Holdet f22htxg_TeknikfagA_Tekstil - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Lone Elversted
Hold f22htxg_TeknikfagA_Tekstil (f22htxg_3g_TeknikfagA_Tekstil)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Pasform
Titel 2 Forløb 2 Farveoplæg og modetegninger
Titel 3 Forløb 3 Multidimensional thinking
Titel 4 Forløb 4 Materialeanalyse
Titel 5 Forløb 5 Trendsociologi
Titel 6 Forløb 6 Illustrator

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Pasform

Pasformprojekt i Teknikfag; Tekstil, 2023
Dette projekt er implicit flere mindre delaflevering. I vil have forskellige fordybelses områder og følges derfor helt ikke ad gennem projektet. Så hvis I er færdig inden for et område, afleveres i den oprettede mappe og der forsættes videre i projektet. Der vil løbende blive skrevet afleveringsdato og elevtid ind i projektet.
Opgaven
Tekstil, som beklædning består af en pasform herunder form/silhuette – materiale, herunder struktur – Farve.

Denne opgave går ud på, der skal formgives minimum et design ud fra et selvvalgt emne og en teknisk problemstilling, der omhandler pasform.
Der indsamles og dokumenteres inspirationsmateriale, samt analyseres tendenser i forhold til et defineret kropstype. Der opstilles tekniske krav til pasformen, æstetiske krav til formgivningen og udtryk, samt krav fra forbrugersegmentet. Der gøres rede for konstruktion, mønsterudvikling, tilskæring og syningen en prøvemodel.

Der er skriftlig dokumentation til alle afleveringer.

I projektet vil der være løbende undervisning på klassen, samt udlevering af materiale, læselektier, samt individuel vejledning i grupperne.

Rapportstruktur
En teknikfagsrapport er en udvidet teknologirapport.
Det er vigtigt på et tidligt tidspunkt, at have en klar forestilling om disposition og indhold.
Rapporten skal formidle resultatet af dit arbejde med projektet.
Den orden afsnittende kommer i er ikke tilfældigt. Det ene afsnit forudsætter det andet. Hvert afsnit fører logisk videre til det næste.
Rapportskrivning er en proces, der med fordel kan foregå samtidig med det praktiske arbejde.
Sprog, stil og formidling.

Rapportopbygning
Omslag
Titelblad
Abstract
Forord
Indholdsfortegnelse
• Indledning
• Projektbeskrivelse
• Problemanalyse herunder problemtræ
• Problemformulering
• Projektafgrænsning
• Hovedafsnit
• Metode
• Undersøgelser/analyser
• Resultater
• Problemet set i samfundsmæssig sammenhæng.
• Alle kapitler afsluttes med en delkonklusion.
• Konklusion
• Hovedafsnittenes delkonklusioner samles til en konklusion.
• Vurdering
• Produktets fortræffelighed
• Selve projektarbejdets forløb
• Personlige vurdering. Du er ekspert nu.
• Kildekritik
• Litteraturliste

1. Bestem produkttype – Jakke, bukser, nederdel, kjole, bluse. Lingeri, Bodystocking, BH, Trusse. Støvle, sneakers, sko.


2. Måltagning Se side 25 og 26 i kompendium
I tager jeres mål og ser, hvad størrelse i er 36 - 38 – 40 – 42 ud fra et måleskema.
• Der tages mål af alle gruppen medlemmer. Metoden er fra Kompendium fra VIA.
• Målene sættes op i et skema, bestem en størrelse. Anvend forkortelser og betegnelser. Sæt et teksthoved på.
• Tegn målmodellen op og sæt jeres egne mål ind i tegningen.
• Bestem kropstype
• Der udleveres teoretisk materiale.


Eksempel på foto.
Beregningsskema Beregningsskemaet er udarbejdet ud fra VIA university grundskema, og har til formål at vise størrelsen og de forskellige mål. Målene blev taget med et målebånd, hver gang der blev taget et mål, blev der tillagt ”en finger” mellem målebåndet og personen der måles, dette er ca. 1 cm. Dette kaldes rørligvidde. Eksempel på måltagning ses på billedet. Metoden er en del af en hypotetisk deduktiv metode.

Fordybelsestid 3 timer
Moodboard Stemnings og produkt-moodboard. Måleskema og kropstype
Mønsterudvikling af grundmønster
Det er mest naturligt at tegne i illustrator før I starter med mønsterudvikling, men vi laver mønsterudvikling først, fordi vi arbejder eksperimentelt. Mønsterudvikling vil sige I tager udgangspunkt i et grundmønster fra bogen Mønsterkonstruktion.
Der laves mønsterudvikling i illustrator.
• Grundmønsteret tegnes op på centimeterpapir. Placer midt for og midt bag mod papirets kant – med talje vidden og hofte vidden linjer parallelt. Disse linjer anvendes til mønsterudvikling.   
• Tegn trådretning, betegnelser og nummerering af de forskellige mønsterdele.


3. Produktionsfærdigt mønster
• Lav en mønsteroversigt over de forskellige mønsterdele.
• Overfør informationerne fra mønsterudviklingen til det det produktionsfærdigt mønster.

Fordybelsestid 3 timer
• Anvend skabelonerne bag i mønsterkonstruktion bogen til optegning eller de bøger der anvendes.
• Redegør for mønsterudviklingen af grundmønster, samt produktionsfærdigt mønster.

4. Tilskæring. Tilskæring; betyder klippe jeres model ud i prøvestof. Der tages billeder af jeres oplægning af mønster på materialet skrives en tekst.

5. Tilretning af grundmønster
• Tilret grundmønsteret - Se eksempel
• Beskriv tilretningen – anvend bogen Ny mønsterkonstruktion.
• Indtegn tilretningen på grundmønstret.
• Lav en mønsteroversigt.


Fordybelsestid 4 timer

Operationsforløb og procesbeskrivelse
Se illustratorkompendium side 51 - 52. Og 53 - 54.
Operationsforløb er sy- rækkefølgen på jeres grundform.
Procesbeskrivelse vælger I en operation fra operationsforløbet (eks. lynlås) og laver en procesbeskrivelse af denne operation


6. – 12. Syprøver og tekniske tegninger og sy-rækkefølge
Ud fra overstående valg af sy og forarbejdningsmetoder, skal I dertil lave tekniske tegninger og syprøver. I må også gerne eksperimenterer med forskellige løsningsforslag, som sættes i en praktisk mappe eller bog. Det fungerer som en dokumentation for jeres valg og fravalg af sy metoder til jeres design.

7. Sy model, afprøv og tilpas. (inkl. mønsterudvikling)
      Sy modellen op i prøvestof. Afprøv og tilpas.


8. Opstil tekniske krav, herefter æstetiske krav og til sidst krav fra segmentet.
Udkast til Problemanalyse og problemformulering (kort – nøgleproblem med underspørgsmål)
Faglige mål
Problemanalyse
̶ gøre rede for relevante faktorer/metoder
̶ indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
̶ strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk
̶ bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater
̶ producere egen viden

https://www.careofcarl.dk/dk/carlmagazine/kroniker/2017/09/03/hvad-er-god-pasform-og-hvorfor-er-den-sa-vigtig.html
https://www.dmogt.dk/branchenyt/behov-for-oeget-fokus-paa-pasform
https://skaberlyst.dk/kropstyper/

   
Link til en rundvisning i Illustrator

https://helpx.adobe.com/dk/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/content/help/dk/da/ccx/v1/collection/product/illustrator/segment/designer/explevel/beginner/applaunch/ccl-get-started-1/collection.ccx.js

Illustrator kompendium - Udvikling og produktion.

En Dorling Kindersley Bog, Den Store Sybog, Lindhart og Ringhof.2010 Singapore
Merchant&Mills, Grundlæggende syfærdigheder, Turbine.
Mette Tarp,Politikkens sybog
Walnes,Tilly, Kærlighed ved første sting, Politikkens forlag
Ôberg Inger, Ersman Hervor, Ny Mønsterudvikling for kvinder, med grundmønstre i hel størrel, Borgen.2018 Lavia
Kompendium,TEKO,Konstruktion detaljer indlæg foer produktionsfærdigt mønster


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pasformsprojekt 01-12-2023
Imagesboard og Moodboard 19-08-2024
Måltagning og kropstype 26-08-2024
Mønsterudvikling, produktionsfærdigt m. tilskæring 23-09-2024
Illustrator 1 07-10-2024
Operationsforløb og procesbeskrivelse 11-10-2024
Illustrator 2 04-11-2024
Problemanalyse og problemformulering 22-11-2024
Tekniske krav 22-11-2024
Illustrator 3 25-11-2024
Pasformsprojekt 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 95 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Forløb 2 Farveoplæg og modetegninger


Kollektion
For at designe en kollektion samles nu viden fra analyserne, moodboard og inspirationsmaterialet. Hvilket stilunivers har I valgt at arbejde med? Anvend igen jeres model og skab en kollektion på tre styles, som vist.


Vælg en style fra kollektionen og tegn en modetegning


Farveanalyse: Elevtid.  4 timer (inklusiv fordybelsesområde)
Når du designer en model eller en kollektion, består dit design af en form, hvor der er tilført detaljer. Denne model/kollektion syes i et materiale. Dette materiale har en struktur er vævet eller strikket. Dette materiale har en farve. I denne opgave skal du først ar2bejde med farve og dernæst form.

                     
Design et farvekort og et trend Moodboard med farver. Disse farver vil du senere anvende til din modetegning, derforuden er det farverne din model skal sælges i. Hvis det er hensigtsmæssig kan farvekort og trend Moodboard være sammen, hvis det er tilfældet skal det være belæg for at gøre det. Til farvekortet anvendes Pantone farver til at illustrerer dine farver.

Skriftlig aflevering
• Analyser farverne ud fra farveteorier.
o Ittens
o Pejgruppen
o Engholm
o Brilliant Colour Weheel
• Vurder farverne i et modemæssigt og teoretisk perspektiv.
Moodboard
• Farvekort
• Trend/inspiration
• Colourcode
Fordybelsesområde Farver. Hvis du vil anvende den tekniske del af faget til farvelærer. Skal du anvende farveteori fra Ittens og Goethes farvelærer. Det er specielt velegnet, hvis du selv farver dit stof.  



Goethes: Sollyset brydes gennem et prisme
Johannes Ittens farvecirkel
Itten, Johannes.  2004, Farver er lysets børn og lys er farvernes moder, Kompendium i farvelære, Møller, Ida Marie.
Pejgruppen, Beskrivelse af farver. Udleveret materiale.
Engholm, Ida, 2001, Design gennem 200 år, Farver. Gyldendal. Kbh.
Bækgaard, Jette, 2007. Brilliant Colour Wheel. TEKO. Herning. 2. udgave


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb 3 Multidimensional thinking


Der arbejdes med at analyserer og fastsætte et målgruppesegment, samt placerer disse i et trendmæssigt perspektiv.

Problemanalyse
  ̶ gøre rede for relevante faktorer/metoder ̶ indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
̶ strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk ̶ bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater
  ̶ producere egen viden


Multidimensional Thinking and Tomorrow’s person 2024
Det inkluderende samfund
• Det er et holistiske system der oplyser os om hvordan vi kan udforske den videnskabelige, sociale, følelsesmæssige og spirituelle dimension i samfundet og mennesket.
• Kvindelige/mandlige faktorer for en mere rummeligt og velstående samfund, hvor empatisk ledelse og værdier har stor magt.
• Firmaer der anvender Female factore vil være mere succesfulde i fremtiden.
En dybere forståelse
• Society Drivers påvirker morgendagens kvinder/mænd. Der udvikles en dybere forståelse af præferencer inden for livstil.
• Kvinder/mænd kan være rationelle typer, på udkig efter åbenhed og fleksibilitet, som er afgørende for en ærlig dialog.
• Kvinder/mænd kan være følelsesmæssige typer, der søger ægte engagement for at opbygge et stærkt fællesskab.
• Fremtidens produkter og serviceydelser skal appellere til begge disse typer samt rette sig med bundlinjen 4P. People, Planet, Pleasure og Profit.
The long view
• Team-baseret, ”flad” ledelsesstil.
• Nye økonomiske modeller og tænkning resulterer i gennemsigtighed, innovation i erhvervslivet.
• Hvordan behandler vi mennesker og planeten.
• Morgendagens succesfulde virksomheder vil deltage i meningsfulde dialoger for at skabe økonomiske, sociale, følelsesmæssige og bæredygtige værdier.

Du skal analyserer dig frem til og definerer dit målgruppesegment ud fra Kjærs teori. http://www.kjaer-global.com/
Opgaven
a. Det kan være en antagelse om, hvilke målgruppesegment du henvender dig til i dit pasformsprojekt.
Tomorrow’s women /man
1. Happy Bohemes
o We typer. Rationelle. Ressourcestærke og trives i inkluderende og kreative miljøer. Sociale netværk er deres livline. Brand leverer løftet om kvalitet.
2. Premium Professionals
o Me typer. Rationelle, oplyste og ambitiøse. Elsker alt der er digitalt.


3. Green Explorers
o Følelsesmæssig WE typer, med en afslappet & Alternativ tankegang og en Pro-aktiv & informeret livssyn. det er muligt at have både familie og karriere, og høje levestandard og velfærd
4. Karma Hunters
o Følelsesmæssig ME typer, der udsteder en intuitiv & mindfuld tilgang. De ønsker for effektivitet & fremskridt og har et optimistisk syn på fremtiden.

• Implementer: Multidimensional thinking i din beskrivelse af målgruppen og de segmenter målgruppen består af eks. Green Explorers/ Kama Hunter. Giv målgruppen et relevant navn.
• Ligeledes laves et Trendatlas.
• Du skal lave et Moodboard af dit målgruppesegment med inspiration fra Kjær: Præsentation, opsætning med videre.
Slut produktet
o Indledning
o Moodboard: Tomorrows person (målgruppe).
o Multidimensional Thinking (Me, We, rationel, emotionel) Vis med hjerne)
o Trend atlas
o Businessmodel 4P’er
o Analyse og konklusion

http://global-influences.com/social/communication-nation/technology-trends-2020/ http://www.kjaer-global.com/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Forløb 4 Materialeanalyse

Opgave i Materialeanalyse 2025
Denne opgave går ud på at analysere og vurderer og sammenligne fibre, garner og metervarer, samt deres egenskaber.
Fibre – Garner – Metervarer – Strik
En model består af en form, et materiale og en farve. _ Hvordan disse kombineres, definerer designet, fortæller historien og skaber stilen. Denne opgave går ud på at gå i dybden med materialer og analyserer sig frem til de ønskede egenskaber både i forhold til tekniske krav, æstetiske krav og krav fra målgruppesegmentet.

Start med at finde sammen i foreløbige grupper eller du kan arbejde alene. I skal arbejde jer frem til at analysere to forskellige typer fibre, to typer garn og to forskellige væve (bindingstyper) eller striktyper – så I kan sammenligne resultaterne og vælge det med de bedste egenskaber. Der vil selvfølgelig være en prioritering mellem de forskellige krav inden det endelige stof vælges. Det er denne proces og refleksion der er vigtig for jeres valg af materiale.

Oversigt over hvad der undersøges:

• Egenskaber i forhold til en anden fiber (Naturfibre, Mineralske fibre, Kemofibre, syntetiske fibre) Bomuld, silke, polyester, viskose, uld.
• Egenskaber i forhold til et andet garn (Spundet garn- stabelfibre, Monofilament- filament, Multifilament- et antal filamenter). (Garnsnoning, Tvindegarner, Texturering).
• Egenskaber i forhold til metervarer (Bindinger) Strik: (Enkeltrådsmaskevarer,
• rundstrikkede, fladstrikkede)


Fibre:
Materialet I skal arbejde med, er Teknologisk Instituts Bog TEKSTIL: Det første afsnit omhandler de forskellige fibre. i bogen Tekstilkompendium afsnittet der omhandler Tekstile fibre. Billederne nedenfor illustrerer – forskellige fibre – tværsnit af fibre – tegning af forskellige fibre typer i et garn – samt Illustration af billeder I selv skal lave. Desuden kigger I i Fashionpedia kapitel 5 se Fibre. Når I har valgt hvilke to fibre I vil arbejde med udleveres kopier med information. Derudover findes uddybende materiale.

Selve opgaven til Fibre
1. Lav en historisk redegørelse og oprindelse af fiberen. Hvordan produceres fiberen?
2. Præsenter og definer’det valgte fiber.
3. Hvad karakteriserer det valgte fiber?
4. Hvilke egenskaber har det valgte fiber?
5. Hvordan reagerer fiberen i brug?
6. Test fiberen – der er forskellige metoder til at teste forskellige fibre. (Se bøger samt dokumenter. (Brændprøve – vådstyrkeprøve – garnundersøgelse – gnideprøve).
7. Placeres analysen i et skema, så egenskaberne kan sammenlignes. (Eksempler)

Fibre – Garner – Metervarer – Strik
Garner:
Garn kendetegnes ved, at der er en sammenhængende streg af fibre (stabel eller filament), som er vævet eller strikket til et stykke stof.
• Garner er opbygget på forskellige måder.
• Består af forskellige fibre.
Dette giver garnerne forskellige egenskaber. Samme litteratur anvendes som til fibre, men se afsnittet der omhandler garner.
Når garnernes egenskaber, væves eller strikkes til et stykke stof, sammen med eventuelle efterbehandlinger, bestemmer den færdige metervares egenskaber. Til sidst tilskæres varen og syes til en model, som yderligere tilfører metervaren et udtryk.

• Tegn i illustrator jeres garner. (kædegarn, skudgarn) når I har lavet analysen.


Analyse af garner:
8. Der er valgt minimum to forskellige metervarer
9. Klip de to stykker metervarer 10/10 centimeter.
o Der trækkes garner ud af stoffet. Kæde og skud.

Laboratoriet med mikroskoper.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
10. Undersøg om det er spundet garn eller filamentgarn. Beskriv hvorfor.
11. Undersøg spindesnoning eller tvindesnoning – Snoretning. Beskriv indflydelse og egenskaber.
12.   Garnkvaliteten. Beskriv forhold mellem garnets styrke og snoningsantal.
13.   Undersøg om garnet et tvindegarn (Enkelt tvinde garn eller sammensat tvindegarn) se illustrationer. Hvad er egenskaberne?
14.   Undersøg om garnerne - er der foretaget en texturering. Se billede. Beskriv egenskaberne.
Analysen understøttes af illustrationer og billeder. Illustrationerne og billederne anvendes ligeledes til et materialekort.
Opsummering, delkonklusion. Afslut analysen af garner. Resultatet (egenskaberne) af analysen videreføres til analysen om metervarer/strik.


Fibre – Garner – Metervarer – Strik

Vævet eller strikket stof adskiller sig på den måde, hvorpå man binder garn eller fibre sammen til et sammenhængende materiale.


Analyse af metervarer/strik
15. Hvad er et vævet/strikket stykke stof?
16. Vælg to vævstyper eller striktyper. I vil have brug for vejledning til dette.
17. Efterfølgende foregår det i laboratoriet.

o Der analyseres med udgangspunkt i parametrene: Garn – Tæthed – Bindingstype (væv) maskestave (strik). Beskriv.
o Analyser kæde og skudretning (væv). Maskerække og maskestribe (strik). Beskriv.
o Definer bindingen. Beskriv. Illustrer ved hjælp af en patron (væv). Maskebillede (strik)
o Vaskeægthed. Farveafsmitning og farveændring. Se dokumenter. (Hvis I har et lyst stykkestof – finder vi et farvet i samme kvalitet
o Kvardratmetervægt.
18. Tegn i illustrator en patron og bindingen (se billede)
Opsummering, delkonklusion.
Diskuter bindingstype/maskestave med garnets egenskaber.
Vurder hvor hvidt disse egenskaber kommer til udtryk med formgivningen af den beklædning del stoffet skal anvendes til. Ligeledes med farve og målgruppesegment.

Til sidst laves et materialekort der skal indeholde.
Fibre – garner – stof.
Illustrationer – fotos – stofklip.
Tekst. Anvend bogen Tekstil som inspiration.

Slut resultat.
Analyse: fibre, garn metervarer/strik.
Materiale kort.
Samlet konklusion af det valgte materiale.
Laboratoriet  
Fordybelsestid 4 timer








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5 Trendsociologi

Vejledende spørgsmål til Trendsociologi 2025
Trendsociologi.
Side 19
1. Hvad er det især for en branche der har behov for at være på forkant med trend?
2. Hvorfor?
3. Hvad er det trendsociologer bridrager med?
Side 20/21
1. Hvad er formålet med at analysere en trend?
2. Beskriv - Coolhunter – Trendspotter – Trendanalytikker – Trendforecaster – Futurist/fremtidsforsker
3. Forklar kort De tre hjørnesten, som trendforskerne bygger deres arbejde på?
1 Forandring er kernen
Side 31 -34
Redegør for tidsånden/zeitgeist? Hvad er det?  Hvordan kan I arbejdes med tidsånden i eksamensprojektet?

Side 35 - 37
Hvad er livsstil og forbrugeradfærd?
Reflekter og diskuter jeres målgruppes livsstil og forbrugeradfærd. Skriv ned.

Side 42 - 47
Redegør for begrebet sociologi.
Redegør for begrebet trend.
Beskriv kravene til en trend.

Side 52 – 55
Redegør for hvordan en trend opstår.
Analyser og vurder trendsættere i forhold til jeres målgruppesegment fra Multidimensional Thinking.

Side 130 – 139. 146 - 151
Selekter i teksten der omhandler megatrends og skriv ned hvor I ser jeres projekt?
Selekter i teksten der omhandler mikrotrends og skriv ned, hvad der vigtigt for jeres projekt?

Side 152 – 154
Redegør for farvetrend.


Side 160 – 161
Hvad er en døgnflue? Hav fokus på det unge segment.

Side 173-
Hvordan spottes en trend? Hvordan kapitaliseres en trend?
Hvad er The tipping point?
Beskriv Glaswell tre regler for The tipping point.
Redegør for de forskellige trendgrupper – Den Diamantformede Trendmodel
Redegør for sommerfugleefekten.
lgaard
Opsummering med henblik på hvordan I kan anvende Trendsociologi i eksamensprojektet.

1. Indledning – hvorfor er det relevant med at arbejde med trend i jeres projekt
2. Hvordan kan Trend inddrages i problemanalyse/problemformulering
3. Hvordan og hvorfor anvendes trendanalysemetoder som The tipping point - Den Diamantformede Trendmodel i forholde til analyse og fastsætte et målgruppesegment. (Samspil mellem Kjaer Global Multidimensional Thinking og Trendsociologi)


Trendsociologi
På sporet af en trend, Henrik Vej
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 Illustrator

Illustrator Teknikfag tekstil 2024 25
I kommer til at arbejde med Illustrator en lektion om ugen under hele undervisningsforløbet indtil I starter på eksamensperioden, medmindre vi kollektivt aftaler noget andet.
Der arbejdes med den udleverede bog Adobe Illustrator. Der arbejdes i grupper. Grupperne aftaler selv lektier til hver lektion.
1. Vælg gruppe. Disse grupper samarbejder indtil andet aftales.
2. lav en samarbejdsaftale.
3. Alle laver øvelserne. Der må vises på egen computer, der må ikke ydes direkte hjælp. Grunden er, at et sådant program kan læres ved learning by doing, hjælpes direkte fratages hermed mestringsstrategien, samt fordybelsesprocessen. Der er ikke gruppeaflevering, men der kan afleveres som screen o matic.
4. 1. kapitel af bogen er nogle indledende øvelser, som gruppen løser i fællesskab. Det er op til gruppen at planlægge hvordan lektionen. Der er aflevering efter hver lektion, det vil sige gruppen har givet hinanden lektie for, så der kan arbejdes effektivt og struktureret i lektionen her på skolen.
5. 1. kapitel af bogen inddeles i tre afleveringer i lectio.
6. Efterfølgende laver gruppen i kapitel 2 First Garment

Fashionsdesigners Handbook for Adobe Illustrator, Second Edition, Marianne Centner and Frances Vereker

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde