Holdet f23htxce_EngelskB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christina Raunholt Larsen
Hold f23htxce_EngelskB (f23htxce_1ce_EngB, f23htxce_2ce_EngB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The British Colonies
Titel 2 The American Dream
Titel 3 Dystopia
Titel 4 Metode og opslagsværker
Titel 5 CRIME
Titel 6 The Industrial Revolution
Titel 7 Artificial You

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The British Colonies

’The British Empire’ er det første projekt i Studieområdet-  P1. I dette projekt arbejder Engelsk sammen med Dansk, og overskriften på projektet er ’Demokrati og medborgerskab’.

I det faglige samspil arbejdes der med de faglige mål fra læreplanerne for Studieområdet og Engelsk.

Studieområdet
-kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
-demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
-kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Engelsk
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 27

Non-fiction
(K) The Victorian Age: Historical background. Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back: Through Literary Landscapes, Systime 2023

(K) BBC Empire - Episode 5 - Final Episode - Doing Good. Jeremy Paxman
From: https://www.youtube.com/watch?v=z5tM_X3Grhk (12.06.2023)

(K) 10 English Accents Around The World. MadShadz
From: https://www.youtube.com/watch?v=0k-FZfobXtI

(K) Lingua Franca
From: https://www.merriam-webster.com/dictionary/lingua%20franca (13.06.2023)

(K) English as a Colonial Language. Tom Wilkinson April 3 2023
From: https://thinkinginenglish.blog/2023/04/03/220-is-english-still-a-colonial-language/ (14.06.2023)

(K) Types of British Rules
From:  https://ndla.no/subject:6e2e2319-cb8a-4dd2-b382-e30f001633bb/topic:e468e682-4ae7-4e37-ab34-d24506a0e586/resource:e00b7193-5aea-49a7-9e09-64fa369efc62 (12.06.2023)

(K) The End of the British Empire: What is the Legacy of Decolonisation?" Imperial War Museums
From: https://www.youtube.com/watch?v=_AUG7NecYZg

(Sup) Former British Colonies
From: https://schoolshistory.org.uk/topics/british-empire/questions-about-the-british-empire/what-countries-were-in-the-british-empire/ (13.06.23)

Group work on British colonies

Fiction
(K) Shooting an Elephant. George Orwell, 1936.
From: https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/ (12.06.2023)

(K) The White Man’s Burden. Rudyard Kipling,1899
From: https://www.gutenberg.org/files/30568/30568-h/30568-h.htm#VII_2 (12.06.2023)

The English Handbook. Systime.dk
Ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 The American Dream

Formålet med temaet er, at eleven arbejder med en samfundsmæssig periode og problemstilling og indgår i en dialog om og diskussion af historiske, kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger med særlig fokus på det raceadskilte samfund i USA - herunder befolkningens vilkår og liv både i et historisk og nutidigt perspektiv.

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation,
  samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige
  emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med
  anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og
  samfundsmæssige forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
James Truslow Adams "The American Dream: an introduction", excerpt from Epic of America, 1931.  
 
Langston Hughes "I, too, sing America", 1925. From: https://www.poets.org/poetsorg/poem/i-too (January 2018)  
  
Langston Hughes "Harlem", 1951. From: https://www.poetryfoundation.org/poems/46548/harlem (January 2018)  
  
Bishop B.W. Arnett "The Black Laws", excerpt, 1886. From: http://memory.loc.gov/ammem/aap/aapprot.html (January 2018)  
  
Image: "Jim Crow Close-Up", from: https://www-tc.pbs.org/wgbh/aia/part3/images/3jimc0315b.jpg (November 2017)  
  
David Pilgrim "What Was Jim Crow", from: http://www.ferris.edu/jimcrow/links/courses/thunder.pdf (December 2015)  
Lauren Gambino "Jim Crow lynchings more widespread that first thought, report concludes", The Guardian, February 2015  

Martin Luther King Jr. (1960): "The Negro and the American Dream,
Excerpt from Address at the Annual Freedom Mass Meeting of the North Carolina State Conference of Branches of the NAACP", from: https://kinginstitute.stanford.edu/king-papers/documents/negro-and-american-dream-excerpt-address-annual-freedom-mass-meeting-north (15.12.2022)  
   
"The Four Freedoms of Franklin D. Roosevelt" from http://www.best-norman-rockwell-art.com/four-freedoms.html (November 2017)
  
Images: Norman Rockwell: The Four Freedoms: Freedom of Speech, Freedom to Worship, Freedom from Want, Freedom from Fear, 1943.     
   
National Trust for Historic Preservation (2019): ”The Green Book: A Historic Travel Guide for Black America, Part I", from: https://www.youtube.com/watch?v=t7_cy7uUcqk&t=270s (March 2023)

FILM: Peter Farrelly "Green Book", 2018


Sekundærtekster:

Images:
"1946 General Tire: Every Mile Traveled", from: https://www.ebay.com/itm/155054823779 (14.12.2022)

"NK Fairbank Company, Fairy Soap Ad, 1897", from: https://www.businessinsider.com/vintage-sexist-and-racist-ads-2016-4?r=US&IR=T#nk-fairbank-co-depicted-black-children-as-unclean-13 (December 2022)

"American Corn Millers' Federation, Grow White Corn for Extra Profits 1930s", from: https://annieroosterssallyanns.com/americana-racial-nostalgia-grow-white-corn-for-extra-profits-metal-sign-ad/ (December 2022)


"Jim Crow and Segregation. Historical Backbround"  From: https://www.loc.gov/classroom-materials/jim-crow-segregation/ (06.01.22)

Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, 2016: "Explicit racism and structural racism" fra Black Voices, Gyldendal, 2020
https://blackvoices.systime.dk/?id=132


Trine Østergaard "The English Handbook", Systime:
"6.1 Short story or novel", from: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p148
".2 Non-fiction text", from: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p147
"6.4 Poem", from: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p150
"6.7 Film", from: https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=175#c883

ordbogen.com: https://beta.ordbogen.com/da/#/

Relevant til eksamen.
TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 75 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jim Crow 23-01-2024
The American Dream 10-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Dystopia

I dette tema arbejdes med forskellige dystopier primært inden for fiktionsgenren. Der arbejdes med tekstanalytisk metode - både til noveller og medietekster og med særlig fokus på genretræk i læsningen af teksterne.

Faglige mål:

Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Primærtekster:
James Armsby “Model Citizen”, 2020, from: https://youtu.be/mVLrBJYGxk4 (accessed on 24.03.2022)

James Armsby "Friendly Shadow", 2020, from: https://www.youtube.com/watch?v=D0sCsXFAdjY (accessed on 24.03.2022)

Alex Gendler “How to Recognize a Dystopia”, 2016, from: https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0 (accessed on March 3, 2022)

Masterclass "What is Dystopian Fiction? Learn About the 5 Characteristics of Dystopian Fiction With Examples", 2021, from: https://www.masterclass.com/articles/what-is-dystopian-fiction-learn-about-the-5-characteristics-of-dystopian-fiction-with-examples (24.03.2022)

Ray Redbury "The Pedestrian", 1951

Shirley Jackson ”The Lottery”, 1948

Coonrod, Courtney (2021): "Dystopia Is Upon Us. Are You Ready?", Wired, from: https://www.wired.com/story/dystopia-tips-prepare-fight-back/ (16.12.2022)

Georg Bass: "A 1993 dystopian novel imagined the world in 2024. It’s eerily accurate", January 13, 2024, The Washington Post, from: https://www.washingtonpost.com/history/2024/01/13/octavia-butler-2024-parable-sower/ (30.04.2024)

Sekundærtekster:
Trine Østergaard "The English Handbook", Systime:
"6.1 Short story or novel", from: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p148
"6.2 Non-fiction text", from: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p147
"6.7 Film", from: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p175

Film "Alita: Battle Angel" 2019 (2 t 2 m)


TEKSTMATERIALE SIDETAL i alt 37 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Friendly Shadow 14-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 4 Metode og opslagsværker

Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/

Introduction
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=132

Engelsk B (HTX, EUX)
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=133

Assignment 1-4: De sproglige delopgaver
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=134

Assignment 5 (Argumentative essay)
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=135

Skabelon for henvisning til tekster
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=142

The English Handbook. Trine Østergaard. Systime. I-bog.
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=55

4.1 Rhetoric - The Art of Speaking
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155

4.4 Argumentation Theory
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=168

4.5 English as Lingua Franca
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166

6 How to analyse
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=134

6.1 Short Story or Novel
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148

6.2 Non-Fiction text
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=147

6.3 Speech
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146

6.4 Poem
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=150

6.5 Lyrics
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=180

Useful Documents for Analysis
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=233


Ordbogen.com
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 99 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 CRIME

I dette tema arbejdes med forbrydelser i forskellige kontekster. Der arbejdes med populærvidenskabelige artikler, cases og forskellige fiktionsgenrer samt værklæsning.

Faglige mål
  Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

Værk:
Haddon, Mark: "A Good Girl’s Guide to Murder", 2019

Ahmed, Aziza: "Ethical Concerns of DNA Databases used for Crime Control", January 14, 2019 from: https://blog.petrieflom.law.harvard.edu/2019/01/14/ethical-concerns-of-dna-databases-used-for-crime-control/ (Download: 25.04.2023)

Gramlich, John: "Gun deaths among U.S. children and teens rose 50% in two years" April 6, 2023 Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/06/gun-deaths-among-us-kids-rose-50-percent-in-two-years/ (25.06.2024)

Pew Research Center: "Gun attitudes and the 2024 election", June 6, 2024, from: https://www.pewresearch.org/politics/2024/06/06/gun-attitudes-and-the-2024-election/  (25.06.2024)

Lindsay, Jeff: "Darkly Dreamy Dexter", 2004 (excerpt).

McNamara, Michelle "Letter to the Golden State Killer", The New Yorker, January 10, 2018.

McGuigan, Paul (director): "A Study in Pink", pilot episode, season 1, from: "Sherlock", 2010.

FBI-website: https://www.fbi.gov/how-we-can-help-you/more-fbi-services-and-information/ucr  

Supplerende stof:

"True-Crime Litterature", from: https://www.enotes.com/topics/true-crime-literature (June 2019)

Tine Rønlev Eriksen: "Crime in Fiction", from "Case Reopened. An Anthology of Crime Fiction", Lindhardt og Ringhof, 2017.

Østergaard, Trine: "6.2 Non-fiction text" from The English Handbook, 2023: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=147

Østergaard, Trine: "4.4 Argumentation theory" from The English Handbook, 2023: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=168

Østergaard, Trine: "6.1 Short story or novel" from The English Handbook, 2023: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148

Jørgensen, Martin m.fl. "Skriftlig eksamen i engelsk – htx og eux", 2023 from:  https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/

Dette emne er relevant til eksamen.
IALT 238,50 sider.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ethical Concerns of DNA Databases 04-09-2024
Darkly Dreamy Dexter 07-10-2024
Assignment 06-11-2024
A Good Girl's Guide to Murder - character chart 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 The Industrial Revolution

UK area study

Tema om den industrielle revolution i England med særlig fokus på den teknologiske og samfundsmæssige udvikling herunder byudvikling, fattigdom og børnearbejde. Der arbejdes autentiske tekster, og der perspektiveres til den industrielle revolution i Australien samt til nutidens fjerde bølge af den industrielle revolution. Der arbejdes også med lingua franca og engelsk som globalt sprog.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.  

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

"Den industrielle revolution (18-19 århundrede)", from: https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q (October 2018)

Pat Hudson "The Workshop of the World", 2011.03.29, from: http://www.bbc.co.uk/history/british/victorians/workshop_of_the_world_01.shtml (august 2018)

Paul Atterbury "Victorian Tehcnology", 2011.2.17, from Source: http://www.bbc.co.uk/history/british/victorians/victorian_technology_01.shtml (August 2018)

Michael Sadler "A Factory Girl's Last Day", 1832

James Pattison "Testimony in Parliament",1816 (excerpt)

C. T. Thackrah, "The Effects of Arts, Trades and Professions, and of Civic States Habits of Living, on Health and Longevity.", 1844 (excerpt)

Andrew Ure, "The Philosophy of Manufactures", 1835 (excerpt)

James Myles, "Dundee Republic of Letters", 1850 (excerpt)

Nassau Senior "Letters on the Factory Act", 1830 (excerpt)

John Fielden , "The Curse of the Factory System", 1836 (excerpt)

Abraham Whitehead "Testimony to Parliament", 1832 (excerpt)

Anonymous "A Letter to Parliament on the Factories Bill" 1832 (excerpt)

Margaret Simpson: "Industrial Revolution in Australia – impact on manufacturing in the 1800s", August 29, 2018, from: https://maas.museum/inside-the-collection/2018/08/29/industrial-revolution-in-australia-impact-on-manufacturing-in-the-1800s/ (August 2021)

Chew, Ada Nield (1894): "A Living Wage for Factory Girls at Crewe, 5 May 1894"

World Economic Forum (2023): "Fourth Industrial Revolution", from:  https://www.weforum.org/focus/fourth-industrial-revolution/  (28.04.2023)

Edmond, Charlotte (2023) "Domestic chores could be done by robots 40% of the time within a decade - new study", April 11 2023, World Economic Forum, from: https://www.weforum.org/agenda/2023/04/ai-housework-gender-gap-robots/ (28.04.2023)

Seidlhofer, Barbara: (2005) ”English as a lingua franca”, ELT Journal, Volume 59, Issue 4, 1 October 2005.  https://academic.oup.com/eltj/article/59/4/339/371345  (August 2018)

Langfocus (2017): “Why Did English Become the International Language?”, October 1st 2017, from: https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM (27.10.2023)

Tom Wilkinson: "English as a Colonial Language", April 3 2023, from: https://thinkinginenglish.blog/2023/04/03/220-is-english-still-a-colonial-language/ (14.06.2023)

Supplerende materiale:
ordbogen.com

Martin Jørgensen, Mette Thayssen, Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: "PEE-strukturen" fra Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX, Systime 2023: https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=154#c347

Dette emne er relevant til eksamen.
IALT 38,75 sider.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Industrial Revolution in Australia 09-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Artificial You

Formålet med dette tema er, at eleverne arbejder med en teknologisk, naturvidenskabelig og etisk problemstilling, hvor omdrejningspunktet er begrebet intelligens og kunstig intelligens. Der arbejdes med teorier om intelligens og AI - herunder de etiske aspekter. Endvidere med de skønlitterære tekster "Flowers for Algernon" og uddrag af "True Love", hvori de etiske problemstillinger ekspliciteres.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  


Kernestof:

Asimov, Isaac: “True Love” 1977 (excerpt)

Cherry, Kendra: "Theories of Intelligence in Psychology", June 2019, from: https://www.verywellmind.com/theories-of-intelligence-2795035 (downloaded June 2019)

Keyes, Daniel (1965): "Flowers for Algernon"

Clerget-Darpoux, Françoise m.fl. (2023): "Our DNA is a treasure-trove of information. However, there are limits to what it can reveal about us.", April 23 2023, The Conversation, from: https://theconversation.com/does-our-dna-really-determine-our-intelligence-and-health-199266 (17.01.2025)   

Electric (2025): "Just Happened! Elon Musk Confirmed Tesla Optimus Gen 3 Produced At $10K Price To Work At Giga Texas" 15. January 2025, from:  https://youtu.be/ImuKTaA6qj4?si=oWXyz7YcG_2cYBvQ (20.01.2025)

O'Donnell, James m.fl. (2025): "What’s next for AI in 2025", January 8, 2025, from: https://www.technologyreview.com/2025/01/08/1109188/whats-next-for-ai-in-2025/ (16.01.2025)

Schneider, Susan (2019): "Artificial You: AI and the Future of Your Mind", Princeton University Press, from: https://www.youtube.com/watch?v=S5fTCyjWtrU (May 2022)

Simplilearn (2022): “What is Artificial Intelligence? | Artificial Intelligence In 5 Minutes | AI Explained | Simplilearn” (4:44), 14.12.2022, from: https://www.youtube.com/watch?v=uMzUB89uSxU (20.01.2025)   

The Guardian (2016): "The last job on Earth: imagining a fully automated world", 17. feb. 2016, from: https://www.youtube.com/watch?v=Yvs7f4UaKLo (20.01.2025)

Wai, Jonathan (2024): "The 12 Greatest Dangers of AI" October 9, 2024, https://www.forbes.com/sites/brucedorminey/2025/01/20/astrophysically-elusive-phosphorus-is-key-to-all-life-on-earth/?  (20.01.2025)

ordbogen.com: https://beta.ordbogen.com/da/#/

Dette emne er relevant til eksamen.
IALT: 63 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 06-02-2025
Argumentative essay 10-03-2025
The last job on Earth 31-03-2025
Final Assignment 02-04-2025
Optimus 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde