Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
Anette Svendsen
|
Hold
|
h23hhxbcde_FinansieringC (h23hhxbcde_2_FinansieringC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pengeinstitutter
Kapitel 1 Pengeinstitutter
• 1.1 Pengeinstitutters hovedopgaver
• 1.2 Lovgivningskrav til pengeinstitutterne
• 1.3 Solvenskrav
• 1.4 Udvikling i pengeinstitutsektoren
• 1.5 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Indlåns- og udlånsprodukter
Kap. 2 Indlåns- og udlånsprodukter
• 2.1 Vurdering af indlån og udlån
• 2.2 Bankernes betingelser
• 2.3 Indlånskonti
• 2.4 Udlånskonti
• 2.5 Kassekredit
• 2.6 Alternative lånemuligheder
• 2.7 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvorfor kollapser banker?
|
19-08-2024
|
Hvorfor kollapser banker?
|
19-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Pengemarkedet
Kap. 3 Pengemarkedet
• 3.1 Pengemarkedets aktører
3.2 Rentemarkedet
3.3 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nationalbanken
Kap. 4 Nationalbanken
• 4.1 Danmarks Nationalbank
• 4.2 Stabile priser
• 4.3 Sikre betalinger
• 4.4 Stabilitet i det finansielle system
• 4.5 Nationalbankens værktøjskasse
• 4.6 Valutareserven
• 4.7 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Penge- og valutasamarbejde
Kap. 5 Penge- og valutasamarbejde
• 5.1 Den Europæiske Centralbank – ECB
• 5.2 Euroen
• 5.3 ECB´s formål og opgaver
• 5.4 Rentedannelse og økonomisk vækst
• 5.5 Den amerikanske centralbank - FED
• 5.6 FED´s formål og opgaver
• 5.7 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL nr. 1 Pengeinstitutter
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PBL nr. 1 Pengeinstitutter
PBL betyder problembaseret læring
I undervisningen i finansiering skal vi arbejde med 3 PBL-forløb.
PBL-forløb er opgaver, der er mere åbne og selvstændige end mange af de andre opgaver i finansiering.
Du skal bruge din viden og dine færdigheder – kompetencer til at definere og løse en problemstilling, som kommer fra virkeligheden.
PBL-forløbene er åbne og selvstændige og det betyder, at den konkrete løsning på problemstillingen afspejler dine/jeres valg.
Der er ikke én rigtig løsning på et PBL-forløb.
Der kan være flere ”rigtige” løsninger.
Faser i et PBL-forløb
1. Opstilling af problem – de fleste PBL-forløb har opstillet problemet.
2. Fortolkning af problem – her skal du/I konkretisere og uddybe problemstillingen.
3. Formulering af arbejdsspørgsmål – nogle PBL-forløb indeholder arbejdsspørgsmål som du/I kan bruge eller blive inspireret af. Opstil selv flere arbejdsspørgsmål. Arbejdsspørgsmålene er disposition for opgaven.
4. Besvarelse af arbejdsspørgsmålene. Besvarelsen skal være skriftlig og til en eventuel eksamen skal der laves en PowerPoint.
I må arbejde sammen i grupper á max 3 personer.
I kan vælge imellem følgende PBL-forløb:
- Er min bank grøn?
- Internationalt valutasamarbejde
- Billigt billån
- Lunar Bank
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Obligationsmarkedet
Kap. 6 Obligationsmarkedet
• 6.1 Hvorfor findes obligationer?
• 6.2 Obligationsbegreber
• 6.3 Hvem udsteder obligationer?
• 6.4 Typer af obligationer
• 6.5 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Realkredit
Kap. 7 Realkredit
• 7.1 Hvad er en realkreditobligation?
• 7.2 Regler om realkredit
• 7.3 Etablering og drift
• 7.4 Forretningsgangen
• 7.5 Valg af realkreditlån
• 7.6 Konvertering
• 7.7 Kurssikring
• 7.8 Handel med realkreditobligationer
• 7.9 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
PBL forløb nr. 2
PBL-forløbene er åbne og selvstændige og det betyder, at den konkrete løsning på problemstillingen afspejler dine/jeres valg.
Der er ikke én rigtig løsning på et PBL-forløb.
Der kan være flere ”rigtige” løsninger.
Faser i et PBL-forløb
1. Opstilling af problem – de fleste PBL-forløb har opstillet problemet.
2. Fortolkning af problem – her skal du/I konkretisere og uddybe problemstillingen.
3. Formulering af arbejdsspørgsmål – nogle PBL-forløb indeholder arbejdsspørgsmål som du/I kan bruge eller blive inspireret af. Opstil selv flere arbejdsspørgsmål. Arbejdsspørgsmålene er disposition for opgaven.
4. Besvarelse af arbejdsspørgsmålene. Besvarelsen skal være skriftlig og til en eventuel eksamen skal der laves en PowerPoint.
I et PBL forløb skal du kunne:
- finde udfordringer
- arbejde med modeller
- argumentere fagligt
- arbejde med data
- kommunikere
- arbejde med digitale værktøjer
I må arbejde sammen i grupper á max 3 personer.
I kan vælge imellem følgende PBL-forløb, der er i jeres iBog:
- Hjælp til boligsøgning
- Nyt hjem
- Stigende renter på realkreditlån
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL nr. 2 Realkredit
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fondsbørser
Kap. 8 Fondsbørser
• 8.1 Danske fondsbørser
• 8.2 Nasdaq OMX Copenhagen
• 8.3 Krav til selskaber, som ønsker optagelse på børsen
• 8.4 Fondsbørsen som et effektivt marked
• 8.5 Former for aktiehandel
• 8.6 First North Growth Market
• 8.7 Det primære og sekundære aktiemarked
• 8.8 Afnotering af aktier fra fondsbørs
• 8.9 Indekser og aktiesegmenter
• 8.10 Aktørerne på aktiemarkedet
• 8.11 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Aktiemarkedet
Kap. 9 Aktiemarkedet
• 9.1 Aktieselskaber og aktier
• 9.2 En akties stykstørrelse
• 9.3 En akties teoretiske værdi
• 9.4 Aktiesplit
• 9.5 Aktieklasser
• 9.6 En akties børskurs
• 9.7 Børsnotering og kapitaltilførsel
• 9.8 Aktieudvidelse
• 9.9 Aktietyper
• 9.10 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Investering i aktier
Kap 10 Investering i aktier
• 10.1 overvejelser før køb
• 10.2 Samfundsøkonomiske forhold
• 10.3 Samfundsøkonomiens betydning for investors aktieportefølje
• 10.4 Cykliske udsving på aktiemarkedet
• 10.5 Renteniveau
• 10.6 Brancheforhold
• 10.7 Likviditetsaspektet
• 10.8 Afkast af alternative investeringer
• 10.9 Selskabets egne forhold
• 10.10 Nøgletal
• 10.11 Psykologiske forhold og tilfældigheder
• 10.12 Fortjeneste på en aktie
• 10.13 Sydbanks aktieskole
• 10.14 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Investering i obligationer
Kap. 11 Investering i obligationer
• 11.1 Handel med obligationer
• 11.2 Køb af obligationer
• 11.3 Når obligationer handles
• 11.4 Prisen på en obligation
• 11.5 Eksterne faktorer – renteniveau
• 11.6 Interne faktorer – udsteders profil
• 11.7 Restløbetid og løbetid på obligationer
• 11.8 Investors profil
• 11.9 Hvem ejer obligationerne?
• 11.10 Afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
PBL-forløb nr. 3 Investering
I kan vælge mellem følgende PBL-forløb:
Børsnotering af Boozt AB
Rådgiv en potentiel stor-investor
Amok i aktier
Vækst vs. valueaktier
Aktiekøb i 2024
Forsvarsaktier – en investering med krudt i
Fundamentalanalyse af Ørsted
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL Investering
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762179",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762179",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905762179"
}