Holdet h22hhxc_AfsætningA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Fanqiang James Kong
Hold h22hhxc_AfsætningA ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kapitel 8 Strategi
Titel 2 Kapitel 14 Virksomhedens samlede marketingmix
Titel 3 Kapitel 2 Interne forhold
Titel 4 Kapitel 3 Eksterne forhold
Titel 5 Kapitel 16 Service som tillægsydelse
Titel 6 International promotion (A)
Titel 7 Kapitel 20 Place / Distribution
Titel 8 Kapitel 5 Brancheforhold
Titel 9 Introduktion til Afsætning
Titel 10 Virksomhedens Internationalisering
Titel 11 International distribution (A)
Titel 12 Strategisk analyse (strategisk plan)
Titel 13 Kapitel 18 Pris (nationalt)
Titel 14 17. Produkt i internationalt perspektiv
Titel 15 Opsumning og Final projekt
Titel 16 Kapital 4 Konkurrenceforhold
Titel 17 Kapital 15 Produkt
Titel 18 Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Titel 19 Kapitel 22 Promotion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kapitel 8 Strategi

Kapitel 8  – Strategisk analyse (strategisk planlægning)

Styringsniveauer/tidshorisonter:

Strategisk: Topledelse dvs. direktion og bestyrelse, overordnede, langsigtede planer,
1-3 år fx nye produkter, eksport, prispolitik, etablering af nye
fabrikker/nye bygninger, investering i nyt produktionsapparat, indgåelse   
af partnerskaber/alliancer.

Taktisk: Mellemleder niveau, kortsigtede planer, 1. mdr. - 2 år indenfor de strategiske rammer.
Overordnede anvendelse af de 4 P’er fx planlægning af reklamekampagne og ændring i sortiment.

Operativt: “Udførende niveau”, styring af de nødvendige daglige handlinger, 0 - 3 mdr. fx hvem skal indrykke annoncer, åbne post, deltagelse i messe, næste måneds kundebesøg, opgradering af hjemmeside.


Konkurrencemæssige fordele

For at kunne overleve på markedet (opnå og fastholde en god konkurrencemæssig position) er det nødvendigt for enhver virksomhed at være bedre til noget end andre virksomheder, med andre ord gælder det om at udvikle en eller flere konkurrencemæssige fordele (KMF).
Hvis en virksomhed ikke har en sådan, vil der jo ikke være nogen grund til at kunderne vælger virksomheden.

Strategisk planlægning

Definition: Fastlæggelse af langsigtede mål og udarbejdelse af strategier, der skal sikre at mål opnås.
Strategierne skal sætte virksomheden i stand til at opnå konkurrencemæssige fordele.


Anledningen til at lave strategisk planlægning/analyse kan være:
- start af virksomhed.
- udvidelse af virksomhedens aktivitetsområde (produkter/markeder).
- ændrede krav til virksomhedens produktprogram.
- virksomhedens nuværende - eller forventede fremtidige - situation opfattes som  
  værende utilfredsstillende fx faldende indtjening.
- ajourføring af virksomhed.

Gennemgangen af faserne i den strategiske planlægning nedenfor vil være opbygget efter en naturlig og logisk fremgangsmåde for en given virksomhed.


- Konkurrencestrategier
• Konkurrencetrekanten
• Porters konkurrencestrategier = generiske strategier

- Porteføljestrategi
• Boston modellen
• General Electric modellen

- TOWS

- Vækststrategi

- Diverse strategiskoler, herunder ”Blue Ocean” strategien

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kapitel 14 Virksomhedens samlede marketingmix


1. Markedsføringsstrategien styrer planlægningen af parametermixet

1.1 Konkurrencestrategi/generisk strategi

• Omkostningsleder
• Differentiering
• Omkostningsfokus
• Fokuseret differentiering


1.2 Konkurrencemæssig position

• Markedsleder
• Markedsudfordrer
• Markedsfølger
• Markedsnicher

1.3 Målgruppe


1.4 Positionering


2. Produktets placering i PLC-forløbet

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Kapitel 2 Interne forhold

Kapitlet introducerer først begrebet virksomhedskarakteristik.

For at få overblik over virksomhedens situation vil virksomheden ofte analysere de interne forhold. Det er de forhold, som virksomheden selv har kontrol over. Til at analysere en virksomheds interne forhold benytter vi forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen. Kapitlet omhandler også virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.

Interne forhold er aktiviteter, der foregår inden for virksomhedens mure, og som virksomheden derfor mere eller mindre kan justere eller ændre.

Det er et internt forhold, hvis en virksomhed har en god økonomi, fx hvis virksomheden har haft et stort overskud på driften i de seneste år. Det er også et internt forhold, hvis virksomheden har et dårligt arbejdsmiljø.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kapitel 3 Eksterne forhold

Eksterne forhold er aktiviteter, der foregår uden for virksomhedens mure, og som virksomheden derfor ikke har nogen eller kun ringe indflydelse på. Interne forhold omhandler aktiviteter, som foregår inden for virksomhedens mure, og som virksomheden derfor mere eller mindre selv kan justere eller ændre. I dette kapitel er der fokus på virksomhedens eksterne forhold.

https://marketing.systime.dk/?id=1489

- Omverdensanalyse,

- PESTEL Modellen

- Konkurrenceforhold

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Kapitel 16 Service som tillægsydelse

Opdeling af service:

Før salget: Fx demonstration, vejledning, opmåling, ”på prøve”

Under salget: Fx instruktion i brug, kontoformer/betalingsformer

Efter salget: Fx levering, garantiordninger, opstilling, justering



I forbindelse med markedsføring af serviceydelser er der nogle særlige forhold, man skal være opmærksom på. Derfor suppleres de fire P'er med yderligere tre P'er:

Personale
'Physical evidence'
Processer
Serviceydelser kan være mange ting. Den moderne forbruger efterspørger mange serviceydelser. Mobilabonnementer, biografture og koncertbesøg, ferier, frisørbesøg og tandlægebesøg er alle er eksempler på serviceydelser.


Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 International promotion (A)


Når en virksomhed skal markedsføre sig på internationale markeder, gælder det ligesom på det nationale marked om at udforme kommunikation, der er tilpasset målgruppen. Virksomheden skal forstå den kommunikationsproces, der er mellem afsender og modtager.

Når en virksomhed (afsender) ønsker at sende et budskab til en modtager, bør afsenderen gøre sig en række overvejelser om modtagerens måde at opfatte kommunikationen på. Trods disse anstrengelser kan kommunikationsindsatsen slå fejl, eller budskabet kan blive opfattet tvetydigt. Det problem kan blive større på et internationalt marked, som virksomheden har ringe eller ingen indsigt i.

Den udvidede kommunikationsmodel fokuserer på de forhold, der adskiller de enkelte markeder i deres forståelse af kommunikation. Forskellige nationaliteter opfatter ikke kommunikation ens og de forhold, der påvirker deres opfattelse, er af afgørende betydning for kommunikationens indhold og udformning.

I en international kontekst skal der også tages særlige hensyn, hvordan budskabet skal formidles, dvs. hvilke medier man har mulighed for at vælge, og hvordan medierne kombineres.

Sidst i kapitlet behandles neuromarketing samt begrebet content marketing.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Kapitel 20 Place / Distribution


Dette kapitel beskæftiger sig med parameteren distribution (place). Dette tredje P omfatter parametrene distribution og beliggenhed. Det er ikke nok at kunne producere attraktive produkter til den rigtige pris. Det er også vigtigt, at kunderne har adgang til at købe produkterne. Begrebet distribution dækker over produktets vej fra producenten til forbrugeren. Med andre ord handler dette kapitel om, hvordan produkterne distribueres til slutbrugeren. En virksomhed skal træffe beslutning om hvilke distributionskanaler, der skal stå for salg af virksomhedens produktportefølje. Det er vigtigt for producenten at sørge for, at virksomhedens produkter kan købes, der hvor målgruppen forventer at finde dem. Kapitlet behandler også distributionskanaler og distributionsstrategier, ligesom distributionskæder og e-business vil blive gennemgået.



1. Distributionsanalyse : Se figur 26.2, side 723

1.1 Interne forhold
1.2 Eksterne forhold

2. Internationale distributionsformer/Indtrængningsstrategi

2.1 Produktion i hjemlandet

2.1.1 Indirekte eksport

Eksportagent
Indkøbskontor
Piggy backing


2.1.2 Direkte eksport

Handelsimportør
Salgsagent
Forhandler
Egne sælgere

3. Produktion i udlandet

3.1 Kontraktengagement
Licensproduktion:
Franchising:
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Kapitel 5 Brancheforhold



En virksomhed er sjældent alene på markedet. Derfor er det vigtigt at opnå viden om branchen for at skabe et bedre beslutningsgrundlag i virksomheden. Virksomheden bør være opmærksom på de kræfter, der hersker i en branche og analysere branchen for at kunne pege på tendenser i branchen, som gør denne mere eller mindre attraktiv. Eksempler på brancher er skobranchen, underholdningsbranchen, byggebranchen og bilbranchen.

For at kunne udarbejde en god brancheanalyse, er det helt afgørende at indlede med at definere eller afgrænse branchen fra start. I dette kapitel gennemgås forskellige typer af markeder, og hvordan man udarbejder en brancheanalyse, idet den centrale model er Porters five forces.

Positionen en virksomhed indtager eller ønsker at indtage på det    
  nationale eller internationale marked i forhold til sine konkurrenter.

1. Markedsleder
2. Markedsudfordrer
3. Markedsfølger
4. Markedsnicher
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Introduktion til Afsætning

Dette forløbet giver en introduktion til faget afsætning. Forløbet indeholder dermed en introduktion til grundlæggende modeller og teorier, som indgår i faget afsætning. Introduktionen giver dig et grundlag for at forstå sammenhænge mellem fagets kernestofområder.

Afsætning betyder en virksomheds salg af varer og tjenesteydelser, og faget beskæftiger sig med de aktiviteter, der knytter sig til det at udbyde en vare eller tjenesteydelse på et marked.

I kapitlet får du en introduktion til fagets centrale begreber og stofområder, som du kommer til at arbejde med. Først præsenteres virksomhedsbegrebet, som er helt centralt i faget, og derefter forklares det, hvordan en virksomhed kan analyseres. Herefter får du indblik i i virksomhedens omverden som fx konkurrenter og kunder. Endvidere lærer du om virksomhedens strategivalg og de fire P'er: produkt, pris, place og promotion.

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Virksomhedens Internationalisering


Virksomhedens interne forhold, herunder internationale kompetencer, vil have stor indflydelse på, hvorvidt og hvordan virksomheden bevæger sig ud på internationale markeder. Virksomheden kan have forskellige motiver for at internationalisere, ligesom der er forskellige internationaliseringsmodeller for en virksomheds internationale udvikling. Når virksomheden skal udvælge et eller flere eksportmarkeder, er der en række forskellige markedsudvælgelsesmodeller, som den kan følge. Endelig kan kendskabet til og forståelsen af kulturen på internationale markeder være afgørende for virksomhedens internationalisering, og derfor præsenteres en række kulturteorier sidst i kapitlet.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 International distribution (A)

Når en virksomhed skal trænge ind på et udenlandsk marked, kan den gribe det an på forskellige måder. Virksomheden kan fx sælge sine produkter til en anden virksomhed i Danmark, som tager sig af selve eksporten. Virksomheden kan også vælge selv at stå for eksporten og sælge produkterne til en virksomhed i udlandet, som tager sig af den videre distribution. Endeligt kan virksomheden vælge at etablere et datterselskab i udlandet. Dette kaldes en direkte investering.

I dette kapitel forklares de forskellige indtrængningsformer og de begreber, som man benytter sig af i forbindelse med, at virksomheden trænger ind på nye markeder. I arbejdet med markedsindtrængning anvender man ofte også begreberne indtrængningsstrategier eller eksportformer.

I illustration 21.2 forklares de forskellige markedsindtrængningsstrategier. Det drejer sig om:

Indirekte eksport
Direkte eksport
Kontrakter og samarbejder
Direkte investering
Internethandel
Internethandel passer godt specielt til virksomheder med nyere forretningsmodeller. Virksomheder som ofte er born global virksomheder.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Strategisk analyse (strategisk plan)

Styringsniveauer/tidshorisonter:

Strategisk: Topledelse dvs. direktion og bestyrelse, overordnede, langsigtede planer,
1-3 år fx nye produkter, eksport, prispolitik, etablering af nye
fabrikker/nye bygninger, investering i nyt produktionsapparat, indgåelse   
af partnerskaber/alliancer.

Taktisk: Mellemleder niveau, kortsigtede planer, 1. mdr. - 2 år indenfor de strategiske rammer.
Overordnede anvendelse af de 4 P’er fx planlægning af reklamekampagne og ændring i sortiment.

Operativt: “Udførende niveau”, styring af de nødvendige daglige handlinger, 0 - 3 mdr. fx hvem skal indrykke annoncer, åbne post, deltagelse i messe, næste måneds kundebesøg, opgradering af hjemmeside.
Se i øvrigt figur 4.1, side 102.

- Konkurrencestrategier
• Konkurrencetrekanten
• Porters konkurrencestrategier = generiske strategier

- Vækststrategi

- Diverse strategiskoler, herunder ”Blue Ocean” strategien

Porters konkurrencestrategier = Generiske strategier







Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 13 Kapitel 18 Pris (nationalt)

1. Faktorer der har indflydelse på prisfastsættelsen

Interne:
• Mål
• Parametermix
• Omkostninger
• Sædvaner

Eksterne:
• Efterspørgsel
• Konkurrencesituation
• Omverdenen fx lovgivning og konjunkturer


2. Prisfastsættelsesmetoder

Omkostningsorienteret prisfastsættelse
Konkurrentorienteret prisfastsættelse
Efterspørgselsorienteret prisfastsættelse (Markedsføringsorienteret)

Prisstrategier: Prisfastsættelse på nye produkter

Skimming og penetration prisstrategier
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 14 17. Produkt i internationalt perspektiv

1. Produktbegrebet
Produkt-/kvalitetsegenskaber
a) Funktionelle egenskaber/kvalitet:

b) Smagsmæssige egenskaber/kvalitet:
    
c) Tillægsydelser:

2. Produktklassifikation

3. Emballage

Emballagetyper

Emballagens funktion

4. Sortiment

5. Brancheglidning

6. Branding/Mærke





Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 15 Opsumning og Final projekt

Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 16 Kapital 4 Konkurrenceforhold


Kapitlet handler om, hvordan virksomheden kan identificere sine konkurrenter og dermed få kendskab til de konkurrenceforhold, den er underlagt.

Det er vigtigt, at virksomheden afgrænser markedet rigtigt. Når virksomheden har fastlagt, hvem de nærmeste konkurrenter er, kan deres styrker og svagheder analyseres. Sidst i kapitlet ser vi på, hvordan virksomheden kan skille sig ud fra konkurrenterne og skabe sig en klar profil.





Konkurrentanalyse

En konkurrentanalyse vil/bør typisk indeholde følgende punkter:

a) Konkurrentidentifikation
b) Konkurrenternes idé og mål
c) Konkurrenternes strategi og markedsføring
d) Konkurrenternes stærke og svage sider
e) Konkurrentreaktion

Konkurrentidentifikation

Hvem er vi i snæver konkurrence med?
- anvend skydeskivemodellen, figur 11.3, side 299.

Hvor mange konkurrenter er der og hvor stærke er præferencerne?
- anvend konkurrenceformer


Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 17 Kapital 15 Produkt

1. Produktbegrebet
Produkt-/kvalitetsegenskaber
a) Funktionelle egenskaber/kvalitet:

b) Smagsmæssige egenskaber/kvalitet:
    
c) Tillægsydelser:

2. Produktklassifikation

3. Emballage

Emballagetyper

Emballagens funktion

4. Sortiment

5. Brancheglidning

6. Branding/Mærke





Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 18 Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Kapitel 6 - Konsumentmarkedet

Konsumentmarkedet: Alle de personer og husstande, der efterspørger varer og tjenesteydelser til personligt forbrug.

Købsadfærd:         Den proces, som kunden foretager før, under og efter købet af et produkt.

S - O - R – modellen (se filen ”S-O-R”)

Kundens baggrundsforhold/forhold hos forbrugeren der har indflydelse på købsadfærden



Kulturelle forhold
Kultur: Forbrugernes traditioner, normer og værdier
fx. Religion, opførsel, vaner, symboler
Danmark?
Subkultur: Et afgrænset kulturområde med fælleskendetegn
fx. indvandrere, gymnasieelever, musikere, homoseksuelle
Når en subkultur antager en vis størrelse, vil det være givtigt
for mange virksomheder at målrette markedsføringen mod
gruppen.

Social klasse: Hierarkisk ordnede, homogene grupper m.h.t. indkomst, uddannelse, indflydelse, social arv, anseelse o.lign.
Se figur 6.4 side 174 + filen ”Socialklasser i
USA”.

Sociale forhold
Referencegrupper: Identifikationsgrupper
a) positive: De grupper man ser op til eller gerne vil tilhøre.
De grupper man er med i og godt vil vise andre, at man tilhører.
fx. sportsstjerner og fotomodeller

b) negative: De grupper man absolut ikke vil identificeres med
fx. headbangers, pædagoger, gymnasieelever


Opinionsledere: “Eksperter”/meningsdannere på forskellige områder, som vi lytter til og ofte følger.

a) Horisontale: Lederen tilhører selv den gruppe, han påvirker (“Ham den kloge”).

b) Vertikale: Lederen tilhører ikke selv den gruppe, der søges påvirket.
fx. kendte personer eller “eksperter”.

Personlige forhold

Alder og placering i livscyklus: Den enkeltes forbrugssammensætning er afhængig af, hvor i livscyklus man befinder sig.
Jvf. figur 6.6, side 179.

Beskæftigelse: Se fx figur 6.7, side 180.

Indkomst:

  Indkomst
- Direkte skatter
= Disponibel indkomst
- Faste udgifter incl. renter og afdrag på tidligere lån
- Opsparing
+ Nedsparing
+ Lånemuligheder
+ Sociale tilskud
= Rådighedsbeløb


Psykologiske forhold

• Behov
• Købemotiver
• Forbrugsvaner
• Holdninger

A) Behov
- En følt mangel eller ulige tilstand, som søges afhjulpet.
  Hvis du kommer i en mangelsituation (uligevægt), vil du forsøge at
  komme tilbage i ligevægt.


Maslow’s behovspyramide
Eksempler på
behov
Eksempler på varer
der dækker det
pågældende behov


Selvrealisering

Efter at man i et vist omfang har fået de 4 underliggende behov dækket, vil man forsøge at få behovet for selvrealisering dækket.

• Skabe noget
• Udvikle sig
• Føle et ansvar
• Racercykel med 18 gear
• Trekking i Nepal
• Sprogkursus


Ego
behov

Det er dog ikke nok, at man bliver accepteret. Efterhånden får man også ønsker om at hævde sig og få succes samt at blive beundret. Derfor vil man søge at dække egobehovet.
• Hævde sig
• Status
• Ros
• Selvtillid
• B&O TV
• Rolex ur
• Boss-habit
• Lloyd sko


Sociale
Behov
Efter at man i et vist omfang har fået de 2 nederste behov dækket, begynder det sociale behov at trænge sig på.

• Accept
• Gruppetilhør
• Kontakt
• Kærlighed
• Modetøj
• Medlemskab i sportsklub
• Charterrejser


Tryghedsbehov
Når det fysiske behov er dækket rimeligt ind, begynder man at ønske en vis tryghed hvad angår både opfyldelsen af de fysiske behov og tryghed i tilværelsen som sådan.
• Fortsat dækning af fysiske
• Sikkerhed
• Ulykkesforsikring
• Pensionsopsparing
• Vækkeur
• Tyverialarm


Fysiske behov
Først og fremmest vil man forsøge at få de behov opfyldt, der er en betingelse for at overleve.


• Mad
• Varme
• Væske
• Søvn
• Kød
• Frakke
• Vand
• Seng


B) Købemotiver
- Årsagen til, at vi vælger at købe et bestemt produkt (mærke) frem for et
  andet.
  Måden hvorpå vi dækker vores behov.

Funktionelle (rationelle) købemotiver:
- Vedrører de egenskaber, der er ved produktet.
   Egenskaberne kan som regel måles.
   Fx Rulleskøjter -> hjulmaterialer, såltykkelse, lukkemekanisme mm.
   
Sociale købemotiver:
- Når vort køb af et produkt er afhængigt af, hvad andre køber og mener

1) Band wagon: Købe som andre/fleste
Fx Toyota, Carlsberg, Coca Cola
Hvilke behov dækkes?
Svar: Tryghed, sociale

2) Snob: Købe anderledes
Fx Christiania-cykel
Hvilke behov dækkes?
Svar: Ego, selvrealisering

3) Veblen: Købe til høj pris
Fx Armani habit, Rolls Royce
Hvilke behov dækkes?
Svar: Ego, tryghed

4) Thrifty: Købe til lav pris
Fx Lada, handle i Aldi
Hvilke behov dækkes?
Svar: Tryghed, ego

Om det er det funktionelle eller de sociale købemotiver, der er vigtigst er forskellig fra person til person og forskelligt fra produkt til produkt.
Ofte er der tale om en kombination af begge typer motiver.

4. Købsadfærd
     - Den måde, hvorpå en forbruger træffer sine købsbeslutninger
     - Købsadfærden afhænger i høj grad af, hvilken produkttype der købes

3 elementer i købsadfærden:
1) Deltagere i beslutningsprocessen
2) Købsadfærdstype
3) Beslutningsprocessen

1) Deltagere i beslutningsprocessen (købsroller)

• Initiativtager: Idéskaber
• Influent: Påvirker beslutning
• Beslutningstager: Skal der købes, hvor meget, hvor og hvordan
• Disponent: Den der gennemfører køb
• Konsument: Bruger(e) af produktet

De 5 købsroller kan udfyldes af én til utallige personer.

Hvad kan virksomhederne bruge viden om købsroller til?



Generelt:
Børn får større og større indflydelse på alle slags køb fx køb af mad, ferie og sågar biler.

Markedsføringsmæssige implikationer:
Fx tv-reklamer, der er meget underholdende og indeholder sange med produktnavne => børn lærer sange og dermed lokker børnene endnu mere.

Fx Børnekundevogne i supermarkeder => øger børnenes engagement i indkøb.

Fx Børn ved godt, at de finder Kinder Mælkesnitte på køl ved siden af mælken.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Kapitel 22 Promotion

Promotion omfatter de aktiviteter, som virksomheden benytter i sin kommunikation til markedet. Promotion dækker over en række metoder og værktøjer, som har til formål at informere om og sælge virksomhedens produkter.

Udgangspunktet for planlægningen af promotionindsatsen er virksomhedens strategi og målgruppe. Promotionindsatsen skal være sammenhængende med den øvrige del af marketingmixet. Når virksomheden benytter promotion, har den forskellige medier til rådighed. Udviklingen i promotion går i retning af mere brug af online promotion.



1. Promotionformer

• Reklame
• Sales Promotion
• Public Relation (PR)
• Personligt salg
• Direct marketing
• On-line markedsføring

2.Promotionstrategi

Push- eller pull-strategi

3.Promotionkampagne/kommunikationsplanlægning
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde