Holdet h22hhxe_FilosofiC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Niels Godske Houmann
Hold h22hhxe_FilosofiC (h22hhxe_3_Filosofi C)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filosofi c 24/25

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filosofi c 24/25


Undervisningsbeskrivelse
  
Termin Skoleåret 2024/2024
Institution EUC Nord
Uddannelse HHX, Hjørring
Fag og niveau Filosofi C  
Lærer(e) Niels Godske Houmann
Hold h22hhxe_3_Filosofi C og h23hhxbcdef_2_Filosofi C

Forløb 1 Samfund (politisk filosofi)

Forløbets indhold og fokus Politisk filosofi med særlig fokus på:
-De tre politiske ideologier.
-Magtens nødvendighed ifølge Platon og Hobbes.
-Rawls’ teori om et retfærdigt samfund.
-Det postfaktuelle samfund ifølge Fukuyama herunder konspirationsteorier.

Faglige mål ̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
Anvendt materiale. Primærtekster:
• Platon: Staten
• Thomas Hobbes: Leviathan
• John Rawls: En teori om retfærdighed
• Peter Kemp: Filosofiens verden

• Andet:
Adrian Joachim: Fukuyama: Vesten er trådt ind i en helt ny politisk epoke. Og det er forfærdeligt, Information.dk 19/9-2016
• Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi – mennesket i verden,  kapitlet: Politisk filosofi – hvordan skal vi indrette vores samfund?
• The Walking Dead, tv-serie, første afsnit i første sæson.
• Diverse materiale om politiske ideologier.
• Diverse materiale om det postfaktuelle samfund og konspirationsteorier.

Arbejdsformer Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform.
ca. 20 timer

  
Forløb 2 Det gode, det dårlige og det onde (etik)

Forløbets indhold og fokus I forløbet undersøges de tre klassiske etiske positioner: pligtetik, nytteetik og dydsetik med fokus på etikkernes fordele og ulemper i praksis fx anvendt på organdonation og QALY.
Vi kommer herefter omkring Arendts forsøg på at indkredse begrebet den banale ondskab.

Faglige mål ̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Anvendt materiale. Primærtekster:
        • Immanuel Kant: Grundlæggelsen af moralens metafysik
        • John Stuart Mill: Utilitarisme
        • Rosalind Hursthouse: Om dydsetik
        • Peter Singer: Det liv du kan redde
        • Hannah Arendt: Eichmann i Jerusalem – en rapport om ondskabens banalitet
Andet:
        • Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi – mennesket i verden, kapitlet: etik – hvordan skal vi handle?
        • Bendixen og Svendsen: Tanker om ondskab, kapitlerne om Arendt og Svendsen.
        • Jacob Dahl Rendtorff: Virksomhedsetik - en grundbog i organisation og ansvar, kapitlet "Hvad er virksomhedsetik"
        • Kostbare øjne, tv-program, dr.dk.
        • Hvis grise kunne tale, tv-program, dr.dk
        
        • Diverse materiale om dyreetik og speciesisme
        • Diverse videoer om etik.
        • Diverse materiale om organdonation.
        • Diverse materiale om QALY og Covid19-vaccine.
Arbejdsformer Klasseundervisning, skriftligt arbejde og virtuelle arbejdsformer.
ca. 25 timer

Forløb 3 Mennesket (de tre menneskesyn)

Forløbets indhold og fokus Et forløb om de tre store menneskesyn: dualismen (antikken til oplysningstiden), naturalismen (1800-tallet) og eksistentialismen (efterkrigstiden) med særlig fokus på de forskellige opfattelsers iboende konflikter. Forløbet er elevstyret og bygger på elevernes oplæg om menneskesynene.
Anden del af forløbet består i en opsamling på årets undervisning samt diverse nutidige perspektiver på samme.
Faglige mål ̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag    
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
Anvendt materiale. Primærtekster:
• Platon: Faidon
• Darwin: Arternes oprindelse
• Nietzsche: Bidrag til moralens tilblivelseshistorie
• Sartre: Eksistentialisme er en humanisme
• Camus: Sisyfos-myten

Andet:
• Holm, Astrid: Fire menneskesyn, afsnittene om Platon, Darwin, Nietzsche og Camus.
• Larsen og Skov: Grundbog til filosofi – Mennesket i verden
        • afsnittene om Platon og Sartre.
        • Francis Fukuyama: Transhumanisme – verdens farligste idé.
• Ex Machina (film)
• In space with Markiplier, Part 1 (interaktiv YouTube-video)
• J-P Sartre: Baudelaire.
• Per Mathiessen: Den nye videnskabsminister: Gud skabte jorden, Ekstra Bladet, 3. juli 2015.
• Transhumanisme: https://www.humanityplus.org/

Arbejdsformer Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, elevstyret undervisning.
Ca. 20 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer