Holdet f24eux_EngelskB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Louise Toftemark Lauridsen
Hold f24eux_EngelskB (f24eux_H1H2_EngB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Coming of Age
Titel 2 The Industrial Revolution
Titel 3 Evil
Titel 4 Grammar
Titel 5 Dystopia
Titel 6 Conspiracy Theories
Titel 7 Mars
Titel 8 ELF

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 The Industrial Revolution

UK area study

Tema om den industrielle revolution i England med særlig fokus på den teknologiske og samfundsmæssige udvikling herunder byudvikling, fattigdom og børnearbejde. Der arbejdes autentiske tekster, og der perspektiveres til den industrielle revolution i Australien samt til nutidens fjerde bølge af den industrielle revolution.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning


Titel 4 Grammar

Løbende grammatikundervisning under emnerne:

Substantiver
Adjektiver og adverbier
Verbernes tid og bøjning
Pronominer
Artikler
Præpositioner
Ordstilling
Kongruens

Brug af:

www.minlaering.dk
https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/
Engelsk startgrammatik med synonymer
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dystopia

Vi arbejder med temaet Dystopia. Eleverne introduceres til utopia vs. dystopia samt forskellige teksttyper (cartoons, short films, tv-series samt forskellige short stories). Emnet afsluttes med værklæsning Louis Lovry "The Giver".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopg AI 05-03-2025
TERMINSPRØVE 18-03-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Conspiracy Theories

I dette forløb skal eleverne arbejde med konspirationsteorier. Vi skal lære om hvad en konspirationsteori er, og hvad den har af betydning. Derudover skal vi se på konkrete cases, og belyse teorien fra flere vinkler.
På klassen gennemgår vi således konceptet konspirationsteorier fælles. Derudover vil vi fokusere på JFK samt 9/11. Herefter er det elevernes tur til at finde og præsentere konspirationsteorier for klassen.

Vi vil arbejde med forskellige former for tekster, herunder artikler, dokumentarer, interviews og film.

Forløbet afsluttes med en individuel fremlæggelse af en konspirationsteori efter eget valg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Mars

I dette forløb arbejder eleverne med Mars, rumrejsen til Mars, Space X samt etiske overvejelser i forbindelse med ovenstående. Eleverne slutter af med et gruppeprojekt hvor de fordyber sig i et selvvalgt emne under Mars.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 ELF

Tema med fokus på ELF.
FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed:
-  Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtlig engelsk med om en bred vifte almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Sprog, tekst og kultur:
- Analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Sproglig variation og sproglige udtryksformer,  herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- Almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca






Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning