Holdet f23htxbd_EngelskB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Rikke Huse Bahn
Hold f23htxbd_EngelskB (f23htxbd_1bd_EngB, f23htxbd_2bd_EngB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 P1 - The British Colonies
Titel 2 The Smart City
Titel 3 Deoxyribonucleic acid in true crime
Titel 4 The Divided States of USA - The presidential Elect
Titel 5 Quantum Physics and Technology
Titel 6 Grammatik
Titel 7 GAI
Titel 8 The Hunger Games

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 P1 - The British Colonies

’The British Empire’ er det første projekt i Studieområdet-  P1. I dette projekt arbejder Engelsk sammen med Dansk, og overskriften på projektet er ’Demokrati og medborgerskab’.

I det faglige samspil arbejdes der med de faglige mål fra læreplanerne for Studieområdet og Engelsk.

Studieområdet
-kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
-demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
-kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Engelsk
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 25

Non-fiction
(K) The Victorian Age: Historical background. Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Systime 2023

(K) BBC Empire - Episode 5 - Final Episode - Doing Good. Jeremy Paxman
From: https://www.youtube.com/watch?v=z5tM_X3Grhk (12.06.2023)

(K) 10 English Accents Around The World. MadShadz
From: https://www.youtube.com/watch?v=0k-FZfobXtI

(K) Lingua Franca
From: https://www.merriam-webster.com/dictionary/lingua%20franca (13.06.2023)

(K) English Proficiency Index
From: https://www.ef.com/wwen/epi/ (20.11.23)

(K) Four Ways to Get Better at Languages
From: https://www.playbuzz.com/cristinacabal10/do-you-speak-english (20.11.23)

(K) Types of British Rules
From:  https://ndla.no/subject:6e2e2319-cb8a-4dd2-b382-e30f001633bb/topic:e468e682-4ae7-4e37-ab34-d24506a0e586/resource:e00b7193-5aea-49a7-9e09-64fa369efc62 (12.06.2023)
(K) English in the world: A very brief history of a global language.’
https://www.youtube.com/watch?v=mTOsxh4OcFU

(Suppl) How to practice speaking a language
https://www.google.com/search?q=4+ways+to+get+better+at+speaking+english+british+council&sca#fpstate=ive&vld=cid:ee9881f2,vid:s07SMudIXz4,st:0


(Suppl) Former British Colonies
From: https://schoolshistory.org.uk/topics/british-empire/questions-about-the-british-empire/what-countries-were-in-the-british-empire/ (13.06.23)

(Suppl) Do You Speak English
From: https://express.adobe.com/page/9YV5LIKQoVXdl/ (20.11.23)

Group work on British colonies

Fiction
(K) Shooting an Elephant. George Orwell, 1936.
From: https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/ (12.06.2023)

(K) The White Man’s Burden. Rudyard Kipling,1899
From: https://www.gutenberg.org/files/30568/30568-h/30568-h.htm#VII_2 (12.06.2023)

The English Handbook. Systime.dk
Ordbogen.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The Smart City

The Smart City

'The Smart City' er et tema med fokus på forståelse for og diskussion af teknologier brugt i udviklingen af USA som 'smart'-samfund. I temaet behandles begreberne teknologi og teknologiforståelse i samspil med faget teknologi. Der arbejdes med med de etiske dilemmaer, der opstår, når teknologierne vinder indpas.

FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og
USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.




TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 55,5

Non-fiction:
(K) Smart City Technologies That Could Soon Change The Way We Live And Work
From: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2022/07/27/smart-city-technologies-that-could-soon-change-the-way-we-live-and-work/?sh=3017b6331be0

(K) Everything You wanted to Know about Smart Cities
From: https://www.researchgate.net/publication/306046857_Everything_You_Wanted_to_Know_About_Smart_Cities

(K) Thinking Ethically
From: https://www.csulb.edu/sites/default/files/document/reading_resources-touch_and_consent.pdf

(K) Ethical issues of smart city tech and how to solve them
From: https://intetics.medium.com/ethical-issues-of-smart-city-tech-and-how-to-solve-them-f9eae789bca9  

(K) China's 'social credit' system ranks citizens and punishes them with throttled internet speeds and flight bans if the Communist Party deems them untrustworthy
From: https://www.businessinsider.com/china-social-credit-system-punishments-and-rewards-explained-2018-4?r=US&IR=T  

(K) Beyond Tech - The True Meaning of a Smart City | Paula Kwan
From: https://www.ted.com/talks/paula_kwan_beyond_tech_the_true_meaning_of_a_smart_city_paula_kwan_tedxdonmills  

(K) Yes to Tech Optimism. And Pessimism.
From: https://www.nytimes.com/2020/09/01/technology/yes-to-tech-optimism-and-pessimism.html 1

(Spl) The English Handbook. https://www.systime.dk/   

(Spl) Teknologi – en håndbog. Frandsen, K. et al (2012). Nyt teknisk forlag

Technology and Society – Now, Then and Beyond. Urth, Merethe L. (2022). Systime i-bog (https://technologyandsociety.systime.dk/?id=1)
(K) How Technology Shaped America: Pre-reading


Fiction:
(K) The Jetsons | Episode 1 | ROSEY!!! [min 4:03]
From: https://www.youtube.com/watch?v=GIWHl0cfQuc

(K )The Jetsons | Episode 2 | Move over make room for me [min 4:31]  
From: https://www.youtube.com/watch?v=7-zmUdtl2wA  

(K) The Veldt. Ray Bradbury (1950)

(K) Fahrenheit 451 (excerpt). Ray Bradbury (1953)
From: https://jghsenglish.edublogs.org/files/2015/02/Fahrenheit-451.pdf

(K) Mark Twain: Roughing It. Technology and Society – Now, Then and Beyond. Urth, Merethe L. (2022). Systime i-bog (https://technologyandsociety.systime.dk/?id=1)

(Spl) Free Guy (movie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Deoxyribonucleic acid in true crime

Forløbet har fokus på forståelse af biologien bag brug af DNA i bevisførelse. Der arbejdes tværfagligt med faget Biologi omkring teori, øvelsesvejledninger og laboratoriearbejde. Ligeledes arbejdes der med etiske aspekter, og hvordan DNA præsenteres i fiktionen.


FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og
USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.




TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 43,5


Non-fiction
(K) DNA Evidence: Common Terms
https://www.forensicsciencesimplified.org/dna/glossary.html

(K) Forensic Science
https://www.britannica.com/science/forensic-science/Questioned-document-analysis

(K) DNA is often used in solving crimes. But how does DNA profiling actually work?
https://theconversation.com/dna-is-often-used-in-solving-crimes-but-how-does-dna-profiling-actually-work-191937

(K) Genetic Code 3-D [min 0:45]
https://youtu.be/L9NriBoubWE

(K) The Evolution of DNA Forensics and Its Impact on Solving Crimes
https://www.discovermagazine.com/the-sciences/the-evolution-of-dna-forensics-and-its-impact-on-solving-crimes

(K) Ethical Concerns of DNA Databases used for Crime Control
https://blog.petrieflom.law.harvard.edu/2019/01/14/ethical-concerns-of-dna-databases-used-for-crime-control/

(K) Innocence After Guilt: An Introduction to Post-Conviction DNA Testing [min 13:42]
https://www.youtube.com/watch?v=tu0zP5VIeVA

(K) DNA and Wrongful Conviction: Five Facts You Should Know
https://innocenceproject.org/dna-and-wrongful-conviction-five-facts-you-should-know/  

(Spl) Cases, Innocence Project
From: https://innocenceproject.org/all-cases/

(K) 14 Reasons We Love True Crime, According to the Experts
https://www.mentalfloss.com/article/559256/why-we-love-true-crime?fbclid=IwAR2A3SZHsbnuh-W35lK44NNbMrdbjH1urVjvp1vzRQdNL2hbhFNnYRxxj3M

(K) Exhibit A and other true crime shows can fuel misconceptions about forensic science
https://theconversation.com/exhibit-a-and-other-true-crime-shows-can-fuel-misconceptions-about-forensic-science-120022  


Fiction
(Spl) Exhibit A – Touch DNA [min 40:00]
Netflix

(K) Serial, episode 1: The Alibi [min 52:42]
https://serialpodcast.org/







Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 The Divided States of USA - The presidential Elect

Temaet har fokus på identitet og ulighed i USA, særligt i forhold til rig/fattig, farvet/hvid set i lyset af præsidentvalget 2024.

FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvist flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Skrive klare og sammenhængende tekster med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af engelskfaglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster teknologisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere herunder et skrevet værk
-  Tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 145,5

Non-fiction
(K) ‘American Identity’ in Being American. Mette Holm; Systime
(K) Being an Immigrant https://beingamerican.systime.dk/?id=137
(K) Having rights https://beingamerican.systime.dk/?id=139
(K) Having values https://beingamerican.systime.dk/?id=140
(K) The New American Identity https://beingamerican.systime.dk/?id=144

(K) The Declaration, the Constitution, and the Bill of Rights.
Jeffrey Rosen and David Rubenstein
https://constitutioncenter.org/the-constitution/white-papers/the-declaration-the-constitution-and-the-bill-of-rights

(K) The Making of the American Constitution - Judy Walton
https://www.youtube.com/watch?v=uihNc_tdGbk

(K) A 3-minute guide to the Bill of Rights - Belinda Stutzman
https://www.youtube.com/watch?v=yYEfLm5dLMQ

(K) What you might not know about the Declaration of Independence - Kenneth C. Davis
https://www.youtube.com/watch?v=LKJMWHCUoiw

(K) Being poor among the rich: ‘Poverty, by America’ examines the root of disparity at home
https://www.realchangenews.org/news/2024/01/31/being-poor-among-rich-poverty-america-examines-root-disparity-home

(K) USA: Being Poor in the World's Richest Country [min 51:34]
https://www.youtube.com/watch?v=VVNyQOoRjy8

(K) Low-income tenants lack options as old mobile home parks are razed
https://apnews.com/article/mobile-home-evictions-housing-homelessness-796097305c4ef90d7d98e1fee1489284

(K) Generation Wealth. Lauren Greenfield (2018) [1 hour 46 min]
Mitcfu.dk   

(K) Report: Black people are still killed by police at a higher rate than other groups
https://www.nbcnews.com/news/nbcblk/report-black-people-are-still-killed-police-higher-rate-groups-rcna17169

(K) Say It With Your Whole Black Mouth. Danez Smith
https://www.ft.com/content/3f21a152-a592-11ea-92e2-cbd9b7e28ee6

(Spl) say it with your whole black mouth by Danez Smith (With Analysis) [min 9:55]
https://www.youtube.com/watch?v=tJpFVqr_Wi0

(K) Why don't black and white Americans live together?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-35255835

(K) Redlining was outlawed in 1968. Here's how the practice is still hurting Black Americans [min 7:39]
https://www.cbsnews.com/news/wealth-gap-black-americans-redlining/

(K) Schools are still segregated, and black children are paying a price
https://www.epi.org/publication/schools-are-still-segregated-and-black-children-are-paying-a-price/

(K) The pervasive problem of 'linguistic racism’
https://www.bbc.com/worklife/article/20210528-the-pervasive-problem-of-linguistic-racism

(K) Ratings of Black-White Relations at New Low
https://news.gallup.com/poll/352457/ratings-black-white-relations-new-low.aspx

‘American Identity’ in Being American. Mette Holm; Systime
(K) American Government https://beingamerican.systime.dk/?id=131
(K) Campaingning https://beingamerican.systime.dk/?id=152
(K) Fundraising https://beingamerican.systime.dk/?id=153

(Spl) Election calendar
https://www.270towin.com/2024-presidential-election-calendar/ (


Fiction
(K) Rock Bottom. Eminem. The Slim Shady LP
https://genius.com/Eminem-rock-bottom-lyrics

(K) Knock'emStiff (excerpt). Donald Ray Pollock (2008)
New American Frontiers. Thomas Secher Lund. Systime.dk
https://naf.systime.dk/?id=138&L=1

(K) Americanah (excerpt). Chimamanda Ngozi Adichie (2013)
https://www.cur.ac.rw/mis/main/library/documents/book_file/digital-64773662accf49.36890267.pdf

(K) Strange Fruit. Billie Holiday (1939)
https://genius.com/Billie-holiday-strange-fruit-lyrics

(Spl) Hillbilly Elegy 2020 (film)


The English Handbook. https://www.systime.dk/
Genres of Fiction and Non-fiction https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=130
How to Analyse https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Quantum Physics and Technology

'Quantum Physics & Technology' er et tema med fokus på kvantefysik- og mekanik i et etisk lys. Der er  fokus på Manhattanprojektet, videnskabsmænds dilemmaer samt dommedag og prepping. Emnet behandles i samspil med faget Fysik.

FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.


TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 47,5

Non-fiction
(K) Quantum Physics
https://www.newscientist.com/definition/quantum-physics/

(K) Copenhagen interpretation of quantum mechanics
https://www.britannica.com/biography/Niels-Bohr/The-atomic-bomb

(K) The weirdness of quantum mechanics forces scientists to confront philosophy
https://bigthink.com/13-8/quantum-mechanics-philosophy/  

(K) The Manhattan Project Shows Sceintists' Moral and Ethical Responsibilities. George Iskander for Scientific American

(K) Manhattan Project
(America Declares War, The Manhattan Project Begins, Robert Oppenheimer and Project Y, The Potsdam Conference, Hiroshima and Nagasaki, Legacy after Manhattan Project)
https://www.history.com/topics/world-war-ii/the-manhattan-project  

(Spl) What 'Oppenheimer' can teach today's scientists
https://thebulletin.ord/2023/08/what-oppenheimer-can-teach-todays-scientists/

(K) The Doomsday Clock, explained
https://news.uchicago.edu/explainer/what-is-the-doomsday-clock

(K) Atomic scientists keep 'Doomsday Clock' as close to midnight as ever
https://www.reuters.com/science/atomic-scientists-keep-doomsday-clock-close-midnight-ever-2024-01-23/

(K) More Americans embrace prepping lifestyle, reflecting deeper anxieties linked to political polarization, social divide
https://www.globaltimes.cn/page/202404/1310684.shtml

(K) US Preppers – Be Prepared Not Scared
https://uspreppers.com/

(K) Prepping for the End of the World (Full Episode) | Doomsday Preppers
https://www.youtube.com/watch?v=T9Wi9wteEow

(K) US Preppers, Be Prepared Not Scared
https://uspreppers.com/



Fiction
(K) Copenhagen, play (excerpt). Michael Frayn in An Element of Magic. H. Ullerup & l. Gråbæk; Systime 2005.
(K) Drama on 3: Copenhangen. InternetArchive [min 0:00-30:15]
https://archive.org/details/michael-frayn-copenhagen

(Spl) Oppenheimer (film)

(K) Iron Maiden - 2 Minutes To Midnight (Official Video)
https://www.youtube.com/watch?v=9qbRHY1l0vc


The English Handbook. https://www.systime.dk/
Genres of Fiction and Non-fiction https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=130
How to Analyse https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 6 Grammatik

Grammatik med anvendelse af MinLæring, Engram Basic, https://app.minlaering.dk/bog/6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 GAI

Temaet har fokus på brugen af GAI i Engelsk.

FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvist flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Skrive klare og sammenhængende tekster med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af engelskfaglig terminologi og metode
forhold
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- Almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere herunder et skrevet værk
-  Tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 25

Non Fiction
How do Generative Artificial Intelligences (GAI) actually work?
https://jeremy-lamri.medium.com/how-do-generative-artificial-intelligences-gai-actually-work-42670d1ca19

The Technology behind Chat GPT [min 2:59 + 2:09]
https://lib.arizona.edu/tutorials/chatgpt-tech/#/

Why OpenAI’s ChatGPT Is Such A Big Deal  [min 12:52]
https://www.youtube.com/watch?v=pOmpqdlVCoo

The Biggest Problem with AI! [min 12:13]
https://www.youtube.com/watch?v=7emz4zZ226E

The Real Danger of ChatGPT  [min 6:41]
https://www.youtube.com/watch?v=AAwbvGywdOc

What Is a Prompt?
https://www.tc.columbia.edu/digitalfuturesinstitute/learning--technology/instructional-guides--resources/self-paced-learning-guides/ai-in-education-guides-tips-and-tricks-for-prompt-writing/

How Can We Teach Writing in A ChatGPT World? (excerpt)
https://www.forbes.com/sites/petergreene/2023/01/19/how-can-we-teach-writing-in-a-chatgpt-world/

A Guide for Students: Should I Use AI?
https://static1.squarespace.com/static/

Fiktion
The Road Not Taken. Robert Frost
https://medium.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 8 The Hunger Games

Temaet har omdrejningspunkt i romanen 'The Hunger Games' og der fokuseres særligt på tematikkerne dystopian society, survival og violence in reality tv.

FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvist flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Skrive klare og sammenhængende tekster med relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af engelskfaglig terminologi og metode
forhold
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- Almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere herunder et skrevet værk


TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 100

Non-fiction
The Hunger Games, Suzanne Collins, Scholastic (2021)


The English Handbook. https://www.systime.dk/
Genres of Fiction and Non-fiction https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=130
How to Analyse https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=134
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde