Titel
8
|
Hjernen og personen
Dette psykologifaglige fokus dykker ned i den komplekse sammenhæng mellem hjernen, personligheden og individets følelsesliv. Vi vil udforske, hvordan neurologiske processer danner grundlag for vores tanker, følelser og adfærd, og hvordan disse igen påvirker og påvirkes af vores krop. Fokusset sigter mod at give et samlet helhedsperspektiv, der også inddrager samfundets rolle og betydning for diagnosticering, behandling og støtte til psykiske udfordringer.
Vi vil fokusere på følgende kerneområder:
• Neuropsykologiens fundament: Hvordan fungerer hjernen som det biologiske grundlag for psykologiske processer? Vi vil undersøge hjernens opbygning og funktion, herunder betydningen af spejlneuroner for empati, samt hvordan forskellige hjerneområder bidrager til personlighed, følelser og adfærd. (Kap. 14 "Neuropsykologi", "Empati og spejlneuroner", "Afkodning af hjernen", "Hjernen og personen").
• Hjernens udvikling og sårbarhed: Hvordan udvikler hjernen sig gennem livet, og hvilken betydning har dette for ungdommens adfærd og sårbarhed over for psykiske udfordringer? Vi vil se på, hvordan hjernens modning påvirker risikoadfærd og læringsevne, og hvordan samfundets krav kan spille ind. ("Vild ungdom. Lykkecentret kan være farligt", "Hjernen er ikke født til skolebænken").
• Klinisk psykologi og interventionsformer: Hvordan diagnosticeres og behandles psykiske lidelser? Vi vil udforske den kliniske psykologis tilgange til forståelse af psykopatologi og de forskellige former for intervention, herunder psykoterapiens virkning på hjernen og samfundets historiske og aktuelle håndtering af psykisk sygdom. (Kap. 30 "Klinisk psykologi", "Forskningsnyt: Hvordan virker psykoterapi på hjernen?", "Psykiatriens historie", "I den bedste mening – det hvide snit", "Sindssygehospitalet", "Dobbeltmorderen og Anders Lund Madsen").
• Forbindelsen mellem krop, psyke og samfund: Hvordan interagerer hjernen med resten af kroppen, og hvordan påvirkes dette samspil af sociale og kulturelle faktorer? Vi vil anlægge et biopsykosocialt perspektiv for at forstå, hvordan individuelle biologiske dispositioner, psykologiske processer og samfundsmæssige kontekster flettes sammen og har betydning for individets trivsel og mestring. ("Free the mind", gennemgående tema i alle materialer).
Gennem en dybdegående analyse af de udvalgte tekster og dokumentarer vil fokus ligge på at udvikle et nuanceret og holistisk syn på forholdet mellem hjernen, personen og samfundet, samt reflektere over de etiske og praktiske implikationer af vores viden om hjernen.
Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2020/21):
- kap. 14 ”Neuropsykologi” samt kap. 30 ”Klinisk psykologi”
Artikel:
- ”Empati og spejlneuroner”, Thomas Raab, 2008, psykologiensveje.dk”
- Hjernen og personen” af Birgit Bork Mathiesen (Politiken 25.10.2001)
- ”Vild ungdom. Lykkecentret kan være farligt”, Forskningsnyt fra psykologi (2007, 16(4)
- ”Hjernen er ikke født til skolebænken”, Christian Gerlach, Information d. 13.12.2004
- ”Forskningsnyt: Hvordan virker psykoterapi på hjernen?”, Psykologi, 2002, 11(6)
Dokumentar:
- Afkodning af hjernen, BBC, 2015
- Free the mind, DR2, 2013
- Psykiatriens historie, DR2, 2004
- I den bedste mening – det hvide snit, DR2, 2011
- Sindssygehospitalet, Anders Lund Madsen – afs. 1 – 2, DR1 2014
- ”Dobbeltmorderen og Anders Lund Madsen”, DR 2014/15
|