Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Johnny Pedersen
|
Hold
|
f24htxc_SamfundsfagC ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til samfundsfag
Introduktion til samfundsfag
Hvad er politik - Øvelse som gruppearbejde
Introduktion til 5 minutter (Lektier til samfundsfag ... se/læs nyheder - gennemgang på klassen i starten af timerne)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk Politik
Dansk Politik
Kernestof:
Kap. 2 - De politiske partier, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=585
Kap. 3 - Politisk deltagelse og vælgeradfærd, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=704
Kap. 4 - Styreformer, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=841
Kap. 5 - Grundloven og magtens tredeling, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=853
Gruppearbejde:
De politiske partier
1. Klassen inddeles i 13 grupper
• Socialdemokratiet (A)
• Radikale Venstre (B)
• Konservative (C)
• Nye Borgerlige (D)
• Socialistisk Folkeparti (F)
• Veganerpartiet (G)
• Liberal Alliance (I)
• Kristendemokraterne (K)
• Dansk Folkeparti (O)
• Stram Kurs (P)
• Venstre (V)
• Enhedslisten (Ø)
• Alternativet (Å)
2. Udgangspunkt: Læs kap. 2 i e-bogen. Besøg det valgte partis hjemmeside og bestil alt gratis materiale.
Materialet sendes til:
Att. XXX
HTX – EUC-Nord
Hånbækvej 50
9900 Frederikshavn
3. Grupperne skal som minimum kunne redegøre for følgende punkter:
Partiets …
• Historie
• Ideologiske grundlag
• Placering på den politiske højre-venstre skala
• Markante personligheder
• Medlemmer, stemmeandel ved sidste valg og mandater i Folketinget (NB! Illustrer grafisk)
• Vælgergrundlag … Hvem stemmer typisk på partiet?
• Mærkesager ?
• Holdninger til:
o Miljø
o Velfærd
o Økonomi
o Indvandrere
o Uddannelsespolitik
o Fremtidsvisioner
• Vurdering af partiets chance for at komme i Folketinget ved næste valg
4. Gruppernes oplæg må maksimalt have 15 minutternes varighed og alle fremlægnings-metoder må tage i anvendelse.
o Statistik
o PowerPoint-præsentation
o Grafiske illustrationer
o Debat
o Video
o Opinionsundersøgelser
o Fantasien er jeres begrænsning
NB! Gruppen skal forberede skriftligt materiale til distribution i klassen. Elevtid = 4 timer
...
Hver gruppe udarbejdede PPP + infofolder (se dokumenter)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Metode
Samfundsfaglig metode
Kvantitativ, Kvalitativ & Komparativ metode
Kernestof:
Kap. 21 - Samfundsfaglig metode, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=825
Supplerende materiale:
Danmarks statistik
https://www.dst.dk/da/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klar til eksamen
Klar til eksamen
- Repetition / opsamling
- Gennemgang af bekendtgørelse
- Eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PU - Biodiversitet på HTX's arealer
Produktudvikling (PU) - Vand er liv
Se oplæg PU
Samfundsfag bidrager med:
Anvendt samfundsfaglig metode mht. opkvalificering af problemformulering inklusiv informationssøgning.
Faglige mål:
- identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder
- indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
- udforme en håndterbar problemformulering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761736",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761736",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761736"
}