Holdet f23eux_EB_DanskA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Katrine Riis
Hold f23eux_EB_DanskA (f23eux_H1H2_EB_DanskA, f23eux_H3_EB_DanskA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Menneske og teknologi
Titel 2 Klima
Titel 3 Bag facaden
Titel 4 Teknologiens betydning
Titel 5 Tekster om tilværelsen
Titel 6 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Menneske og teknologi

FORMÅL OG INDHOLD:
Hvilke konsekvenser har den teknologiske udvikling for mennesket og det liv, vi gerne vil føre? Dette forløb introducerer til danskfaget på EUX i relation til dette emne omkring menneskets forhold til og brugen af teknologi. De tekster, vi skal arbejde med, har alle - på forskellig måde - blik for de konsekvenser, teknologisk udvikling kan have og forholdet mellem kultur og natur. Nogle er fulde af optimisme, andre af skæbnetro eller pessimisme. I følgende forløb har holdet arbejdet med DR3-dokumentaren "Tessas Hævn" som værk.    
  
I dette forløb er der fokus på følgende:
- Introduktion til danskfaget
- Introduktion til danskfagets skriftlighed
- Fakta og fiktion
- Ciceros Pentagram
- Kommunikationsmodeller
- Toulmins argumentationsmodel og appelformer
- Avisjournalistik og nyhedskriterier
- Analyse af lyrik
- Analyse af noveller


I dette forløb arbejdes med følgende faglige mål:
*Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
*Analysere og fortolke fiktive tekster
*Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrettede sammenhænge
*Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelser til nutiden.

Og følgende kernestof:
*Sagtekster, herunder journalistisk, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
*Tekster med relevans for teknologisk dannelse
*Mangfoldige litterære genrer
*Litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber
*Værklæsning af dokumentarværk

MATERIALER:
Primærtekster:
*Steve Cutt (2013): "Man": https://www.youtube.com/watch?v=WfGMYdalClU (3 sider)
*#BlivVed, DR P3, August, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=vDL9faLGizc (1 side)
*Artikel: "Fremtidens teknologi vil gøre os til bedre mennesker", Stine Kromann Dragsted, Kristeligt Dagblad, 1/8, 2017 (4 sider)
*Artikel: "Vi former teknologien - men former også os", Peter Dalsgaard, 21/6, 2017 (2,5 sider)
*Billede: "Earth is melting" https://www.pinterest.dk/pin/501799583454752312/ (august 2019)
*"Efter Bikini", Halfdan Rasmussen, 1948 (1 side)
*"Plasticsolen", Michael Strunge, 1981 (1 side)
*Uddrag af "Handlingen", Inger Christensen, 1969 (1 side)
*"Blip-Båt", Kim Larsen, 1979 (1 side)
*"Hver 20. gymnasieelev er udsat for digitale krænkelser", 20/2, 2020, Jyllandsposten, (2 sider)
* Værk: DR3-dokumentarserie (2020): Tessas hævn, DR3: https://www.dr.dk/drtv/serie/tessas-haevn_183769
Tilrettelægger og programredaktør: Anja Pil Overby
Fotograf: Theis Mortensen, Jeppe Kjær Andersen, Ida Gabriella Banck, Christian Ravn  
Klipper: Flemming Oskar Davidsen (50 sider)

(Sidetalsskøn: 66,5 sider)


Sekundærtekster:
*"Dansk er mange ting", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 1,1 (5,5 sider)
*"Kontrakter, koder og genrer", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 2,1 (8,4 sider)
*Generelt om kommunikationsmodeller: https://www.gymdansk.dk/kommunikationsmodeller.html (1 side)
*"Om Ciceros retoriske pentagram", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 4,9 (5,8 sider)
*Om Laswells kommunikationsmodel", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 5,6 (2 sider)
* "Argumentation", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Uddrag af kapitel 4,10 (4 sider)
*"Appelformer, Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Uddrag af kapitel 4,9 (1 side)
*"Avisjournalistik", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 5,1 (1 side)
* "Hvad er lyrik?", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (1 side)
* "At analysere lyrik", Bertelsen, Tinne Serup, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (2,7 sider)
*"Hvad er en novelle?", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (2,5 sider)
*"At analysere noveller", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (3,5 sider)

(38,4)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Klima

Skriftlighedsforløb med udgangspunkt i klimadebatten. Der arbejdes med opinionsgenren, reklame- og animationsfilm. Det analytiske afsæt er diskurs- og argumentationsanalyse samt analyse af retorik og stilistiske virkemidler.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof
Primærtekster:

- DR: "DR Nyheder: Er det for sent at redde jorden?", 1. juni 2018, fra: https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=FHJyi1hMMCA&feature=emb_logo (Hentet: 08.06.2020)

- Knausgård, Karl Ove (2017): "Fienden er følelsen av maktesløshet"

- Thunberg, Greta (2019): "Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019", fra: https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019-oversaettelse/ (Hentet: 08.06.2020)

- Volvo Car Sverige (2014): "Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden", 25.01.2014, fra: https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc (hentet 09.06.2020)

- Ørsted (2019): "Act Now", 21.11.2019, fra: https://www.youtube.com/watch?v=9gsyDj1q9i4 (Hentet 09.06.2020)


Sekundærtekster:
Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 2020:
- Kapitel 4.2 "Sproglige billeder”
- Kapitel 4.3 "Sproglige figurer”
- Kapitel 4.9 "Appelformer”
- Kapitel 4.10 "Argumentation”
- Kapitel 4.11 "Diskursanalyse”
- Kapitel 14 "Medieanalyse af reklamefilm"

- TV2 (2019): ”Greta Thunbergs fulde tale fra Slotspladsen”: https://nyheder.tv2.dk/video/WG56dllsOEdZaTc4cE1OWEdzOUJPbktIQ1owQkh1TVU (Hentet 08.06.2020)

Sidetal i alt: 40
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, vurdering og diskussion 21-01-2024
Analyse, vurdering og diskussion 21-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bag facaden

Forløbet har haft temaet "Bag facaden" som omdrejningspunkt. Her har vi set på, hvordan individets identitet og selvforståelse sættes i spil i forhold til ydre normer, sociale roller og samfundets forventninger.
Gennem både klassiske og moderne tekster har vi undersøgt, hvordan mennesker formes af deres omgivelser, og hvordan der ofte gemmer sig konflikter og hemmeligheder bag det umiddelbart synlige. Vi har set på, hvordan personers ydre fremtoning, sociale rolle eller position i samfundet kan være i modsætning til deres indre liv eller skjulte motiver.

Fagligt har vi haft fokus på analyse og fortolkning af både fiktive og faktuelle tekster og vi har undersøgt, hvordan identitet, normer og sociale relationer kan skildres og problematiseres i litteratur og dokumentarfilm.
Vi har haft fokus på at identificere og analysere fortælletekniske greb, litterære strømninger, filmiske virkemidler og genrekoder – særligt ift. at skelne mellem fakta og fiktion og til at perspektivere tekster historisk, samfundsmæssigt og tematisk.







Værk 1: Peder Frederik Jensen: Banedanmark, 2014 (novellesamling)

Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!: Kap. 2.2. ”Normer, sociale roller og social kontrol” og kap. 2.3. ”Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet”, 2019

Louise Rosengreen: Novelleanalyse, Faktalink, 2016

Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, kap. 6 ”1870-1890: Det moderne gennembrud” og kap. 8 ”2000-2020: Eksperimenterende realisme”

Henrik Pontoppidan: ”Muldskud”, 1888
Herman Bang: ”Frøkenen”, 1883

Værk 2: Christian Sønderby Jepsen: Testamentet, 2011 (dokumentar)

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
- afsnit 2.1 "Faktakontrakt"og "Fakta- og fiktionskoder"
- afsnit 2.2. ”Fakta- og fiktionsgenren"
- Analysevejledning: ”Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksion 09-03-2024
Refleksion 09-03-2024
Analyse, fortolkning og perspektivering 24-03-2024
Analyse, fortolkning og perspektivering 24-03-2024
Analyse, fortolkning, perspektivering: dokumentar 24-04-2024
Analyse, fortolkning, perspektivering: dokumentar 24-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Teknologiens betydning

Forløbet har kredset om teknologiens indflydelse på mennesket – fysisk, mentalt, eksistentielt og samfundsmæssigt.
Temaet "Teknologiens betydning" er blevet belyst gennem tekster, der spænder fra romantikkens fascination og ængstelse over det nye til det moderne menneskes næsten symbiotiske forhold til og afhængighed af digitale teknologier. Forløbet tematiserer både frygten for at miste det menneskelige i mødet med maskinen og mulighederne for udvikling, erkendelse og kunstnerisk skabelse gennem teknologisk innovation. Vi har reflekteret over, hvordan teknologi former vores identitet, relationer og verdensforståelse, og hvordan disse forandringer kommer til udtryk i sproglige, æstetiske og fortællende former.

I forløbet har vi haft fokus på at analysere og fortolke litterære og sagprosatekster i et historisk og tematisk perspektiv med særligt henblik på teknologiens rolle i menneskelivet og samfundet. Eleverne har arbejdet med genrebevidsthed, fortælleteknik, tematik og litteraturhistorisk kontekst fra romantikken til det 21. århundrede. Gennem kombinationen af ældre og nyere litteratur samt teori om kunstig intelligens har eleverne forholdt sig analytisk og reflekterende til, hvordan teknologi fremstilles og diskuteres i forskellige tider og teksttyper.



N.F.S. Grundtvig: Mands minde (1838)
H.C. Andersen: Nattergalen (1844)
Martin Andersen Nexø: Soldage (1903)
Johannes V. Jensen: Maskinerne (1901)
Pär Lagerkvist: Far och jag (1924)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Peter Seeberg: Patienten (1962)

VÆRK: Tobias V. Larsen: Den nye hud er stål (2021)
"Tobias har skrevet ny bog med kunstig intelligens: 'Det var rystende at se, hvad den kom frem til'", Silas Bay Nielsen, DR, maj 2021

Cecilie Lindegaard: Teknologiens tekster, Systime 2025, her fra afsnittene ”Kunstig intelligens”, ”GPT – en højt udviklet kunstig intelligens” og ”ChatGPT” i kap. 3. Det teknologiske menneske
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2025, https://litthist.systime.dk/?id=237

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2025
https://hbdansk.systime.dk/?id=125

Eksamenssæt HTX dansk A 2022: ”Data”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Data" 03-02-2025
"Data" 03-02-2025
"Data" 03-02-2025
2 - Generalprøve skr. dansk 06-02-2025
2 - Generalprøve skr. dansk 06-02-2025
2 - Generalprøve skriftlig dansk 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tekster om tilværelsen

Temaet "Tekster om tilværelsen" kredser om menneskets søgen efter identitet, mening og tilhørsforhold i en kompleks verden. Gennem arbejdet med både historiske og moderne tekster har vi stillet skarpt på forskellige eksistentielle grundvilkår.
I forløbet har vi undersøgt, hvordan mennesket både formes af og reagerer på de sociale, kulturelle og eksistentielle rammer, det lever i – fra middelalderens normer og mytiske fortællinger til nutidens urbaniserede og fragmenterede virkelighed.
Eleverne har reflekteret over, hvordan litteraturen giver stemme til det, der ofte er svært at udtrykke i hverdagen, og hvordan litteraturen på den måde kan fungere som spejl, kritik og/eller trøst i tilværelsen.

Forløbet har haft fokus på at analysere og fortolke litterære og filmiske værker fra forskellige perioder med vægt på menneskets eksistentielle vilkår og sociale livsbetingelser. Eleverne har arbejdet med centrale litterære perioder og strømninger – fra folkeviser og romantik til modernisme og ny realisme – og undersøgt, hvordan form, fortællestruktur og sproglige virkemidler bruges til at formidle menneskets indre og ydre konflikter.
Forløbet har haft fokus på at styrke elevernes evne til at sætte værkerne ind i en litteraturhistorisk, kulturel og samfundsmæssig kontekst, og vi har inddraget både fiktion og fakta i arbejdet med værkanalyse og perspektivering.


Torbens datter
Ebbe Skammelsøn
Germand Gladensvend
FILM: Jeppe på Bjerget, inst. Kasper Rostrup (1981)
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschlager: Guldhornene (1802)
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden (1837)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) (1900)
Henrik Pontoppidan: Muldskud (1888)
Herman Bang: Frøkenen (1883)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
VÆRK: Jacob Ejersbo: Nordkraft (2002)
Artikel: Blandt junkiehunde i Aalborg, Jyllands-Posten, 2002
VÆRK: Filmen Nordkraft (2005)


KILDER:
Håndbog til dansk:
- Kap. 3 ”Litteratur”
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
- Oplysningstiden - https://litthist.systime.dk/?id=123
- Romantikken - https://litthist.systime.dk/?id=124
- Det moderne gennembrud - https://litthist.systime.dk/?id=125
- Modernisme og realisme
o 1. verdenskrig og ekspressionisme: https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
o Karen Blixen: Ringen: https://litthist.systime.dk/?id=267
o Eksistentialisme: https://litthist.systime.dk/?id=125
At læse Karen Blixen:
- Kap. 4 ”Det psykologiske fokus”: https://kb.systime.dk/?id=136
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortællinger og mundtlighed 29-03-2025
Fortællinger og mundtlighed 29-03-2025
Fortællinger og mundtlighed 29-03-2025
Beruselse 12-04-2025
Beruselse 13-04-2025
Beruselse 13-04-2025
Snyd og bedrag 04-05-2025
Snyd og bedrag 04-05-2025
Snyd og bedrag 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer