Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Terp
|
Hold
|
h22hhxd_DanskA (h22hhxd_1d_DanskA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm
Formål, aktivitet og arbejdsformer
Formålet med forløbet har været at give eleverne kendskab til og lært at anvende filmiske virkemidler til analyse af kortfilm. Formålet har også været at ryste eleverne sammen i nye grupper efter grundforløbet et slut. Eleverne har trænet gruppearbejde samt fremlæggelse af analyse.
Faglige mål
udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
analysere og fortolke fiktive tekster
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof
billeder, film og øvrige multimodale tekster // Kortfilm
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder // Filmiske virkemidler
Analysetekster
Kortfilmene:
Ztriwer (11 min)
Trekanter af lykke (14 min)
Hvad mor ikke ved (9 min)
Placebo (12 min)
Afterparty (13 min)
2 piger 1 kage (13 min)
Døren til solen (10 min)
Fucking tøs (13 min)
Café Hector (skriftlig aflevering)
Faglitteratur
Mimi Olsen: ’Film skal ses i dansk’ 2020, afsnittet ’De levende billeders ABC’
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af kortfilm
|
18-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Trykte reklamer og reklamefilm
Formål, aktivitet og arbejdsformer
Formålet med forløbet har været at give eleverne kendskab til relevante danskfaglige begreber til anvendelse i analyse af kommunikation i form af trykte reklamer og reklamefilm. Forløbet om reklamer skulle bruges i forbindelse med so-forløb, hvor eleverne skulle udforme deres eget reklamemateriale. Eleverne har primært arbejdet i grupper, men har også lavet individuelle opgaver.
Faglige mål
demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof
billeder, film og øvrige multimodale tekster // Reklamer
sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster // Reklamer
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Analysetekster
Arla: ’Der er mange sandheder derude’ 2018
Arla: ’Skridt for skridt mod en bæredygtig fremtid’ 2019
Arla: ’Mælk er mere end mælk’ 2022
Faglitteratur
Håndbog til dansk, afsnittet ’5.6 Reklamer’
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værk - Blå piger
Formål, aktivitet og arbejdsformer
Formålet med forløbet har været at lade eleverne arbejde en større fiktiv tekst. Podcastserien er klassens første værk, og der er blevet arbejdet grundigt med relevante danskfaglige begreber til anvendelse i analyse af fiktive tekster. Eleverne har arbejdet individuelt og i grupper.
Faglige mål
analysere og fortolke fiktive tekster
demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof
billeder, film og øvrige multimodale tekster // Den narrative podcast
danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker // Blå piger
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Analysetekster
DR, podcastserie: ’Blå piger’ 2021
Faglitteratur
Håndbog til dansk, relevante afsnit i kapitlet ’3. Litteratur’
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Novelleforløb
Formål, aktivitet og arbejdsformer
Formålet med forløbet har været at give eleverne kendskab til novellen som genre. Forløbet har taget afsæt i hævn som motivet i novellerne. Eleverne har på den måde fået belyst, hvordan hævnmotivet kan træde frem i de forskellige tekster. Der er blevet sat fokus på de væsentligste danskfaglige begreber til analyse af noveller i dette forløb. Eleverne har arbejdet i grupper og individuelt. Der har også i forløbet været særlig fokus på skriftlighed og oplæsning af egne tekstproduktioner.
Faglige mål
udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
analysere og fortolke fiktive tekster
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof
dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
mangfoldige litterære genrer // noveller
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder // Personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortælleforhold, fremstillingsformer, sprog, motiv og tema, konflikter
Analysetekster
Dorrit Willumsen: ’Metamorfose’ 1965
Tove Ditlevsen: ’En morgen i et villakvarter’ 1952
Jan Sonnergaard: ’William’ 1997
Christian Winther: ’Skriftestolen’ 1843
Pia Juul: ’Opgang’ (skriftlig aflevering)
Faglitteratur
Håndbog til dansk, relevante afsnit i kapitlet ’3. Litteratur’
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af novelle
|
12-04-2023
|
Skriv en novelle
|
02-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758591",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758591",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905758591"
}