Holdet f23htxe_TeknologiB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Jesper Bollerup Madsen, LUK - Kristian Holm LUK - Nielsen, Peter Risgaard
Hold f23htxe_TeknologiB (f23htxe_1e_TekB, f23htxe_2e_TekB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Arduino
Titel 2 Inventor
Titel 3 Smartprodukt
Titel 4 P3 - Bæredygtighed
Titel 5 Rapportskrivning og værkstedskurser
Titel 6 Upcycling konstruktion af stol
Titel 7 Hverdagens problemer
Titel 8 Tidligere Eksamensprojekt
Titel 9 Eksamensprojekt B-niveau

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Arduino

En introduktion til Arduino som værksted i teknologi.

Der laves små øvelser, som til sammen giver et indblik i:
Arduino, breadbord, LED, programmering i Arduino-IDE samt en introduktion til diverse censorer, motorer etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Inventor

En indføring i at lave tekniske tegninger i Inventor.
Der arbejdes med små øvelser, så de mest basale features i programmet bliver berørt.
Der laves også en introduktion til, hvordan de tegnede dele klargøres til 3D-print.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Smartprodukt

Udvikling af smartprodukt med inddragelse af Arduino og Inventor.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Smartprodukt, Afl. 1 28-01-2024
Smartprodukt, færdig rapport 15-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 P3 - Bæredygtighed

SO - Teknologi/Kemi (Afleveringer kan ses af STO-mappen - der arbejdes videre med rapportskrivning i teknologi)

Arbejdsform:
Gruppearbejde – lærerbestemte grupper.
Kollaborativ arbejde.
Individuelt arbejde

Produkter:
Opgaveprojekt.

Progression i Studiemetoder/evaluering
A = Øve sig i projektarbejde og at bruge de faglige metoder.

B = Formativ evaluering i grupper med udgangspunkt i projektrapport

Faglige mål:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- perspektivere den behandlede problemstilling  
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rapportskrivning og værkstedskurser

Vi fortsætter rapportskrivning fra P3.

Introduktion til metalværksted og træværksted.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Miljøoptimering, færdig teknologirapport 14-05-2024
Miljøoptimering, Fremlæggelser 28-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Upcycling konstruktion af stol

I dette forløb skal eleverne konstruere en stol med materialer fra et andet møbel. Mindst 50% af materialerne skal komme fra det oprindelige møbel.
Donormøblet må ikke være en stol.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produktskitser 11-09-2024
Produktskitser 11-09-2024
Asynkron 28.9.2024 27-09-2024
Asynkron 28.9.2024 27-09-2024
Opgave virtuel dag 09-10-2024
Opgave virtuel dag 09-10-2024
Opgave virtuel dag 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hverdagens problemer

Behandling af virkelighedsnære problemstillinger.
Der er fokus på fremstilling af produkt gennem iterativ udvikling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The art of upcycling 08-11-2024
The art of upcycling 12-11-2024
The art of upcycling 12-11-2024
Hverdagens problemer 09-12-2024
Hverdagens problemer 09-12-2024
Hverdagens problemer 09-12-2024
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tidligere Eksamensprojekt

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Eksamensprojekt B-niveau

Der arbejdes med det udleverede eksamensprojekt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer