Holdet t24htxz_KomITC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e) Thor Skov Sørensen
Hold t24htxz_KomITC (t24htxz_1z_KomITC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Programmet Illustrator (GF)
Titel 2 Programmet Adobe XD (GF)
Titel 3 Programmet Photoshop (GF)
Titel 4 Demokrati og medborgerskab
Titel 5 Målgrupper og segmentering
Titel 6 Kommunikationsmodeller
Titel 7 Typografi
Titel 8 Love, etik og regler
Titel 9 Vejen ud af shitstormen
Titel 10 Eksamensopgave

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Programmet Illustrator (GF)

Eleverne downloader og bliver introduceret til Adobe programmet Illustrator. I arbejdet med Illustrator skal eleverne indtænke farveteori og - til en vis grad - typografi.

KERNESTOF:

Farvesymbolik: https://kommitc.systime.dk/?id=460&L=1
Farvesymbolik og typografi: https://nyborggrafikogweb.dk/farvesymbolik-og-skrifttypers-betydning/

SUPPLERENDE STOF:

Introduktion til Illustrator: https://www.youtube.com/watch?v=3GzumUieDPY
Canva: https://www.canva.com/
Farveharmonier: https://color.adobe.com/da/create/color-wheel
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Programmet Adobe XD (GF)

Eleverne arbejder med Adobe programmet Adobe XD. Imens eleverne arbejder med udviklingen af design til apps skal de indtænke gestaltlovene.  

KERNESTOF:

Gestaltlove: https://kommitc.systime.dk/?id=412&L=1

SUPPLERENDE STOF:

Introduktion til Adobe XD: https://www.youtube.com/watch?v=JttI6YpmPGI

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Programmet Photoshop (GF)

Eleverne arbejder med Adobe programmet Photoshop. I arbedjet med Photoshop skal eleverne indtænke designteori vedr. komposition, herunder "det gyldne snit", "KISS", "midterkomposition" mm.

KERNESTOF:

Komposition: https://kommitc.systime.dk/?id=392&L=1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Demokrati og medborgerskab

Dette er et tværfagligt samarbejde mellem samfundsfag og Kom/IT, hvor eleverne skal udarbejde en kortfilm vedrørende demokrati. I Kom/IT-delen er der lagt vægt på selve filmproduktionen, hvor eleverne lærer om filmteori og forskellige dele af den praktiske udførelse af en filmproduktion.

Eleverne lærer specielt teori vedr. kamerabevægelse, perspektiv, beskæring og klipning.

KERNESTOF:

Filmens opbygning: https://closeup.systime.dk/?id=131
Framing, billedkomposition og linjer: https://closeup.ibog.gyldendal.dk/?id=149
Kamerabevægelse: https://levendebilleder.systime.dk/?id=141&L=1
Klipning: https://levendebilleder.systime.dk/?id=143

SUPPLERENDE STOF:

Klip fra serien ”Breaking Bad”

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Målgrupper og segmentering

Forløbet tager bl.a. udgangspunkt i kapitel "Målgruppeanalyse" fra bogen Kommunikation/IT C (se link nedenfor). Eleverne skal her arbejde med den del af forundersøgelsesfasen, der vedrører målgrupper og segmentering. De skal lære, hvordan forskellige typer af mennesker repræsenterer forskellige værdisæt, der bl.a. kan aflæses på Gallup Kompas og ved hjælp af værktøjet Conzoom. Det er specielt vigtigt, at eleverne forstår vigtigheden i at anvende denne del af forundersøgelsen i deres praktiske produktioner.

Foruden ovenstående bliver eleverne introduceret til AIDA-modellen.

KERNESTOF:

Gallup Kompas: https://kommitc.systime.dk/?id=358&L=1
AIDA: https://kommitc.systime.dk/?id=393&L=1
Conzoom: https://kommitc.systime.dk/?id=360&L=1
Introduktion til Persona: https://kommitc.systime.dk/?id=362&L=1

SUPPLERENDE STOF:

Gallup Kompas, test dig selv: https://www2.tns-gallup.dk/Kompas2020/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kommunikationsmodeller

Eleverne bliver introduceret til forskellige kommunikationsmodeller. De skal i denne forbindelse anvende den moderne kommunikationsmodel til at analysere reklamer.

KERNESTOF:

Moderne kommunikationsmodel: https://kommitc.systime.dk/?id=315&L=1
Lasswells kommunikationsmodeller: https://kommitc.systime.dk/?id=316&L=1
Afsender og modtager: https://kommitc.systime.dk/?id=317&L=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Typografi

Eleverne lærer om teori vedr. typografi bl.a. ud fra kapitlet "Typografi" i bogen "Kommunikation og IT C" (se link nedenfor). Dette indebærer bl.a. forskellige typografiers signalværdi, og de to typografityper grotesk og antikva.

KERNESTOF:

Typografis forskellige signaler: https://nyborggrafikogweb.dk/farvesymbolik-og-skrifttypers-betydning/
Typografi: https://kommitc.systime.dk/?id=383&L=1

SUPPLERENDE STOF:

At redigere typografi: https://www.youtube.com/watch?v=fNGS9q0vw8A
Logodesign: https://www.youtube.com/watch?v=T54ytwmlObg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Love, etik og regler

Forløbet sigter mod at lære eleverne om de etiske spørgsmål, de bør stille sig selv i arbejdet med kommunikationsprodukter, samt forskellige relevante paragraffer i lovgivning vedr. markedsføring og ophavsret.

KERNESTOF:

Ophavsret og videndeling: https://kommita.systime.dk/?id=188
Droit moral: https://lex.dk/droit_moral_-_ophavsrettigheder
Markedsføringsloven: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/426
Etik og markedskommunikation: https://markedskommunikation.systime.dk/?id=1143&L=1
Artikel vedr. Fransi25: https://www.dr.dk/nyheder/indland/nein-nein-nein-firma-pakker-spilreklame-ind-i-parodier-med-peter-frodin

SUPPLERENDE STOF:

Voteman: https://www.youtube.com/watch?v=sG2pSq8bGJQ
Fransi25 1: https://www.youtube.com/watch?v=QZlFuPE9tAg
Fransi25 2: https://www.youtube.com/watch?v=ms7lqd67m40

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Vejen ud af shitstormen

Eleverne bliver vist eksempler på firmaer, der har været udsat for en shitstorm i medierne. De skal vælge ét af eksemplerne og forestille sig, at de  - som et markedsføringsbureau hyret af det pågældende firma - skal kæmpe sig ud af shitstormen ved hjælp af kommunikationsprodukter.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamensopgave

Eksamenopgaven udarbejdes. Eleverne kan her vælge imellem de 4 følgende cases: (1) Klimaforandringer og Corporate Social Responsibility (2) Krisen i Ukraine; Et momentum for velgørenhedsorganisationer (3) Hvervningskampagne - Bliv Natteravn! (4) Oplysningskampagne - Lattergas som rusmiddel er et no go!

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer