Holdet t22htxg_PsykologiB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Christina von Dosenrode-Lynge
Hold t22htxg_PsykologiB (t22htxg_3g_PsykologiB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den mangfoldige psykologi
Titel 2 Ondskab
Titel 3 Retspsykologi
Titel 4 Kærlighed og parforhold
Titel 5 Omsorg, opdragelse og læring
Titel 6 Hvem er jeg?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den mangfoldige psykologi

Formålet med forløbet er at genopfriske elevernes viden om de forskellige psykologiske retninger, samt introducere dem for psykologisk videnskabsteori, metode, undersøgelsesdesign, fejlkilder samt den kritiske vurdering af undersøgelser.

Materialer:

Psykologiens Veje, Systime, E-bog:
-Kap. 2. Den mangfoldige psykologi
-Kap 3. Videnskabsteori og Metode

Case: Lena
Case: Storebæltsbroen, et kritisk blik på Freud
Kageeksperimentet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ondskab

Ondskab


I dette forløb undersøger vi, hvordan onde handlinger kan forklares ud fra forskellige psykologiske perspektiver. Vi lægger særlig vægt på forholdet mellem individualpsykologiske og gruppepsykologiske faktorer.
Eleverne skal opnå viden om ondskab, konformitet, grupper og hvordan disse påvirker menneskers adfærd, samt hvordan konformitet og ondskab kan opstå i grupper.



Psykologiens Veje + Fra celle til selfie
- Aggressionens natur
- Typer af ondskab
- Opvækstens betydning  (”Breivik og barndommen”, Information, 2012)
- Empati
- Fravær af empati (Goldberg)
- Fravær af selvkontrol
- Lydighedens dilemma
- Stanford fængselseksperiment
- Moralsk frakobling
- Det onde som frihed
Solomon Asch – Konformitet
Gruppepsykologi
Massehypnose - (Heysel Stadion)
Gruppepres
Tajfel + Sherif
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Retspsykologi

RETSPSYKOLOGI
I dette forløb undersøger vi retspsykologien samt klinisk psykologi i forhold til, hvornår et menneskes kan stilles juridisk ansvarlig for egne handlinger. Her undersøger vi blandt andet tilfælde, hvor forbryderen har nedsatte kognitive færdigheder eller befinder sig i en psykotisk tilstand.
Vi tager udgangspunkt i Piaget og Vygotskys syn på den kognitive udvikling samt social perception og falske erindringer. Sidstnævnte i forhold til vidners troværdighed (herunder arbejdes der også med repetition af hukommelsen fra c niveau).
Slutteligt undersøger vi den kliniske psykologiens diagnosemanualer samt diagnosekriterierne for skizofreni. Herunder prævalensrater og remisionsrater. Vi har end viderefokus på, hvordan det danske retssystem screener kriminelle, samt hvilke behandlingsmuligheder, der tilbydes.

Kernestof:
- Cromberg, Hans F. 1992. Falske erindringer. Flystyrtet i Amsterdam.
- Jensen, Bente Egelund og Susan Mose, Retspsykologi, i ”Psykologi i praksis”, Systime2002, s. 28-33.
- Larsen, Schultz: Psykologiens veje e-bog, Systime 2020, p5192, p5236, p5240, p5242,p5269, p5270, p5271, p5272, p5273, p5274, p5351, p5614, p5665, c11549, c11565
-  Riisager m.fl. 2023 "Tema 9: Retspsykologi" i "PsykB": Afsnit. 9,1, 9,2 og 9,3.


TV/Dokumentar:
- Min datter er sindssygt farlig, DR1 2020.
- De særligt farlige, Sæson 1, Episode 1+2, DR1 2022

Case: Peter Madsen
Case: Ted Bundy
Case: En 50-årig mand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kærlighed og parforhold

KÆRLIGHED OG PARFORHOLD
Forløbet omhandler kærligheden og parforholdet i det senmoderne samfund. Der tages udgangspunk i, hvorledes natur versus kultur påvirker individets partnervalg, samt hvilke forhindringer det moderne menneske møder i forsøget på at lykkes med kærligheden.

Kernestof:
Psykologiens veje Ibog:
- Tre socialkarakterer, p5415
- Forelskelse og kærlighed, p5471
- Forskellige tilknytningsstile, p5478
- Kærlighedens tre komponenter, p5474
- Hvem bliver vi tiltrukket af?, p5473
- Kærlighed og forelskelse er ren kemi, p5472
- Seksuel selektion og partnervalg, p5674
- Kriser, p5590
Ravn & Wolf, Psykologi - fra celle til selfie, 2015
- Kommunikation (s. 165-169)
- Spejlneuroner (s. 169- 171)
Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: Undersøgelser i psykologi, SystimeiBog,2018: Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?

Øvrigt:
- Hildebrandt, Videnskab.dk, 2008: “Kærligheden er ustyrlig”
- "Utroskab er blevet et moderne narkotikum", Kristeligt Dagblad, 06.12.13
- "Danmarks gigantiske sex-rapport: Dårligt sexliv, meget utroskab og stor forskel på mænd og kvinder", Videnskab.dk, 28.10.19
- "Catrine var ved at ødelægge sit eget liv efter sin skilsmisse – men så indså hun noget vigtigt". Magasinet Liv, 09.11.21
- “Mobiltelefonen dræber parforhold - men der er en løsning, mener parterapeuter”,TV2.dk, 11.07.19
“- Parterapeut: »Ni ud af ti af de par, der kommer hos mig, nævner mobiltelefonen som en dræber", Politiken, 10.07.19
- Sandheden om parforholdet, TV2, 2013
- I følelsernes vold, DR, 2015
- TED-Talk, Esther Perell: Nytænkning af utroskab, en tale til alle, der har elsket
https://www.ted.com/talks/esther_perel_rethinking_infidelity_a_talk_for_anyone_who_has_ever_loved?language=da
- Brinkmanns briks, Skilsmisselandet:
https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2021-03-10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Omsorg, opdragelse og læring

OMSORG, OPDRAGELSE OG LÆRING
Forløbet undersøger, hvordan barnet påvirkes af den omsorg, opdragelse og læring det møder, samt hvilke konsekvenser utilstrækkelig omsorg eller opdragelse kan have. Derudover undersøges, hvordan den senmoderne familie konstruktion og livsførelse kan påvirke barnets selvværd og livsduelighed.

Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, 3. udg, 2018
- Behaviourisme (s. 13-14)
- Daniel Stern (s. 85-100)
- Børns reaktioner på omsorgssvigt; risikofaktorer og resiliens (s.
126-136)
- Opdragelse (s.158-164)

Ravn og Wolf, Psykologi - fra celle til selfie, 2015
- Winnicott og Erikson (s. 24-26 + 32-38)
- Omsorgssvigt (s. 12-18)

- Astrup, Elisabeth: ”Ny analyse: Faktisk er kun få af os curlingforældre”, Politiken, 26. maj2018
- Jesper Juul: Det er aldrig barnets ansvar, Fyns Stiftstidende, 14. juli 2007
- Hej Jesper Juul, se ”Det er aldrig barnets ansvar”.


TV-programmer/Dokumentar:
- Børnenes hemmelige verden – de store følelser, DR1, 16. sep. 2015.
- Skrub af, skat (1+2), TV2 2018.
- Jeg vil ikke ende som min mor, TV2 2010.
- Min barndom i helvede, DR1 2012.  


Udpluk af undersøgelser:
Werner og Smith (1950’erne) - Kauai
Wayne Dennis (1973) – Børnehjem i Libanon
Martin Teicher (2012) – Hjerneskanninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hvem er jeg?

I dette forløb undersøger vi, hvilke faktorer der påvirker den senmoderne identitet. Vi har primært fokus på relationer i forhold til barndom og ungdom + ungdom og voksenliv. Herunder inddrager vi faktorer som personlighed, køn og samtidens socialkarakterer.

Psykologiens Veje, Systime, Ibog. "Kapitel 18, Personlighedspsykologi"

"Fra Celle til selfie", Ravn og Wolf, 2015:
- Thomas Ziehe: Den narcissistiske socialisationstype (s. 95-103)
- Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet (s. 103-109)
- Ulicck Bech: Risikosamfundet + Renata Salecl: Illusionen om det frie valg (s. 109-110)
- Rasmus Willig: Skærpet individuel konkurrence (s. 111)
- Hartmut Rosa: Højteknologisk udvikling og acceleration af livets tempo (s. 112-114)
- Køn og kønsidentitet (s. 76-86)
- Personlighed (s. 309-318)

Artikel: Børn er ikke kønsneutrale, Anne E. Knudsen, Politiken, 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer