Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Kenneth Hørby Olsen, Leif Gammelgård, Peter Risgaard
|
Hold
|
f23htxbd_TeknologiB (f23htxbd_1bd_TekB, f23htxbd_2bd_TekB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arduino-forløb
CT-forløb
Introduktion til Arduino
TinkerCad
Pseudokode
Flowchart
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Inventor-forløb
CT-forløb med Inventor
3D-tegning
KHN/KHO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teknologianalyse
Teknologi
- Produkt
- Teknik
- Viden
- Organisation
Produktionsformer
Kap 1.1 Problemer og Teknologi, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Smart-Produkt
Projekt Smart-Produkt
I samarbejde med Engelsk
Produktprincip
Produktudformning
Fremstilling
Sparring på tværs af grupper
Præsentation af produkter på klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Smart-produkt tidsplan
|
12-01-2024
|
Smart-produkt - produktbeskrivelse
|
24-01-2024
|
Referat fra gruppemøde
|
29-01-2024
|
Smart-produkt Produktudformning
|
07-02-2024
|
Smart-produkt PPP
|
13-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Miljø og livscyklusanalyse
Miljøudfordringer
- Klima
- Forurening
- Ressourcer
- Sikkerhed og gener
Livscyklusanalyse
MEKA-skema
- energi
- råstoffer
- kemi
- andet
Håndbog i miljøvurdering, Miljøstyrelsen
Miljøforbedring gennem produktudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejdsspørgsmål LCA
|
29-02-2024
|
Miljøvurdering
|
08-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
P3 - Studieområdeprojekt
P3 - projekt (Teknologi og Kemi)
Miljøoptimering ved anvendelse af plastik
Problemidentifikation og afgrænsning
- Nøgleproblem
- Mindmap
- Problemtræ
- Problemafgrænsning
Problemanalyse
- Indsamling af empiri
- Problemformulering
Produktprincip
- LCA
- Kravspecifikation
Besøg hos Nordværk
Kap 3, Projektarbejdet, Systime
Kap 4, Problemanalyse
Kap 5, Produktprincip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Indsamling af empiri
Brug af statistikbanken, Danmarks Statistik
Spørgeskemaanalyse
Det gode spørgeskema, Danmarks Evalueringsinstitut
Guide til gode spørgeskemaer, Henning Olesen, Socialforskningsinstituttet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værkstedskursus
Metalværksted
Træværksted
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Upcycling konstruktion af stol
I dette forløb skal eleverne konstruere en stol med materialer fra et andet møbel. Mindst 50% af materialerne skal komme fra det oprindelige møbel.
Donormøblet må ikke være en stol.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Produktskitser
|
11-09-2024
|
Produktskitser
|
11-09-2024
|
Asynkron 28.9.2024
|
27-09-2024
|
Asynkron 28.9.2024
|
27-09-2024
|
Opgave virtuel dag
|
09-10-2024
|
Opgave virtuel dag
|
09-10-2024
|
Opgave virtuel dag
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hverdagens problemer
Behandling af virkelighedsnære problemstillinger.
Der er fokus på fremstilling af produkt gennem iterativ udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The art of upcycling
|
08-11-2024
|
The art of upcycling
|
12-11-2024
|
The art of upcycling
|
12-11-2024
|
Hverdagens problemer
|
09-12-2024
|
Hverdagens problemer
|
09-12-2024
|
Hverdagens problemer
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
37,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tidligere Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt B-niveau
Der arbejdes med det udleverede eksamensprojekt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759631",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759631",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759631"
}