Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Louise Toftemark Lauridsen
|
Hold
|
f24eux_EngelskB (f24eux_H1H2_EngB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Coming of Age
Emnet Coming of Age er en blid opstart i, hvordan engelsk på B niveau fungerer. Under emnet Adolecence arbejder vi med forskellige tekster og eleverne introduceres til de forskellige analysemetoder for faget.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
COMING OF AGE 2024.docx
-
Adolescent Development. Scientific Article. N.d. Adolescent Development
-
To This Day ... for the bullied and beautiful. Ted Talk, Shane Koycshan, 2013. 12 mins
-
Grammatik Screening
-
Minlæring
-
Kids getting older younger: Are children growing up too fast? Article, Katie Bishop. 2022.
-
4 types of coming-of-age stories. Masterclass, 2023
-
Getting started on your script in groups of 4
-
6.8 Short Film | The English Handbook
-
Forever tonight, Short film, 2020. 12 min. Forever Tonight | Coming of Age Short Film
-
Minlæring ordstilling
-
First Love. Poem by John Clare, 1820.
-
Simple arithmetic, Virginia Moriconi, 2000. Excerpt.
-
The End of Something, Ernest Hemmingway, 1925. Short story.
-
Minlæring - kongruens
-
Mimi Olsen og Martin Houlind Listen! Podcasts in English, Columbus 2023. P. 142-144
-
The Catcher in the Rye", Novel by J.D. Sallinger, 1951. Excerpt, chapter 1.
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
The Industrial Revolution
UK area study
Tema om den industrielle revolution i England med særlig fokus på den teknologiske og samfundsmæssige udvikling herunder byudvikling, fattigdom og børnearbejde. Der arbejdes autentiske tekster, og der perspektiveres til den industrielle revolution i Australien samt til nutidens fjerde bølge af den industrielle revolution.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Industrial Revolution (18-19th Century) Simple History, 2017. 4 mins
-
Kongruens fortsat
-
Minlæring - kongruens
-
Victorian Technology. Article by Paul Atterbury. 2017.
-
Assignment 5 (Argumentative essay) | Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX
-
The Workshop of the World. Article. Prof. Pat Hudson, 2019.
-
A factory girl's last day". Poem by Michael Sadler, 1832
-
James Pattison, silk manufacturer, 1816, testimony in Parliament. Excerpt
-
C. T. Thackrah, "The Effects of Arts, Trades and Professions, and of Civic States Habits of Living, on Health and Longevity.", 1844. Excerpt
-
Andrew Ure, THE PHILOSOPHY OF MANUFACTURES, 1835. Excerpt
-
James Myles, "Dundee Republic of Letters", 1850. Excerpt
-
Nassau Senior, Letters on the Factory Act , 1830. Excerpt
-
John Fielden , THE CURSE OF THE FACTORY SYSTEM, 1836. Excerpt
-
Peter Gaskell, 1833. Article. Excerpt
-
Abraham Whitehead, clothier, Testimony to Parliament, 1832. Excerpt
-
Anonymous, A Letter to Parliament on the Factories Bill, 1832. Excerpt
-
The Photographs of Lewis Hine: The Industrial Revolution and Child Laborers [Photo Gallery]
-
Minlæring - substantiver og genitiv
-
"The Cotton Mill", John Jones, 1821. Poem.
-
"The Factory Town", Ernest Jones, 1847. Poem
-
Excerpt from THE LIFE AND ADVENTURES OF MICHAEL ARMSTRONG, THE FACTORY BOY, Francis Trollope, 1840
-
"Notes of a Tour in the Manufacturing Districts of Lancashire", W.C. Taylor, 1842
-
Industrial Revolution in Australia – impact on manufacturing in the 1800s
-
Minlæring - propositioner
-
The Industrial Revolution, BBC documentary, 2013. 52 mins (mitcfu)
-
Questions for The Industrial Revolution.docx
-
Adjektiver og adverbier
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Evil
I dette tema arbejder vi med Evil som koncept. Vi arbejder dels med den videnskabelige tilgang: hvad er ondskab og hvorfor opstår det hos mennesker? Vi dykker ligeledes ned i litteraturen og arbejder med litterære tekster under emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Grammar
Løbende grammatikundervisning under emnerne:
Substantiver
Adjektiver og adverbier
Verbernes tid og bøjning
Pronominer
Artikler
Præpositioner
Ordstilling
Kongruens
Brug af:
www.minlaering.dk
https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/
Engelsk startgrammatik med synonymer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopia
Vi arbejder med temaet Dystopia. Eleverne introduceres til utopia vs. dystopia samt forskellige teksttyper (cartoons, short films, tv-series samt forskellige short stories). Emnet afsluttes med værklæsning Louis Lovry "The Giver".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopg AI
|
05-03-2025
|
TERMINSPRØVE
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Conspiracy Theories
I dette forløb skal eleverne arbejde med konspirationsteorier. Vi skal lære om hvad en konspirationsteori er, og hvad den har af betydning. Derudover skal vi se på konkrete cases, og belyse teorien fra flere vinkler.
På klassen gennemgår vi således konceptet konspirationsteorier fælles. Derudover vil vi fokusere på JFK samt 9/11. Herefter er det elevernes tur til at finde og præsentere konspirationsteorier for klassen.
Vi vil arbejde med forskellige former for tekster, herunder artikler, dokumentarer, interviews og film.
Forløbet afsluttes med en individuel fremlæggelse af en konspirationsteori efter eget valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Mars
I dette forløb arbejder eleverne med Mars, rumrejsen til Mars, Space X samt etiske overvejelser i forbindelse med ovenstående. Eleverne slutter af med et gruppeprojekt hvor de fordyber sig i et selvvalgt emne under Mars.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
ELF
Tema med fokus på ELF.
FAGLIGE MÅL
Sprogfærdighed:
- Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtlig engelsk med om en bred vifte almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
Sprog, tekst og kultur:
- Analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- Almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762019",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762019",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762019"
}