Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Heidi Prætorius Jepsen
|
Hold
|
h22hhxb_DanskA (h22hhxb_1b_DanskA, h22hhxb_2b_DanskA, h22hhxb_3b_DanskA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fakta og fiktion
Fakta og fiktion
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier" iBog, Systime. kap. 2: Fakta og fiktion (ibog). 16 sider
Langdahl, Berit Riis, Olsen, Mimi og Quist, Pia: ”Krydsfelt – grundbog i dansk”. 1. udgave, 3. oplag, Gyldendal 2011. S. 286-289. 3 sider
Værk: Mockumentary: Kaplers Morten Hartz: ”AFR” (2007)
Skriftlig opgave i genre 3. elevtimer og ca. 6 timers uddannelsestid med processkrivningsforløb.
(I alt: 35 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikation og argumentation - reklamer
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier" iBog, Systime. kap. 5.5 og 5.6 (25 sider)
Trykt reklame: VICTORY IS A STATE OF MIND, LOUIS VUITTON
Kampagnefilm: ”Under overfladen – sluk solariet” https://www.youtube.com/watch?v=7SWwMd9bY_8
30. sept. 2018. Filmen er på Kræften Bekæmpelses YouTube og deres Facebook.
Der er udarbejdet skriftlig opgave i analyse og vurdering af kampagnen samt mundtlig eksamensøvelse.
Dette forløb inkluderer SO1: Kultur, marked og kommunikation, hvor fagene dansk, engelsk og afsætning indgår. Eleverne arbejder i grupper med selvvalgt dansk virksomhed:
Royal Unibrew (øl)
Shaping New Tomorrow (beklædningsgenstande)
Arla (mælkeprodukter)
De har udarbejdet en kampagne målrettet et af følgende lande:
USA, Australien eller Indien.
Eleverne har fremlagt deres kampagne med metodiske og faglige overvejelser. (Se evt. studieplanen for studieområdet).
I alt ca. 30-40 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litterær analyse og fortolkning
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier" iBog, Systime. kap. 3 +1: Alle afsnit på nær afsnit 3.7 (ibog). I alt: ca. 50 sider.
Lærermaterialer om psykoanalytisk læsemetode ca. 8 sider
Værk: Thomas Vinterberg: "Festen" (1998)
Thomas Vinterberg og Lars von Trier: "Dogmemanifestet, Dogme 95" ca. 2 sider. Gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.
Værk: Aidt, Naja Marie (1993) "Vandmærket": ca. 94 sider
Individuel skriftlig opgave + gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.
I alt ca. 150 + "Festen"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skriftlig formidling og årsprøve
Introduktion til skriftlig årsprøve; praktisk og metodisk.
Eleverne kunne til årsprøven vælge mellem:
”Red din fars dag part 2” fra Kræftens Bekæmpelse.
Kampagnefilmen er vist på Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal, 2019. Varighed: 3 min. og 9. sek.
”LIGE I VANDKANTEN” af Claire Keegan. Novellen stammer fra ”Fødselsdagshistorier”, 2013.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Overblik over værker
AFR (mockumentary)
Festen (spillefilm)
Vandmærket (novellesamling)
Oh, Romeo (roman)
3g
Find Holger Danske (digtsamling)
Dokumentar
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Værk "Oh, Romeo"
Læsning af Merete Pryds Helles "Oh, Romeo" (2006) med fokus på miljø og personkarakteristik.
127 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Taler i en terrortid
Taler i en terrortid
I forløbet har der været fokus på taleanalyse og introduktion til kronik og kronikanalyse. I løbet har der også været introduktion til diskursanalyse.
Eleverne har arbejdet med både mundtlige og flere skriftlige formidlinger af taleanalyse, kronikanalyse og diskursanalyse.
"Perspektiver i dansk". Grundbog. Af Mads Rangvid og Mimi Sørensen. Forfatterne og Dansklærerforeningens Forlag, 2018:
Indledning s. 112-113
Bushs tale til nationen s. 114-119
- Det retoriske pentagram
- Talegenrer
- Komposition
- Appelformerne
Paris under angreb s. 121-129 (124-125 er taget ud)
- Stilistiske figurer
- Billedskabende sprog
- Billedsprog
Danmark ramt af terror s. 130-131
(ca. 14 sider i alt)
Diskursanalyse af taler om terror s. 132-136
( ca. 5 sider i alt)
Poul Nyrup Rasmussen: Tale ved SID’s kongres 13. sept. 2001
Helle Thorning Schmidt: Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro d. 16 feb. 2015
Ulla Dahlerup: Tale til Dansk Folkepartis årsmøde 2003 (uddrag)
Tekst: Uddrag af: Pia Kjærsgaard: ”Danske værdier – tryghed og velfærd”. Tale fra DF’s årsmøde 2007.
Præsidentens tale til nationen 7. oktober 2001
(ca. 20-25 sider i alt)
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier" iBog kap. 4.10 og 4.11 (ca. 15 sider)
Liberal Alliance Principprogram: Liberal Alliance tror på dig (2017) (2 sider)
"Et godt liv uden røg" (2013) Sundhedsstyrelsen
"Livet kan ikke genbruges", Rikke Henriksen. Politiken d. 31 juli 2016. (2,5 sider)
I alt ca. 70 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Litterære læsemetoder - psykologi i dansk
Litterære læsemetoder - psykologi i dansk
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier" iBog, Systime. 2022 kap. 1 og kap. 3. (ibog). ca. 70 sider.
Mailand, Steffen & Mose, Susan (2007): "Psykologi i dansk – psykologiske indfaldsvinkler til litteratur og litteraturanalyse", Systime:
- Psykologisk litteraturlæsning i historisk lys s. 7-14
- At mangle sammenhæng s. 113-119
- At være selvoptaget s. 149-152
- At være utilpasser s. 173-177
Tekster:
Mette Thomsen: Uddrag af "Plastic" (1995)
Christian Kampmann: "Emilie Grüen" (1962)
Ovid: "Narcissus" (let genfortælling)
Bjarne Reuter: Uddrag af "Lille spejl på væggen der..." (1983)
Klaus Hoeck: "Der var engang" (1992)
Jacob Ejersbo: "Sushi Sunshine" (2000)
(I alt ca. 60 sider)
(I alt ca. 130 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud (Lasse)
Det moderne gennembrud (primært læst med Lasse)
Periodelæsning: Det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Aalborg Stiftstidende: "Fattiglemmerne på fast kost" (1 side)
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: "Brug litteraturhistorien" (Ibog), 2022: Det moderne gennembrud. Forfatterne, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. (ca. 15 sider i alt)
”Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890” fra serien ”1800-tallet på vrangen” (sidste del af afsnittet)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Holger Danske, værklæsning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mediehistorie - nyhedsmedier
Mediehistorie - nyhedsmedier
Håndbog til dansk, kapitel 5. 1
Avisens genrer og sprog
Fake News, clickbait og satire
Mediernes rolle, Den 4. statsmagt
Mediehistorie
Analyse af nyhedsmedier med fokus på:
avistype, genre, stofområde, nyhedskriterier, kilder, vinkling, argumentation, komposition, målgrupper.
- EB, tirsdag 23. april 2019 (forside)
- Berlingske, tirsdag 23. april 2029 (forside)
- Berlingske artikel "Hvorfor reagerede regeringen ikke på detaljeret advarsel?"
Værk: Ekstra Bladet - Uden for citat
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Skriftlige opgave i dansk
|
13-09-2024
|
Noter til mundtlig eksamensøvelse
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Reklamekampagner
Reklameteori, Håndbog til dansk kapitel 5.5.
Reklamens kommunikation og argumentation
Kampagneanalyse
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. skriftlige opgave i dansk
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Metode i dansk
Jens Ditlev Hansen: "Hhx-guiden til studieområdet" (Systime) afsnit 3.2 Humanistiske fag (11,1 sider)
Niels Randbo Back m.fl.: "Opgaveguiden til hhx" (Systime) afsnittet om dansk (1 side)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Nyeste tid - tendenser
Tendenser i nyeste tid
Brug litteraturhistorien, kapitel: Det nye årtusind: autofiktive tendenser, 2001 - 20
Lone Lørslev og Yahya Hassan
Værklæsning: Holger Danske
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Litteraturhistorien
Grundbog: Brug litteraturhistorien, Systime
Eleverne har i grupper arbejdet med nedenstående perioder. De har søgt viden om perioden i Brug litteraturhistorien og analyseret eksemplariske tekster if. hertil:
Middelalder: analyse af folkevisen "Torbens datter!
Barokken: analyse af "Ked af verden, kær i himlen", Thomas Kingo, 1681
Romantikken:
- Universalromantik og nationalromantik: "Indvielsen", 1804, Staffeldt, "Morgenvandring", 1805 og "Der er et yndigt land", 1819, Oehlenschläger
- Romantisme: "Marie. En erindring fra Vesterhavet", 1836, Steen Steensen Blicher
(Det moderne gennembrud, forløb i 2. g)
Det folkelige gennembrud: "Pelle Erobreren" (uddrag), "Murene", Martin Andersen Nexø, "Tyendesang", Jeppe Aakjær
(Det moderne gennembrud - gennemgået i 2. g)
Mellemkrigstid: "Det blomstrende slagsmål", 1920, Tom Kristensen
Efterkrigstid - eksistentialisme: "Hullet", 1962, Peter Seeberg
1960'erne - forbrug og fremmedgørelse: "Det er blevet os pålagt", 1960, Klaus Rifbjerg
(1990'erne - klassen har arbejdet med perioden if. forløbet 'Psykologi i dansk')
(Det nye årtusind - klassen har arbejdet med perioden if. forløbet "Nyeste tid - tendenser")
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758222",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758222",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758222"
}