fokuspunkter:
- 1. verdenskrig + mellemkrigstid
- 2. verdenskrig med særligt fokus på nazisme og jødeforfølgelse, herunder folkedrab.
- Kontrafaktisk historie
- Krigsteori med fokus på Carl von Clausewitz
- Definition af krig og krigens regler
- Genevekonventioner
MATERIALE:
- Christiansen, Niels Finn (2012), "Det ny århundredes morgenrøde", 27. februar, 2012 (https://danmarkshistorien.lex.dk/Det_ny_%C3%A5rhundredes_morgenr%C3%B8de)
- Rosenkrands, Tobias Løndorf (2018), "Katastrofale Fremskridt", 20. september, 2018 (https://www.weekendavisen.dk/2018-38/samfund/katastrofale-fremskridt)
- "WW1 Oversimplified", (https://www.youtube.com/watch?v=dHSQAEam2yc), part 1+2
- Eberhardt, Jakob (2023), "Historieportalen", kapitel 2+3+4+6 i "Forløb: 1. verdenskrig", Systime,
- Holm, Adam (2020), "Hvad nu hvis?", Podcast om skuddet i Sarajevo, DR, (https://www.dr.dk/lyd/p1/hvad-nu-hvis-historien-pa-vrangen-med-adam-holm/hvad-nu-hvis-1-5-skuddet-i-sarajevo-rammer-forbi)
- Eberhardt, Jakob (2023), "Historieportalen", kapitel i 1, 2, 3, 5, 8, 9 i "Forløb: Nazisme og Holocaust", Systime
- Bender og Gade (1993): "En tysk skolepiges syn på jøderne, januar 1935", https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4553
- SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec – "Gerstein-rapporten": https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten
- Folkedrab.dk (2025), Opslag på "Hvad er et folkedrab" og "Eksempler på folkedrab", https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
- Hillingsø, Kjeld (2023), "Krig", (https://denstoredanske.lex.dk/krig)
- Harste, Gorm (2019), "Krige er ustyrlige og uforudsigelige", videnskab.dk, (https://videnskab.dk/kultur-samfund/krige-er-ustyrlige-og-uforudsigelige)
- Kessing, Peter Vedel (2016), "Hvilke regler gælder i krig?", videnskab.dk, (https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/hvilke-regler-gaelder-i-krig)
- Kort blik på Genevekonventionerne: https://www.rodekors.dk/vores-arbejde/krigens-regler/faq/geneve-konventionerne
- "Operative Overvejelser": https://krigsvidenskab.dk/podcast ved Snorre Anker Erngaard og Kenneth Nymand Pedersen (2024-25)
Sidetalsskøn: 85,7 sider
METODE OG EVALUERING:
I forløbet er anvendt både almindelig klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde. Metodisk har vi undervejs repeteret historisk kildekritik og historiebrug som idéhistoriske metoder.
|