Titel
1
|
Menneske og teknologi
FORMÅL OG INDHOLD:
Hvilke konsekvenser har den teknologiske udvikling for mennesket og det liv, vi gerne vil føre? Dette forløb introducerer til danskfaget på EUX i relation til dette emne omkring menneskets forhold til og brugen af teknologi. De tekster, vi skal arbejde med, har alle - på forskellig måde - blik for de konsekvenser, teknologisk udvikling kan have og forholdet mellem kultur og natur. Nogle er fulde af optimisme, andre af skæbnetro eller pessimisme. I følgende forløb har holdet arbejdet med DR3-dokumentaren "Tessas Hævn" som værk.
I dette forløb er der fokus på følgende:
- Introduktion til danskfaget
- Introduktion til danskfagets skriftlighed
- Fakta og fiktion
- Ciceros Pentagram
- Kommunikationsmodeller
- Toulmins argumentationsmodel og appelformer
- Avisjournalistik og nyhedskriterier
- Analyse af lyrik
- Analyse af noveller
I dette forløb arbejdes med følgende faglige mål:
*Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
*Analysere og fortolke fiktive tekster
*Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrettede sammenhænge
*Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelser til nutiden.
Og følgende kernestof:
*Sagtekster, herunder journalistisk, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
*Tekster med relevans for teknologisk dannelse
*Mangfoldige litterære genrer
*Litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber
*Værklæsning af dokumentarværk
MATERIALER:
Primærtekster:
*Steve Cutt (2013): "Man": https://www.youtube.com/watch?v=WfGMYdalClU (3 sider)
*#BlivVed, DR P3, August, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=vDL9faLGizc (1 side)
*Artikel: "Fremtidens teknologi vil gøre os til bedre mennesker", Stine Kromann Dragsted, Kristeligt Dagblad, 1/8, 2017 (4 sider)
*Artikel: "Vi former teknologien - men former også os", Peter Dalsgaard, 21/6, 2017 (2,5 sider)
*Billede: "Earth is melting" https://www.pinterest.dk/pin/501799583454752312/ (august 2019)
*"Efter Bikini", Halfdan Rasmussen, 1948 (1 side)
*"Plasticsolen", Michael Strunge, 1981 (1 side)
*Uddrag af "Handlingen", Inger Christensen, 1969 (1 side)
*"Blip-Båt", Kim Larsen, 1979 (1 side)
*"Hver 20. gymnasieelev er udsat for digitale krænkelser", 20/2, 2020, Jyllandsposten, (2 sider)
* Værk: DR3-dokumentarserie (2020): Tessas hævn, DR3: https://www.dr.dk/drtv/serie/tessas-haevn_183769
Tilrettelægger og programredaktør: Anja Pil Overby
Fotograf: Theis Mortensen, Jeppe Kjær Andersen, Ida Gabriella Banck, Christian Ravn
Klipper: Flemming Oskar Davidsen (50 sider)
(Sidetalsskøn: 66,5 sider)
Sekundærtekster:
*"Dansk er mange ting", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 1,1 (5,5 sider)
*"Kontrakter, koder og genrer", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 2,1 (8,4 sider)
*Generelt om kommunikationsmodeller: https://www.gymdansk.dk/kommunikationsmodeller.html (1 side)
*"Om Ciceros retoriske pentagram", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 4,9 (5,8 sider)
*Om Laswells kommunikationsmodel", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 5,6 (2 sider)
* "Argumentation", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Uddrag af kapitel 4,10 (4 sider)
*"Appelformer, Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Uddrag af kapitel 4,9 (1 side)
*"Avisjournalistik", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 5,1 (1 side)
* "Hvad er lyrik?", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (1 side)
* "At analysere lyrik", Bertelsen, Tinne Serup, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (2,7 sider)
*"Hvad er en novelle?", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (2,5 sider)
*"At analysere noveller", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (3,5 sider)
(38,4)
|