Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Niels Godske Houmann
|
Hold
|
h22hhxe_FilosofiC (h22hhxe_3_Filosofi C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filosofi c 24/25
Undervisningsbeskrivelse
Termin Skoleåret 2024/2024
Institution EUC Nord
Uddannelse HHX, Hjørring
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Niels Godske Houmann
Hold h22hhxe_3_Filosofi C og h23hhxbcdef_2_Filosofi C
Forløb 1 Samfund (politisk filosofi)
Forløbets indhold og fokus Politisk filosofi med særlig fokus på:
-De tre politiske ideologier.
-Magtens nødvendighed ifølge Platon og Hobbes.
-Rawls’ teori om et retfærdigt samfund.
-Det postfaktuelle samfund ifølge Fukuyama herunder konspirationsteorier.
Faglige mål ̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
Anvendt materiale. Primærtekster:
• Platon: Staten
• Thomas Hobbes: Leviathan
• John Rawls: En teori om retfærdighed
• Peter Kemp: Filosofiens verden
• Andet:
Adrian Joachim: Fukuyama: Vesten er trådt ind i en helt ny politisk epoke. Og det er forfærdeligt, Information.dk 19/9-2016
• Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi – mennesket i verden, kapitlet: Politisk filosofi – hvordan skal vi indrette vores samfund?
• The Walking Dead, tv-serie, første afsnit i første sæson.
• Diverse materiale om politiske ideologier.
• Diverse materiale om det postfaktuelle samfund og konspirationsteorier.
Arbejdsformer Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform.
ca. 20 timer
Forløb 2 Det gode, det dårlige og det onde (etik)
Forløbets indhold og fokus I forløbet undersøges de tre klassiske etiske positioner: pligtetik, nytteetik og dydsetik med fokus på etikkernes fordele og ulemper i praksis fx anvendt på organdonation og QALY.
Vi kommer herefter omkring Arendts forsøg på at indkredse begrebet den banale ondskab.
Faglige mål ̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Anvendt materiale. Primærtekster:
• Immanuel Kant: Grundlæggelsen af moralens metafysik
• John Stuart Mill: Utilitarisme
• Rosalind Hursthouse: Om dydsetik
• Peter Singer: Det liv du kan redde
• Hannah Arendt: Eichmann i Jerusalem – en rapport om ondskabens banalitet
Andet:
• Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi – mennesket i verden, kapitlet: etik – hvordan skal vi handle?
• Bendixen og Svendsen: Tanker om ondskab, kapitlerne om Arendt og Svendsen.
• Jacob Dahl Rendtorff: Virksomhedsetik - en grundbog i organisation og ansvar, kapitlet "Hvad er virksomhedsetik"
• Kostbare øjne, tv-program, dr.dk.
• Hvis grise kunne tale, tv-program, dr.dk
• Diverse materiale om dyreetik og speciesisme
• Diverse videoer om etik.
• Diverse materiale om organdonation.
• Diverse materiale om QALY og Covid19-vaccine.
Arbejdsformer Klasseundervisning, skriftligt arbejde og virtuelle arbejdsformer.
ca. 25 timer
Forløb 3 Mennesket (de tre menneskesyn)
Forløbets indhold og fokus Et forløb om de tre store menneskesyn: dualismen (antikken til oplysningstiden), naturalismen (1800-tallet) og eksistentialismen (efterkrigstiden) med særlig fokus på de forskellige opfattelsers iboende konflikter. Forløbet er elevstyret og bygger på elevernes oplæg om menneskesynene.
Anden del af forløbet består i en opsamling på årets undervisning samt diverse nutidige perspektiver på samme.
Faglige mål ̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
Anvendt materiale. Primærtekster:
• Platon: Faidon
• Darwin: Arternes oprindelse
• Nietzsche: Bidrag til moralens tilblivelseshistorie
• Sartre: Eksistentialisme er en humanisme
• Camus: Sisyfos-myten
Andet:
• Holm, Astrid: Fire menneskesyn, afsnittene om Platon, Darwin, Nietzsche og Camus.
• Larsen og Skov: Grundbog til filosofi – Mennesket i verden
• afsnittene om Platon og Sartre.
• Francis Fukuyama: Transhumanisme – verdens farligste idé.
• Ex Machina (film)
• In space with Markiplier, Part 1 (interaktiv YouTube-video)
• J-P Sartre: Baudelaire.
• Per Mathiessen: Den nye videnskabsminister: Gud skabte jorden, Ekstra Bladet, 3. juli 2015.
• Transhumanisme: https://www.humanityplus.org/
Arbejdsformer Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, elevstyret undervisning.
Ca. 20 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
•Hvorfor skal man gå i skole?
-
Årsprøve i dansk 2024.pdf
-
Fanget i The Matrix.docx
-
Forløb 1 - oplæg om politisk filosofi
-
Test dig selv - Platon
-
Hobbes - tekstuddrag - kommenteret.docx
-
Færdiggør noter/svar til disse spørgsmål i OneNote, hvis du ikke nåede det på timen:
-
SENAT-metoden.docx
-
Tekst: Peter Kemp, Filosofiens verden
-
Flat Earthers vs Scientists: Can We Trust Science? | Middle Ground
-
Færdiggør arbejdsspørgsmål til Fukuyama (i OneNote).
-
Konspirationsteori - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Besvar disse spørgsmål ud fra linksene i OneNote::
-
Se først videoen om etik (ca. 9 minutter):
-
Læs om nytteetikken i afsnittet ”Konsekvensetik – fokus på konsekvenserne”
-
Færdiggør noter til Mill i OneNote.
-
Læs teksten af Hursthouse og tag noter til hvert afsnit. Afslut med et resume.
-
Vi har nu gennemgået tre etikker; pligtetikken, nytteetikken og dydsetikken. Før vi går videre, så skal vi lige samle op.Tjek dine noter og besvar disse to spørgsmål til alle tre etikker:
-
Dyreetik - indsæt i OneNote.docx
-
Færdiggør din defintion af specisisme i OneNote til denne time, hvis du ikke blev færdig på timen.
-
Afsnit
-
Se dokumentaren "Hvis grise kunne tale":
-
Timen er arbejd selv, da jeg er optaget af 1.g'ernes SO1.
-
Færdiggør jeres redegørelse (virksomhedshedsetik) til denne time (i OneNote).
-
Læs Peter Singers tekst "Det liv du kan redde"og besvar spørgsmålene i OneNote:
-
Hvis du ikke blev færdig på timen:
-
Der er prøve denne time. Læs op på forløb 2. Husk, at I har fået min power point i OneNote.
-
Læs dokumentet "Forløb 3 - mennesket - del1" i OneNote grundigt.
-
Oplæg fra gruppe 2 og 3 disse timer. Husk, at vi skal stoppe anden time 10 minutter før tid.
-
Oplæg 2 (Descartes) eller oplæg 4 (Nietzsche) - eller oplæg 4 (Nietzsche) og oplæg 5 (Sartre).
-
Oplæg 6 (Camus) - og sidste chance til oplæg 2 (Descartes).
-
Forløb 3 - Mennesket 2023/2024
-
Færdiggør dette i OneNote:
-
Tekstuddrag - mill.docx
-
Husk at evt. færdiggøre lektien fra sidste gang:
-
Husk at skrive i OneNote, så jeg kan læse jeres svar.
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761899",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761899",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905761899"
}