EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hhxc_Spansk_A - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kristine Nielsen, LUK - Camilla Dietz
Hold
h22hhxc_Spansk_A (
h22hhxc_1c_Spansk_A
,
h22hhxc_2c_Spansk_A
,
h22hhxc_3c_Spansk_A
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Caminando
Titel 2
Un Mes en Málaga
Titel 3
Jóvenes en España
Titel 4
Méxcio
Titel 5
Frida Kahlo
Titel 6
Empresas españoles
Titel 7
migración
Titel 8
Cuba
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Caminando
Unidad 1 - 5A er læst på klassen
Indhold
Kernestof:
Brug 10 minutter på følgende Quizlet: https://quizlet.com/450485816/maneder-arstider-og-ugedage-flash-cards/
Læs og forstå unidad 2c, på side 37-38 i Caminando. I skal ikke oversætte skriftligt.
Afsnit
Lav øvelsen med verber fra tirsdag færdig til i dag (gør det så godt I kan).
Lav øvelse 10, 11 og 12 på side 22-23 i kompendiet færdig til i dag.
Lav øvelserne om fremtid færdig til i dag (OneNote - Grámatica - Nær fremtid (1g). I der ikke var i timen, skal orientere jer her FØR I laver øvelserne i OneNote:
Lav øvelserne 4 og 5 om gustarle på side 25 og 25 i kompendiet færdig.
Lav jeres stamtræ færdig til i dag (OneNote - Caminando - Unidad 3a... - opgave 1)
Próspero año nuevo!
¿Cómo se dice la hora en español? - ProfeDeELE
Lektie: øv dig i at sige hvilken ugedag det er i dag, noget om vejret, hvad er klokken, hvilken måned vi er i og tallene indtil 35 samt oversættelsen af Unidad 3B. Vi lukker computeren og oversætter analogt :)
Husk at medbringe bog, opgavekompendium samt penalhus
Husk at medbringe din bog til undervisningen i dag.
Husk at medbringe bog og opgavekompendium + penalhus til i dag
Husk at medbringe bog, opgavekompendium og penalhus
Lektie: Lav opgave 10 og 11 på side 32 i kompendiet.
Genlæs teksten 3C og skriv et par stikord på spansk til:
Husk at medbringe bog, opgavekompendium og penalhus til i dag.
Stedsangivelser
Læs Unidad 3D (teksten er på dansk) til i dag.
I denne time samler vi op på det, I har lavet til Unidad 4A og oversætter teksten på klassen.
Øv gloserne til Unidad 4A i quizlet til i dag: https://quizlet.com/_9m4d26?x=1jqt&i=ryrd8
Lektie: læs denne side til i dag: https://caminando.systime.dk/?id=191
Husk at medbringe arket om artikler til i dag. Vi retter de første 4 opgaver, så sørg for du har lavet dem til i dag.
Lektie: Genopfrisk hvad teksten Unidad 4a handler om.
Lektie: Oversæt sætningerne i opgave 6 (opgavekompendium side 40) - husk IKKE at bruge et oversættelsesværktøj. Husk at medbringe bog, opgavekompendium og penalhus
4a: Julia - una presentación
Aflevering tilbage. Husk at medbringe arket om substantiver, bog, opgavekompendium og penalhus til i dag.
Husk arket om substantiver, vi retter den sidste side på klassen. Husk at medbringe opgavekompendium og bog til i dag
Husk at medbringe Caminando, opgavekompendium og penalhus til i dag.
Lektie: øv dig i at bøje verberne: ser, estar, ir, haber, tener og venir (Husk du kan slå deres bøjning op på side 184-185 i Caminando). Skriv 10 stikord til teksten Unidad 4B så du kan sige lidt på spansk om hvad teksten handler om.
Læs i Caminando side 71 og side 175 til i dag (om gustar).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Un Mes en Málaga
Forløbet har fokus på mundtlighed samt øvelse af genrebevidsthed og udvidelse af ordforråd.
Materiale:
www.unmesenmalaga.com
Kapitel 1 - 4 er læst på klassen.
Forfattere: Lærke Marie Rye & Camilla Jürgensen
Forlag: Mit Digitale Gym
Indhold
Kernestof:
Først arbejder vi videre med teksten i Caminando, derefter spørgetime til aflevering (de sidste 30 minutter af timen).
Husk at medbringe bogen, opgavekompendium og penalhus til i dag.
Vi starter på nyt forløb i dag...
Øv quizlet i 20 minutter til i dag Capítulo 1 - mis primeros días
Genopfrisk, hvad kapitel 1 handler om (Un Mes en Malaga) til i dag.
Medbring arket om ejefald (udleveret mandag) til i dag - ingen lektier for til i dag.
Agenda:
Vi fortsætter med Un Mes en Malaga, så ingen lektier for til i dag.
Lektie: Øv bøjningen af disse 6 verber:
Vi gennemgår oversættelsen af de 7 sætninger: https://www.unmesenmalaga.com/cap-1-traduccioacuten/ så sørg for du har lavet dem til denne time.
Vi mødes i auditoriet, hvor Vicerektor informerer om eksamen :)
Aflevering tilbage (den om førnutid). Husk blyant og viskelæder i dag, vi laver grammatik.
Grammatik fortsat - husk at medbringe arket om artikler (udleveret mandag)
Velkommen tilbage fra ferie! HUSK at tage din Caminando bog med, så den kan blive afleveret! (Hvis du altså ikke afleverede den sidste år!)
Lektie: Læs side 40 - 42 (begge sider inklusive) i grammatikbogen (Aquí Está) til i dag og husk at tage den med til undervisning.
Genopfrisk ordforråd til Capítulo 2 i quizlet. Find linket i OneNote: Cápitulo 2 (Webvisning)
intro til Aflevering
Opsamling på personbeskrivelse, så vær sikker på du har lavet 5 sætninger til minimum 2 billeder (øvelse 1: https://www.unmesenmalaga.com/cap-2-vocabulario/) til i dag.
Vi fortsætter med Un mes en Málaga - ingen lektier ;) Husk at medbringe grammatikbogen til i dag.
Titel
Øv oplæsning af kapitel 3 derhjemme, så du kan læse smukt op på klassen i dag. Husk at medbringe grammatikbogen til i dag.
Husk at medbringe ark om Infinitiv og gerundium til i dag samt underskrevet kontrakt Erasmus+ og tilmeldingsseddel!
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Jóvenes en España
Fokus område: de unge i Spanien: almindelige ungdomsliv i forskellige regioner i Spanien, udfordringer for 1000 euro genrationen, de unge til kamp for klima, globaliserede unge, sigøjner, pandemien
La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal 2009: (Kopi)
Mireia de Barcelona, s. 31-44
Adrián de Santiago de Compostela, s. 45-56
Estrella de Sevilla, s. 7-17
"Jóvenes contra el cambio climático" La vanguardia, de Alba Fernandez, 2019 (3 sider) (kopi)
Jóvenes contra el cambio climático: STX delprøve 1, 19 August 2020
España "no es país para jóvenes", elmundo.es de Natalia Jiménez 29 febrero 2016 (2 sider) (kopi)
Spaniens tabte generation: DR1 Horisont 2011 (25 min.) Findes på CFU.
"Spanien vil betale unge for at flytte hjemmefra", TV2 nyheder, 7 oktober 2021 (https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-10-07-spanien-vil-betale-unge-for-at-flytte-hjemmefra) (Kopi)
"Crece durante la pandemia el número de "ninis" en España", La Vanguardia, Augusto 2020 (4 sider) (Kopi)
España en la Calle i-bog Gyldendal, Kasper Kloch & Martin Tønner (2019)
"I byen på spansk", s.6-11
Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo s. 16-19
Sabor a España: Las tapas son comida de reyes s. 20-23
Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse s. 24-29
Generación perdida s. 34-36
Indhold
Kernestof:
Lektie: øv gloser til Capítulo 3 min. 20 minutter i dag: Capítulo 3
Læs §53-56 (pp. 29-30) om refleksive verber og pronominer i grammatikbogen i dag.
Continuamos en Un mes en Málaga. Lektie: øv denne quizlet minimum 20 minutter: https://quizlet.com/217308794/cap-4-los-jovenes-malaguenos-flash-cards/
Husk penalhuset for vi prøver kræfter med en eksamensopgave i dag
I dag arbejder vi med diftongerende verber, så husk at medbringe grammatikbogen Aquí Está
I dag arbejder vi videre med capítulo 5
Husk at medbringe arket om Tiempo Libre til i dag, da vi arbejder videre med det.
Til i dag skal du øve bøjningen af decir, estar, hacer, ir, pensar og poder i nutid/præsens til i dag. Vi skal lave et kryds og bolle spil med verberne så det er vigtigt du har øvet dig til i dag.
Spørgetime til aflevering
Husk at medbringe blyant og viskelæder da vi laver endnu en delprøve 1.
Vi laver endnu en delprøve 1 så husk at medbringe blyant og viskelæder til denne time
Aflevering tilbage og ny gives for. Nyt forløb - Jóvenes en España
Prøve i spansk - husk blyant og viskelæder til i dag samt Jóvenes kompendiet.
Husk at medbringe jóvenes kompendiet samt penalhus til i dag.
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Méxcio
Fokus: landeportræt af México- byer, daglig liv, kultur, problemer i samfundet
Mosaico Mexicano af Kristina Pilmark & Rikke Olsen, Gyldendal 2016
Kap: 1, 3, og 5
México en perspectiva
- Prólogo - México en perspectiva
- Capítulo 1 El Machismo (1.1 un día en casa de Jimena & 1.2 Un día en casa de Edgar)
Film: Coco (Disney 2019)
Indhold
Kernestof:
Feliz año nuevo! Vi fortsætter temaet om unge i spanien i dag, så husk at medbringe kompendiet og dit penalhus.
Husk at medbringe kompendiet i dag
Husk at medbringe kompendiet til i dag.
Husk at medbringe kompendium samt grammatikbogen til i dag.
Husk at medbringe grammatikbogen til i dag, da vi skal snakke om datid på spansk.
2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
Arbejd-selv. I denne time skal du arbejde med teksten som vi læste sidste uge (El botellón). Find 5 verber, 5 substantiver og 5 adjektiver i teksten (som vi læste tirsdag i sidste uge) samt find nøgleord så du kan snakke om teksten på spansk. Kig på
Opsamling på sidste uges arbejd-selv. Husk at medbringe Jóvenes kompendiet til i dag.
Continuamos con el texto sobre Tapas en España. Vi oversætter teksten på klassen, så som lektie skal du forberede oversættelsen af teksten, som vi arbejdede med i tirsdags.
Vi arbejder videre med jeres oplæg om dansk kultur og "Turen går til..."
I dag laver vi Turen går til Madrid...
Vi arbejder færdig med "Turen går til Madrid" og I læser op på de andre seværdigheder som I ikke selv har arbejdet med
Vi laver plancher over Madrid-turen, så husk at medbringe ekstra saks og gerne også en lim :)
Arbejd-selv. I denne time skal du arbejde med dit refleksionsskriv. Du skal skrive på dansk og det er vigtigt, at du skriver uddybende svar.
Lektie: Du skal have læst og lavet en gloseliste (opgave A) til teksten (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=140) til i dag.
Info om Studietur
Lektie: genopfrisk oversættelsen af teksten La generación perdida, da vi gennemgår den sidste del vi ikke nåede i mandags.Vi skal også lave en delprøve 1, så husk at medbringe blyant og viskelæder.
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Frida Kahlo
Fokus på kunstneren Frida Kahlo og machismo i ægteskabet.
Kopi -
Indhold
Kernestof:
Bienvenido a la clase de Español.
Husk at medbringe din grammatikbog (den røde).Lektie: genlæs teksten fra i torsdags og øv oversættelsen af teksten, da vi oversætter på klassen. Du skal IKKE skrive oversættelsen ned...
Lektie: Oversæt "la Casa Azul" - indtil "Diego 42" til dansk og find de transparente ord i teksten samt overvej hvilken tid der er dominerende i teksten.
Husk at medbringe grammatikbogen til i dag
Husk at medbringe arket fra i går (adivina una persona) Introduktion til ny aflevering
Lav en beskrivelse af et billede på din kamerarulle hvor du følger skabelonen her: Skabelon-til-billedsamtale (Webvisning) Vi gennemgår opgave 1 samt beskrivelsen af soveværelset i dag så sørg for at have lavet det færdigt i dag.
Arbejd-selv. I skal lave opgave 1, 2, og 3 på side 207 og side 228 + 229 i kompendiet. Indsæt billeder på siden arbejd-selv under Frida Kahlo i OneNote inden 12.50.
Husk at medbringe blyant og viskelæder da vi laver delprøve 1 i denne time.
Vi retter delprøve 1, så husk at lave den færdig og medbringe den til i dag.
I denne time skal du arbejde selv med denne side: Arbejd-selv 28/8-24 (Webvisning). Deadline er kl. 18 i aften. Har du spørgsmål til opgaven, ringer du bare til mig på Teams :)
Vi ser film
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Empresas españoles
Globale danskere: Han kombinerer det bedste fra Spanien og Danmark, Mette Wallach, Jyllandsposten, 6. juli 2017 (Kopi)
Globale danskere: Han lærte om spanske arbejdsforhold på den hårde måde, Mette Wallach, Jyllandsposten, 6. juli 2017(Kopi)
Habla ya! Las profesiones, Thérése Amnéus,Urplay.se
De negocios a España, Virginia Azañedo, Ecos 4/2020
Pregunta ya! La crisis económico,
Urplay.se
, 2016
Spain,
hofstede-insights.com
Una apuesta para el calzado 'made in Spain', 12. januar 2016, elmundo.es (Kopi)
Desigual lo cambia casi todo en busco de nuevos clientes, El País, 14. juni 2019(Kopi)
¿Cómo ZARA REVOLUCIONÓ el mundo de la MODA?, 2016, VisualPolitik (https://www.youtube.com/watch?v=Sj-MJHVSUyo) (Kopi)
Ibecosol - Madrid, Cultura y Negocios en España, Dan Albertsen m.fl., Lindhardt og Ringhof (Kopi)
Indhold
Kernestof:
Lektie: øv dig i at fortælle om vejret, ugedagen, året, tælle til 30 og klokken (se i OneNote - Nice to Know) på spansk.
Vi starter på nyt forløb - El Tema mercantil:)
Lektie: Lav øvelserne med førnutid/perfektum på dette link: Minlæring
Arbejd-selv. Du skal lave grammatik om de to datider på spansk her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=279946
Titel
Karen kommer på besøg for at informere om turen til Berlin. Dernæst fortsætter vi i kompendiet.
Aflevering tilbage.
Vi samler op på la crisis económica opgaverne og øver ordforråd til emnet.
La crisis económica - OneNote.
Lektie: Læs og skriv noter til denne side i OneNote Richard Gesteland theory of business culture (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
migración
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe delprøve 1, som vi gennemgår i dag.
Vi laver delprøve 1 i denne time, så husk at medbringe blyant og viskelæder.
Nyt forløb: Migración. Husk at medbringe den lille grønne bog Moros en la costa til i dag. Læs alle artikler på denne side til i dag: Introduktion til emnet (Webvisning)
Lektie: De 3 artikler skal være læst og du skal have lavet stikord til de problemstillinger som Spanien har med migranterne. Husk også at medbringe opgavekompendium samt bog til i dag.
Vi retter siden i Onenote til capítulo 1, så sørg for at du har lavet den færdig til i dag.
Husk at medbringe bog + compendium i dag. Vi fortsætter med kapitel 2
Husk at medbringe bogen og opgavekompendium til i dag. Vi samler op på kapitel 2 og starter på kapitel 3.
Husk at medbringe penalhus da vi laver delprøve 1 - individuelt.
Husk at medbringe bogen samt opgavekompendium
Efter besøget fra SSP læser vi første halvdel af kapítel 5.
Lav øvelser på minlæring om Konjunktiv inden Torsdag aften kl. 23:59. Find øvelserne her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=295274
Vi laver aflevering i dag, så sørg for at have læst texto A, B, C og D grundigt til i dag.
Lektie: lav lektien på minlæring om Kongruens (36 minutter) - husk jeg kan se, om du har lavet lektier!
Vi gennemgår oversættelsen af første del af kapitel 6, så forbered at du kan oversætte på klassen.
I denne time skal du arbejde selv. Du skal gå ind på Minlæring - Arbejdselv 13/12-24 og arbejde med lektien i 45 minutter.
Lektie: hvad kunne I tænke jer vi skal lave til juleafslutningen i morgen?
Husk at medbringe Moros en la Costa (Vigtigt) da vi skal læse kapitel 7
Afsnit
Husk at medbringe blyant og viskelæder - vi laver en delprøve 1
Husk at medbringe Moros en la costa samt opgavekompendium
Medbring Moros en la costa samt opgavekompendium
Husk at medbringe moros en la costa samt opgavekompendiet i dag.
Husk at medbringe bogen samt opgavekompendium til i dag
Minlæring_adaptiv træning
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Cuba
Temaet er Cuba med fokus på samfund/politik og det cubanske folk.
"Cuba og kapitalisme" BBC Dokumentar med Simon Reeve, 2012 (52 min)
https://www.dr.dk/drtv/program/cuba-og-kapitalismen_153235
Cuba: La Lucha Cubana, Anny Holmgaard, forlaget EA 2015
El sistema monetario, racionamiento y el salario (side 16-19) og La vida como joven en Cuba (side 24-25)
Caminando: Capitel 6: (s. 95-109) Clausen, Waldenström, Wik-Brerz, Gyldendal 2014
Cuba's fading revoulution: Dokumentar på Youtube, 2023
https://youtu.be/Ya46bmRa0os?si=i52EUYddDT7ye_tN
Film: The motorcycle diaries, 2004.
Indhold
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758586", "T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758586", "H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758586" }