Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Dinna Christensen
|
Hold
|
f24htxc_BiologiC (f24htxc_1c_BioC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysiologi
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Litteratur: Biologi i udvikling, 2. udgave systime online (https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?loopRedirect=1&id=1)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=178 (0,6 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=179 (0,6 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=190 (0,3 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=193 (0,5 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=195 (0,3 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=196 (0,3 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=197 (0,5 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=198 (0,4 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=199 (0,3 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=200 (0,7 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=201 (0,4 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=203 (1,7 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=204 (1,4 ns)
Øvelse:
Hjertets opbygning
Undersøgelse af blodtrykket IBSE
Blodkredsløbet (blodkredsløbet forsøgsvejledning)
Opgaver:
Overblik over kroppens organsystemer
Der er læst 15 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kroppens organsystemer
|
24-11-2024
|
Undersøgelse af blodtrykket
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling - Der er gæstelærere fra Asalborg Universitet, så eleverne vil prøve forskellige former for formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Eleverne trænes i at analysere forsøgsresultater
- Sociale
- Samarbejdsevne - Forsøgene laves i grupper
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Hvordan laver man børn?
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Litteratur:
Biologi i udvikling, 2. udgave, systimeonline:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=134 hele kapitlet: sex, hormoner og ønskebørn på nær afsnittene om ægsortering og ønskebørn
Samtykkeloven.docx
Film om Livets mirakel: https://www.youtube.com/watch?v=mIP76wZ7nwg
Oplæg om kønssygdomme
Forsøg:
Forsøg med kondomer
Der er læst 35 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om præventionsmetoder
|
05-02-2025
|
Forsøg med kondomer
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere - Forholde sig til et meget følsomt emne, som henvender sig til alle elever
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Analysere feks konsekvenserne af kønssygdomme
- Personlige
- Ansvarlighed - Give eleverne viden så de kan være ansvarlig for deres liv
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bakterier og bakteriel produktion
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
-Litteratur:
Biologi i udvikling 2. udgave, systime on-line (https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=1)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=130 (0,5 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=153 (1,8 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=154 (1,1 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=155 (2,1 ns)
Fra biologi i industrien, systime on-line https://biologiiindustrien.ibog.nucleus.dk/?id=1
https://biologiiindustrien.ibog.nucleus.dk/?id=159 til og med figur 49 (2,2 ns)
Fra mikrobiologibogen, systime on-line https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=1
https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=181 (2,2 ns)
https://mejeri.dk/smag-madkultur/yoghurt/ (ca 2 ns)
https://mejeri.dk/produktion/fra-ko-til-karton/pa-mejeriet-sadan-laves-ost-yoghurt-smor-mm/sadan-fremstilles-syrnede-produkter/ (ca 2 ns)
Opgave: Udvikling af spil om bakterier og vækstforhold
Øvelser:
mikroskopi af dyre- og planteceller (repetition af eukaryoter og prokaryoter)
På jagt efter bakterier
Smag og undersøg syrnede mælkeprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse af forsøg
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At forstå vækstforholdene for bakterier
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - At forstå at lave et forsøgsdesign incl kontrolprøver
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Ulven i danmark
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Litteratur:
Introduktion til ulvene i Danmark.docx:
https://ulveidanmark.ku.dk/ Fanerne: fakta om ulve, ulven i Danmark samt ulve, mennesker og husdyr
https://www.ulveatlas.dk/ Til at følge udviklingen i antal ulven i Danmark
https://www.tvmidtvest.dk/soeg?q=ulv finde eksempler på samspil mellem mennesker og ulve
(5 ns)
Biologi i udvikling, 2. udgave, systime-online:
Biodiversitet:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=274#c989 (indtil afsnit om FN´s verdensmål)
Ulven og trofisk kaskade.docx
Teori om ulven og dens omgivelser (samspil mellem arter, trofisk kaskade, nøgleart, energioverførsel i et økosystem) (10 ns)
https://da.wikipedia.org/wiki/Biologisk_interaktion dog kun begreberne (konkurrence, parasitisme, prædation, mutualismekommensalisme og herbivori) (1ns)
https://lex.dk/f%C3%B8denet: afsnittene der starter med:
- Pyramideformen afspejler....
- Den økologiske funktion....
- På hvert næringstrin i....
(2 ns)
Evolution:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=135 (0,5 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=259 (0,8 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=260 (0,9 ns)
Ændring af generne hos hjortene: biologi i udvikling 2. udgave, systime on-linehttps://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=1
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=260 (0,9 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=180 (0,4 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=182 (1,9 ns)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=213#c696 (kun afsnittet om genmutationer (deletion, insertion, substitution (frame-shioft) til og med figur 182) (1 ns)
TV:
drtv.dk nak og æd: ulven kommer. Start ved 01:09:00 cirka og se frem til: 01:19:00
https://www.tvsyd.dk/varde/se-den-vilde-video-andreas-filmer-ulvejagt-fra-sin-bil
(3 ns)
Øvelse:
Billeforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ulven og trofisk kaskade
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse - At finde relevant viden blandt udleverede kilder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761712",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761712",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761712"
}