Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
Thor Skov Sørensen
|
Hold
|
t24htxz_KomITC (t24htxz_1z_KomITC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Programmet Adobe XD (GF)
Eleverne arbejder med Adobe programmet Adobe XD. Imens eleverne arbejder med udviklingen af design til apps skal de indtænke gestaltlovene.
KERNESTOF:
Gestaltlove: https://kommitc.systime.dk/?id=412&L=1
SUPPLERENDE STOF:
Introduktion til Adobe XD: https://www.youtube.com/watch?v=JttI6YpmPGI
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Programmet Photoshop (GF)
Eleverne arbejder med Adobe programmet Photoshop. I arbedjet med Photoshop skal eleverne indtænke designteori vedr. komposition, herunder "det gyldne snit", "KISS", "midterkomposition" mm.
KERNESTOF:
Komposition: https://kommitc.systime.dk/?id=392&L=1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokrati og medborgerskab
Dette er et tværfagligt samarbejde mellem samfundsfag og Kom/IT, hvor eleverne skal udarbejde en kortfilm vedrørende demokrati. I Kom/IT-delen er der lagt vægt på selve filmproduktionen, hvor eleverne lærer om filmteori og forskellige dele af den praktiske udførelse af en filmproduktion.
Eleverne lærer specielt teori vedr. kamerabevægelse, perspektiv, beskæring og klipning.
KERNESTOF:
Filmens opbygning: https://closeup.systime.dk/?id=131
Framing, billedkomposition og linjer: https://closeup.ibog.gyldendal.dk/?id=149
Kamerabevægelse: https://levendebilleder.systime.dk/?id=141&L=1
Klipning: https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
SUPPLERENDE STOF:
Klip fra serien ”Breaking Bad”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Målgrupper og segmentering
Forløbet tager bl.a. udgangspunkt i kapitel "Målgruppeanalyse" fra bogen Kommunikation/IT C (se link nedenfor). Eleverne skal her arbejde med den del af forundersøgelsesfasen, der vedrører målgrupper og segmentering. De skal lære, hvordan forskellige typer af mennesker repræsenterer forskellige værdisæt, der bl.a. kan aflæses på Gallup Kompas og ved hjælp af værktøjet Conzoom. Det er specielt vigtigt, at eleverne forstår vigtigheden i at anvende denne del af forundersøgelsen i deres praktiske produktioner.
Foruden ovenstående bliver eleverne introduceret til AIDA-modellen.
KERNESTOF:
Gallup Kompas: https://kommitc.systime.dk/?id=358&L=1
AIDA: https://kommitc.systime.dk/?id=393&L=1
Conzoom: https://kommitc.systime.dk/?id=360&L=1
Introduktion til Persona: https://kommitc.systime.dk/?id=362&L=1
SUPPLERENDE STOF:
Gallup Kompas, test dig selv: https://www2.tns-gallup.dk/Kompas2020/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vejen ud af shitstormen
Eleverne bliver vist eksempler på firmaer, der har været udsat for en shitstorm i medierne. De skal vælge ét af eksemplerne og forestille sig, at de - som et markedsføringsbureau hyret af det pågældende firma - skal kæmpe sig ud af shitstormen ved hjælp af kommunikationsprodukter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensopgave
Eksamenopgaven udarbejdes. Eleverne kan her vælge imellem de 4 følgende cases: (1) Klimaforandringer og Corporate Social Responsibility (2) Krisen i Ukraine; Et momentum for velgørenhedsorganisationer (3) Hvervningskampagne - Bliv Natteravn! (4) Oplysningskampagne - Lattergas som rusmiddel er et no go!
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761682",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761682",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761682"
}