Holdet h23hhxbcde_FinansieringC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUD ERFA 12.08
Fag og niveau Finansiering C
Lærer(e) Anette Svendsen
Hold h23hhxbcde_FinansieringC (h23hhxbcde_2_FinansieringC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pengeinstitutter
Titel 2 Indlåns- og udlånsprodukter
Titel 3 Pengemarkedet
Titel 4 Nationalbanken
Titel 5 Penge- og valutasamarbejde
Titel 6 PBL nr. 1 Pengeinstitutter
Titel 7 Obligationsmarkedet
Titel 8 Realkredit
Titel 9 PBL forløb nr. 2
Titel 10 Fondsbørser
Titel 11 Aktiemarkedet
Titel 12 Investering i aktier
Titel 13 Investering i obligationer
Titel 14 PBL-forløb nr. 3 Investering
Titel 15 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pengeinstitutter

Kapitel 1 Pengeinstitutter
• 1.1 Pengeinstitutters hovedopgaver
• 1.2 Lovgivningskrav til pengeinstitutterne
• 1.3 Solvenskrav
• 1.4 Udvikling i pengeinstitutsektoren
• 1.5 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Indlåns- og udlånsprodukter

Kap. 2 Indlåns- og udlånsprodukter
• 2.1 Vurdering af indlån og udlån
• 2.2 Bankernes betingelser
• 2.3 Indlånskonti
• 2.4 Udlånskonti
• 2.5 Kassekredit
• 2.6 Alternative lånemuligheder
• 2.7 Afrunding
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvorfor kollapser banker? 19-08-2024
Hvorfor kollapser banker? 19-08-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Pengemarkedet

Kap. 3 Pengemarkedet
• 3.1 Pengemarkedets aktører
3.2 Rentemarkedet
3.3 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nationalbanken

Kap. 4 Nationalbanken
• 4.1 Danmarks Nationalbank
• 4.2 Stabile priser
• 4.3 Sikre betalinger
• 4.4 Stabilitet i det finansielle system
• 4.5 Nationalbankens værktøjskasse
• 4.6 Valutareserven
• 4.7 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Penge- og valutasamarbejde

Kap. 5 Penge- og valutasamarbejde
• 5.1 Den Europæiske Centralbank – ECB
• 5.2 Euroen
• 5.3 ECB´s formål og opgaver
• 5.4 Rentedannelse og økonomisk vækst
• 5.5 Den amerikanske centralbank - FED
• 5.6 FED´s formål og opgaver
• 5.7 Afrunding
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL nr. 1 Pengeinstitutter 02-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 PBL nr. 1 Pengeinstitutter

PBL betyder problembaseret læring
I undervisningen i finansiering skal vi arbejde med 3 PBL-forløb.
PBL-forløb er opgaver, der er mere åbne og selvstændige end mange af de andre opgaver i finansiering.
Du skal bruge din viden og dine færdigheder – kompetencer til at definere og løse en problemstilling, som kommer fra virkeligheden.

PBL-forløbene er åbne og selvstændige og det betyder, at den konkrete løsning på problemstillingen afspejler dine/jeres valg.
Der er ikke én rigtig løsning på et PBL-forløb.
Der kan være flere ”rigtige” løsninger.

Faser i et PBL-forløb
1. Opstilling af problem – de fleste PBL-forløb har opstillet problemet.
2. Fortolkning af problem – her skal du/I konkretisere og uddybe problemstillingen.
3. Formulering af arbejdsspørgsmål – nogle PBL-forløb indeholder arbejdsspørgsmål som du/I kan bruge eller blive inspireret af. Opstil selv flere arbejdsspørgsmål.  Arbejdsspørgsmålene er disposition for opgaven.
4. Besvarelse af arbejdsspørgsmålene. Besvarelsen skal være skriftlig og til en eventuel eksamen skal der laves en PowerPoint.

I må arbejde sammen i grupper á max 3 personer.
I kan vælge imellem følgende PBL-forløb:
- Er min bank grøn?
- Internationalt valutasamarbejde
- Billigt billån
- Lunar Bank
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Obligationsmarkedet

Kap. 6 Obligationsmarkedet
• 6.1 Hvorfor findes obligationer?
• 6.2 Obligationsbegreber
• 6.3 Hvem udsteder obligationer?
• 6.4 Typer af obligationer
• 6.5 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Realkredit

Kap. 7 Realkredit
• 7.1 Hvad er en realkreditobligation?
• 7.2 Regler om realkredit
• 7.3 Etablering og drift
• 7.4 Forretningsgangen
• 7.5 Valg af realkreditlån
• 7.6 Konvertering
• 7.7 Kurssikring
• 7.8 Handel med realkreditobligationer
• 7.9 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 PBL forløb nr. 2

PBL-forløbene er åbne og selvstændige og det betyder, at den konkrete løsning på problemstillingen afspejler dine/jeres valg.
Der er ikke én rigtig løsning på et PBL-forløb.
Der kan være flere ”rigtige” løsninger.

Faser i et PBL-forløb
1. Opstilling af problem – de fleste PBL-forløb har opstillet problemet.
2. Fortolkning af problem – her skal du/I konkretisere og uddybe problemstillingen.
3. Formulering af arbejdsspørgsmål – nogle PBL-forløb indeholder arbejdsspørgsmål som du/I kan bruge eller blive inspireret af. Opstil selv flere arbejdsspørgsmål.  Arbejdsspørgsmålene er disposition for opgaven.
4. Besvarelse af arbejdsspørgsmålene. Besvarelsen skal være skriftlig og til en eventuel eksamen skal der laves en PowerPoint.

I et PBL forløb skal du kunne:
- finde udfordringer
- arbejde med modeller
- argumentere fagligt
- arbejde med data
- kommunikere
- arbejde med digitale værktøjer

I må arbejde sammen i grupper á max 3 personer.
I kan vælge imellem følgende PBL-forløb, der er i jeres iBog:

- Hjælp til boligsøgning
- Nyt hjem
- Stigende renter på realkreditlån
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL nr. 2 Realkredit 20-11-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fondsbørser

Kap. 8 Fondsbørser
• 8.1 Danske fondsbørser
• 8.2 Nasdaq OMX Copenhagen
• 8.3 Krav til selskaber, som ønsker optagelse på børsen
• 8.4 Fondsbørsen som et effektivt marked
• 8.5 Former for aktiehandel
• 8.6 First North Growth Market
• 8.7 Det primære og sekundære aktiemarked
• 8.8 Afnotering af aktier fra fondsbørs
• 8.9 Indekser og aktiesegmenter
• 8.10 Aktørerne på aktiemarkedet
• 8.11 Afrunding



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Aktiemarkedet

Kap. 9 Aktiemarkedet
• 9.1 Aktieselskaber og aktier
• 9.2 En akties stykstørrelse
• 9.3 En akties teoretiske værdi
• 9.4 Aktiesplit
• 9.5 Aktieklasser
• 9.6 En akties børskurs
• 9.7 Børsnotering og kapitaltilførsel
• 9.8 Aktieudvidelse
• 9.9 Aktietyper
• 9.10 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Investering i aktier

Kap 10 Investering i aktier
• 10.1 overvejelser før køb
• 10.2 Samfundsøkonomiske forhold
• 10.3 Samfundsøkonomiens betydning for investors aktieportefølje
• 10.4 Cykliske udsving på aktiemarkedet
• 10.5 Renteniveau
• 10.6 Brancheforhold
• 10.7 Likviditetsaspektet
• 10.8 Afkast af alternative investeringer
• 10.9 Selskabets egne forhold
• 10.10 Nøgletal
• 10.11 Psykologiske forhold og tilfældigheder
• 10.12 Fortjeneste på en aktie
• 10.13 Sydbanks aktieskole
• 10.14 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Investering i obligationer

Kap. 11 Investering i obligationer
• 11.1 Handel med obligationer
• 11.2 Køb af obligationer
• 11.3 Når obligationer handles
• 11.4 Prisen på en obligation
• 11.5 Eksterne faktorer – renteniveau
• 11.6 Interne faktorer – udsteders profil
• 11.7 Restløbetid og løbetid på obligationer
• 11.8 Investors profil
• 11.9 Hvem ejer obligationerne?
• 11.10 Afrunding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 PBL-forløb nr. 3 Investering

I kan vælge mellem følgende PBL-forløb:

Børsnotering af Boozt AB
Rådgiv en potentiel stor-investor
Amok i aktier
Vækst vs. valueaktier
Aktiekøb i 2024
Forsvarsaktier – en investering med krudt i
Fundamentalanalyse af Ørsted
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL Investering 14-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer