Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
LUK - Jonas LUK - Justsen
|
Hold
|
T25eux_GF2_TMM_FysC (T25eux_GF2_TMM_FysC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til fysik
Teknisk fysik, størrelser & enheder, naturvidenskabelig metode, eksperimentel praksis, overblik over faget & bekendtgørelsen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Energi
Emner:
Energiformer, energikilder, (fossile og vedvarende) omsætning af energi, energiforbrug og effekt.
Materiale:
Orbit B kap 2.1-2.3
Anvendelse i praksis:
For at få en praksisnær forståelse for emnet anvendes et simulations program, der illustrere energiomsætning af forskellige processer. Simulationsprogrammet giver eleven mulighed for selv at vælge forsøgs opstillingen, og derved hvilke typer energiomsætning der finder sted. Som en del af resultat og resultatbehandling skal eleven observere forsøget og optælle hvor meget af den tilførte energi , som går tabt. Herefter skal eleven udregne den procentvise udnyttede energi.
Link: https://phet.colorado.edu/sims/html/energy-forms-and-changes/latest/energy-forms-and-changes_da.html
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Termodynamik
Emner:
Varme, temperatur, absolut temperatur, specifik varmekapacitet, isolerede systemer
Materiale:
Orbit B htx/eux Kap 2.5, 2.6 & 2.10
Anvendelse i praksis:
For at få en praksisnær forståelse for emnet udarbejdes et forsøg i laboratoriet, hvor eleverne skal koge vand med et selvvalgt køkken apparat. På elkedlen måles den tilførte effekt, samt temperatur stigningen over tid. Massen af vand er afmålt inden forsøget. Formålet med forsøget er at undersøge om det selvvalgte køkken apparat er en energi effektivmåde at koge vand på. Dette gøres ved at udregne apparatets virkningsgrad.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Kinematik
Emner:
Fysiske størrelser: s,v & a, Strækningsgrafer, hastighedsgrafer, bevægelse med konstant hastighed, bevægelse med konstant acceleration.
Materiale:
Orbit B htx/eux: Kap 7
Anvendelse i praksis:
For at opnå en praksisnær forståelse for emnet afholdes et forsøg, hvor eleverne ved hjælp af Pasco Capstone skal udføre en videoanalyse af en gokart eller trike. Formålet med videoanalysen er at bestemme køretøjets tophastighed.
Forsøget gennemføres ved, at to elever placeres i hver deres køretøj og accelererer med fuld gas hen over en længere strækning, der afsluttes med et målebånd af en længde valgt af eleverne. Eleverne filmer køretøjet, når det passerer målebåndet med den antagede topfart.
På baggrund af videooptagelsen udarbejder eleverne en videoanalyse, som danner grundlag for en position-tid-graf. Denne graf anvendes herefter til at beregne køretøjets hastighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mekanik
Emner:
Kraft-begrebet (kun i 1D), tyngdekraft, normalkraft, gnidningskraft, Newtons love, En krafts arbejde, opdrift, potentiel & kinetisk energi.
Materiale:
Orbit B htx/eux 8-9
Anvendelse i praksis:
For at opnå en praksisnær forståelse for emnet udarbejdes der to forsøg i laboratoriet.
I det første forsøg fastgøres en klods til et dynamometer i den ene ende, mens et lod er ophængt i et spil i den anden ende. Eleverne skal, ved hjælp af klodsens og lodets masse samt kraftmålingen fra dynamometeret, opstille et fritlegemediagram. Dette diagram anvendes efterfølgende til at beregne gnidningskoefficienten mellem klodsen og skinnen, som klodsen er placeret på.
I det andet forsøg arbejdes der med hastighed ved konstant acceleration. Her placeres en Pasco-bil på en skinne med en hældning, som bestemmes af eleverne. Bilen placeres øverst på skinnen og slippes herefter.
Eleverne skal først beregne den teoretiske hastighed, som bilen vil opnå ved at rulle ned ad skinnen. Eleverne vil blive givet to formeler som måske eller måske ikke fungere i praksis. Derefter afprøves forsøget i praksis, hvor eleverne måler bilens reelle hastighed ved hjælp af Pasco Capstone. Formålet med forsøget er at udfordre den kritiske tankegang hos eleverne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762012",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762012",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762012"
}