EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hhxabe_Spansk_A - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kristine Nielsen
Hold
h22hhxabe_Spansk_A (
h22hhxabe_1abe_Spansk_A
,
h22hhxabe_2abe_Spansk_A
,
h22hhxabe_3abe_Spansk_A
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem - Caminando
Titel 2
Un Mes en Málaga
Titel 3
Jóvenes en España
Titel 4
Méxcio
Titel 5
Frida Kahlo
Titel 6
Empresas españoles
Titel 7
Migración
Titel 8
Cuba
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem - Caminando
Caminando grundbog, Clausen, Inge Margrethe, Waldenström, Elisabet, et al. Gyldendal, 1. udgave, 4. oplag 2014,
Kapitel 1 - 5 læst på holdet.
Indhold
Kernestof:
Aflevering tilbage. Husk at medbringe bogen og kompendiet til i dagTitel
Øv oplæsning af teksten side 37-38 og øv oversættelsen af teksten til i dag.
Quizlet
Husk at medbringe bogen og kompendiet til i dag. Lektie: øv quizlet om farver og mønstre til i dag og læs side 175 i caminando.
Lektie: læs side 164 (A & B) om adjektivers bøjning og placering samt side 175 (C) om gustar og personlige pronominer.
Lektie: øv denne quizlet minimum 20 minutter. https://quizlet.com/371582410/caminando-unidad-3a-flash-cards/
Husk at medbringe Caminando og kompendiet til i dag
Lektie: Øv dig i at tælle til 50 (se side 16 +22) på spansk samt månederne (Se side 35 i Caminando). Husk at medbringe bog, kompendium og blyant + viskelæder
Lektie: hvis du ikke blev færdig med tarea 7 (både den om Nicaragua og Spanien) skal den laves færdig til i dag. Svar på spørgsmålene og kæd dem sammen til en en sammenhængende tekst - uden at bruge et oversættelsesprogram. Du SKAL skrive i OneNote p
Lektie: øv denne quizlet minimum 20 minutter: https://quizlet.com/_cgex3l?x=1qqt&i=ryrd8
Vi oversætter side 51 på klassen, så øv oversættelsen af klassen, så du kan oversætte på klassen. Vi lukker computeren så du skal ikke læse op fra et dokument på computeren.
¿Cómo se dice la hora en español? - ProfeDeELE
Øv dig i at sige hvilken ugedag, måned, årstid, vejret og klokken er til i dag (vi øver i starten af timen så det handler om 3. modul) Husk at medbringe bog, kompendium og blyant samt viskelæder.
Próspero año nuevo! Lektie: øv quizlet minimum 20 minutter til i dag. https://quizlet.com/_cgex3l?x=1jqt&i=ryrd8
¡Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo!
Lektie: Øv dig i at sige hvilken dag det er i dag, klokken, dato (qué fecha es hoy? Hoy es el...), vejret og tøj/farver (se side 40 i Caminando).
Lektie:Øv quizlet med tidsudtryk: https://quizlet.com/_4mesdd?x=1jqt&i=ryrd8 og Lav opgave 8 side 31 i opgavekompendiet.
Lektie: Lav referatet af teksten færdig (opgave 12 i opgavekompendiet) - husk at skrive i OneNote.
Menú del día:
Husk at medbringe bog, opgavekompendium og penalhus til i dag.
Stedsangivelser
Læs teksten 3D til i dag (den er på dansk). Vi snakker kort om den på klassen og derefter fortsætter vi i bogen. Husk at medbringe bog, opgavekompendium samt penalhus til i dag.
Husk at medbringe bog, opgavekompendium samt penalhus til i dag.
Vi gennemgår det I har lavet til Unidad 4A, så sørg for du har lavet det i OneNote. Husk at medbringe bog, opgavekompendium og penalhus til i dag.
Lektie: Genopfrisk hvad teksten Unidad 4A handler om
Første halvdel af timen er sammen med mig, resten er arbejd-selv, da jeg skal på kursus. I skal have aflevering tilbage og så får I instruks om arbejd-selv opgave. Husk at medbringe arket om artikler som vi gennemgår.
Opsamling på arbejd-selv fra den 2/3.
Lektie: Øv oversættelsen af teksten 4B så du kan oversætte på klassen i dag. Husk du ikke må bruge AI eller et oversættelsesprogram til oversættelsen (du må GERNE bruge ordbogen.com)
Lektie: lav opgave 1 a&b på side 42 samt opgave 2 på side 43 i opgavekompendiet til i dag. Læs også side 71 (om gustar) i Caminando
Omfang
Estimeret: 65,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Un Mes en Málaga
Forløbet har fokus på mundtlighed samt øvelse af genrebevidsthed og udvidelse af ordforråd.
Materiale:
www.unmesenmalaga.com
Kapitel 1 - 4 er læst på klassen.
Forfattere: Lærke Marie Rye & Camilla Jürgensen
Forlag: Mit Digitale Gym
Indhold
Kernestof:
Først arbejder vi videre med teksten i Caminando, derefter spørgetime til aflevering (de sidste 30 minutter af timen).
Lektie: Optag dig selv (bare lyd) hvor du læser teksten Unidad 5A op. Se vedhæftede dokument for hvordan du gør... Sådan optager du lyd i OneNote.docx
Lektie: træn ordforråd til kapitel 1 i minimum 20 minutter. Mis primeros días
Lektie: svar på spørgsmålene til Capítulo 1 i Un mes en Málaga til i dag. Skriv i OneNote. Husk at medbringe arket om ejefald (udleveret torsdag).
Agenda:
Husk arket om ejefald!!
Vi arbejder med oversættelse i denne time.
Aflevering tilbage (den om førnutid). Vi gennemgår grammatikarket (om artikler) i dag, så sørg for du har lavet opgaverne (undtaget opgave 8).
Velkommen tilbage fra ferie! HUSK at tage din Caminando bog med, så den kan blive afleveret! (Hvis du altså ikke afleverede den sidste år!)
Lektie: Læs side 40 - 42 (begge sider inklusive) i grammatikbogen (Aquí Está) til i dag og husk at tage den med til undervisning.
Genopfrisk ordforrådet til cápitulo 2 på quizlet - find linket på siden i OneNote: Cápitulo 2 (Webvisning)
Besvar spørgsmålene til teksten (capítulo 2) - skriv i OneNote!
I dag arbejder vi videre med billedbeskrivelse og dernæst får I tid til at spørge ind til afleveringen.
Øv denne quizlet minimum 20 min til i dag: https://quizlet.com/753723659/lektion-4-farve-og-tojgloser-flash-cards/?i=ryrd8&x=1jqt
Vi mødes i kantinen😊
HUSK AT MEDBRINGE KOPI AF DIT PAS TIL I DAG!!!
Læs §132 i grammatikbogen (husk at medbringe bogen til timen) om gerundium.
Husk at medbringe underskrevne kontrakt Erasmus+ og tilmeldingsseddel samt ark om infinitiv/gerundium.
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Jóvenes en España
Fokus område: de unge i Spanien: almindelige ungdomsliv i forskellige regioner i Spanien, udfordringer for 1000 euro genrationen, de unge til kamp for klima, globaliserede unge, sigøjner, pandemien
La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal 2009: (Kopi)
Mireia de Barcelona, s. 31-44
Adrián de Santiago de Compostela, s. 45-56
"Jóvenes contra el cambio climático" La vanguardia, de Alba Fernandez, 2019 (3 sider) (kopi)
Jóvenes contra el cambio climático: STX delprøve 1, 19 August 2020
España "no es país para jóvenes", elmundo.es de Natalia Jiménez 29 febrero 2016 (2 sider) (kopi)
Spaniens tabte generation: DR1 Horisont 2011 (25 min.) Findes på CFU.
"Spanien vil betale unge for at flytte hjemmefra", TV2 nyheder, 7 oktober 2021 (https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-10-07-spanien-vil-betale-unge-for-at-flytte-hjemmefra) (Kopi)
"Crece durante la pandemia el número de "ninis" en España", La Vanguardia, Augusto 2020 (4 sider) (Kopi)
España en la Calle i-bog Gyldendal, Kasper Kloch & Martin Tønner (2019)
"I byen på spansk", s.6-11
Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo s. 16-19
Sabor a España: Las tapas son comida de reyes s. 20-23
Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse s. 24-29
Generación perdida s. 34-36
Indhold
Kernestof:
Nye pladser...
Aflevering tilbage. Husk at medbringe arket med bøjede verber til i dag.
Læs §53-56 (pp. 29-30) om refleksive verber og pronominer i grammatikbogen i dag.
Arbejd-selv. Jeg er syg i dag, så du skal arbejde selv denne time. I Un mes en Málaga skal du først lytte til teksten 2 gange (du bestemmer selv om det skal være langsomt eller almindeligt tempo). Dernæst skal du selv læse teksten op, oversætte den t
Gennemgang af fredagens arbejd-selv. Vi prøver desuden kræfter med en delprøve 1 så husk at medbringe penalhuset
Vi arbejder videre med delprøve 1 så husk at medbringe den samt penalhuset
Cap. 4 - delprøve 1.docx
I dag afrunder vi den sidste opgave i delprøve 1, så husk at medbringe den til i dag. Husk samtidigt også medbringe grammatikbogen da vi skal arbejde med diftongerende verber
Til i dag skal du øve bøjningen af decir, estar, hacer, ir, pensar og poder i nutid/præsens til i dag. Vi skal lave et kryds og bolle og vendespil med verberne så det er vigtigt du har øvet dig til i dag.
Continuamos con capítulo 6 en Un Mes en Malaga
Spørgetime til aflevering
Husk at medbringe blyant og viskelæder. Vi laver en delprøve 1 igen.
Vi gennemgår delprøve 1, så husk at medbringe den til timen
Aflevering tilbage og præsentation af ny. Vi starter på nyt forløb - Jóvenes en España
Husk at medbringe kompendium (jóvenes en España) til i dag.
Vi ser julefilm, så husk snolder!
Feliz año nuevo! Vi fortsætter temaet om unge i Spanien i dag, så husk at medbringe kompendiet og dit penalhus.
Arbejd-selv.
Arbejd-selv. I denne time skal du arbejde med denne side i OneNote: Adrián de Santiago de Compostela (Webvisning). Husk at skrive på siden i OneNote og som sædvanligt: er der intet i OneNote får du fravær for de to timer. Deadline er kl. 18 i aften.
Arbejd-selv. I disse to timer skal du lave opgaverne på denne side i Onenote: España en la calle (Webvisning). Husk at skrive på siden i OneNote og som sædvanligt: er der intet i OneNote får du fravær for de to timer. Deadline er kl. 18 i aften.
Arbejd-selv
Vi gennemgår teksten "Un bar para hacer amigos" - du finder teksten på denne side: 1. Stambaren: Un bar para hacer amigos: "Somos como una familia", så genopfrisk teksten til i dag.
Husk at medbringe grammatikbogen til i dag, da vi skal snakke om datid på spansk.
I denne time skal du arbejde selv med teksten Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138.
Opsamling på sidste uges arbejd-selv. Husk at medbringe Jóvenes kompendiet til i dag.
Turen går til...
Vi laver plancher over Madrid-turen, så husk at medbringe ekstra saks og gerne også en lim :)
Vi fortsætter med Jóvenes en España emnet, så ingen lektier for til i dag
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Méxcio
Fokus: landeportræt af México- byer, daglig liv, kultur, problemer i samfundet
I MEXICO GÅR DET GODT - Episode 1 (22 min), Episode 6 (24 min) og Episode 7 (25 min) YouTube
Mosaico Mexicano af Kristina Pilmark & Rikke Olsen, Gyldendal 2016
Kap: 1, 3, og 5
México en perspectiva
- Prólogo - México en perspectiva
- Capítulo 1 El Machismo (1.1 un día en casa de Jimena & 1.2 Un día en casa de Edgar)
Film: Coco (Disney 2019)
Indhold
Kernestof:
Feliz año nuevo! Vi fortsætter temaet om unge i Spanien i dag, så husk at medbringe kompendiet og dit penalhus.
Arbejd-selv.
Arbejd-selv. I denne time skal du arbejde med denne side i OneNote: Adrián de Santiago de Compostela (Webvisning). Husk at skrive på siden i OneNote og som sædvanligt: er der intet i OneNote får du fravær for de to timer. Deadline er kl. 18 i aften.
Arbejd-selv. I disse to timer skal du lave opgaverne på denne side i Onenote: España en la calle (Webvisning). Husk at skrive på siden i OneNote og som sædvanligt: er der intet i OneNote får du fravær for de to timer. Deadline er kl. 18 i aften.
Arbejd-selv
Vi gennemgår teksten "Un bar para hacer amigos" - du finder teksten på denne side: 1. Stambaren: Un bar para hacer amigos: "Somos como una familia", så genopfrisk teksten til i dag.
Husk at medbringe grammatikbogen til i dag, da vi skal snakke om datid på spansk.
I denne time skal du arbejde selv med teksten Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138.
Opsamling på sidste uges arbejd-selv. Husk at medbringe Jóvenes kompendiet til i dag.
Turen går til...
Vi laver plancher over Madrid-turen, så husk at medbringe ekstra saks og gerne også en lim :)
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Frida Kahlo
Fokus på kunstneren Frida Kahlo og machismo i ægteskabet.
Kopi -
Indhold
Kernestof:
Bienvenido a la clase Español en tercera año
Husk at medbringe grammatikbogen (den røde) til i dag.
Ingen lektier, men husk at medbringe Frida Kahlo kompendiet til i dag.
Husk at medbringe jeres grammatikbog (den røde) til i dag.
Husk at medbringe blyant da vi laver delprøve 1 til afleveringen.
Arbejd-selv. I disse to timer skal du arbejde med din aflevering. Jeg har sygt barn men er til rådighed på teams, så har du brug for hjælp er jeg klar på teams kl 8.05.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Empresas españoles
Globale danskere: Han kombinerer det bedste fra Spanien og Danmark, Mette Wallach, Jyllandsposten, 6. juli 2017 (Kopi)
Globale danskere: Han lærte om spanske arbejdsforhold på den hårde måde, Mette Wallach, Jyllandsposten, 6. juli 2017(Kopi)
Habla ya! Las profesiones, Thérése Amnéus,Urplay.se
De negocios a España, Virginia Azañedo, Ecos 4/2020
Pregunta ya! La crisis económico,
Urplay.se
, 2016
Spain,
hofstede-insights.com
Una apuesta para el calzado 'made in Spain', 12. januar 2016, elmundo.es (Kopi)
Desigual lo cambia casi todo en busco de nuevos clientes, El País, 14. juni 2019(Kopi)
¿Cómo ZARA REVOLUCIONÓ el mundo de la MODA?, 2016, VisualPolitik (https://www.youtube.com/watch?v=Sj-MJHVSUyo) (Kopi)
Ibecosol - Madrid, Cultura y Negocios en España, Dan Albertsen m.fl., Lindhardt og Ringhof (Kopi)
Indhold
Kernestof:
Vi ser film, så husk snolder
Vi starter på nyt tema - el tema mercantil
1. Kulturforskelle
Jeg er syg i dag, så du skal arbejde-selv. Du skal lave denne side i OneNote (Det hele) Arbetsblad: Las profesiones (Webvisning) og du finder den tilhørende video på https://mitcfu.dk/mm/ hvor du logger ind med Unilogin.
Lektie: Lav grammatik om førnutid/perfektum til i dag (log ind med Unilogin)
Husk at medbringe kompendiet til i dag.
Minlæring - delprøve 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Migración
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb - migración.
Lektie: genopfrisk hukommelsen om de personer vi møder i kapitel 1 og lav opgave B, D, E og H i kompendiet til i dag.
Lav denne side til i dag: Capítulo 2 (Webvisning) Husk at medbringe blyant og viskelæder, da vi laver delprøve 1 i sidste time.
Lektie: Genlæs kapitel 3 og lav denne side i OneNote til i dag:Capítulo 3 (Webvisning) Husk at medbringe delprøve 1 til timen i dag.
Vi samler op på første del af kapitel 4, så sørg for du har svaret på de 2 spørgsmål til første del af kapitlet. Husk at medbringe bogen, da vi læser og arbejder med 2. halvdel af kapitlet.
Husk at medbringe bogen samt opgavekompendium til i dag.
Husk at medbringe penalhus til i dag, da vi laver delprøve 1 - individuelt.
Husk at medbringe bogen samt opgavekompendium
Lav lektie på min læring om Konjunktiv: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=295856
Husk at medbringe bog og kompendium til i dag.
Vi arbejder med afleveringen i denne time.
I dag skal du arbejde selv. Du skal lave 2 ting:
Julehygge. Vi spiller julebanko på spansk, så øv dig godt på tallene fra 1-90. Du må ikke have computeren/bogen/noter/cheat sheets fremme, så husk at øv dig grundigt. Der er præmier på højkant :)
I dag skal du arbejde-selv med at læse kapitel 9 i Moros en la costa. Dernæst skal du lave siden Capítulo 9 i OneNote og til sidst skal du lave 33 min. på min læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=304614
Husk at medbringe bogen samt opgavekompendium til i dag
Minlæring
Vi gennemgår kapitel 9, så genopfrisk hukommelsen omkring kapitlet
Husk at medbringe moros en la costa samt opgavekompendium
https://app.minlaering.dk/traening/307984
Minlæring - adaptive øvelser
Husk at medbringe Moros + opgavekompendium
Vi skal se en film i dag, så husk at medbringe snacks
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Cuba
Temaet er Cuba med fokus på samfund/politik og det cubanske folk.
"Cuba og kapitalisme" BBC Dokumentar med Simon Reeve, 2012 (52 min)
https://www.dr.dk/drtv/program/cuba-og-kapitalismen_153235
Cuba: La Lucha Cubana, Anny Holmgaard, forlaget EA 2015
El sistema monetario, racionamiento y el salario (side 16-19) og La vida como joven en Cuba (side 24-25)
Caminando: Capitel 6: (s. 95-109) Clausen, Waldenström, Wik-Brerz, Gyldendal 2014
Cuba's fading revoulution: Dokumentar på Youtube, 2023
https://youtu.be/Ya46bmRa0os?si=i52EUYddDT7ye_tN
Film: The motorcycle diaries, 2004.
Indhold
Kernestof:
Vi skal se en film i dag, så husk at medbringe snacks
Husk blyant og viskelæder, da vi laver delprøve 1 i dag.
Arbejd-selv. I dagens to timer skal du arbejde-selv og du skal læse de to artikler i OneNote: Castros revolution knirker (Webvisning) samt Rationed food kept Cubans fed during the Cold War. Today an economic crisis has them hungry (Webvisning). Læ
https://opgaver.eucnord.dk/hhx/h22hhxabe_3abe_Spansk_A/
Tu día normal
Preguntas en la clase | ANTE TODO HABLAMOS
Tu fin de semana | ANTE TODO HABLAMOS
Vi ser dokumentar om Cuba i dag :)
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758585", "T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758585", "H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758585" }