EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h23hhxc_Tysk_B - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Christina von Dosenrode-Lynge
Hold
h23hhxc_Tysk_B (
h23hhxc_1c_Tysk_B
,
h23hhxc_2c_Tysk_B
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
DDR + BRD
Titel 2
Im Unternehmen 1
Titel 3
Multikulturelles Deutschland
Titel 4
Meine Karriere
Titel 5
Im Unternhemen 2 (+ Trends und Perspektiven)
Titel 6
Generation Roboter
Titel 7
Gemeinschaften
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
DDR + BRD
DDR + BRD
Forløbet handler om opdelingen af Tyskland efter 2. Verdenskrig, DDR, BRD, Murens fald og STASI.
Forløbet giver eleverne et indblik i DDR (+ BRD), både politisk, forsyningsmæssigt, erhvervsmæssigt samt familiemæssigt – med andre ord: Livet i et opdelt Tyskland.
Vægtning: ca. 30%
Materiale:
Familien Holzapfel - Mit der Seilbahn über die Mauer
Kordon, Klaus: "Test the West"
"Das schweigende Klassenzimmer" Kraume, Lars (2018)
"Leben im geteilten Berlin"
Indhold
Kernestof:
Einstieg 1 Berliner Luftbrücke.docx
Familie Holzapfel- Mit der Seilbahn über die Mauer..pdf
Opgaver: FH Mit der Seilbahn über die Mauer - Aufgaben.docx
I SKAL sidde på jeres tildelte pladser ved timens begyndelse :-).
Grammatik - Sætningsanalyse.pptx
Lektier: Færdiggør opgaverne til den grafiske novelle. Vi gennemgår dem i timen :-)
I skal sidde på jeres tildelte pladser ved timens start.
Kapitel 2 - Sætningsanalyse og artikler
Færdiggør til og med opgave 2 fra sidste time: https://wiegehts.systime.dk/?id=132
Das schweigende Klassenzimmer - Arbeitsblatt.docx
Lektier: Lav opgave 3 - Personkarakteristik af Kurt og Theo. Auf deutsch :-) Das schweigende Klassenzimmer - Arbeitsblatt.docx
Klaus Kordon - Test the West.docx
Lektier: At have læst de første 1,5 side af teksten "Test the West" og have skrevet 3-5 sætninger på dansk om, hvad den handler om.
Arbeitsfragen - Test the West.docx
Kendeord - Lær tysk
Klaus Kordon - Test the West - Teil 2.docx
Klaus Kordon - Test the West - Teil 3.docx
Arbeitsfragen - Test the West - teil 3.docx
Klaus Kordon - Test the West - Teil 4.docx
Arbeitsfragen - Test the West - teil 4.docx
O Tannenbaum.docx
LP 9 - Arbejd selv med artikler.docx
Bestemt og ubestemt artikel
Video-Thema 2011_08_17 Leben im geteilten Berlin_Manuskript.pdf
Genopfrisk materialet fra sidste time - hvad er artikler og hvad bruges de til?
Artikler/Kendeord
Superskema tysk grammatik.pdf
Hej med jer,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Im Unternehmen 1
Im Unternhemen 1
Dette forløb dykker ned i tyske virksomheder og "virksomhedstysk" - med andre ord: Hvordan man begår sig i tyske virksomheder. Der er især fokus på forskelle mellem tysk og dansk virksomhedskultur, hieraki og tiltale. Herunder „Duzen og Siezen“, og hvordan man henvender sig til tyske firmaer.
Materiale:
Trottier, Killian 2015: Cool Bleiben
Günther, Anna 2012: Grosser Erfolg mit kleinen Körnern
Spiegel 2023: Industrie mit größtem Auftragsplus seit mehr als einem Jahr
Eksensen, Anne: Pitching
Goethe Institut: UNTERNEHMEN - DEUTSCH - ARBEITSBLÄTTER
FÜR DEN UNTERRICHT - MODUL 1
Junge Unternehmerinne s. 24-28, Goethe Modul 1.
Certo, 2023: „Mit Mut und Leidenschaft: Tipps für junge Unternehmerinnen und Unternehmer“ https://www.certo-portal.de/artikel/mit-mut-und-leidenschaft-tipps-fuer-junge-unternehmerinnen-und-unternehmer
Dokumentar: „Die ALDI-Brüder“, 2018
Indhold
Kernestof:
Modul 1 s. 1-6.pdf
Hjælpeverber
Udsagnsord (verber - hjælpeverber)
Mundtlig aflevering/Interview filmes i dag
modul 1 s. 8-12.pdf
Link til Kajs Kanal: https://www.youtube.com/watch?v=k5vJd5WAKjQ&list=PLQdeOGrwaonhKwynH75t_YFVgQkcA8a8o&index=5
modul 1 s. 13-15 Wirtschaftszentren.pdf
Modalverber
Superskema tysk grammatik.pdf
Husk at sidde på jeres rigtige pladser ved timens start
Aldi - Aufgaben.docx
Hej med jer,
modul 1 s. 16-19 Made in Germany.pdf
modul 1 s. 20-23 Made in Germany 2.pdf
Husk at sidde på jeres tildelte pladser ved timens start
modul 1 s. 24-28 Junge Unternehmerinnen.pdf
Mit Mut und Leidenschaft: Tipps für junge Unternehmerinnen und Unternehmer
Aufgabe nach dem vorlesen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Multikulturelles Deutschland
Deutschland - eine Multukulturelle Gesellschaft
Dette forløb sætter fokus på det multikulturelle samfund i Tyskland med henblik på at skabe en forståelse for, hvilket samhandels- og naboland Danmark har. Der lægges også vægt på de individuelle udfordringer der kan opstå, når man som tilflytter har svært ved at finde ud af, hvor man hører til henne.
Sezer, Erdal: "Es wird immer etwas fremdes bleiben"
Topcu, Özlem 2009: "Eine Familie, Zwei Welten"
Nevel Cumart ”Zwei Welten”
Alev Tekinay: ”Dazwischen”
Film: "Almanya - Wilkommen in Deutschland"
Indhold
Kernestof:
modul 1 s. 32-35 Was weiss ich jetzt.pdf
Almanya - Einstieg.pdf
Almanya - Gruppenarbeit.docx
Færdiggør personkarakteristikken fra i går - Opgave A.
Es wird immer etwas Fremdes bleiben.pdf
Skal bruges i timen:
Genlæs teksten fra sidste time:
Eine Familie - zwei Welten.pdf
Eine Familie zwei Welten Arbeitsblatt.docx
Lektier: At have læst de første to sider af "Eine Familie - Zwei Welten", som vi begyndte på i sidste time.
Lektier: At have læst teksten "Eine Familie - Zwei Welten" færdig.
Zwei Gedichte.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Meine Karriere
Wenn du mit diesem Thema fertig bist, kannst du:
- darstellen, von welchem Beruf du träumst.
- erklären, was du von deinem zukünftigen Arbeitzplatz erwartest.
- die „Generation Z“ charakterisieren.
- diskutieren, welche Rolle Arbeit für Menschen spielt.
Materiale:
Zech, Monika og Gysel, Annabarbara 2013: Vor dem Sprung in die Arbeitswelt
Gräßler, Sophie 2016: Generation Z – Willkommen in der Arbeitswelt
Böll, Heinrich 1963: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
Neo Rodeo 2013: Meine Karriere und Ich
Quecke, Franca 2020: Viertagewoche: "Freitags arbeiten wir nicht"
Indhold
Kernestof:
Intro Tysk B 2024.pptx
Einstieg zum Thema.docx
Einstieg zum Text Vor dem Sprung in die Arbeitswelt.docx
Vor dem Sprung ind die Arbeitswelt (2013).docx
Aufgaben zum Text Vor dem Sprung in die Arbeitswelt.docx
Skal have læst og forstået 1 afsnit om LORENZ (Det som vi begyndte at læse i timen mandag).
Have læst teksten "Vor dem Sprung in die Arbeitswelt" og lavet opgave 2 dertil (Hvor i skal finde informationer om de 5 personer).
Einstieg zum Text Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt (2016).docx
Have færdiggjort opgave 3, hvor i skal skrive en "jobansøgning". Læg den på elevfeedback når i er færdige :-)
Aufgaben zum Text Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt (2016).docx
Lektier: I skal læse og forstå de første to afsnit af teksten (se evt. de små grå tal i venstre hjørne af hvert afsnit).
Lektier: Læse resten af teksten og lave opgave 1 til teksten: "Kurze zusammenfassung des Textes" auf Deutsch.
Gräßler, Sophie. Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt (2016).docx
PowerPoint med forklaring af sætningsanalyse:
Neo Rodeo. Meine Karriere und Ich.docx
Husk tilmelding til Erasmus-turen :-)
Hej med jer,
Heinrich Böll - Anekdote zur senkung der Arbeitsmoral.docx
Lektier: Have læst og forstået til og med afsnit 17 af teksten.
Lektier: Have læst og forstået resten af teksten og besvaret de første 3 spg. til teksten:
Sætningsanalyse
Kapitel 2 - Sætningsanalyse og artikler
Viertagewoche - Aufgaben.docx
Lektier: Have læst og forstået de første 5 små afsnit i teksten "Viertagewoche".
Lektier: Have læst og forstået de første 12 afsnit i teksten "Viertagewoche".
Lektier: Have læst teksten "Viertagewoche" færdig og lavet opgave 3 "Richtig oder Falsch".
Bestemt og ubestemt artikel
Kapitel 3 - Verber 1
Arbeitsblatt deutsche einheit .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Im Unternhemen 2 (+ Trends und Perspektiven)
Dette forløb er en efterfølger til "Im Unternhemen 1", hvor der også her er fokus på tyske virksomheder, herunder hvordan man begår sig i tyske virksomheder, hvilken kultur og hvilke normer der er.
Fokus på forskellen på virksomhedsstruktur og hieraki mellem Danmark og Tyskland.
Vi arbejder specifikt med tyske Trends og perspektiver, som til dels er præget af bæredygtighed.
Materiale:
Goethe Institut: UNTERNEHMEN - DEUTSCH - ARBEITSBLÄTTER
FÜR DEN UNTERRICHT - MODUL 2
Hecking, Mirjam "Meins ist auch deins" (2016)
Leubecker & Meyer "Containern. Mmmmh Lecker, Müll!" (2014)
Tröelsch, Antje "Reparieren statt wegwerfen" (2014)
Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas (2016)
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: "Im Unternehmen 2 + Trends und Perspektiven"
Einstieg zum Thema.docx
LP 2 - Im Unternehmen 2 + Trends und Perspektiven (arbejd selv).docx
Hecking, Mirjam. Meins ist auch deins AUFGABEN.docx
Lektier: At have læst teksten "Meins is auch deins" færdig.
HUSK MODELKONTRAKTER
Im Unternehmen 2 - Kompendium
Lektier: Hav færdiggjort spg. 7-12 til "Meins ist auch deins".
Unternehmensporträt - fremlæggelser, grupper.docx
I får ca 15 minutter til at samle op/få styr på det sidste til jeres fremlæggelse. Alle grupper skal nå at fremlægge i timerne i dag :-)
Trölsch, Antje. Reparieren statt wegwerfen 2014.docx
Einstieg -Tröelsch, Antje. Reparieren statt wegwerfen.docx
Lektier: have læst og forstået de første 4 afsnit af teksten Trölsch, Antje. Reparieren statt wegwerfen 2014.docx
Textverständnis - Trölsch, Antje. Reparieren statt wegwerfen.docx
Uregelmæssige verber | Wie Geht"s? Tysk grammatik
Regelmæssige verber | Wie Geht"s? Tysk grammatik
modul-2-ab.pdf
Husk erasmus infobrev :-)
Containern. Mmmmh Lecker, Müll! (2014) Leubecher & Meyer.docx
Læs den første side af teksten "Contatinern. Mmmmh Lecker, Müll! (2024) Leubecher & Meyer".
Trend 'Zero Waste' - Text .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Generation Roboter
Lernziele zum Thema.
Wenn du diesem Thema fertig bist, kannst du:
-darstellen, wie die digitale Vernetzung die Sportartikelindustrie verändert.
-das Wort „Cobot“ definieren.
-erklären, welche Aufgaben Cobots übernehmen.
-darstellen, welche Vor- und Nachteile mit der Einführung von Robotern verbunden sind.
-erläutern, welche Herausforderungen autonome Autos haben.
-deine eigene Haltung zum Thema äußern.
Materiale:
-Magenheim, Thomas: Cobots sollen Partner der Menschen sein (2016)
-Magenheim-Hörmann, Thomas: Die Laufschuhe näht und klebt bald ein Roboter (2016)
-Ziesemer, Bernd: Adidas & Co. kehren Asien den Rücken (2017)
-Vetter, Philipp: In München fahren bald Geister-BMW (2016)
-Tim Bendzko: Keine Maschine (2016)
Indhold
Kernestof:
Neues Thema: Generation Roboter
Løst sammensatte verber | Wie Geht"s? Tysk grammatik
Magenheim, Thomas. Cobots sollen Partner der Menschen sein (2016).docx
Læs de første 3 afsnit (side 1) af teksten "Cobots sollen Partner der Menschen sein".
Brug 15 minutter på at arbejde med løst sammensatte verber derhjemme.
Magenheim-Hörmann, Thomas. Die Laufschuhe näht und klebt bald ein Roboter (2016).docx
Aufgaben - Die Laufschuhe näht und klebt bald ein Roboter (2016).docx
Ordstilling i hovedsætninger | Wie Geht"s? Tysk grammatik
Udvidet infinitiv | Wie Geht"s? Tysk grammatik
Have læst teksten "Die Laufschuhe näht und klebt bald ein Roboter (2016)" færdig.
Husk "Werbung"/Reklame :)
Tim Bendzko - Keine Maschine 2016.docx
Lektier: Have færdiggjort opgave 4, 5 og 6 til "Keine Maschine". Vi er startet på dem i sidste time.
Introduktion til pronominer | Wie Geht"s? Tysk grammatik
Aufgaben - In München fahren bald Geister-BMW 2016.docx
Lektier: Have læst og forstået de første 8 afsnit af teksten. Skriv nogle stikord ned, så du kan huske hvad det handler om.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Gemeinschaften
Thema: Gemeinschaften
Wenn du mit diesem Thema fertig bist, kannst du:
- darstellen, von welchen Gemeinschaften du ein Teil bist, und was sie für dich bedeuten.
- den Begriff „mainstream“ erklären.
- die Jugend von heute charakterisieren.
- darstellen, warum es für viele Jugendliche wichtig ist, mainstream zu sein.
- anhand selbstgewählter Texte aus dem Thema diskutieren, welche Rolle es für Menschen spielt, Teil einer Gemeinschaft zu sein.
Material:
- Beitzer, Hanna: Stellen sie sich vor - Ich trage das Kopftuch freiwillig (2016)
- Gödde, Patrik: Haare ab für Max (2017)
- Herrndorf, Wolfgang: Tschick (auszug) (2010)
- Vorsamer, Barbara: Alle wollen Mainstream sein (2016)
Indhold
Kernestof:
Einstieg zum Thema Gemeinschaften.docx
Possessive pronominer | Wie Geht"s? Tysk grammatik
Aufgaben. Alle wollen mainstream sein (2016).docx
Lektier: Have læst og nogenlunde forstået vedhæftede tekst.
Hej med jer, I skal arbejde selv i dag. Følg planen i dokumentet:
Lektier: Skim teksten: Gödde, Patrick. Haare ab für Max (2017).docx
Hej med jer, I skal arbejde selv i dag. Følg planen i dokumentet:
Hej med jer, I skal arbejde selv i dag. Følg planen i dokumentet: LP 4 - Gemeinschaften arbejd-selv.docx
Tschick - Einstiegsaufgaben.docx
Pronominer 1
Lektier: Læs den lille intro og de første 2 afsnit: Wolfgang Herrndorf. Tschick (2010).docx
Aufgaben - Tschick (2010).docx
Lektier: Have læst teksten "Tschick" færdig. Wolfgang Herrndorf. Tschick (2010).docx
Lektier: have lavet opgaverne: Pronominer 1
Minlæring - Screening
Aufgaben. Stellen sie sich vor - Ich trage das Kopftuch freiwillig.docx
Lektier: Have læst og forstået vedhæftede tekst.
Lektier: Have læst teksten - så prøver vi at lave eksamensspørgsmålet i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905760928", "T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905760928", "H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905760928" }