EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hhxe_HistorieB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Line Dalsgaard Adolfsen
Hold
h22hhxe_HistorieB (
h22hhxe_2e_HistorieB
,
h22hhxe_3e_HistorieB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1.verdenskrig og krisen i 30'erne
Titel 2
Den kolde krig og ideologiernes kamp
Titel 3
Danmark 1849-1945
Titel 4
Globalisering: Europa og verden
Titel 5
Industrialisering og arbejderbevægelse
Titel 6
Semesteropgaven
Titel 7
Terrorisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1.verdenskrig og krisen i 30'erne
Indhold
Kernestof:
Medbring sygesikringsbevis
Medbring bogen "Verden efter 1914"
Gå på nettet og find definitioner på begreberne 'Nationalisme', 'Imperialisme' og 'Industrialisering' - skriv noter med dine egne ord(!) og meget gerne i OneNote holdnotebogen/klassenotebogen, hvis du kan finde ud af at åbne den :-)). Du kan skrive i
Vi gennemgår arbejdet fra forrige time
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914, Systime; sider: 36-39, 48-53, 110-114
Oskar, Andreas, Marie, Alberte, Victor, Nicklas, Minna, Dinah, Liva, Josefine, Marco, Nikolaj, Anne Kathrine og Frida: Læs side 44-47 om krigen ved Østfronten (og Vestfronten) og besvar de fire første arbejdsspørgsmål i OneNote. I skal ikke besvar sp
Jonathan T, Signe, Angus, Sebastian, Simon, Daniel S, Klara, Sara, Daniel HL, David, Jonathan S, Robert, Matteo, Jonas, Anneline: Læs side 44-47 om krigen ved Vestfronten (og Østfronten) og besvar de fire sidste arbejdsspørgsmål i OneNote. I skal ikk
Færdiggør side 47-48+56 med fokus på Danmark og krigen. Svar på arbejdsspørgsmålet i OneNote.
Hvorfor startede 1. Verdenskrig ifølge dokumentaren/forfatteren Henrik Jensen? Hvordan kan det være at danskere deltog i krigen på tysk side? Hvorfor valgte man at bygge skyttegrave? Hvad kendetegner livet for soldaterne i hæren og i skyttegraven? Hv
Vi gennemgår dokumentaren ud fra jeres noter.Medbring bogen, Verden efter 1914
Medbring bogen, Verden efter 1914
Færdiggør de tre spørgsmål til Krisen i trediverne (se i OneNote).
Færdiggør siden "Vejen til fascisme - Italien" i OneNote (= læs siderne og besvar de 2 arbejdsspørgsmål)
Gennemgang af OneNote-siden "Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed". Færdiggør det, du mangler
Læs side 100-105 i bogen, Verden efter 1914, og besvar de første 4 arbejdsspørgmål i OneNote-siden "Inflationen 1923" (du skal IKKE løse den sidste opgave)
Se i OneNote-siden Holocaust I. Lav de første to opgaver/overskrifter som knytter sig til grundbogens sider 114-118
Se siden USA: Det store chok i 1929. Færdiggør svar på de 5 arbejdsspørgsmål knyttet til grundbogens sider 120-126
Medbring jeres grundbog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den kolde krig og ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Læs og besvar opgaverne i OneNote-siden Ideologierne
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914, Systime; sider: 163-165, 177-179, 183-185, 318-319, 404-413
Vi gennemgår jeres arbejde med kildeteksterne
I OneNote; færdiggør siden om "Årsagerne til den kolde krig"
Join conversation vi mødes virtuelt 10.25
Gennemgang af "Jerntæppet krakelerer"
Jeg fører fravær torsdag 11/1 kl. 16 (jeg kan ikke kontaktes for spørgsmål efter onsdag kl. 15. Opgaven er INDIVIDUEL!!)
Gennemgang af arbejd-selv fra torsdag
Hvad er folkedrab?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark 1849-1945
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår "Fra oplyst enevælde til demokrati" (se OneNote), så det skal være lavet færdig
"Krigen i 1864" - læs og besvar de 4 arbejdsspørgsmål i OneNote
"Nationalisme i DK" - læs og besvar de 5 arbejdsspørgsmål i OneNote
"Nationale myter". Mind dig selv om, hvad du arbejdede med. I får lidt tid til at gøre svarene færdige/klar til matrixgrupper.
Repetition: se fra begyndelsen til 32:40; DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
"Industrialisering og demokrati" (OneNote) - færdiggør siden (bemærk: vi begynder på siden torsdag)
Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten = se afsnit 8 færdigt
Læs de fire links om kvinders stemmeret (se OneNote). og besvar de først 2 arbejdsspørgsmål
Kort tilbagekig på påskekrisen. Færdiggør dine svar, hvis du ikke allerede er færdig (se OneNote)
Repetition: se fra begyndelsen og indtil 39:37DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Færdiggør OneNote-siden om "Historiebevidsthed og historiebrug"
Færdiggør siden i OneNote: "Historiebrug; historieløshed".
Læs introen OG se den korte film Besættelsen den 9. april 1940(link)
Medbringe høretelefoner!!!
Læs teksten: Samarbejdspolitikken 1940-1943. Og besvar:
Vi fortsætter arbejdet med Buhls tale.
Lektie: lyt til afsnittet om stikkerlikvideringer (link i OneNote på siden "Stikkerlikvideringer". Det tager ca. 23 minutter.
Lektie: besvar de 6 arbejdsspørgsmål der hører til podcastafsnittet. Du finder dem i OneNote på siden "Stikkerlikvideringer"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Globalisering: Europa og verden
Indhold
Kernestof:
På siden "Europæerne opdager verden I" skal I have læst første link og besvaret arbejdsspørgsmålet: hvad er ifølge bogen forudsætningerne for opdagelsesrejserne?
Læs de to links og besvar arbejdsspørgsmålene i OneNote-siden "Kina og Japan"
Færdiggør analysen af Colombus' dagbog
I OneNote, på siden "Mødet med Aztekerne og den spanske erobring", læs om mødet - inkl. kilderne, men uden at besvare arbejdspørgsmålene til dem - og besvar det ene spørgsmål som er knyttet til teksten i OneNote. Du skal ikke læse om "Den spanske ero
I skal arbejde selv med "Opgave i kildekritik" - se i OneNote. I skal have løst både opgave 1 og 2 senest kl. 13 i morgen, tirsdag den 3/9. Vær opmærksom på, at opgave 2 SKAL løses individuelt(!).
Gennemgang af kildeanalyse og problemstillinger
Færdiggør opgave 1 om Folkemord/Folkedrab. Læg mærke til, at du IKKE skal tage stilling, og at 'argumenter' er flertalsform = mere end ét.
Se de sidste 5 minutter af Deadline 21.03.2017 - delt via cfu (fra 26:00 -> slut)
Besvar siden "For og imod" som du finder i din OneNote
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Industrialisering og arbejderbevægelse
Indhold
Kernestof:
Færdiggør opgave 1 OG 2 (dog IKKE kilde-opgaven om den britiske rapport" på OneNote-siden "Banebrydende industrier".
Arbejd-selv: Færdiggør siden "Hvorfor industriel revolution - og hvorfor England?". Jeg fører fravær 11.25
Gennemgang af arbejd-selv
I OneNote: Lav siden "Industrialiseringens anden fase 1850-1900" og besvar de to arbejdsspørgsmål om industrialiseringen i Tyskland
Lav siden "USA's økonomiske mirakel" i OneNote.
Færdiggør OneNote-siden "Danmark under forandring" og "Industrialisering i Danmark".
Arbejd-selv: Lav siden "Industrialisering i Kina" i OneNote. Der er 14 arbejdsspørgsmål. Deadline 12/11 kl. 11:25. Skal løses individuelt
Genlæs noter til de sidste to modulers arbejd-selv
Færdiggør siden om arbejderbevægelsen i OneNote - alle tre links og alle 7 arbejdsspørgsmål
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Semesteropgaven
Indhold
Kernestof:
Deadline for godkendelse/hjælp til problemstillinger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Terrorisme
Indhold
Kernestof:
LEKTIE: Læs om Terrorisme på dagsordenen OG Særlige træk ved 11. september
Lektie: Se i OneNote "Terrorisme på dagsordenen"
Lektie: Se dokumentaren "102 minutter der ændrede verden" færdig via CFU
Gennemgang af arbejde fra sidst om 'Krigen mod terror'; fokus på Afganistan og Irak (lav det eller færdiggør det, hvis du ikke allerede har)
Læs links og tag noter på siden 'Krigen mod terror II'
Færdiggør det, I mangler
I skal se dokumentar. Alberte sætter dokumentaren på.
Kort opsamling på dokumentaren om Islamisk Stat. Genlæs dine noter
Se Explainer: Hvem er Hamas? via CFU. Det er IKKE udsendelsen angivet i OneNote. Den ser vi i dag i undervisningen
Færdiggør også siden om nationalistisk terrorisme inde i OneNote (ikke den om Hamas)
Færdiggør informationssøgningen om Breivik (se OneNotesidens sidste opgave under "Forklaringer på terrorisme"
Læs afsnittet om 8.9 Soloterrorisme | Terrorisme på tværs. Noter i OneNote på siden "Terrorismens udviklingstendenser" hvad der kendetegner denne type terror, og hvordan adskiller det sig fra andet terror?
Arbejd-selv ikke muligt.
Alberte --> Klara læser artikel 1, "Terror på film"Liva --> Victor læser artikel 2, "Film om terror..."Besvar arbejdsspørgsmålene til jeres artikel. Se i OneNote på siden "Krudttønden på film"
Læs kapitel 11 færdig og besvar arbejdsspørgsmål i OneNote
Lektie 1: I OneNote på siden "Podcast-anbefaling" SKAL I lytte til podcasten "Frygt - live fra Christchurch" via DRs hjemmeside (det er således ikke en anbefaling trods OneNote-sidens titel). I skal IKKE skrive noter i OneNote.
Lektie 2: Lave informationsøgningen øverst på OneNote-siden om Christchurch om hvad, hvem, hvorfor og sociale mediers rolle. I skal IKKE forholde jer til Deadline-udsendelsen og de 2 opgaver på OneNote-siden - det er fokus for denne lektion
Lyt til Podcasten "Tag-selv-terrorisme" (ligger i OneNote) og overvej hvad vi kan gøre som privatperson og samfund for at beskytte os mod den type terror (ingen noter nødvendigt)
Læs teksterne til eksamensøvelsen og lav 2-3 problemstillinger til kildesættet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759943", "T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759943", "H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905759943" }