Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Jesper Bollerup Madsen, LUK - Kristian Holm LUK - Nielsen, Peter Risgaard
|
Hold
|
f23htxe_TeknologiB (f23htxe_1e_TekB, f23htxe_2e_TekB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Arduino
En introduktion til Arduino som værksted i teknologi.
Der laves små øvelser, som til sammen giver et indblik i:
Arduino, breadbord, LED, programmering i Arduino-IDE samt en introduktion til diverse censorer, motorer etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Inventor
En indføring i at lave tekniske tegninger i Inventor.
Der arbejdes med små øvelser, så de mest basale features i programmet bliver berørt.
Der laves også en introduktion til, hvordan de tegnede dele klargøres til 3D-print.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Smartprodukt
Udvikling af smartprodukt med inddragelse af Arduino og Inventor.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Smartprodukt, Afl. 1
|
28-01-2024
|
Smartprodukt, færdig rapport
|
15-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
P3 - Bæredygtighed
SO - Teknologi/Kemi (Afleveringer kan ses af STO-mappen - der arbejdes videre med rapportskrivning i teknologi)
Arbejdsform:
Gruppearbejde – lærerbestemte grupper.
Kollaborativ arbejde.
Individuelt arbejde
Produkter:
Opgaveprojekt.
Progression i Studiemetoder/evaluering
A = Øve sig i projektarbejde og at bruge de faglige metoder.
B = Formativ evaluering i grupper med udgangspunkt i projektrapport
Faglige mål:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- perspektivere den behandlede problemstilling
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rapportskrivning og værkstedskurser
Vi fortsætter rapportskrivning fra P3.
Introduktion til metalværksted og træværksted.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miljøoptimering, færdig teknologirapport
|
14-05-2024
|
Miljøoptimering, Fremlæggelser
|
28-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Upcycling konstruktion af stol
I dette forløb skal eleverne konstruere en stol med materialer fra et andet møbel. Mindst 50% af materialerne skal komme fra det oprindelige møbel.
Donormøblet må ikke være en stol.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Produktskitser
|
11-09-2024
|
Produktskitser
|
11-09-2024
|
Asynkron 28.9.2024
|
27-09-2024
|
Asynkron 28.9.2024
|
27-09-2024
|
Opgave virtuel dag
|
09-10-2024
|
Opgave virtuel dag
|
09-10-2024
|
Opgave virtuel dag
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hverdagens problemer
Behandling af virkelighedsnære problemstillinger.
Der er fokus på fremstilling af produkt gennem iterativ udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The art of upcycling
|
08-11-2024
|
The art of upcycling
|
12-11-2024
|
The art of upcycling
|
12-11-2024
|
Hverdagens problemer
|
09-12-2024
|
Hverdagens problemer
|
09-12-2024
|
Hverdagens problemer
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
37,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tidligere Eksamensprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt B-niveau
Der arbejdes med det udleverede eksamensprojekt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759632",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759632",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759632"
}